Yleistä höpinää

HoosiAnna

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Upeaa uutta vuotta kaikille!

Ajattelin, että tuon kuukausittain uusittavan ketjun voisi vaihtaa tälläiseen yleiseen höpinään, niin ei jää juttu kesken kun kuu vaihtuu.

Tänne etelärannikolle ei taida tulla talvea ollenkaan. Täälä on +3 ja vettä sataa. Hyvä puoli tässä on se, että tuo meidän lähimetsässä oleva ulkoilupolku on käytettävissä keväällä aiemmin kun hitaasti sulava latu ei pilaa kahta kuukautta parhainta kevättä metsäretkeilystä.
 
Tuli muuten mieleen, että nyt on kaikilla vauvoilla nimet. Millasia nimiä tuli annettua?

Meidän pirpana sai kaksi etunimeä. Ensimmäinen etunimi on suht tuore, luontoaiheinen nimi. Nimeä on annettu runsaammin vasta tällä vuosikymmenellä. Ei mitenkään hakemalla haettu luontoaihetta tai mitään muutakaan teemaa. Nimi oli mun ehdotuslistalta. Miehen suosikkeja oli semmoset nimet, jotka sopi enemmänkin toiseksi nimeksi, niin poimittiin sitten siltä listalta toinen nimi.
Olen aina ajatellut, että en halua lapselleni nimeä joka on samalla jokin sana, esim. Helmi, Toivo, Pilvi jne. mutta nyt sitten semmonen valittiin.
Meillä ei ole ollut tapana valita nimiä suvusta tai että kaikilla miehillä on toisena nimenä sama nimi ym.
 
Meillä meni just toisin päin, kun oon kovasti viime vuosina tykännyt noista luontoaiheisista ja jotain tarkoittavista nimistä (suosikkeja ollut Pihla, Pinja, Toivo, Onni...) mutta ei sellaista sitten lapselle annettukaan. Tuli sitten tosi tavallinen etunimi, joka tunnetaan kaikkialla maailmassa ja jota ei tarvii selitellä tai tavata ihmisille. Sukunimensä kuitenkin joutuu aina erikseen tavaamaan, joten etunimi on sentään helppo. :p

Jos saadaan joskus vielä poika, hänestä tulee aika varmasti Toivo. Toivo oli myös mun isoäidin isän nimi, ja hän onkin ainoa meidän suvussa, josta en ole kuullut kenenkään sanovan mitään pahaa! :hilarious:
 
Hei hyvä idea HoosiAnna! :happy:

Meidän juniori sai suht tutun nimen.
Ainenkin luulen niin. Etunimi siis muuttui täysin siitä mitä oltiin hänelle kaavailtu. Ja hyvä niin koska kun nimi iski tajuntaan, se se oli :Heartred
Toinen nimi on mun rakkaan papan nimi.
Hänelle oli suuri kunnia että nimesin pojan hänen mukaansa. Kolmas nimi on erikoisempi ja muistuttelee vähän kaukaisista sukujuuristani tuonne rajanaapuriin, heh vaikka mies siitä aina vitsiä vääntääkin :rolleyes:
 
Meidän poika sai kolme etunimeä. Ensimmäinen erään vanhan bändin (mun lempibändi) laulajan mukaan ja kaksi muuta kulkee miehen suvussa siten että joka toinen esikoispoika nimetään niin. Eli meidän poika on saman niminen kuin mun miehen isä. Alusta asti oli selvää et jos on poika niin nuo nimet tulee kun perinne menee heidän suvussaan pari sataa vuotta taaksepäin ainakin.
 
Mielenkiintoinen nimiperinne. Mä tiedän tapauksen jossa suvun kaikki tyttölapset saavat tietyn nimen. Veikkaan, että jos mun tai miehen suvussa olis tollanen, niin mun lasten kohdalla perinne katkeaisi siinä tapauksessa, että nimet ei miellytä... ja ehkä muutenkin.
.
 
Meillä itseasiassa katkesi nimiperinne tähän lapseen. Siskollani, äidilläni ja äidinäidillä (ehkä myös hänen äidillään, en ole varma) on sama 2. nimi, ja sen oli tarkoitus mennä eteenpäin tytölle, jos siskoni olisi sellaisen saanut. Tai niin meidän äiti oli eläessään siskolleni sanonut.
Sisko ei kuitenkaan tytärtä saanut, ja mulla ei ole itelläni mitään sidettä ks. nimeen. Jotenkin tuntuu, että se oli mun siskon ja äidin "juttu" johon mä en liity mitenkään. Lapsi sai kuitenkin yhden nimen mun äidiltäni, ja ite koen sen riittäväksi. Siskoni ei vissiin ole samaa mieltä, mutta eipä ole hänen lapsensa. :rolleyes:
 
Meillä suvussa tytöt on saaneet äitinsä toisen nimen, itse olen kolmannessa polvessa jo saanut saman toisen nimen. Nyt se perinne sitten katkesi, kun meille tuli poika, jolle annettiin ihan omanlaisensa nimi ilman historian siipien havinaa.
 
