Yleistä höpinää

Mietin tuota pojan väsymystä myös välillä, mutta viikolla ei voi verrata kotihoitoon, kun poika on päivähoidossa. Siellä on niin paljon toimintaa ja hälinää, etten yhtään ihmettele, että poika on kotona väsynyt, vaikka olisi nukkunut pidemmätkin päiväunet siellä hoidossa. Kotona viikonloppuisin olen nyt huomannut, että poika väsyy nopeammin kuin ennen, vaikka sellaista hälinää ja toimintaa ei olekaan kuin päiväkodissa. ihan 2-3 tunnin päästä tuntuu jo aamullakin heräämisen jälkeen olevan valmis seuraaville unille. Kotona ei kuitenkaan nuku kunnollisia päiväunia, ehkä 1-2 tuntia aamupäivällä, ja iltapäivällä ehkä tissillä sitten noin puolen tunnin torkut. Tämäkään ei nyt ole kovin pitkä otos, kun ollaan oltu kipeinä aika pitkään tässä, enkä ole ollenkaan varma, onko pojan korvat parantuneet vieläkään. Tarkastus on vasta reilun kahden viikon päästä. Voi olla, että nämä sairastelut on vaikuttaneet pojan unirytmeihin ja jaksamiseen aika paljon.
 
Itellä nii turhauttaa ku ei oo oikee selkeetä rytmiä edelleenkää tolla pojalla. Ja väsyny itekki toho jatkuvaa kitinää ja huonoo nukkumiseen.
 
Meillä on ollut erilaisia rytmejä tässä matkan varrella.. Tällä hetkellä tyttö menee yöunille 21 - 22, herää kuudelta syömään (usein tasan 6:15) eli imetän ja sitten jatketaan unia vielä noin 8 - 8.30 asti. Ekat päikkärit on yleensä n. 11-13 ja seuraavat 17-18.30. Nyt ollaan tosin viimeisen 2,5kk:n aikana oltu yhteensä yli kuukausi reissussa eli rytmitkin olleet vähän mitä sattuu, jos nyt saisi näin syksyn tullen ne paljon puhutut rutiinitkin kuntoon. :)
 
Meillä on jotenkin vaan loksahdellut rytmit suurin piirtein itsekseen sellaisiksi kuin ne nyt milloinkin on olleet ja mikä on ollut tarpeellista. Nyt poika menee nukkumaan klo 19-20, herää 1-2 kertaa tissille ja aamuisin joko herää itse viiden kieppeillä, tai sitten herätän arkiaamuisin kuuden maissa. Päästään liikkeelle ajoissa, minä töihin ja poika päiväkotiin. Ei ole väkisin tarvinnut vääntää esim. nukkumaanmenoaikaa johonkin tiettyyn kellonaikaan, vaan poika on jotenkin osannut itse säätää asian oikeisiin aikoihin. Toki tietysti aamuherätykset vaikuttaa silloin kun joudun herättämään.
 
Meillä on tarkka rytmi, jotta kaikilla pysyy pää kasassa. Vauvalla menee aika herkästi pasmat sekaisin, jos nukkuu liian vähän, joten parempi vaan pitää tarkka aikataulu. Tässä on kans se hyvä, että tiedän 5min tarkkuudella, monelta hän nukahtaa päikkäreille. :p

6.30-7 herätys ja imetys sängyssä
n.8.00 aamupala¨
9.00 aamupäikkärit (1-1,5h)
n.11.30 lounas
13.30 välipala
14.00 päiväunet (1,5-2h)
n.16.30 päivällinen
n.18.30 iltapala
n.19.30 nukkumaan.

Nukkumaanmenon pitäisi vissiin olla jo 19 aikaan, varsinkin jos halusi hänen nukahtavan itse. Nyt oon taas nukuttanut tissillä, niin n.19.30-20 nukahtaa. Kun yritettiin opettaa nukahtamaan ite, se oli mitä vaan 19.30-21.30 väliltä... Öisin ei juurikaan heräile (kiitos unikoulun ja tän natsimaisen päiväuniaikataulun) mutta nyt tietty taas kun on tissille nukutettu, herää sitä välillä myös huutamaan tissin perään. :rolleyes: Aloitan ehkä taas tänään sänkyyn nukuttamisen, mutta katotaan.
 
Tuollainen tarkka aikataulu olis mahtava! Meillä vaan taitaisi vaatia niin ison sodan, että en taida viitsi ruveta :/ Olen tyytyväinen siihen, että poika nukahtaa iltaisin viimeistään kahdeksalta, tosi harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta. Luulen, että nuo 1-2 yöimetyskertaa säilyy niin kauan kuin imetän. Ne herätykset jaksan ihan hyvin, ja ihme kyllä silloin kun herään omia aikojani keskellä yötä, tulee se uudelleen uneen pääsyn ongelma, ei imetykselle heräämisestä, jonka jälkeen nukahdan kyllä nopeasti uudelleen.
 
