Yleistä höpinää

Ai niinkö paljon ! Tiukkaa tekee sit täälläkin! Varsinkin ku keskustelu on hiljentynyt.
 
No sitten vaan höpöttämään aiheesta kuin aiheesta! :) Tuolla salaisissa on kyllä enemmän juttua, sinne kannattaa hakea jos vaan viitsii täällä vähän avautua ensin.

Miten teillä uusilla tulokkailla, onko sairaalakassi pakattuna ja koti puunattu? Mulla alkaa äitiysloma virallisesti huomenna ja musta tuntuu etten saa mitään aikaan... Huoh.
 
Mulla alkoi tosiaan äippäloma tänään. Aloitin sen 1h kävelyllä kun mies lähti töihin. Muuten ottanut lepposasti kotosalla tämän päivän.

Meillä odottaa isoimmat ostokset varastossa seinän takana paikalleen laittamista. Vaatteet olen suurimmaksi osaksi pessyt, jotkut vielä odottelee pesua. Ajattelin kun torstaina se neuvolalääkäri niin sitten saa laittaa kodin valmiiksi vauvalle. Silloin teen vielä listaa mitä puuttuu kuten tuttipullot, ne märät liinat, kylpyamme yms. Paljon on saatu vaatteita, lakanoita ja harsoja.

Pitää kun ehtii tossa joku päivä niin se sairaalakassi pakata valmiiksi.

Syy siihen miksi kaikki odottaa vielä paikalleen laittamista on että meilä on kaksi kissaa. Ajattelin että mammalomalla pääsen paremmin opettamaan heille minne saa mennä ja minne ei. Sekä makuuhuoneessa joutuu sängyn kääntämän jotta pinnasänky mahtuu niin ei turhan aikaisin sitä olla viitsitty tehdä.

Jännittää kyllä kissojen reagointi vauvan tuloon. Eivät vieläkään oikein ole aistineet tätä masua mitenkään. Pomppii siis vatsan päältä miten sattuu.
 
Meilläkin on kaksi kissaa ja ne kyllä reagoivat ihan kumpikin omilla tavoillaan esikoiseen. Vanha herra juoksee edelleen karkuun, jos ei ole paijaustuulella ja nuori neiti antaa retuuttaa ihan miten päin vaan. Tietysti pienen vauvan kanssa oltiin alkuun tarkkana ettei mene sänkyyn nukkumaan, muuten ei juuri rajoitettu kissojen elämää. Onneksi ei tullut isoja yhteenottoja. :)
 
Meillä on kotona remontti meneillään ja kahdestaan sitä on miehen kanssa tehty ( lue mies yksin ja minä esikoisen kanssa yritän pysyä poissa tieltä [emoji38]). Toiveita on että saadaan valmiiksi parin viikon sisällä.
Sit odottais se vauvavaatteiden pesu ynnä muu ihana valmistautuminen pienokaista varten [emoji4]
Sairaalakassi ei ole pakattuna, salmiakkipussin sinne ajattelin ostaa jo hyvissä ajoin ettei vaan unohdu.
 
Joo viestimäärä on iso! Harmi kun en (tähänkään) havahtunut ajoissa!

Te, joilla kissoja, onko teillä jotain sellasia "kattoja" pinnasängyn päälle? Tiedän että on myynnissä, peloteltu että kissa voisi mennä vauvan päälle?
 
Joo viestimäärä on iso! Harmi kun en (tähänkään) havahtunut ajoissa!

Te, joilla kissoja, onko teillä jotain sellasia "kattoja" pinnasängyn päälle? Tiedän että on myynnissä, peloteltu että kissa voisi mennä vauvan päälle?

