Yöunet vauvan ja myös äidin

Täälläkin yksi "yöimettäjä". Kyllä kokonaiset yöt alkaa haaveissa olla, mutta vielä aika kaukaisissa. Syöttöjä, viereen tai syliin haluamista, vieressä levottomasti nukkumista. Isänsä ei tiedä mistään mitään, mitä me on yön aikana touhuttu, vaikka tuo poika sitä nyrkeillä paukuttaisi tai potkisi välillä. Eli minä hoidan kaikki herätykset. Sillon ku univelka kasvaa liian suureksi ni kaikki ottaa tosissaan lujille, mutta kun vaan keräilee sitä uniaikaa itelle riittävästi ni arkikin pyörii kirkkaammin. Mutta unitunteja tarvii kyllä paljon normaalia enemmän ku on niin katkonaista. Tsemppiä! Kyllä nämä meidänkin vielä joskus asettuu... Toivottavasti...
 
Yöimettäjä täälläkin, sen lisäksi yöt ja päiväunet on menneet ihan ihmeellisiksi. Uni on niin hukassa, että pää ei enää leikkaa ja kynttilä palaa melkei molemmista päistä.
Meillä on nyt ajankohtaiseksi tullut unikoulu ja oma huone. Muuten ei äiti enää jaksam
 
Meillä ei syödä enää öisin mutta tuo prkl tutti........ Nyt taas vaihe kun tuttia saa nostaa tunnin kahden välein.......
 
Meillä syödään useimmiten kerran yössä. Välillä kahdesti ja joskus mennään jopa syömättä. Sen lisäksi tuttia pitää välillä nostaa tai rauhoittaa sylissä jatkamaan unta. Kaksi tai kolme herätystä yhteensä yössä, välillä enemmänkin. Yritän aina ensin rauhoittaa muulla tavalla mut jos ei auta niin tissille. Ei jaksa mitään unikoulua.. Vaikka välillä on itse niin väsynyt et tuntuu että sitä tarvittaisiin.
 
Onpa huojentavaa kuulla muiden samantyyppisiä kokemuksia, vaikka olenkin koko ajan tolkuttanut itselleni, että normaalia tämä on. Sitä on vaan jotenkin väsyttävää selittää niille, joilla on erilainen kokemus ja sellainen käsitys, että "pitäähän tuon ikäisen jo sitä ja tätä ". Ei siis onneksi ole kukaan läheinen mitenkään saarnannut aiheesta, mutta rivien välistä olen lukenut (voi siis olla väärin tulkittu) ja neuvolassakin vihjailua siihen suuntaan, että ei se vauva voi olla nälkäinen tms. Onneksi on myös sellaisia, joiden vauvat on nukkuneet pitkiä öitä jo pienestä, mutta silti ymmärtävät, että lapset on erilaisia :) niin kuin uskoisin, että moni tämän ryhmän naisista ymmärtää. Minusta on tavallaan myös lohduttavaa tietää, että hyviäkin öitä voi olla, että kyllä tämä tästä kunhan vauva on valmis tai kenties seuraavan kanssa on erilaista.

Jaksamista ja pitkää pinnaa kaikille, oli yöt sitten minkälaisia tahansa. :)
 
Tänään se alkoi unikoulu. Itkuahan tuo on alusta alkaen ollut. Isi hoitaa ja mä vaan kuuntelen. Säälittää niin, mutta pakko alkaa tulemaan muutosta
 
Tsemppiä tttiuhti! Toivottavasti se sitten kuitenkin palkitsee, vaikka nyt tuntuisi pahalta ! :)
 
Tsemppiä tttiuhti! Kun vaan jaksatte olla johdonmukaisia, se kyllä palkitaan. Alku tuntuu pahalta vanhemmista enemmän kuin lapsesta ja nopeesti helpottaa.

Meillä ollaan pääsääntöisesti luovuttu yösyönneistä, mutta joskus neidillä on joku oikein suuri harmitus päällä (paha uni, hammaskivut jne), että vaatii tissiä rauhoittuakseen. Sitten taas on monta yötä kun nukkuu ilman maitoa. Heräilee nykyään pääsääntöisesti vain vinkumaan meidän viereen. Vielä aika lailla nukkuu meidän välissä, mutta kyllä tämä tästä.
 
Tsemppiä unikouluun täältäkin! Kyllä se palkitsee. Toivottavasti mahdollisimman pian!
 
Kiitos tsempeistä. Hirveetä sitä itkua on kuunnella mutta yllättävän helpolla ollaan päästy. Nyt 3 yötä takana. Ensimäisenä yönä mentiin nukkumaan nornaalia myöhemmin, itkua kesti 30min ja nukkui koko yön ilman apuja. Itkeskeli kerran mutta ei tarvinnut tassutella. Toinen yö 10min ja nukahti, nukkui 7h putkeen sitten ei rauhoittunut muuhun ku tissille ja tassuttelulla nukahti viereen. Viime yönä 14 min ja nukahti itse, 8h unta putkeen, sitten tissiä ja unet jatkui vielä 3.5h.
Joten kysynki unikoulua pitäneet! Miten ootte ton tissin kanssa tehneet. Meillä nyt paripäivää syöty huonosti, joten veikkaan ettö oikeasti alkaa 8h jälkeen olla nälkä. Meneekö unikoulusta idea jos ei samalla vierota tissistä? Mua kun ei haittaa kerran yössä syötellä, mutta osa syy unikoululle oli juurikin tuo tissi, kun ei mun kanssa muuhun rauhotu. Isälleen kyllä syliin ja tassutteluu paitsi toisena unikoulu yönä.
 