Missä asennossa te nukutatte lapsianne?
Nyt tietenkin alkaa ikää ja taitoja olla sen verran, että vauvat osaa itse vaihtaa asentoa, mutta siis onko teillä nukutettu selälleen, kyljelleen, mahalleen?
Meillä pirpana oli syntymän jälkeen sen vajaan viikon teholla ja siellä nukutettiin kyljelleen ja siellä oltiin tosi tarkkoja, että kylkeä käännettiin tasasesti molemmin puolin. Kysyin, että eikö selälleen olekkaan hyvä, niin hoitaja sanoi päätään ravistellen, että ei todellakaan, meillä täällä nukutaan kyljelleen.
Mä olen kyllä kaikki lapset nukuttanu kyljelleen sen vuoksi, ettei pää muotoudu vinoksi. Uusimmassa vauvalehdessäkin oli aiheesta juttua.
Pirpana pysyy vielä kyljelleen siihen saakka kunnes alkaa heräilemään, niin kääntyilee ja on lopulta sitten selälleen ja poikittain sängyssä.
 
Meillä ikää nyt 9 viikkoa ja on nukuttu synnäriltä asti selällään, muksu kääntää yleensä pään jommalle kummalle sivulle itsekseen. Ainakin toistaiseksi tytön pää on ihan normipään muotoinen :)
 
Selällään enimmäkseen on poika nukkunut, sairaalassakin jo. Joskus jos poika sattuu nukahtamaan imetyksen aikana kyljelleen, niin en erikseen käännä selälleen, kääntyy sitten itsestään jossain vaiheessa kuitenkin selälleen. Täällä poika kans kääntää pään jommalle kummalle puolelle yleensä, harvemmin nukkuu kasvot suoraan ylös päin.
 
Esikoisen aikaan pari v sitten ohjattiin synnärillä nukuttamaan vuorotellen kyljellään mutta nyt selälleen. Mulla on mielikuva että oon kuullut tai lukenut että miksi selällään mutta en yhtään muista :D
 
Meillä ikää nyt 9 viikkoa ja on nukuttu synnäriltä asti selällään, muksu kääntää yleensä pään jommalle kummalle sivulle itsekseen. Ainakin toistaiseksi tytön pää on ihan normipään muotoinen :)

Meillä myös näin! :)
 
Muistelen, että selällään maatessa vauvan asento on sellainen, että oksennuksen tullessa kurkku on jotenkin suotuisassa asennossa ettei tukehdu niin herkästi. Uusimmassa vauvalehdessä olleessa jutussa kylkiasennosta sanottiin, että se on huono siitä syystä, että vauva voi vahingossa päästä kääntymään mahalleen ja kuolla. Mutta sitten kun lapsi osaa itse käänyillä joka suuntaan, niin asentoon ei tarvitse puuttua.
 
Kätkytkuoleman riskiin se nukkuma-asento vaikuttaa kai myös, selällään nukutettaessa se riski on kai pienempi. En nyt tietystikään muista, mistä mä sitä luin.
 
Kätkytkuoleman riskiin se nukkuma-asento vaikuttaa kai myös, selällään nukutettaessa se riski on kai pienempi. En nyt tietystikään muista, mistä mä sitä luin.
Täytyy vissiin alkaa nukuttamaan selällään myös. Mut aika jännä kun ne synnärillä (teholla) nukuttivat vauvaa kyljellään ja opettivat siihen meidätkin.
 
Meillä nukutetaan selällään kun kaikissa meille jaetuissa vauvaoppaissa on niin suositeltu kätkytkuolemariskin pienentämiseksi. Päätään kääntelee itse puolelta toiselle.
 
Meilläkin selällään nyt kun on välillä puklaillut kunnolla unissaan ja osaa jo kääntyä masulteen niin jos ei vaikka saakkaan päätään nostettua ylös. Kumminkin kääntelee siinä makuulla päätään eri suuntiin. Muistaisin että nukutettiin näin myös esikoista.
 
Takaisin
Top