Yleistä höpinää

Se on kun noilla 40 asteen kesähelteillä kaikki kaupungin 5 miljoonaa asukasta laittaa ilmastointilaitteet yhtäaikaa täysille, se on vähän liikaa tälle meidän sähköjärjestelmälle. :D Ei ne katkokset yleensä onneks kestä kun joku 10 minuuttia, mut kyllä kesään yleensä mahtuu ainakin yksi tollanen useamman tunnin katkos.
 
Kyllä nuo sähkökatkot on ärsyttäviä, oli ne sitten lyhyitä tai pitkiä! Ja tuskin minkään kaupungin sähköverkkoa on suunniteltu niin, että kaikki taloudet pukkaavat ilmastointilaitteet päälle yhtä aikaa :O Suomessa voisi ehkä samaistua sähkökiukaiden kanssa, kun lauantai-iltana melkoinen osa talouksista napsauttaa saunan päälle melkein samaan aikaan :D

Täällä on pidemmät sähkökatkot vähentyneet, kun kaivavat koko ajan kaapeleita maahan, homma etenee kuitenkin hitaasti. Täällä on nyt 2,5 vuoden aikana ollut kaksi pidempää katkoa, ensimmäinen taisi kestää pari vuorokautta, ja toinen kolme vuorokautta. Onneksi ovat olleet syksyaikaan, jolloin ei vielä ole kovin kylmä. Meillä on kolme tulisijaa talossa, takka, puuhella ja kiuaskin lämpenee puilla, joten taloa saadaan kyllä lämmitettyä ja myös ruokaa ja vettä kuumennettua. Minusta täällä Suomessa saisi olla jokaisessa omakotitalossa puuhella, vaikkei sitä muutoin käyttäisikään, niin pidemmän sähkökatkon aikana siitä on todellakin hyötyä!

Täällä on nyt aivan kauhea ilmasto, painostava ja hiostava, päätäkin alkoi särkeä :sad001 Ukkoset kulkee itäpuolelta ohi aika kaukaa, täällä vaan paistaa aurinko ja on onneksi kuitenkin muutama aste viileämpää kuin esim. eilen, +24 vain enää.
 
Jos olis omakotitalo niin se olis varusteltu niin että sähkökatkon aikaan sais tehtyä ruokaa ja lämmitettyä vettä ja vesikatkon aikaan voisi käydä vessassa.
Meillä on ollu nyt reilun puolen vuoden sisään kaksi sähkökatkosta, joista toiseen osasin varautua ja lämmitin ison kattilan kuumaa vettä ja laitoin termariin osan, että saa maidon lämpimäksi. Sitä edellinen katkos, joka olis ollut yli minuutin on ollut varmaan viitisen vuotta sitten. Ikinä en ole koskaan kokenut milloinkaan tuntien katkoksia, joista ei olis ilmoitettu etukäteen. Paitsi töissä "tehdään vähän koestuksia, ei vaikuta teidän sähköihin" ja viiden minuutin päästä kuuluu räps ja sähköt on poissa 3 vuorokautta. Tietyt asiat toimii varavoimalla, mutta töitä ei tarviste silloin pahemmin tehdä.
 
Joskus esikoisen ollessa alle 1v meni sähköt 1,5vrk kun ei ollu laskua maksettu. Hyvin selvisi kun käytti mielikuvitusta :D onneks ei tarvi enää miettiä että niin kävis rahattomuuden takia mutta en kyllä hätäänny katkoksista. Vanhemmilla asuessa landella jos myrsky tulee ja sähköt menee, niin saattaa mennä 10h ennen kuin saadaan takas kun asuu noin metsässä. Ruokana oli vain sellaista jota voi syödä kylmänä ja jääkaappia ei availla ettei ala lämpenee. :D
 
Me aloitettiin pottailu tänään. Ostin potan pirrelle jo 6kk lahjaksi ja ollaan siihen laitettu istumaan muutaman kerran viikossa. Nyt päätin, että kaikki vaipanvaihdot ja muut riisumistilanteet hyödynnetään pottailussa. Kivasti tuli kahdet pisut ja kakkakin pottaan. Mulla on potta pöntön kannella ja istun itse korokejakkaralla, niin siinä on helppo pitää kiinni ja ollaan naamat sopivasti vastakkain.
 
