Yleistä höpinää

Pirpanalla alkaa kohta jäämään taas yksi vaatekoko pieneksi. Pläräsin meidän vaatevaeastoa ja huomasin että puolipotkareita ei ole enää seuraavaa kokoa, vaan kaikki housut näyttää olevan tavallisia kolitsipöksyjä, leggingsejä ja muita sukattomia. Millaiset sukat pysyy vauvalla jalassa, vai pysyykö ollenkaan? Housuja oli niin paljon ja tosi kivoja, että en viitsis ostaa uusia jos sukilla saa ne toimimaan. Mä olen aina tykännyt käyttää sukkiksia ja puolipotjareita, niin ei ole tarvinnut sukista välittää.
 
Meillä hommattiin paljon puolipotkareita ja umpiteräisiä haalariasuja mutta onkin tykätty enemmän avokärkisistä. Pojalla pysyy hyvin sukat jalassa. On sen verran lämminverinen että ohuet puuvillasukat riittää ja ulos lisäksi villasukat.
 
Mulla on nyt kokeilussa kolitsihiusut ja tämmöset paksummat froteesukat, vai miten näitä äitiyspakkauksessakin esiintyviä paksuja urheilusukkia kuvailis. Näitä saa nostella koko ajan. Tavallinen sukka lienee siis parempi.
 
Meillä sukkien pysyminen riippuu pitkälti housujen lahkeiden pituudesta. Useimmiten käytän sellaisia sukkia, joissa on vartta reilummin. Jos housujen lahkeet on liian pitkät, taitan ne nilkkapituuteen ja sukka siihen päälle, silloin pysyy parhaiten. Jos hilaan lahjetta vaan rypyille ylös, ja sukan lahkeensuun päälle, niin poika kun alkaa potkia ja muuten liikutella jalkojaan, lahkeet valuu nilkkoja kohti ja työntää mennessään sukkaa pois jalasta. Olipas vaikea selittää, toivottavasti joku nyt ymmärsi tuosta jotain :D

Sitten on ne sockonsit: https://www.ozbaby.fi/tuote/sock-ons-vauvan-sukanpidikkeet/SC0008/
Näitä en ole vielä kokeillut.

Itse tykkään housut+sukat+body -yhdistelmästä, vaipanvaihto on helppoa. Toki joissain haalarimallisissa vaatteissa on nepparit tai vetoketju lahkeeseen asti, mutta näisssä meillä olevissa vain toiseen lahkeeseen, se ei oikein helpota toisen jalan kanssa. Bodyissa tykkään eniten kietaisumallisista, mutta käytettävissä on enemmän pään yli laitettavia, kun niitä tuli niin paljon lahjoituksena.
 
Mie tykkään haalarimallisista eniten :) pojalle tulee kuuma jos on body ja housut tai body ja potkarit. Haalarit on niin helppoja vaipanvahdonkin kannalta ja pikkumies näyttää niissä niin veikeältä ja söpöltä :)
 
Onkohan se oikeasti totta, ettei noi sukan pidikkeet purista. Ei ne nyt kalliit olis vaikka menis hutiin.
Pikkasen pelkään, että saa sitten etsiä ympäri sänkyä sekä sukkaa että pidikettä.
 
Jäin miettimään noita sukan pidikkeitä....miksi ne ei samantien ole sukat.
Pitäisköhän kuitenkin ostaa. Näytti ne tuotearviot olevan pelkkiä kehuja.
 
Joku niitä täällä foorumilla kehui aiemmin, Hoosianna.
 
