Yöunet vauvan ja myös äidin

maasselii

Jostain jotain jo tietävä
Eli mitenkäs teillä nukutaan?
- omassa sängyssä vai vieressä?
- heräilläänkö monta kertaa syömään?
- miten itse nukut entä isä?
- iltarutiinit?
 
Poika on nyt 6 viikkoa ja pikku hiljaa rupean miettimään oikeaa nukkumaanmeno aikaa... yöllä herää 4 tunnin välein syömään eli syö nklo24 ja klo4 , ajat vielä heittelee paljonkin ja illalla on hän selvästi ruvennut tankkaamaan useammin ja enemmän maitoa yötä vasten.
Jos illalla on ollut kaupassa käyntiä ja ylimääräistä menoa on hän selvästi levottomampi ja kestää kauemmin rauhoittua nukkumaan.
Usein nukahtaa syliin ja sitten hänet nostetaan omaan kehtoon sängyn viereen nukkumaan. Paljon tuhisee ja ääntelee unissaan, välillä herää ja saa silloin tutin ja tassuhoitoa joskus ei auta muu kuin ottaa viereen ja rauhoittuu heti.
Mies auttaa ja usein hoitaa toisen yösyönnin kun meillä pulloruokinta öisin, johtuen siitä että syö tissiltä niin vähän ja herää tunnin välein kokeiltu on :) Olin kovassa kuumeessa ja mies hoiti kaikki yösyötöt kahtena yönä, sen jälkeen hänkin paremmin herää pojan ääntelyihin.
Kylvyn jälkeen poika selvästi piristyy ja toimittelee vatsaansa useamman tunnin.... tämäkin huomattu kantapään kautta ja viime yönä valvottiin yhteen asti, seuraavana kylpypäivänä aikaistetaankin kylpyä.
Pitkä ja sekava sepustus kiva jos jaksoit lukea :)
 
Meidän neiti on viikon, ja ollaan oltu kotona vasta kolme yötä, ja kaikki on ihan sekaisin. Eka yö meni hienosti; syönnit yhdeltä ja viideltä ja sit olikin jo aamu. Toka yö valvottiin. Viime yön mä nukuin alkuun sohvalla vauva tississä ja alkuun sujuikin mukavasti, mutta jostain syystä aamuyöstä kaikki sitten romahti ja vauva ei nukkunutkaan. Säätäessä menikin sitten aamukahdeksaan ja lopulta nukuttiin kaikki; isä, äiti, koira ja vauva melkein kahteentoista. Nyt ajatus olis saada vauva hereille et syötäs ja lähettäs eka kertaa koko kööri kauppaan mutta eihän tuo herää millään. Ajankulukseni olen putsaillut ja puunaillut sen ihoa, tsekannut vaippoja,

Millaikohan me ollaan huomenna hereillä kun neuvolatäti ja mummukin tulee joskus kymmenen maissa aamulla kylään...
 
Meillä oli viime yö eka kotona ja meni kjl persiilleen. Sairaalan 3h syöttöväliohjeen mukaan mulla oli kello soimassa mutta eipä ollut kiva herätellä pikkuista sikeestä unesta. Ens yönä taidan antaa herätä omaan tahtiin. Sit pulautti yhdet maidot pihalle ja sit heräs neljältä ja valvoi puoli kasiin... Eli aivan sekaisin oltiin meillä!!
 
Meillä sujuu vaihtelevasti. Koska poika on alle 3 kg, joudun tekemään sitä, mitä aiemmin vannoin etten tekisi, eli pitää herättää syömään 3 tunnin välein. Aluksi oli lähes mahdotonta saada ukkeli hereille, mutta nyt pitää kyllä itse huolen asiasta, ei tarvitse laittaa kelloa soimaan. Yösyöttöjä hankaloittaa haasteellinen imetys: mulla on matalat rinnanpäät ja pienet nännit, muutoin rinnat on suuret ja pehmeät. Mun on pakko painaa nänninpihasta sormella ettei se painautuu ukon nenään ja tulehdusta lasta, eli ei puhettakaan, että voisi torkkua samalla kun imettää. Ukkeli ei meinaa saada tissistä otetta ja on öisin selkeästi kärsimättömämpi ja unisempi, joten hermostuu välittömästi kun maitoa ei tulekaan. Rintakumi toimi yhtenä yönä, toisena ukko ei sitä huolinut.