Meillä ei ollut vaikka sellaista harkittiin kyllä. Tosin mies olisi saanut sen itse näppäistä, jos oltaisiin sellaiseen päädytty... Meidän pienempi kissa menisi vaikka pinnojen välistä sinne sänkyyn, joten haluttiin ensin nähdä miten kissat reagoivat. Kumpikaan ei halunnut lähellekään vauvaa, joten siitä ei sitten tullut mitään ongelmaa. Yöksi tosin suljettiin makuuhuoneen ovi varmuuden vuoksi vaikka päivisin saivatkin olla ihan vapaasti.

Äidiksi81, tsemppiä remppaan! Varmaan aika rankkaa tässä vaiheessa. Minkä ikäinen teidän esikoinen on? Tarvitseeko ihan perässä juosta vai pääsetkö yhtään helpommalla?
 
Esikoinen on jo 2v3kk, hyvässä minä osaan itse auttaa isiä remotissa iässä [emoji4] joo eiköhän tää tästä, päivä kerrallaan.
 
Mä pakkailin tänään vähä 'sairaalakassia' vaikken ny oikeestaan melkein mitään aio mukaan ottaa.. esikoisen aikaan olin 6 päivää laitoksella ja öö, oisinko hammasharjaa käyttäny ja kännykkää + laturia. En mä ainakaan sinne mitään oikeestaan vie. Tai nyt aattelin käydä ostaan irtokarkkeja valmiiksi jos sit iskee himo yhtäkkiä - ku ei toi mies kuitenkaan oikeita tois.. - , esikoisen aikaan ei tehny yhtään mieli karkkia, mut nyt on koko raskauden tehny mieli..

Tutteja pitäs pari ostaa, ja sit ne ja pari tuttipulloa valmiiksi keittää jos ny tulee tarvetta niille ees heti.
Pinnasängyn saa esikko ja isi koota ku mä oon laitoksella.
Muuten taitaa olla valmista.
 
Mä kaipaan eniten lakuja tällä hetkellä. Joten niitä saa sitten mies hakea mulle sairaalaan. Jos ostaisin jo nyt niin vois käydä huonosti :S
 
Mä kävin jo ostamassa herkkuja sairaalakassiin, muuten se onkin pakkaamatta. First things first! :joyful: Onko vinkkejä mitä sinne kannattaa raahata? Ei kai paljon tarvitse omien hygieniatuotteiden lisäksi? Voisi kyllä pakata niitäkin jo, h-hetki lähestyy:rolleyes:
 
Mulla oli tosi hyvissä ajoin jo pakattuna sairaalakassiin pussi tuoretta Kouvolan lakritsia ks kävin sitä siellä välillä haistelemassakin :-D
Mut tänään illalla tulee viikko synnytyksestä ja se pussi on edelleen arvaamaton :-o
Mä en ymmärrä!
 
Mä aloin miettiä, että jos kiskoo heti synnytyksen jälkeen hirveän määrän lakua kun ei oo raskausaikana syönyt, niin vierastaako vauva uutta outoa makua maidossa :D En tiedä onko kuinka todellinen huolenaihe.
 
Mä aloin myös miettiä tuota maito asiaa. Kun paljon on ettei saa syödä raskausaikana ruokia. Miten sitten kun vauva syntyy ja alkaa imetys. Tulee kuitenkin heti varmaan maisteltua lakua/metukkaa yms. Kärsiikö hän niistä? ja millaisista ruoka-aineista ainakin on tullut vatsavaivoja vauvalle?
 
Kuulemma kahvia pitää rajoittaa synnytyksen jälkeenkin, samoin toki lääkkeitä. Noi taisi olla siinä samassa Eviran taulukossa lueteltuna kaikki. Yhden ystävän vauva reagoi vahvasti kun hän söi sipulia niin se jäi sitten imettäessä pois.
 
Mulla oli tosi hyvissä ajoin jo pakattuna sairaalakassiin pussi tuoretta Kouvolan lakritsia ks kävin sitä siellä välillä haistelemassakin :-D
Mut tänään illalla tulee viikko synnytyksestä ja se pussi on edelleen arvaamaton :-o
Mä en ymmärrä!

