Ylipaino

Pikkus

Satasella mukana keskusteluissa
Onko täällä muita keillä on enemmän tai vähemmän ylipainoa? Ja stressaa painonnousu? Oletan että tähän nyt vastaa sellasiet kellä sitä on eikä ne ketkä kuvittelee että on :D
 
Täällä on ja aika reilusti.
Toissa kesänä pudotin reilun 20kg painoa ja nyt tammikuusta lähtien paino on heitellyt +-3kg.
Noh, ekalla neuvolakäynnillä meinas poru päästä, kun huomasin, että painoni on noussut aika roimasti pienen ajan sisällä! Siis PALJON enemmän, kuin osasin edes olettaa!
Ennen pahoinvointia olisin voinut syödä vaikka pieniä kiviä, kaikkea teki mieli ihan hirmuisesti.

Mä olen aina siis ollut enemmän tai vähemmän pyöreä.
Paino on mulle arka asia ja siksi mun on sitä vaikea edes äänen sanoa, saatikka kirjoittaa
paljonko painan. Pituutta mulla on n. 159cm ja sen verran kehtaan paljastaa, että paino huitelee siitä yli 85kg, mutta alle 100kg kuitenkin.

Sanoinkin neuvolassa, että mua huolettaa ja pelottaa se, että miten paljon mun paino tulee nousemaan raskauden aikana, kun sitä on nytkin jo näin paljon.
Neuvolantäti sanoikin jotenkin näin: "Mä uskon, ettei sun paino paljonkaan tule nousemaan raskauden aikana".
Toki sekin riippyy ihan siitä mitä syö ja miten paljon.
Pyrin syömään terveellisesti, mutta näitä mielitekoja tulee aina välillä.
 
Painoindeksini on tällä hetkellä 28 (lievästi ylipainoa).
En ole koskaan ollut ylipainoinen, aina normaali tai jopa hoikka, mutta esikoisen syntymän jälkeen kiloja tuli ja tuli...
Nyt tämän raskauden alussa painan 4kg enemmän, mitä painoin laitokselle mennessä esikoista synnyttämään, että silleen!!! Pikkusen kyllä vituttaa suoraan sanottuna, että tähän olen itseni päästänyt.

emoticon
 
Huomenta :)

Minä olen 162cm tappi. Ensimmäistä kun aloin odottamaan, painoin 58kg. Toista 64kg, kolmatta 67kg ja neljättä.. mistä se lasketaan? Ennen hormonipiikkejä 73kg. Nyt siis 81kg. Karkin karkkia, siis mitään makeeta en ole syönyt kun ne ällöttää, oon sanonutkin et jos normi ruisleivästä, perunasta ja kastikkeesta lihoo niin voivoi, ei mahda mitään. Mun henkilökohtainen tavoite on pysyä alle 90kg, kolmannesta painoin sen verran ja olin ku norsu posliinikaupassa. Miten me plikat saadaan talvella kengät jalkan häh? :)
 
Minullakin on vähän ylipainoa Bmi30 150cm ja paino 67 ennen raskautta j a6+5 viikoll ajo 72! huhhuh :D

Minun kaveri on loppuraskaudessa ja jäi seulaan siinä sokerirasituksessa. Hän antoi hyvät ruoka ohjeet:
*Ei mitään valkeaa vehnää tai sokeria!
* juomaksi vain vettä ja sitä paljon!
* Puuro tai täysjyväviljatuotteet viljoina ainoastaan
* kalaa ja vähärasvaista kanaa
*PALJON kasviksia ja hedelmiä
* Leivän päällä vähärasvaista leikkelettä (kalkkunaa) ja vähärasvaisia juustoja.

Näillä luulis painon pysyvän kurissa :) Tsempataan yhdessä! minäkään en halua anemepää ylipainoa :( Raskauden jälkeen vaikea saada niitä pois :(
 
Mulla kans toi bmi 30 tällä hetkellä ja mua stressaa ihan älyttömästi toi painonnousu. Mulla viime raskaudessa viikolle 33 oli ehtiny paino nousta 7kiloa ja se ei tuntunu ees pahalta. Synnytyksessä lähti se 8kiloa pois. Mut nyt musta tuntuu paljon tukalammalta ja ihan turvonneelta. Kunto mulla on ihan täysin rapistunu tän väsymyksen takia tai no nyt se onneks on hellittäny. Eli siis alkaa lenkkeilyt päivittäin tästä eteenpäin..