Meillä myös tarkka aikataulu ja se helpottaa arkea kovasti kyllä. Helppo suunnitella päivän kulku ja lapsetkin menee helposti nukkumaan kun tietävät koska nukkuaika on. Aika samat rytmitkin kuin Barbieq teillä! :)

7.00-7.30 Herätys (Joskus esikoinen aloittaa jo 6.30)
8.00 Aamupala
8.30 - Leikkiä, Ulkoilua
n 10.30-11 Lounas
11-13.30 Päiväunet (molemmilla pojilla)
14.00 Välipala
14.30 Ulkoilua, leikkiä
16.30 Päivällinen
Tässä välissä lokakuinen nukkuu pienet päikkärit Zz.
17.00 Leikkiä, Pikku Kakkonen
18.00 Iltatoimet alkaa, kylpy, rauhoitutaan esim rauhallista musiikkia, joogaa, lapsille iltapuuroa
19.00-19.30 Aletaan nukutella
Ja nukahtaminen tapahtuu päivästä riippuen heti tai sitten siinä 20.30 viimeistään ovat molemmat unilla.
Meillä on sitten miehen kanssa aina muutama tunti yhteistä aikaa illasta.
Eilen nukuttiin koko perhe 3 tunnin päiväunet, hups :shy:mutta silti saatiin muksut suht ajoissa unille.
 
Mä olen ite iltavirkku, niin en sais ikinä lapsia seitsemän aikaan iltapuuhiin. Mä olen silloin vielä ihan täydessä vauhdissa. Meillä menee tonne ysiin, jopa kymppiin, että ollaan sängyssä. Ai kauheeta jos pitäis olla aamulla jo kahdeksan aikaan ulkoilemassa.

Meillä heräillään ysin aikaan. Pirre nukkuu päikkärit 12-15 välillä, vajaa kaksi tuntia. Sitten pikku torkut, 20-40 min, illalla 18-19 välillä ja sit yöunille 21-22. Yöllä herää kerran seiskan kieppeillä ruokailemaan. Välillä ei herää. Nykyään yöllä pirre jonkin verran unissaan tai puolivalveillä kitisee ja itkahtelee. Jatkaa kyllä unia, mutta häiritsee mun nukkumista.
 
Joskus kyllä mietin, että onko pojalle tullut jo kohdussa tällainen aamuvirkkurytmi, itse kun raskausaikana heräilin just viiden, puoli kuuden aikoihin aamulla ja lähdin sitten töihin ajoissa. Toki siis pojalla oli hieman erilainen rytmi ihan alussa kun kotiuduttiin sairaalasta, silloin oli pitkään niin, että pojan paras seurusteluaika olikin siinä 22-01 välisenä aikana illalla :dead: Mutta eihän se vauva silloin tajunnut vuorokaudenajoista mitään, nukkui silloin kun nukutti ja sitten ei nukkunut, kun ei nukuttanut :) Silleen meni jokunen kuukausi, mutta sitten yhtäkkiä poika vaan itse käänsi rytminsä tuohon, että alkoi olla niin vahvasti väsymyksen elkeitä aikaisin illalla, ja sitten vaan alkoi nukahtaa 19-20 aikoihin illalla kun käninä alkoi olla niin voimakasta, että rupesin kokeilemaan, josko sitten tahtoisi jo yöunille :O Itse olen kuitenkin vähän virkku molemmista päistä, ehkä liikaakin, nyt olen opetellut menemään nukkumaan jo ennen iltakymmentä, saan parempia pätkiä nukuttua pojan imetysten välissä.

Tänään onkin sitten ensimmäinen muskari, saapa nähdä, tykätäänkö :)
 
Mä haluisin kans viedä pirren muskariin, mutta en tykkäisi itse osallistua. Mä en oikein osaa laulaa, enkä ole semmonen heittäytyjäluonne, että kehtaisin lässyttää ja intoilla niiden leikkien tahdissa.
Meidän kylän musiikkiopistolla oli tarjolla yli 3v. lapsille yksinäismuskari, niin pallero meni sinne. Näyttää tykkäävän. Olen kuullut, että monet pienetkin tykkää ja ne ryhmät täytyy nopsaan.
 
Meilläki kuitenki jonkulainen päivärytmi, mut silti tuntuu et toi poika iha sekasi. Unet on mitä sattuu vaikka kui yrittäs säännöllistä aikataulua siinäki. Viime yönä taas huudettii ja torkuttii vaa. :S vähä enne ku se imetys loppu ni alko tää ihmeellinen vaihe. Yösyönti on jääny pois ni aatellu et kyl se alkaa helpottaa mut eipä näytä siltä :/ yhtää tunnu et toi ens kk vuoden, on nii vauva vielä. Esikko oli jo helpottunu tässä iässä.
Mies oli töissä yön lasten kans mökillä ja siellä toi oli yön nukkunu hyvin ja lauantaina oli vetässy 2h päikätki. Oli ihana olla yksin kotona, ois vaa pitäny enempi nukkua..
Menis äkkiä vaikka vuosi eteenpäin. Jaksa tätä vaihetta.
 