Mä en oikein tiedä onko järkeä hakea lähetettä hierojalle/ fyssarille. Kun ekana maksat sen lääkäri käynti maksun (onkohan peräti 40 euroa) ja sit maksat hieronnan josta Kela tuskin paljoa korvaa? Vai? Hieroja käynti täällä on kuitenkin 20-40 €/ krt.. Ja fyssari 60 €.
 
Ja ite en kyllä oo koskaan tullu hieronnasta kipeäksi jos oon juonut vettä sen jälkeen (eli heti puol litraa ja myöhemmin vielä vähintään saman verran)..
 
Mä yritin tota kun aikasemmin hierojat sanoneet, että hieronnan jälkeen pitää juoda paljon vettä (että kuona-aineet lähtee liikkeelle?). Ihan oli yhtä nuijittu olo kuitenkin. :D
 
Mä yritin tota kun aikasemmin hierojat sanoneet, että hieronnan jälkeen pitää juoda paljon vettä (että kuona-aineet lähtee liikkeelle?). Ihan oli yhtä nuijittu olo kuitenkin. :D

Juu ei toimi täälläkään veden juonti.
 
Koskas muuten meinsitte tutista alata luopumaan? Mä päätin, että en osta enää uusia ja nyt kohtapuolin pitäis taas tutit vaihtaa, niin samaan syssyyn luovutaan kokonaan. Tapahtuu tässä kesäkuun aikana. Olen toiveikas, että se onnistuu helposti, koska pirre syö niin vähän tuttia muutenkin. Saa nähdä nyt sitten...
 
Pitääkö jo nyt luopua tutista? Meillä poika saa siitä paljon lohtua enkä kyllä haluaisi siitä vielä vierottaa.
 
Meillä poika ei osaa enää tuttia syödä ollenkaan, ei ole pitkään aikaan osannut. Aivan vähän aikaa sairaalasta kotiutumisen jälkeen söi tuttia päiväsaikaan, mutta sitten alkoi sylkeä sitä pois, eikä ole sen jälkeen enää sitä tarvinnut, tutit on olleet lähinnä leikkikaluina jo pitkään.

Peukalostakaan ei ole tullut sellaista tutin korviketta, lähinnä peukku menee suuhun iltaisin kun alkaa olla jo väsynyt, mutta kieriskelee ympäri sänkyä joutessaan ja unta vältellessään, mutta silloinkaan ei imeskele sitä peukkua, vaan huutelee sieltä välistä jotakin. Joskus myös silloin peukku hakeutuu suuhun, kun tulee vieraita ihmisiä näköpiiriin ja on mun sylissä, mutta aika nopeasti se sieltä suusta sitten lähteekin, kun pitää ruveta huitomaan :)

Liittyiköhän siihen tutin pois ottamiseen jotenkin hampaat, että kun on jossain tietyssä vaiheessa hampaiden kasvu, vois olla hyvä ottaa se tutti pois? En nyt yhtään muista. Multa lähti tutti aikoinaan kun täytin vuoden, äiti vaan otti sen pois ja sillä sipuli :)
 
Meillä on tavoitteena ennen vuoden ikää vierottaa tutista, varmaan tossa kesän jälkeen aletaan sitä työstämään kun palataan lomilta kotiin ja tuttuihin kuvioihin muutenkin. Vähän kyllä huolettaa miten onnistuu kun meidän tyttö on ollut ihan syntymästä asti tosi kova imeskelijä, nukahtaakin itsekseen tutin kanssa tosi helposti. Jos nyt alkuun sais edes sitä päivätutteilua kompensoitua vaikka sormiruokailulla, vaikka se nyt ei tähän mennessä meillä mikään menestys oo kyllä ollut, mutta en luovuta. :grin
 
