Yksityisyrittäjän äippäloma

AIK

Silmät suurina ihmettelijä
Terve kaikille,

pää on täynnä kysymyksiä ja tässä yksi isoimmista, johon asiasta tietävät voi vastata jos tykkää neuvoa ;)

Minulla parturi-kampaamo, jossa vuokralaisia. Olen yksityisyrittäjä, toimin toiminimellä. Kun äippäloman aika koittaa, mitä pitää ottaa huomioon, kun yritys edelleen pyörii, tuloja on liiketoiminnasta (vuokrat ja tuotemyynti) loman aikana myös. Katsooko Kela jotenkin sitä, vaikuttaako äitiyspäivärahaan tmv.?
Entä työn teko loman aikana, missä summissa pyöritään?

Tiedän, että saan vastaukset myös Kelaan marssiessani, mutta jos jollain jo kokemusta..
YEL:n olen tajunnut jo nostaa.

 
Moikka, mulla on sama juttu eli parturi-kampaamo ja vuokratuolilaisia, itse toiminimellä. Olen nyt ollut äippälomalla jo jonkin aikaa ja tosiaan hyvä kun oot nostanut sen yellin kun rahat tulee sen mukaan :)
Vuokratuolilaisten vuokrat eivät vaikuta sun äippärahoihin mut tietysti niistä täytyy muistaa maksaa alv:it, mut tuotemyynnin jouduin siirtää pois, siis myydä varaston yhdelle vuokralaiselleni joka hoitaa sen nyt ainakin sen aikaa kun olen mammalomalla, koska se olisi vaikuttanut minun äippärahoihin kun katsotaan tuloksi..

Paljon kaikkia juttuja pitää selvittää mutta toivottavast täst oli ees vähän apua :)
 
 
Kelasta onneksi soittivat ja kertoivat miten toimia..
Eli ei väliä, onko yrityksellä tuloja, kunhan ei itse ole hääräämässä, näin ei katsota tuloiksi (vaikka vuokratuloja tai ainetuloja olisikin). Eli näin ollen minua neuvottiin eri tavalla kuin sinua tuosta ainemyynnistä :( erikoista.

Nyt alkaa hahmottua asiat, kunhan löytäisin hyvän äitiyslomatuuraajan tilalle, ihan kuin itsestään jättäisi osan kampaamoon jäädessä pois...
 
Takaisin
Top