Yleistä höpinää

Meillä vähän riippuu pehmolelusta, tykkääkö vai ei. Mulla on itsellä paljon pehmoleluja, ja tuntuu, että mitä isompi pehmo on, sitä enemmän poika tykkää. Ja kyllä nuo "rättipehmotkin" on pojan mielestä kivoja. Äp:n koira on kotona jonkinlaisena unileluna, päiväkodissa on lahjaksi saatu rättilelu. Sitä en kyllä tiedä, onko sillä mitään virkaa siellä päiväkodilla enää, alkuun se vietiin sinne sen takia, että siinä on tuttu tuoksu kotoa, kun joutui ns. kylmiltään opettelemaan päiväunille nukahtamisen ilman tissiä. Eikä tuo kotona olevakaan ole pojalla kuin imetysvaiheessa, poika heittää sen pois ennen kuin siirrän sänkyyn nukkumaan.
 
Mitä ihmettä osaako teidän lapset rakentaa duploilla ja laittaa palikoita muotolaatikkoon ja tehdä palapelejä yms? Vau! Meillä osaa repiä ja syödä paperia, etsiä ja kiskoa sähköjohtoja, heitellä legoja.. On kyl aika pikkuviikarien puuhat vielä, ei osaa mitään tommosia isojen hommia!
 
No ei meidän poika nyt varsinaisesti osaa duploilla rakentaa, yrittää kovasti kyllä ja joskus menee kohdalleen, mutta tykkää kyllä niillä leikkiä. Mutta harjoitusta vaan, niin eiköhän tuo poika opi kohta niitä laittamaan oikein kohdakkain.
 
Meillä kyllä osaa Duploillakin rakennella, mutta on aika uusi juttu! :)

Aaria, Teillä varmaan kiirusta :'D Kyllä meilläkin tietysti sähköjohtoja revitään ja jalkalamppuja kaadellaan. Kaikki mihin ylttää, lähtee alas ym terrorisointia.
 
Meillä tyttö tykkää leikkiä duploilla niin, että joku muu rakentaa palikoista jotain ja hän saa sitten laittaa ne palasiksi. :) Yrittää itse niistä myös rakentaa mutta ei siinä vielä ihan onnistu. Noi muotolaatikot on meillä kanssa hitti, ja niistä aukoista työnnetään sisään ihan kaikki mikä vaan sattuu mahtumaan. :) Kirjat on meilläkin ihan parasta, etenkin sellaset musiikkikirjat mistä voi painaa nappia ja soittaa musiikkia, ja kaikki missä on eläimiä.
 
Mitä ihmettä osaako teidän lapset rakentaa duploilla ja laittaa palikoita muotolaatikkoon ja tehdä palapelejä yms? Vau! Meillä osaa repiä ja syödä paperia, etsiä ja kiskoa sähköjohtoja, heitellä legoja.. On kyl aika pikkuviikarien puuhat vielä, ei osaa mitään tommosia isojen hommia!
Meillä on sellainen helppo muotoja sisältävä nuppipalapeli. Varsinkin ympyrä menee nopeasti paikalleen. Muutkin muodot ennen joulua löysivät paikalleen, nyt on kyllä palapelin teko jäänyt kun tuli niin mielenkiintoisia joululahjoja. Legoissakin toki kivempaa on purkaa toisten rakennelmia, mutta saa myös itse laitettua niitä päällekkäin niin halutessaan.
 
Meillä ei voi ilmeisesti enää käskeä pitkäkseen sanomalla ”laita pää tyynyyn”. Eilen illalla kun poitsu nous sängyssä seisomaan ja käskin laittaa pään tyynyyn, hän otti tyynyn ja laittoi päätään vasten.
Muutenkin eilen nukkumaan meno tuntui olevan vaikeeta. Ja juuri kun ite olin väsyksissä ja ois halunnu levätä.
 
Olipa hauska tuo tyynyhomma Tupu, vaikka eihän se siinä hetkessä nyt kovin hauskaa ole, kun pitäisi saada lapsi nukkumaan, että pääsisi itsekin lepäämään. Mutta sinänsähän se oli hienosti hoksattu, vaikka laittoikin "tyynyn päähän" :)

Meillä ei muuten vielä ole tyynyä pojalla käytössä, missähän vaiheessa sellaisen voisi ottaa käyttöön? Ja millainen sen ensimmäisen tyynyn pitäisi edes olla :wideyed:

Meillä on edelleen aika moni yö sellainen, että poika herää n. klo 23 ja siitä sitten menee 1-2 tuntia, että poika nukahtaa kunnolla uudelleen. Nukahtaa kyllä useaan otteeseen, mutta hetken päästä herää taas pystyyn. En tiedä, mihin ja miksi poika herää, osasyynä saattaa olla ihon kutina. Pojalla on laajoilla alueilla jaloissa ja selässä aika paha atooppinen ekseema, ja nyt saatiin lähete eteen päin jatkotutkimuksiin, kun mikään muu ei tuo apua iho-ongelmiin kuin kortisonivoide.Viikon kuureina 2 kertaa päivässä olen sitä laitellut, ja iho paraneekin sillä huomattavasti, mutta jo 1-3 päivän päästä lopettamisesta iho on taas aivan kauheassa kunnossa, vaikka miten rasvaan muilla voiteilla. Kaikenlaisia voiteita on kokeiltu, mutta nyt tuntuu edes vähän rauhoittavan ACO cano+ -pesuaine ja Carbalan Plus-voide.

Tänään aloitin taas 7 päivän kortisonivoidekuurin, katsotaan nyt, miten se taas auttaa. Viime yönä poika kyllä taas raapi itseään sieltä täältä, vaikka koitin kyllä suihkun jälkeen heti laitella kaikille ihottuma-alueille sitä kortisonivoidetta :sad001 Katsotaan nyt sitten, milloin päästään jatkotutkimuksiin ja mitä niissä ilmenee.
 
Mä oon tyynystä kuullut vaan, että sit sellanen litteä vauvan/lapsen tyyny kannattaa hankkia, jos ja kun lapsi alkaa laittaa jotain päänsä alle, esim. peittoa tai unileluja. Me laitettiin tyyny jo ikuisuus sitten, kun näytti että pitäisi saada päätä vähän ylös päin, ja hän myös usein nukkui peittokasansa päällä.
Toisaalta rattaissa nukkuu ilman tyynyä ja välillä sängyssä pyörii niin ettei se ole pään alla, joten varmaan sitä pärjäis ilmankin. :rolleyes:
 
Meilläkin ollut ohuempi lastentyyny käytössä jo piiiitkään. Useimmiten nukkuu sillä mutta välillä pyörii poiskin. Nyt kun mietin niin oiskohan nuo kolme tosi huonoa yötä viime viikon lopulla johtuneet tyynyn puutteesta. Sitä ei silloin ollut.
 
Meilläkin on pieni tyyny, sellanen neliön mallinen itse tehty. Varmaan jossain kohden vois paremman hommata, mutta tuskin vielä tarvitsee kun ei kovinkaan usein tyynyä käytä.
 
Mä en tiedä miks meidän tytölle ei kelpaa tyynyt, kun usein kuitenkin hakeutuu tohon pehmusteen päälle nukkumaan! Oon kahta eri vauvatyynyä kokeillut, mutta tyttö heittää ne aina vaan pois sängystä.
 
Onpa kätevä pehmuste. Jos poika nukkuu meidän sängyssä, niin menee kanssa mielellään vartalotyynyn päälle tai meidän tyynyjen päälle nukkumaa. En tiedä mikä siinä on, hakeeko siitä turvaa vai mitä oikein..
 
Mitäs muille lokakuisille kuuluu?
Osasin tännekki vielä vaikka sovellus ei toiminukkaa.

Meillä alkoi tänään arki ku vihdoin ja viimein itekki palasin töihin :) kiva päästä kotoa poiski. Mies tekee edelleen reissutyötä.

Poitsulla taas nukkuminen ongelmallista vaikka välissä oli jo useamman viikon jopa kuukausien todella hyvä jakso. Ootan että se tulis takas, en edelleenkää tahdo jaksaa taistelua nukkumisen kans.
Muuten kyllä reipas ja iloinen kaveri :)
 
Meidän likalla hurisee ihan hyvin, kovasti kehittyy koko ajan! Päivät vaan on välillä pitkiä, kun lapsi vaatii tietysti aika paljon tekemistä, mutta oma vointi näin rv 33 alkaa olee aika rajallinen. :joyful:

Nukkumisen kanssa meillä oli hirveetä painia yli vuosi, mutta nyt homma sujuu. Lapsi nukahtaa itse, eikä normaalisti enää edes jää huutelemaan ovelle. Äsken tosin piti käydä peittelemässä uudestaan, ja samalla hänen piti vielä kertoa että "isi nukkuu, äiti nukkuu, koirat nukkuu, Tuomas-setä nukkuu, vesipullo nukkuu, leikkipuisto nukkuu.." Oli hieman pokassa pitämistä. :joyful:
 
Minä olen kans jo töissä. Poika oli pari kuukautta tarhassa mut nyt kun se on kiinni on mies lomalla ja pojan kanssa kotona koko tän kuun. Meinasivat lähteä käymään lapissa reissussa isovanhempien luona ja ovat 5 päivää. Mulla vähän hirvittää kun en ole ollut pojasta erossa yhtä yötä pitempään vielä koskaan :rolleyes: lisäksi pelkään että sääsket ja mäkärät kuppaa sen tai ettei mies muista levittää aurinrorasvaa kunnolla.
Muutetaan tämän kuun lopussa eri paikkakunnalle ja poika menee siellä perhepäivähoitoon.
Sanoja ei tuu vielä muita kuin juu, ei, joo, kakka.
 