Ja tosiaan kun moni sanoo että imetys laihduttaa, mut en tosiaan usko et toimii mun kohdalla, oon oikeesti varmaa loppuvaiheessa ja seuraavat kymmenen vuotta joku kaksinkertanen sotanorsu :DDD JEEE!
 
Pikkus: Tulin uteliasiuuttani vilkasee mitä tääl keskustellaan ja huomasin ton sun imetyskommenin. Joo ihmiset sanovat että imetyslaihduttaa, joitain se laihduttaa, joitain ei. Mua se ei laihduttanut. Mulla tuli viime raskaudessa painoa n 24kg, iteksee siit tipahti 16kg, oli meinaan niin kovasti tuvotusta et se paino lähti nopee, loput mä laihdutin karppaamalla. oon 160cm pitkä, viime raskauden alussa painoin 62,9 ja lopussa jotain 86.. Nyt tän raskauden alussa painoin 58, ja ennen raskautta pari kk ennen 56. Imetyksellä ei tippunut joten oli pakko tehdä jotain muuta et tippuis se paino, eli päädyin karppaamaan. Muutamalla frendillä tippunut paino niin että neuvolassa ovat kieltäneet imettämisen, ku ovat muutenki jo niin hoikkia. Ja sit taas 2 tuttua imettivät ja lihoivat niin että painoivat enemmän kuin loppu raskaudessa. Eli vaihtelee ihmisillä :)
 
Raskaana ei missään nimessä saa karpata...täysjyvää saatava. Ketoosi ei todellakaan ole mikään terveellinen tila raskaana...
 
Helmi, Tuolla karppaamisella Eevi tarkoittaa varmaankin että raskauden jälkeen laihdutti ylimääräisiä kiloja eikä raskaana.
 


helmi2012 kirjoitti:
Raskaana ei missään nimessä saa karpata...täysjyvää saatava. Ketoosi ei todellakaan ole mikään terveellinen tila raskaana...


enhän mä puhuntkaan että mä nyt karppaan. Puhuin että karppasin viime raskauden jälkeen
 
Uuuuh, en olekkaan ainoa! Mä oon aina ollu pyöreä. Oon 165cm pitkä ja ennen esikoista painoin aina jonkun 65kg. Esikoista odottaessa lihoin, lihoin ja lihoin ja ennen synnytystä vaaka näytti 95kiloa! Synnytyksen jälkeen painoin 89kg ja siihen se jäi. Vuoden siinä kärsin ja tuumin että ärsyttää olla tällänen norsu. Kuvia en itsestäni voinut edes kattoa kun rupes ällöttään että miten oon antanu itteni näin turvota. Tänä vuonna, tammikuun eka päivä aloitin sitten laihdutuksen. Söin pelkkää nutrilettiä ensin 3kk, enkä suupalaakaan ottanut mitään "oikeaa" ruokaa. Sitten kuukauden osa-nutrasin, joten söin oikeaa ruokaakin. Tuo projekti oli tosi raskas, mutta laihduin. 69kg näytti vaaka toukokuussa. Ja entäs sitten nyt.. Painan 78kg!! Mua niin pistää vihaks tää lihominen, koska mun projekti meni ihan hukkaan. Neuvolassa puhuinkin tästä että mä vihaan näitä raskausgeenejä että turpoan kun mikäki. Ja mua rupes kamalasti ärsyttää nää neuvolan ruoka urputukset! Koska mä en syö mitenkään erilailla kun ennen raskauttakaan. Silti turpoan. Musta on ihan typerää kun tää neuvolatäti vaahtosi juustostakin sen puolituntia :D. Kysyi että mitä juustoa käytetään, mä sitte tietty vastasin että mies ostaa aina kermajuustoa kun se ei muusta tykkää :D Sitten heti kauhea saarna että ei sitä, se lihottaa sairaasti. Musta on aika pieni paha jos yhen siivun syö kermajuustoa aamuisin, varsinkin kun meillä juustoa edes ostetaan tosi harvoin, ehkä kerran parissa kuukaudessa :D. Lisäks se rupes utelee että miten lihava mun mies on :D. Joopa joo. Oon ihan varma että tässä raskaudessa paukkuu satasen raja rikki vaikka miten yrittäisin estää :/.
 