Henkilökohtaisesti en osaa sanoa. Meillä on nukuttu unikoulusta alkaen suunnilleen 10 h/ yö, eikä ole ollut tarvetta syödä. Mutta kun lueskelin näitä unikoulujuttuja, jossain sanottiin että jotkut vauvat tarvitsevat ruokaa aamuyöstä vuodenkin ikään asti. Eli tätä ajatellen tuskin on ongelma? Jos tosiaan antaa sen tissin vasta aamuyöllä/aamusta.
 
Joo siis on tosiaan saanut tissiä siinä 4-4.30 nyt. Ja sit jatkettu unta niin että kokonais unimäärä on 10-12h.
 
Meillä ei vielä unikouluilla, mutta mulla tuli tttiuhti mieleen olikohan se Gordonin menetelmä -unikoulu, joka sisältää myös tassuttelua. Siinä oli ainakin aluksi pähkinänkuoressa ideana, että yksi yösyöttö säilyy, että eka unijakso on sen n. 7 h jonka jälkeen voi antaa tissiä. Ja jos se ei sinua haittaa, niin ei se väärin ole :) uskon myös, vauvalla voi olla nälkä joskus aamuyöstä. Tukeehan se imetyksen jatkuvuuttakin, jos yksi yösyöttö jää :) etene oman jaksamisen mukaan, hienosti olette pärjänneet! :)
 
Meillä unikoulusta huolimatta aamuyön syöttö oli mukana kuvioissa tuonne n. 8kk ikään saakka ja sitten neiti jättikin sen itse pois
 
Huoh, meillä ei nukuta. Tyttö kääntyy suurin piirtein tunnin välein kontalleen unissaan ja itkuhan siitä tulee. Äiti sitten vaan torkkuu koko yön ja kääntelee vauvaa. Ja sen lisäksi joka aamu hän vain herää aikaisemmin ja aikaisemmin. Toivottavasti tää vaihe menisi pian ohi, äiti alkaa olla vähän väsynyt. Ja mies kiukuttelee, ettei saa nukutuksi. Menkööt sitten sohvalle ulisemaan, ei sentään tartte koko ajan sängystä nousta tyttöä kääntämään. Ei mua oikeasti haittaa nää pätkittäiset unet, mutta toi miehen asenne. Ihan kuin tyttö tahallaan tuota tekisi. Ja ollaan yritetty kiilata tyttöä tyynyillä, ettei pääsisi kääntymään, mutta ei niistä ole ollut hyötyä.
 
Meillä unikoulu on todenteolla parantanut öitä! Ensinäkin minun ei tarvitse nousta kertaakaan, mies jopa aamulla antaa tytön mulle tissille ja lähtee alas nukkumaan ettei herätä meitä herätyskelloonsa. Itkun kanssa neiti menee vielä nukkumaan, mutta nukahtaa n.5min. Nukkuu hyvällä lykyllä 20-05 ja pääsee tissille ja unta jatketaan 7-7.30 (tämä aamu poikkeus, 9.00 asto :eek: ) Kerran tarvitsee yöllä tassuttelua, toisen kerran jos ikkasee niin rauhoittuu itsekseen. Minun yhtäjaksoiset unet on ollu nyt viikon verran 5-7h, en malta vielä kahdeksalta mennä nukkumaan.
Meillä on myös alettu seisomaan unissaan, tällöin juuri tarvitsee sitä tassuttelua takaisin uneen.
Unitissi aikaistettin iltatissiksi ennen puuroa ja ensimäisen kerran saa maitoa vasta 5->. Tämä on nyt toiminut meillä hyvin, enkä koe tarvetta lopettaa näitä imetyskertoja vielä. Katsotaan uudelleen sitten kun koulunpenkki kutsuu takaisin tammikuussa.
 
Tsemppiä JN89! Olet varmasti uupunut, eikä miehen turhanpäiväinen narina asiasta auta, vaikka hänkin tietty väsynyt, silloin tulee sanottua ties mitä.

Kuulostaa hyvältä tttiuhti! :)

Meidän yöt nyt on mitä on. Nukkumaanmenoaika ja heräämisaika ovat suht vakiot nyt olleet jonkin aikaa, eli nukkumaan klo 21 ja ylös klo 8. Sitten niitä heräilyjä on 4-6 yön aikana, joista syö 3-4 kertaa... Kyllä väsyttää. Toisinaan heräilee vain syömään, toisinaan sitten kääntyy unissaan tyynyistä huolimatta tai sitten alkaa potkimaan sänkyä. Huoh ja plääh. En vaan jaksa nyt unikoulua. Toivon että poika itse luopuu jossain vaiheessa yösyötöistä tai ainakin vähentää. Olen ajatellut että vuoden ikään jos jaksaisi tätä ja sitten vois pikkuhiljaa lopetella Yösyöttöjä, kun ei tarvitse pitää maidontuotantoa yllä, vaan vähempikin riittää. Saa nähdä miten tämä mamma jaksaa :D
 
Meillä vielä viime viikolla nukuttiin 20-07 yhtä soittoa ilman yhtään heräämistä. Onneksi tyttö jatkaa uniaan heti, kun pääsee takaisin selälleen. Ei tartte nukutella, että sinänsä helppoa tämä heräily on. Toivotaan, että tää lähden konttaamaan unissani vaihe ei pitkään kestäisi. Kun tyttökin on aamulla selvästi väsynyt, varsinkin tänään, kun päätti jo klo 05 herätä tähän päivään.
 
Justiina ja pikku muru - samat ajatukset unikoulusta. Heräilyjä 2-3 yössä, aika ajoin levottomampaa, unikouluun en ala... Oottelen ja toivon että itsellään selviää, mistä onkin jo viitteitä koska muutaman yön nukkunut aamuyön syöttöön. Itellä jaksamista helpottaa se, että vauva nukkuu sivuvaunussa.
 
Takaisin
Top