Kaksi viikkoa ollaan toisiimme tutustuttu ja välillä yöt menee hyvin ja ukko syö ja sitten nukkuu, välillä valvotaan ja ukko saa raivareita ja minä olen epätoivoinen kun imetys onnistu. Varsinaisia rutiineja ei vielä ole, nukkumaan mennään 21-23, vaihdan uskolle vaipan ja jos se nukkuu sikeästi, laitan omaan sänkyynsä. Pyrin siihen, että ukkeli nukkuisi omassa sängyssään edes yhden syöttöjen välin, mielellään enemmänkin. Tähän asti on kuitenkin parhaiten nukahtanut meidän sänkyyn, josta sitten siirrän hänet omaansa. Toissa yön ukkeli nukkui kaikki syöttöjen välit omassa sängyssä :)

Meillä mies ei nykyään enää herää kaikkiin kätinöihin, mutta on henkisenä tukena kun ukkeli saa raivarit. Joskus hakenut esim lisämaitoa ja mulle juotavaa. Annan siis ukolle kerran yössä omaa maitoani pullosta lisäksi, silloin kun hän on liian väsynyt ja kärttyinen syödäkseen rinnalta tarpeeksi. Toiminut hyvin, ei tarvitse itsekään väsyä siihen kamppailuun.

Me herätään sitten ku herätään, tänään vasta klo 12 :D jos ei oo mihinkään kiire ja ukko nukkuu, niin mekin nukutaan. Minä saan aika hyvin unen päästä syöttöjen välillä. Ukko syö siis esim klo 22-09 välillä noin 4 kertaa, minä saan nukuttua tuossa välissä 6-8 tuntia. Joskus tosin uni jää pariin tuntiin.

Onneksi ne kotihommat, villakoirat ja likaiset astiat ei häviä mihinkään, ne joutaa kyllä tehdä vaikka seuraavana päivänä :wink monesti saatan päivälläkin ottaa torkut ukon kanssa. Näin siis yhden lapsen kanssa.
 
Tyttönen on nyt 1,5 viikkoa vanha ja koko perheen rytmi on aivan sekaisin..! Aamupala syödään kymmenen jälkeen ja lounas kahden maissa.. Normaalisti kuitenkin ollaan syöty aamupala 8 ja 9 välillä ja lounas 12 ja 13 välillä.. Neiti syö keskimäärin n. 4h välein. Eilen illalla oli ensimmäinen kerta, kun vauva nukahti "yöunille" omaan sänkyynsä, muuten olen nukuttanut hänet meidän väliimme nukkumaan. Yöllä en ole jaksanut syötön jälkee nostaa vauvaa omaan sänkyynsä vaan jatkaa unia meidän välissä. Tästä tavasta täytyisi oppia pois ja saada muutenkin hieman järkevämpi rytmi tähän meidän päivään.. :eek: iltarutiineita ei sen kummemmin ole vielä muodostunut vauvan kanssa kun ei rytmiäkään ole. Päivisin ollaan annettu vauvan nukkua kun nukuttaa eikä olla alettu herätteleen.
 
Poika on nyt viikon vanha ja yöt kyllä menny sairaalan jälkeen hyvin. Sairaalasta käskivät herätellä parin tunnin välein syömään, mutta toissa ja viimeyönä en näitä ohjeita noudattanut vaan herätin vasta jos alko yli 3 tuntia pojan omaan heräämiseen menemään, tämä toimi paremmin mielestäni, koska hän syö sitten enemmän kerralla ja nukkuu pitempään :) Eli pari kertaa yössä herää syömään ja nukahtaa samantien omaan sänkyynsä uudestaan.
Vieressä ollaan nukuttu ainoastaan aamulla kun herää hetkeksi syömään ja seurustelemaan niin sen jälkeen. Sairaalassa nukkui ainoastaan vieressä.

Itehän nukun suhteellisen hyvin, herään kyllä heti kun alkaa kitinää kuulumaan mutta nukahan uuestaan kyllä jos onki väärä hälyytys. Iskä puolestaan herää vain jos poika kitisee enemmän, eli hyvin harvoin.