Mä laihdutin tuossa 2010 joulusta 2011 jouluun sellaiset 23 kg, ihan vaan syömällä terveemmin ja liikkumalla (hommasin koiran, nyt niitäkin on jo kaksi). Nyt kesällä päätin että otan tavoitteeksi laihduttaa tuo vikat 8 kg. Aloin oikeen kunnolla hölkkäämään kun terveys sen taas salli. Mulla on ongelmana laihdutuksiin tullut aina noi MS-tautiin liittyvät pahenemiset kun on lähtenyt toimintakyky toisesta jalasta pariksi kuukaudeksi täysin ja siitä toipuminen kestää monta kuukautta. Kiva köpötellä kotona mummokepillä ja konttailla, ei siinä paljoa laihtumista mietitä. Noh, tosiaan, tälläinen oli viimeksi 2011 marras-joulukuussa ja nyt kesällä tunsin olevani elämäni kunnossa ja aloin hölkkäämään.

Kunnes sitten tuli plussatesti ja järkyttävän kipeät rinnat!! Jäi sitten hölkkäily siihen taas eikä sitten voinut enää kiristellä kaloreitakaan oikein. Kävelen kyllä koirien kanssa päivässä yhteensä n. 9-12 km. Nyt kun on rinnat helpottaneet niin toi etominen on niin järkkyä ettei ajatustakaan vielä hölkkäyksestä. Ehkä sekin kohta helpottaa kun alkaa toinen kolmannes! emoticon

Mua eilen illalla harmitti niin tämä kroppa. Järkky turvotus ja kiristys ja paineentunne ja kipuilu mahassa ja iltaa kohden vaan pahenee. Mietin aivot pehmenneinä että oon kauhee läski. Onneksi aamulla taas turvotus oli kadonnut ja vyötärö sekä paino ihan sama kun ennen plussaa. En haluaisi lihota raskaudenaikana kyllä tippaakaan. Koitetaan liikunnalla ja tavallisella ruoalla pärjätä. Mutta sen näkee sitten. Rasvavarastoja on ihan omasta takaa ettei niitä tarttis lisäillä enempää emoticon

L 160 cm / 72 kg
 
Hei, Minullakin on jonkin verran ylimääräistä painoa kertynyt matkan varrella. Olen 160cm ja painan tällä hetkellä n.73kg. Aivan raskauden alussa, kun en vielä edes ollut tehnyt testiä, painoin ennätykseni eli yli 77kg. Kiloja kertyi vuodenvaihteessa onnettomasti päättyneen (14rv) raskauden jälkeen kun en välittänyt rasittaa itseäni ainakan painon vahtimisella tai liikkumisella. No, olen kerran aiemmin onnistunut pudottamaan kivutta ja kärsimättä 5kg parhaan ystäväni kiloklubi.fi avulla ja ikävän ennätyksen saavutaminen palautti minut saman homman äärelle. Paino onkin nyt hivuttautunut tasaiseen tahtiin alas päin ilman nälkää tai kärvistelyä; n.4kg 10 viikossa eli ihan terveen hitaasti. Tavoite on jatkaa viisaasti syömällä painon kontrollointia ainakin 17rv asti. Ymmärtääkseni raskaudesta johtuvan painon nousun pitäisi alkaa vasta niillä tienoin. Ja vaikka raskaana ei saisi laihduttaa, niin viisaasti saa syödä ja jos siinä sivussa rasva palaa, niin ei se pahaksi voi olla. Tavoite on etten olisi tolkuttoman painava raskauden päätyessä ja sitä varten hilata tätä lähtätasoa niin alas kuin turvallisesti voi - ja yleensä pystyn. Kiloklubi on siis ihan ilmainen homma ja sillä voi vahtia helposti että tulee syötyä riittävästi kasviksia kuituja ja myös oikeanlaista rasvaa. Näkee heti ja helposti monesko on se ylimääräinen juustoviipale :) Yksi selvä homma on kumminkin se että ihan ilman liikuntaa ei homma toimi. Oma kokemukseni on se että jos en viikossa tee vähintään minimimäärää liikuntaa jossain muodossa, niin 1) vatsa toimii huonommin ja 2) painon putoaminen hidastuu. Katsoo nyt sitten missä vaiheessa pitää kehitellä uusia liikuntamuotoja. Nyt viikon 11 alkaessa voin vielä tehdä samoja hommia kuin normaalisti. Tsemppiä itse kullekin oman olon, painon ja voinnin kanssa sekä onnea raskauden kulkuun.
 