Meillä käytetään pelkästään housuja ja sukkia. Oliskohan kerran saanu potkittua sukan jalasta, muuten pysyy hyvin sukat. Meillä on ainakin useimmat sukat pitkävartisia jotka tulee lähelle polvea :)
 
Onko teillä laittaa tarkempaa merkkiä tai mallia niistä sukista, jotka (mukamas) pysyy jalassa. Meillä on nyt tän aamun ollut toisenlaiset sukat kokeilussa ja yksi putos jalasta jo siinä vaiheessa kun pistin toista jalkaan. Nää on polvisukat ja laitoin nyt sitten varret lahkeen päälle suoriksi, mutta kauneus ja tyyli on kyllä kaukana. Tykkäisin housut+sukka yhdistelmästä, koska tavalliset housut on jotenkin on nätimmät ja söpömmät. Käytännöllisyyden takia umpilahkeet on kyl ollu hyvät. Onneksi nuo puolipotkarit mahtuu vielä muutaman viikon, niin on aikaa hankkia sukkia ja pidikkeetkin jos tarve vaatii.
 
Meilläkin lentää sukat jaloista! Hirveenä viuhtoo ja hyvä et ehtii edes toista laittaa jalkaan. :hilarious:
Käytetään silti myös sukkia ja housuja. En tykkää hirveesti potkareista mut toki ovat käteviä kun niitä ei tarvii etsiä/noukkia pitkin maita ja mantuja. :joyful:
Mutta miten multa on mennyt ohi kokonaan että ois jotkuu sukan pidikkeet? :grin
Esikoisella on lapasissa sellaiset että tulee hihoihin kiinni, kun tapana viskoa lapaset/rukkaset milloin minnekin. Jos ei oo tarkka silmäinen niin lojuuvat jossain kauppamatkalla ja teillä tietämättömillä. Lindexistä anoppi ne osti ja siellä ei edes tiedetty niille virallista nimeä. :woot:
 
Taas kävi niin että täytyy laittaa sellaisia pieneksi jääneitä vaatteita pois joita ei keretty pitää melkein ollenkaan. Nämä kun kasvavat nii vauhdilla ja koko merkinnät eivät täysin pidä paikkaansa.
 
Leikkasin nyt hätäpäissäni yksistä sukista sen kapean resoriosuuden ja vähän suoraa neulosta mukaan, semmoiset rinkulat siis, ja laitoin ne sitten terällisten puolipotkuhousujen päälle nilkkoihin, nyt pysyy paikallaan, eikä kuitenkaan kiristä liikaa. Pojalla hikoilee joskus jalat kuitenkin, niin jos on liian pitkät nuo puolipotkuhousujen lahkeet, niin jalka jää jumiin sinne lahkeeseen ja pojan potkiessa sitten koko housut pikku hiljaa liikkuu alas päin.

Mä laitan sukat aina lahkeiden päälle, eihän se nyt kovin tyylikästä ole, mutta pääasia on, että pojalla pysyy varpaat lämpöisinä. Mulla on parit sellaiset paksumpaa neulosta olevat sukat, joissa on pitkähkö varsi, ne on pysyneet kaikkein parhaiten siinä lahkeen päällä ollessaan jalassa. En ole niitä itse ostanut, vaan sain lahjoituksena, niin en osaa sanoa, mistä sellaisia saisi. Jos laitan lahkeen alle ne sukat, niin ei ole väliä, mitkä sukat on, ne lähtee aina alta aikayksikön pois kun poika touhottaa.

Huvitti tuossa aamulla, kun poika heräsi yöunilta tosi hyväntuulisena, ja roudasin pojan sitten omaan sänkyyni imetystä varten, ja kun tajusi, että olen kaivamassa tissiä esille, alkoi komentaa oikein pontevasti mua, että nyt vauhtia :D Sellaisia aika kovaäänisiä "aa" -ääniä tuli, ei mitenkään itkuisia, vaan ihan selkeästi komentava sävy oli niissä :D Olihan pojalla tietenkin kova nälkä kun nukkui niin pitkästi ilman ruokaa, miltei 9 tuntia. Aika luksusta kyllä :)
 
Mua harmittaa kun jää pieneksi vaatteita, joita ei ole ehtinyt käyttää. Monesti näin käy kokomerkintöjen vuoksi. Vaate onkin huomattavasti pienempi mitä kokomerkintä antaa olettaa. Sitten sitä tulee käytettyä kerran.
 
