Yhdyntä

Pöppiäinen89

Jostain jotain jo tietävä
Milloin olette synnytyksen jälkeen pystyneet yhdyntään, kivuttomaan sellaiseen? Synnytyksestäni on nyt yli kolme kuukautta ja olemme kaksi kertaa onnistuneet harrastamaan seksiä, sillä se on ollut todella kivuliasta. Mieheni sanoo että tunnun löysemmältä kuin ennen synnytystä, ja olemme molemmat myös sitä mieltä että paikat tuntuu erilaiselta. Onkohan kätilö harrastanut abstraktia taidetta, kun minua ompeli...
 
Lantionpohjan lihasten harjoitusta vaan, ja lisää sitä yhdyntää(tai niitä orgasmeja muilla keinoin), pitkällä kaavalla ja rauhakseen, huumorilla höystettynä kenties-sekin toimii hyvänä harjoituksena niille lihaksille. Mutta kestäähän sen aloitus monesti pitkään, ainakin ensimm lapsen saamisen jälkeen kun on niin paljon muutakin uutta mielessä.
Sittemmin se saattaakin alkaa paljon helpommalla tuokin-se on kuitenkin erittäin paljon menttaalin puolen jutuista kiinni!
Tsemppiä!
 
Eli lihaksistako se kipu johtuu? Ajattelin jotenkin, että kun minua ommeltiin niin arpikudos-kohdat tekisi kipeää... mutta ei tuolla varmaan taida niin sellaista arpea olla..
 
Ei ole omaa kokemusta paikkojen ompelusta mutta myös limakalvojen kuivuus voi aiheuttaa kipua. Liukkarit kehiin. Ihmetyksen aikana voi olla muutenkin kuivat myös liukkarin kanssa. Gyne ohjeisti käyttämään paikallisestrogeenivalmistetta siis samaa jota käytetään vaihdevuosioireisiin. Paikallisvalmiste ei vaikuta imetykseen. Kannattaa mennä ajoissa gynelle niin saa ohjeet jotka itselle sopii ja voi taas nauttia
 
Raskaus tosiaan vaikuttaa lantionpohjan lihaksiin ja niitä pitää treenata paljon synnytyksen jälkeen. Synnytyksestä palautuminen kestää yleensä yhtä pitkään kuin raskaus on kestänyt. :) Minusta tuntuu, että seksi on vasta nyt 1,5v synnytyksen jälkeen "normaalia".. :D Kolme kuukautta synnytyksestä on tosi lyhyt aika, eikä silloin itsestäkään tuntunut hyvälle. Sattui, tuntui epämiellyttävälle ja oli kuivaa.. minä selvisin ilman yhtään tikkiä pienillä pintanirhaumilla, joten ompeluista ei ollut minulla haittaa.

Kroppa tarvitsee aikaa palautuakseen.
 
Liukkari on meillä ollut käytössä aina, myös ennen tätä. Täytyy siis vain antaa aikaa. Minut yllätti se, kuinka hitaasti keho palautuu synnytyksestä. Täytyy olla itselleen armollinen :p
 
Kyllä siinä palautumisessa vain kestää. Itsellä vielä puolen vuoden jälkeen synnytyksestä pelkkä ajatus yhdynnästä aiheutti kipua, ja epparihaava kipuili vuodenkin kuluttua. Löysyyden tuntemus puolestaan voi johtua siitä, että lihakset eivät ole vielä palautuneet ja toisaalta hormonit tekee muutoksia limakalvoille, valkovuodonkin koostumus voi olla erilainen kuin ennen. Hirmu yksilöllistä palautuminen tässäkin asiassa on, joten ihan omien tuntemuksien mukaan kannattaa mennä. :)
 
Samaa mieltä kaikkien kanssa jotka puhuvat liukkarin puolesta. Ollaan miehen kanssa neuvolassa kysytty synnytyksen jälkeistä seksistä kun molemmille niin uutta asiaa, ja täti sielläkin painotti limakalvojen kosteutuksen tärkeyttä.
Ja omaa kehoa saa ja pitää kuunnella. Jos yhdyntä/seksi ei maita niin sitten voi koittaa jotain muuta. Myös tässä loppuraskaudessa on joutunut miettimään vaihtoehtoja, kun paikat jo niin kipeät.
 
Milloin olette synnytyksen jälkeen pystyneet yhdyntään, kivuttomaan sellaiseen? Synnytyksestäni on nyt yli kolme kuukautta ja olemme kaksi kertaa onnistuneet harrastamaan seksiä, sillä se on ollut todella kivuliasta. Mieheni sanoo että tunnun löysemmältä kuin ennen synnytystä, ja olemme molemmat myös sitä mieltä että paikat tuntuu erilaiselta. Onkohan kätilö harrastanut abstraktia taidetta, kun minua ompeli...

Eiköhän ne vähä kuulu ollakki löysemmät/erilaiset tollee noin niinku synnytyksen jälkeen ihan kaikilla? :) Sinuna en ois huolissani ku vast nii vähä aikaa.
 
Mulla ei paikat löystynyt, miehen mielestä vaa parempi. Tein synnytyksen jälkeen tosin paljon lantiopohjalihaksia, kun oon työssäni nähnyt kohdun laskeumia, että kohtu pulpahtaa ulos... Kauhukuvat silmissä treenattu.

Meillä meni seksi ookoosti öö.. No heti, kun eppari oli parantunut ja saatiin tikit pois, kun eivät sulaneetkaan itse. Jotai 2,5-3kk.
 
Seksielämän kannalta keisarileikkaus loistava vaihtoehto. Lähdin synnyttämään alateitse mutta ei parin päivän yrityksen jälkeen onnistunut. Mutta alapää säästyi vaurioilta.Seksi parantunut synnytyksen jälkeen.
 
Suosittelen myös rasvailua (öljyä) alapäähän. Mulla repesi kovasti synnytyksessä paikat mutta kiitos Luojan, ne ovat parantuneet todella hyvin. En tiedä johtuuko repeämisistä vai mistä mutta kivuliasta oli kyllä aluksi yhdyntä (jälkitarkastuksen jälkeen). Rasvailun/öljyämisen jälkeen on paljon parempi ollut, kunhan sitä muistaa säännöllisesti tehdä. :)
 
Kaksi viikkoa sektion jälkeen kokeiltiin ja kipeää teki (kuivat limakalvot), joten pidettiin taukoa ja muuta puuhattiin. Viisi viikkoa sektiosta kokeiltiin uudestaan ja oli taivaallista! Koko imetyksen ajan jouduttiin käyttämään liukastetta eli lähemmäs ekan vuoden, jonka jälkeen oma liukastus on toiminut taas.

Jälkivuoto loppui alle kahden viikon sektiosta, ei sekään ollut yhdynnän esteenä.
 
Meillä oli muutama viikko sektion jälkeen eikä ollut mitään ongelmia :) Toki limakalvot oli kuivemmat mutta muuten ei ollut mitään ja oli entistä parempaa :)
 
Ehkä kuukausi jälkitarkastuksen jälkeen. Sitä ennen tuntui niin raastavaa kipua liukkarista huolimatta etten vaan pystynyt. Mulla oli myös synnytyksessä eppari ja imukuppi, mitkä osaltaan hidasti toipumista.
 
Niin, ja ei ollut alkuun erityisen kivaakaan kun jännitin niin paljon että sattuuko tai onko paikat niin löysät ettei miehestä tunnu miltään. Ja ahdisti sekin että vauva oli samassa talossa. Mutta mies kehui ettei tarvii paikoista murehtia, ihan yhtä hyvät on. :-D
 
Takaisin
Top