Meillä pirre menee syyskuussa päiväkotiin. Aloittavat nyt yhdessä 4,5 v. isoveljen kanssa samassa ryhmässä vuoropäiväkodissa. Mä palasin töihin jo viime syyskuussa, mutta mummi on ollu hoitamassa lapsia, niin ei ole tarvinnut tarhaan mennä. Mulla alkoi tulla jo mitta täyteen mummin touhuja, niin ajattelin, että on hyvä sauma aloittaa päiväkoti :)
Pirre on oppinut joitain sanoja, mm pupu, kivi, ei, loppu, pää, kakka, sukka, äiti, nukkuu, täällä. Lauseita ei tule eikä mikään sana eitä, kakkaa ja pupua lukuun ottamatta tule oikein. Mutta meillä on kaikki lapset ollu hitaita puheen kanssa, niin ei tarvitse olla huolissaan siitäkään.

Pirre on tosi pikkunen edelleen, noin 80 cm, ja käy kasvuseurannassa. Ei siitä ole mitään vikaa löytynyt ja muuten kehityy normaalisti. Pirre kasvaa kyllä ihan riittävästi, mutta kun lähtömitat oli vain 45 cm ja 2,2 kg, eikä saavutuskasvua ole tullut, niin on jäänyt sitten vaan himpun verran pieneksi.

Nukkumisessa on nyt tullu ongelmia kesän aikana. Pirre on aina nukkunut tosi hyvin, mutta nyt sillä on niiiiin hirrrveä jano ja pissahätä, että heräilee huutamaan vähintään kerran yössä. Ottaa kupoliin. Jotenkin huvittavaa kun ei päivällä halua potalle ollenkaan, mutta iltaa venytetään taitavasti sillä, että kauhea tarve istua potalla eikä millään päästä sänkyyn, huoh!
 
Meidän poika on ihan mahdoton kiipeilemään. Ja kun ei sitä jaksaisi olla koko aikaa nostamassa alas, kun alaselkä muutenkin raskauden takia kipeytyy herkästi. Viikon sisään pitäisi toisen syntyä. Saa nähdä miten poika pärjää sillä välin kun olen sairaalassa, kun en ole vielä ollut muutamaa tuntia kauempaa erossa.
Illalla nukahtaminen on ollut vaikeeta koko sen ajan mitä on omaan sänkyyn nukutettu. Siinä kestää aina 0,5-1 h, jollei ole kipeänä tai muusta syystä todella väsynyt. Ja välillä sitten kömpii yöllä minun viereen nukkumaan.
HoosiAnna meijän poitsu oli 1,5 v neuvolassa (tai siis 1v 7 kk ikäsenä) suunilleen saman mittainen, mutta kasvusta mitään kommentoitu. Tosin Th huomasi, että hartiat oli korvissa, kuten kaikissa mittauksissa on ollut.
 
Pirrellä oli myös neuvola toukokuussa 1v7kk ikäsenä ja oli silloin 77,9 cm pitkä. Kotimittauksessa sain nyt 79, mutta pää oli takakenossa, niin en tiedä mitä se nyt sit oikeasti olisi. Koko ikänsä käynyt pari kertaa vuodessa lastenlääkärillä seurannassa ja on otettu kaikki testit mitä tän ikäseltä voi ottaa ja tossa 3-4 vuotiaana otetaan sitten taas lisää kokeita, jotain luustoikämittauksia ja muita. Pirre on kyllä tässä 1v jälkeen saavuttanut ihan kivasti sitä odotuspituutensa käyrää, joka on miinuksen puolella, mutta ei riittävästi.
En tiedä syynätäänkö niitä lapsia tarkemmin, jotka on jostain syystä joutunut haaviin jo aiemmin ja sitten kaikkiin poikkeamiin puututaan vaikka muut lapset saa vapaasti porskuttaa omilla käyrillään ja ongelmiensa kanssa rauhassa. Pirrehän syntyi täysiaikaisena mutta huomattavan kitukasvuisena ja oli silloin vauvana tarkemmassa seurannassa kuin normivauvat.
 
Takaisin
Top