Juuri tuo HoosiAnna muakin harmittaa! Unohdin ihan tyystin koko äitiyspakkauksen vaatteet, kun olin käynyt sen jo aikaa sitten ennen synnytystä läpi, enkä muistanut, mitä siellä oikein olikaan. Sitten kotiuduttua en muistanut uudestaan katsoa sinne pakkaukseen, ja pari bodya jäi hyvin vähälle käytölle, vaikka ne olis olleet aivan loistavia pojalle sopivia vaatteita :sad001
 
Olen löytänyt kirppareilta vauvalle halvalla niin ihania vaatteita että äippäpakkauksen vaatteet uhkaa jäädä käyttämättä :D täytyy varmaan vähän rajottaa tätä shoppailua mutta vaikeaa se on. Nytkin hain melkeen naapurista nettikirpparilta muutamalla eurolla löytyneitä polar o pyretin jumppisia ja newbien haalareita. Tekee mieli huvikseen vaan vaihtaa vaatteita kun ovat niin ihania.
 
Mä hehkuttelin noita sockonseja eli sukattimia :) En tajua miten voi selvitä ilman niitä :D Siis käytän vauvalla joko hihatonta bodya ja haalaria tai bodya ja housuja ja niiden kans sukat mitkä ei pysy hetkeäkään ilman sukattimia mutta ei muistaakseni koskaan oo lähteny pois niiden kans. Muakin pelotti että jos kiristää liikaa joten oon käyttäny 6-12kk kokoa ja kun noi sukat on tommosia paksumpia 'froteesukkia' niin ainakin niiden kans neki on tarpeeks kireet. Mutta ei ne pienemmätkään mitenkään puristavat oo. Oon ostanu noita myös vauvalahjaks kavereille ja epäluuloisimmatki on tykänny ja käyttää aina :D


Käytän terällisen yökkärin kans myös tommosia sukista leikattuja pelkkiä varsia että pysyy jalat siel oikeessa osoitteessaan, musta näppärä.
 
Elikkä sitä pientä kokoa sukattimia ei välttämättä kannata ostaa, paitsi jos käyttää ohutta sukkaa kö?
Meillä pirpanna on edelleen ihan superpieni ikäänsä nähden, käyttää vielä vaatteissa kokoa 56, joka on tosiaan jäämässä piakkoin pieneksi. Saattais mennä siis pidempään kuin 6 kk saakka se pieni koko.


Ja kysymys vielä, kuinka monet niitä tarvii olla, riittääkö yhdet. Tietty jos haluaa sävy sävyyn pukea, niin sitten täytyy olla joka värissä.
 
Mua harmittaa kun jää pieneksi vaatteita, joita ei ole ehtinyt käyttää. Monesti näin käy kokomerkintöjen vuoksi. Vaate onkin huomattavasti pienempi mitä kokomerkintä antaa olettaa. Sitten sitä tulee käytettyä kerran.

Sama homma.
Ja harmittaa että olin ostanut pojulle paljon kaikkia erikoisempiakin vaatteita (ehkä vähän innostuin) suurimmalti osin koossa 62 ja hän on nyt miltei hypännyt koon yli. Voi itku! :arghh:
Sitten vastaavasti kokoa 68 ei hirveästi oo, kun esikoinen oli paaaaljon vanhempi kun siirtyi tuohon kokoon.
Tuli siis yllätyksenä mitä tahtia voi kasvaa ja että niitä vaatteita tarvittaisiinkin asap!

Oon alkanut puoltaa minimalistista elämäntyyliä, vähempi parempi, ja tästä syystä esikoisen ajoilta talteen jäi vaan mieluisimmat vaatteet. Eikä me sillä tavalla hamstrata vaan vaatteita on muutama vaatekerta. (Hankala päästä lastenvaatteista eroon)
Nyt sitten tosiaan paniikissa vaan katselemaan kevättä kohti vaatteita.
 
Takaisin
Top