Onnittelut Zeni86! :Heartpink
 
Tuo ruokien välttely imetyksen aikana on kyllä sellaista salapoliisityötä, että huh huh. Ja niin paljon kiinni vauvasta. Esikoisen aikaisen mammatuttuni ei tarvinnut rajoittaa mitään, ei edes kahvin juomista. Samoihin aikoihin esikoisensa saanut pikkuserkkuni taas joutui välttelemään niin montaa ruoka-ainetta, että helpompi oli kysyä mitä hän voi nauttia.

Minun taas piti rajoittaa alussa kahvia (yritin olla ilman sekä kokeilin teetä, mutta aamukahvit vain oli saatava), ruisleipää (oli vaikeaa, kun en kauheasti vaaleasta leivästä välitä), suklaata ja salmiakkia&lakua. Esikoinen selvästi sai voimakkaampia vatsanväänteitä nautittuani em. ruoka-aineita. Välillä epäilin myös sipulia, mutta se ei joka kerralla tuntunut aiheuttavan oireita. Onneksi vauva tottui aamukahviini melko nopeasti, mutta jos join toisen, puhumattakaan useamman kupillisen, niin jo kipristeli ja mahakipuista vauvaa hyssyttäessä tuli kirottua omaa "heikkoutta" kerran jos toisenkin. Vaan pikkuhiljaa se alkoi helpottamaan. Aina välillä testailin jokos voisin syödä pieniä määriä ja hissuksiin vatsanväänteet vauvalla helpottivat.

Myöhemmin, vauvan ollessa jo puolivuotias ja aloitettua kiinteät, meillä alkoi salapoliisityö uudelleen vauvan iho-oireiden vuoksi ja me emme oikeastaan vieläkään varmuudella osata sanoa oireiden aiheuttajia. Useampia epäilyksiä, mutta välillä tuntui jokin aiheuttavan kovat oireet ja sitten taas seuraavalla kerralla saattoi olla aiheuttamatta, mutta sitten taas aiheuttikin.

Vaan kuten sanoin, tuo on niiiiiin vauvakohtaista. Joidenkin ei tarvitse vältellä mitään ruoka-aineita ja joidenkin tarvii vältellä lähes kaikkea.
 
Huh! Mistä sen sitten osasit päätellä mikä aiheutti vatsanväänteitä? Tai reagoiko vauva kuinka nopeasti sun syömisen jälkeen?:confused004
 
Kyllä se oli ihan sattuman sekä yrityksen ja erehdyksen kautta. Ihmettelimme puolison kanssa miksei jonain päivinä vauva itke mahaansa juuri yhtään ja joinain päivinä maha pinkeänä selkä lähes kaarella itki. Aloimme seurailla minun syömisiä ja ynnättiin hiljalleen minkä syömättä jättäminen vähensi itkuisuutta ja millaisten syömisten jälkeen taas vauva oli enemmän itkuinen. Reagointiaika vaihteli ihan muutamasta tunnista puoleen vuorokauteen vähän sen mukaan paljonko minä olin syönyt mahakipua aiheuttavaa ruoka-ainetta ja kuinka paljon vauva imi rintaa (oli niitä tiheämmän imun päiviä jne).

Mutta näin siis oli meillä. Pikkuserkkuni vauva-vuodesta kuultuani oli todettava meidän päässeen melko helpolla. Heillä oli muutama ruoka-aine erikseen ok, mutta yhdessä aiheuttivat ongelmia.

Esikoisen mahaoireista huolimatta tulokkaan kanssa en ajatellut alkaa välttämään mitään ruoka-ainetta ennakkoon vain varmuuden vuoksi. Toisaalta on toisen kanssa ehkä helpompaa, kun tietää vähän mitkä voivat olla syynä, jos marraskuinen osoittautuu esikoisen tavoin herkkämahaiseksi.
 
Takaisin
Top