Iltarutiineja ei hirviästi oo ehtiny tulla vaipanvaihon ja iltasyönnin lisäksi.. :)
 
Vaava on 1,5vk vanha, sairaalassa ja ensimmäiset yöt kotona nukuttii vierekkäin. Vieressä heräilee 2,5-3h välein syömään ja nyt kun pinnasängyssä nukkunut niin heräilee 2-2,5h välein. Ei suurta eroa siis :) minä luulin ettei nui pienellä mitään rytmiä ole, mutta selvästi on kun on aina tullut katsottua kello kun pieni herää.
Noooin klo.20 vaipan vaihtoon, navan puhistukseen, yöpyjaman laitto ja maidon satsausta yötä varten. Ja joskus 22-23 laitan vauvan pinnasänkyyn nukkumaan kun on herännyt syömään. :P vauva nukahtaa öisin heti sen maijon jälkeen, eikä jää valvomaan tms.
Mies nukkuu kuin tukki eikä herää kun ehkä kerran aamu yöstä vauvan itkuun jos minä oon liian hias, kun lämmitän maijon (korviketta syö). Aika hyvin rutiini tullut itsellekkin yö syötöissä, että hyvin tulee uni kun vauva on kuivitettu ja ruokittu. Ja se uni on sikkeetä!

Tähän asti ollu siis helppo tapaus :-)
 
Meillä toinen yö kotona takana ja miun mielestä tää tavallaan meni paremmin. Yritin nukuttaa neitiä koppaansa mutta ekan yösyötön jälkeen otin kyl jo viereen. Valvoimme koko porukka klo 1-4 syöden, kakkien, kitisten ja tissiä imien, mutta muut ajat nukuttiin ja sikeesti. Ja nyt neiti alkaa oikeesti jo viihtyä siinä tissillä, näinköhän siia saakin sieltä jotain.
 
Meidän neiti heräilee tasan kolmen tunnin välein ja nukkuu parhaitenrinnalla tai vaunukopassa. En uskalla nukkua jos vauva on mun vieressä sängyssä kun neiti ryömii aina kainaloon kiinni ja pelkään kieriväni päälle. Nyt kun mies on vielä kotona, ollaan tehty niin, että nukutaan vuoroissa, kun kumpikaan meistä ei nuku hyvin kun ei vielä olla totuttu siihen että vauva ähisee unissaan. Tää systeemi toimii nyt, mutta en tiiä mitä sitten tehdään kun mies palaa töihin ens viikolla.
 
Meillä ekat yöt nukuttiin perhepedissä, mutta mun oma uni oli niin rauhatonta kun pelkäsin että typy tukehtuu tai jotain. Nyt on kaksi yötä nukkunut omassa pinniksessä, illalla vaatii vaan kunnon nukuttelun että malttaa jäädä pinnikseen. Eikä typy tosiaan nukahda hiljaiseen huoneeseen vaan ääntä pitää olla.
Yleensä yö unille alkaa siinä 22-23 välillä. Iltasyönti 21.30-22 välillä, vaipan vaihto ja nukutus.
Sitten heräillään ekan kerran siinä 1-2 aikaan syömään ja tämä syönto se tuottaa vielä hankaluuksia. On rauhaton asettumaan tissille, joten on kokeiltu antaa pumpattua maitoa pullosta. Viimeyönä kuitenkin pullon jälkeen piti saada tissiä. Sitten herätään 4-6 välillä ja yleensä noustaan aamu imuille ja pesuille 9.
Tänä aamuna typy kyllä pääsi viereen 4 aikaan kun ei pinnikseen enää rauhoittunut. Mies keksi väliin laittaa pehmeän hoitoalustan alle niin typy ei niin hyörinyt. Ympärillä onki aikasemmin ollut aina imetystyyny jos on sängyssä nukkunut.
 
Meillä neljä viikkoa vanha typy. Alkuun piti pienen kokonsa vuoksi herättää 3 h välein. Tyttö piti huolen syöntiväleistä eikä kello kerenny koskaan soida. Nyt heräilee yleensä 3-4 h välein, pikkuhiljaa alkaa olla enemmän 4h pätkiä. Illalla laitetaan 8-9 aikaan nukkumaan. Iltatoimet, syöttö ja viedään omaan pinnikseen meidän makkariin, nukkuvana tai hereillä. Joskus jää ja nukkuu saman tien, joskus käydään yli tuntikin laittamassa tuttia. Yöllä syötön jälkeen laitan takas pinnikseen. Itse mennään joko samalla vauvan kanssa nukkumaan tai 12 maissa kun on eka syöttö. Aamu meillä on 7-11 riippuen miltä syötöltä herätään. Meillä ollaan täysimetyksellä ja öisin mies usein vaihtaa vaipan ja laittaa tarvittaessa tuttia.
 