Meil sama juttu kuin Kaarilla, että ei se tutti oikein oo maistunut. N.kolmekuiseksi asti silloin tällöin suostui sitä muljuttamaan puoliunessa aina pienen hetken, mutta sylkäs sen aina pois, kun varmaan tajus ettei se ole tissi :p

THL suosittelee, että 6kk jälkeen tutin käyttöä alettaisi vähentämään ja 10-12kk iässä siitä luovuttaisi. "Takaraja" sille oli 2v, juuri purentavikojen ja korvatulehdusten takia.

Ite oon mussuttanut tuttia 3-4 vuotiaaksi. Liekkö sit sen takia oon myös viettänyt ainakin yhtäkauan oikomishoidossa. :rolleyes:
 
"Ihanteellisin ajankohta vieroittaa lapsi tutista on lapsen ollessa noin 8–12 kuukautta vanha, jolloin imemisen tarve saattaa luonnostaankin vähentyä. 8–12-kuukautinen vauva ei ole vielä ehtinyt kiintyä tuttiinsa sillä antaumuksella, jolla vanhempi lapsi on ehtinyt siihen kiintyä. Vauvalla tutti tyydyttää imemisen tarvetta, isommalla lapsella tutti on jo muuttunut turvaesineeksi ja tottumukseksi."
https://www.kaksplus.fi/taapero/kehitys/tutista-vieroittaminen

https://www.vau.fi/vauva/kasvu-ja-kehitys/jaahyvaiset-tutille/

Mä olen nyt ruvennut tarjoamaan niissä tilanteissa joissa tutti on käytössä pehmolelua käteen. Kuvittelen sillä tavoin pirren korvaavan tutin lelulla kun on aika heittää tutille hyvästit.
 
Muokattu viimeksi:
Ite oon mussuttanut tuttia 3-4 vuotiaaksi. Liekkö sit sen takia oon myös viettänyt ainakin yhtäkauan oikomishoidossa. :rolleyes:

Mulla sama että ainakin 3v oli vielä tutti, ja kun siitä yritettiin vierottaa, jemmasin yhden sohvan taakse ja kävin sitä siellä ”salaa” lutkuttelemassa. :shy: Itselle ei onneks kuitenkaan tullut mitään
purentavikoja ja korvatulehduksiakaan ei oo ollut kuin 2, joista molemmat vasta kouluiässä. :)
 
Meillä ei esikoinen tosiaan koskaan edes huolinut tuttia mutta hyvin pärjättiin ilmankin.
Tälle kakkoselle oli niin helppo vaan lykätä tutti suuhun ja se on ollut niiiiin monen tilanteen pelastus. :p
Mutta, kysymys kuuluu miten vähentää/vieroittaa kun meillä on siis sellainen tuttimaakari ja hirveä imuntarve että huutaa toisinaan pelkästään tutin perään ja se täytyy suussa aina olla? :facepalm:
Mun serkun muksu on 3v ja vieläkin tutti suussa AINA. Itse nyt toivon että ei ainenkaan yli 2v sitä mussuttais.. Tuntuu vaan tosi hurjalta että jo pian siitä täytyis vieroittautua, jos tuo 10-12kk on ihanteellisin. :nailbiting: Ehkä sitä vois tosiaan nyt alkaa jo vähentää ja viedä sitä huomiota pois vaikkapa antamalla juuri lempilelu tjtn.
 
Meillä pirre on eka neljästä kenellä on tutti. Ei ole mitään kokemusta kuinka siitä eroon pääsee. Mulla on vaan ajatus, että hokkuspokkus kohta meillä ei syödä tuttia.
 
Takaisin
Top