Minä painoindeksilläni 28,7 pelkään myös, että lihon ihan kamalasti raskauden myötä. Toistaiseksi painoa ei ole tullut paljoa - raskauden alusta (aamulla vessakäynnin jälkeen alasti punnittuna) tähän päivään (iltapäivällä kaikki vaatteet päällä) eroa on +1 kiloa (sekin tullut varmaan vaan tisseihin). Ihan tarkkaa määrää ei siis ole kertoa, mutta ei siis vielä ole paino noussut ja hyvä niin. Voi se vaava ihan rauhassa ottaa mitä otettavissa on jo nyt ;D eheh.

jännityksellä odotan, miten tilanne kehkeytyy.
 
Mulla tuntuu, että paino nousee ihan liikaakin.
Se, että mulla on jo entisestään liikapainoa ja nyt vielä lisäkiloja.
Kun sais itseään sen verran niskasta kiinni, että ulkoilin vaikka vähän enemmän.
Mutta voi miksi kaikki jäätelöt ja pullat ovat niiiiiiiiin herkullisia!?
Kirotut herkut ja minä kirottu herkkup*rse!
Vähän pelottaa kyllä, saanko riesakseni raskauden aikaisen diapeteksen.....
 
Mulla painoindeksi nyt 29, sellainen 1,5 kg on tullut lisää raskauden aikana ja tuntuu että se on kaikki mahassa. :/ oon ollut isokokoinen jo pitkään, eikä se ole mulle mikään ongelma. mitään terveysongelmia ei ole, päinvastoin verenpaineet, sokeri- ja kaikki muut arvot olleet aina tosi hyvät. että mielenkiinnolla odotetaan, miten tässä käy. oon vähän sillä linjalla, että stressaamaan en tästä asiasta ala. toki toivon, että painonnousu pysyy normaalin puitteissa.
 
Olen 170cm pitkä. Ennen ensimmäistä raskautta painoin kutakuinkin 63-65kg. Sen jälkeen en ole koskaan sinne päässyt. Muutaman vuoden kuopuksen syntymän jälkeen painoin 70kg, mutta nyt viimeisen vuoden-kaksi painoni on heitellyt 70 ja 80 kilon välillä. Nyt raskauden alussa painoin 78kg eli painoindeksi oli 28 (muistaakseni). Kilot ahdistaa ja masentaa. 

Nyt kävin eilen sitten puntarilla ja se näytti 73kg. Olen siis laihtunut 5kg tässä parissa kuussa. En kykene syömään. Pelkään, että sitten kun jossain vaiheessa taas voin syödä niin painoa tulee kamalasti. Edellisessä raskaudessa laihduin kanssa ja olin saavuttanut alkupainoni rv 20. Sen jälkeen painoa tulikin 15kg synnytykseen mennessä (synnytys rv 39+4). Toivon todella, että nyt ei paino nousisi yhtä paljoa kuin aiemmin.
 
Mulla myös Bmi n. 30 eli pyöreyttä on. Ensimmäisinä viikkoina olin tosi väsynyt ja liikunta jäi minimiin.. Siihen lisäksi kuvottava olo, niin kaikki energia meni siihen että jaksoi töissä käydä. Ekalla neuvolakäynnillä rv8 vaaka näyttikin +4kg. :( Nyt 4viikkoa myöhemmin kuvotus on kadonnut enkä ole enää kuin ajoittain väsynyt, joten nyt jaksaa taas liikkua ja paino ei ole enää noussut mutta turvotusta on. Ja perusruokaa minäkin pääasiassa syön, herkkuja ihan ministi.
Täytyy karsia ne vähätkin herkut pois koska jos paino nousee 20kg niin taitaa olla aika rankkaa mun lyhyelle varrelle painaa lähemmäs 100kg. :( Neuvolantäti sanoi että +10 olisi sopiva määrä.
 
Takaisin
Top