Pari yötä täysin samalla kaavallla. Iltatouhut 20-21ja sen jälkeen unille, minä ja vauva. Neljä tuntia tehokasta unta, sit vauva väkisin hereille ja tissi naamaan. Ja sit ei enää nukutakaan. Tekis mieli kattoo kauanko nukkuis jos vaan antais olla...
 
Meillä alkuun oli hankalaa, tai itselläni oli hankalaa kun olin niin väsynyt ja itkuinen. Nyt meillä herätään 1-3kertaa herätään syömään. Kaksi edellistä yötä oli todella levottomia ja aloin jo pelkää että vauvalla olisi koliikki ja katsoin netistä kaikkia apuja joka helpottais, mutta ei se taida koliikkia olla, ainakin viime yö nukuttiin hyvin. Kapalointi ohjeen etsin netistä ja latoin kapaloon nukkumaan kun lapsella niin vilkkaat kädet että herää niihin itse. Kapalo nyt sitten tulee uudeksi jutuksi ja käytetään yöllä niin tietää vauva että on yö unien aika =)
 
Meillä tyttö nukkuu pääsääntösesti miun vieressä ihan kiinni. Herrään ylleensä vain vaihtammaan tytön toiselle tissille ja taas jatkettaan unia. Omassa sängyssään nukkuu päivällä.
 
Tyttö nukkui viime yön mun vieressä ja ai että oli ihana yö! :) Nukkuun ei rauhottunut omaan sänkyyn puoleentoista tuntiin, niin totesin että otan sen viereen. Neljän tunnin nukkumisrytmi pelas, mullaki oli kello herättämässä mutta tyttö heräs ite aina jokusen minuutin ennen. Ei olla koko aikana nukuttu näin hyvin, ja aamukin tuntui selkeämmältä. Puoli kympiltä noustiin aamutoimiin ja nyt tyttö vetelee unia vallan rauhassa taas.
 
Ensimmäinen yö kotona takana tai no mies ja tyttö vielä nukkuvat. Tytöllä hyvät unenlahjat ja nukkuu hyvin omassa sängyssään. Ainakin näin voi sanoa kahden samalaisen yön jälkeen vaikka ne onkin nukuttu eri paikoissa.
 
Meillä neiti päätti tänä aamuna klo 4.30 että kwnenkään ei tartte enää nukku :) Tulimme alakertaan olkkariin seutustelemaan, syömään ja lekkimään. Uudelleen koko porukka sai unta vasta klo 7.
 
Meillä vauva nukkuu omassa sängyssään. Pitäisin mielelläni vieressä nukkumassa, mutta vauvalla tahtoo olla vähän pulautteluongelmaa vielä paljon syöminkien jälkeenkin (liekö refluksia...) joten hänelle parempi että nukkuu omassa sängyssä kun päädyn saa kohotettua reilusti. Täällä herätään pari kertaa yössä, ekan jälkeen käy yleensä kiltisti uudelleen nukkumaan, mutta tokalla saattaa jäädä kukkumaan pidemmäksi aikaa, ja silloin ei nukuta mekään kun tyyppi äheltää, huitoo ja mölisee sängyssään...
 
Meillä on alkanut masuvauvat oikeen kunnolla!! Eilen illalla kaksi tuntia nukuttamista ennen kuin pikkuinen simahti isänsä rinnalle ja saatiin hänet lopulta siirrettyä meidän sänkyyn nukkumaan. Yöllä klo 3 syötön jälkeen ei millään enää nukkumaan vaan kaamee huuto ja kiemurtelu. Kahden tunnin nukuttamisen jälkeen nukahti lopulta mun rinnalle ja sain hänet sit siirrettyä sänkyyn. Uni tosi levotonta. Ähkii ja kiemurtelee koko ajan ja pierua tulee ihan hirmuisesti. Joko oia syytä soittaa neuvolaan?! Meni muuten tää yö niin että söi vaan kerran ja itseasiassa nukkuu edelleen... Ehkäpä hän tosta kohta herää tissille.
 
Takaisin
Top