Mä taas haluan laittaa lapset ajoissa unille, koska päivän päätteeksi tarvitsen sitä omaa aikaa ja myös miehen kanssa yhteistä aikaa. Nyt me aloitettiin esimerkiksi parijooga ja ollaan aina välillä joogailtu yhdessä iltaisin. :)

Meillä on masuvauvoilla ollut aivan eri rytmit masussa kuin ulkopuolella. Esikoinen on aamuvirkku ja käy ajoissa nukkumaan, masussa heräili juuri yö aikaan ja meuhkas vallattomasti läpi yön :rolleyes:
Samoin tää lokakuinen! Hän saattoi joskus virkistäytyä eli herätä vasta pitkälle päivään ja monesti raskausaikana saikin olla paniikissa että onko siellä eloa. o_O
Lokakuinen kyllä varmasti valvoisi ja tykkää myös nukkua pidempään, joten hän on ehkä enempi mun rytmit omaksunut. Oon sellainen yökukkuja ja aamunukkuja.
 
Ihanaa kun tulee kylmä ja saa laittaa vaunuihin makuupussin. Pirre oli väsynyt vähän normaalia aiemmin ja nyt oli vain 14 astetta lämmintä ja kova tuuli, niin laitoin äp makuupussin rattaisiin. Pirre nukahti niin rauhallisesti maaten ja mitään ääniä päästelemättä. Nyt kun on viimeaikoina ollu niin lämmintä, että pelkissä vaatteissa on pärjäillyt, niin silloin unilelu lentelee, jalat sätkii, vaunut ryskyy ja kuuluu hirvee mölinä.
 
Meillä ei poika enää mahdu vaunuihin, ja kotona ei ole nyt kovin usein rattaiden kanssa ulkoiltu. Päiväkodissa poika nukahtelee joinain päivinä rattaisiin kun ovat ulkoilemassa, mutta ei kovin kauaa nuku. Aiemminkin, kun vielä mahtui vaunuihin hyvin, ei nukkunut lenkillä kuin max puoli tuntia vaunuissa, rattaissakaan ei yhtään sen kauempaa.

Tykkään myös kun syksy tulee, niin saa pukea vaatetta enemmän päälle. Pojalle laitellaan aamuisin kengätkin jalkaan lämmikkeeksi, pysyy sukatkin jalassa, ilman kenkiä poika kiskoo aina sukat pois jalasta, ilmeisesti paljain varpain on mukavampi olla :)
 
Kun oli ne pahimmat helteet, niin pirre nukkui sisällä. Nyt kun ei enää juo maitoa tuttipullosta, niin ei nukahda enää syliin, niin on helpompi saada rattaisiin nukahtamaan kun tarvittaessa voi vähän heijata ja siellä voi laittaa valjaat kiinni. Pirre tykkää nukkua ulkona. On aina tykänny.
 
Meilläkin kiskotaan aina sukat jaloista ja jos ei sitä välittömästi huomaa, niin saa vähän jännitystä vaikkapa kauppareissuille kun niitä metsästelee :rolleyes:
 
Tääl kans lähtee sukat jalasta aina, jos joutuu istuskelemaan paikallaan. Just pari päivää sitten metsästin pudonnutta sukkaa Prismasta. Sieltähän se löytyi jauhohyllyjen välistä. :rolleyes:
 
Nyt vähän nolo kyssäri. Mä tilasin zalandosta meidän pallerolle goretexkengät. Mä selvittelin monesta lähteestä oikeaa kokoa, mutta tuli sitten numeroa liian pienet tilattua. No niin, nyt siis kysymykseen...voiko kengät palauttaa kun siinä laatikossa kenkien ympärille kääritty silkkipaperi meni likaiseksi, jukurttitahraan lenteli, ja heitin sen roskiin.
 
Kyllä varmasti voi palauttaa, en usko että sillä paperilla nyt on kovin isosti merkitystä. Tieto tämä nyt ei ole, mutta luulisin näin.
 
Ihan hyvin voi palauttaa ilmankin sitä silkkipaperia. T. Zalandon kanta-asiakas :joyful:

Tosta tuli mieleen, että hiljattain oli artikkeli siitä, miten monilla verkkokaupoilla palautukset lentää suoraan roskiin - ne hyväkuntoisetkin! Amazon on tässä ilmeisesti se pahin, koska ne nakkaa melkeinpä kaiken roskiin. :eek: Onneks tää ilmiö on ilmeisesti harvinaisempi Suomessa, mut aika hurja ajatus, että omistakin ihan hyvistä palautuksista osa on kaatiksella.
 
Takaisin
Top