Yöllä valvominen

käyttäjä53me

Silmät suurina ihmettelijä
Hei! Onko muilla samaa ongelmaa? En saa iltaisin unta vauvan liikkeiden ja muun vatsa mylläämisen vuoksi, ja öisin taas ei vain väsytä vaikka kuinka makaisi. Olen yrittänyt kirjan lukemista, tv katsomista, rentoutus cd:itä ymsyms. ja tietty vain hiljaa makaamista. Mutta ei.
Päivällä kyllä uni aina maistuisi mutten anna itseni nukkua että saisi unirytmin yöpainotteiseksi ja päivisin muutenkin pitää käydä töissä yms. hommia hoidella.
Tuskin olen ainoa?
 
Huomenta! (Kello 6 lauantaiaamuna...)

Minulla vähän toisenlainen tilanne eli nukahdan iltaisin tyyliin kahdeksalta ja sitten herään viiden jälkeen (erityisesti viikonloppuina!) ihan pirteänä. Iltapäivällä onkin sitten ihan poikki.

Minulla ei vielä tunnu vatsassa mitään (RV 12+3), joten se ei aiheuta heräämistä.

Onneksi on mm. VAU-palsta, missä voi viettää aikaa aamun hiljaisina tunteina. Nyt toppavaatteet päälle ja Hesaria hakemaan postilaatikosta!

Voimia & toivottavasti saat unirytmistä kohta taas kiinni!

 
Joo itselläni on kyllä illalla varsinkin vaikea saada unenpäästä kiinni, koska tää maha-asukki tykkää juuri silloin alkaa voimistelemaan. :) Yöllä heräilen harvemmin vauvan melskaamiseen, mutta sitten on kyllä tämä KAMALA närästys mikä poltteli taas viimeyönä ihan kamalasti. :( Myös yölliset kääntyilyt puolelta toiselle herättää, koska sitä alkaa olemaan jo niin viimeisillään, että jokapaikkaan sattuu kun kääntyy ja muutenkin varoo aina että ei mahalleen käänny. Minäkin kun olen aina nukkunut mahallani. Oli jonkin verran totuttelemista alkaa nukkumaan kyljellään. emoticon Muuten on raskaus aika mennyt kyllä mukavasti,ja yötkin olen saanut nukuttua kohtuu hyvin. Mutta nyt alkaa olemaan kyllä sellainen olo jo että haluaisin synnyttää kohta. emoticon
Aamuisin heräilen kyllä jo aikaisin,ihan tuon vauvan rytmin takia, mutta koska jäin jo äitiyslomalle niin saan kyllä päivisin nukkua jos nukuttaa.
 rv 36+6.
jaksamisia sinne!! :)
 
moi
jostain syystä en meinaa öisin myöskään saada nukuttua. viime yönäkin heräsin 04.00 ja en saanut enää unta..ja välillä iltaisin sama juttu. en ymmärrä mistä se johtuu..pahoinvointia kyllä vieläkin ja oksentelua. olen oksennellut kohta 7vk..hormonit varmaan valvottaa..
 
Hei,

Itse olen alkanut myöskin "kärsiä" unettomuudesta öisin. Tämä on ärsyttävä ongelma, koska sen seurauksena tulee päivisin väsy todella helposti. Illalla kyllä nukahdan hyvin ja unta riittää jonnekin klo.04 / 05 paikkeille. Sitten herään pissalle, eikä uni tule uudestaan tai aina en herää edes wc:n, mutta jokin ääni tms. herättää ja sitten menee toista tuntia, ennekuin unen päästä saa uudelleen kiinni :(. Tällaista ei ole ollut koskaan aikaisemmin. Aina olen nukkunut helposti ja paljon, enkä koskaan ole pyörunyt unettomana sängyssä. Mistähän tämä johtuu?
 
Täällä menossa rv 15+1. Mulla ei oo ongelmana nukahtaminen mut nukkuminen onkin sitten vaikeempaa. Tuntuu, etten oo moneen viikkoon nukkunut hyvin. Herään vessaan 1-2 kertaa yössä ja muuten "heräilen" (unen ja valveen rajamailla häilymistä) vähän väliä millon miettimään onkohan taas vessahätä vai kääntäskö taas kylkeä. Oon aina ollut kova pyörimään yöllä mut nyt jotenkin sen tiedostaa koko ajan nukkuessa ja aina jotenkin vähän herää ku vaihtaa asentoa. Ja nyt mieskään ei saa nukuttua kun ite nukun niin huonosti (joka siis ilmenee pyörimisenä ja sängyn natinana) ja tuntuu et nukun vielä huonommin kun yritän vaihtaa asentoa "huomaamattomasti". Huoh
 
Näköjään tämä jatkuu edelleen. Uskon kyllä että myöhemmin sitä unta ei saa palloon vain liikkeidenkään takia.

Pakko oli nousta ylös kun ei jaksa pyöriä tuolla paikoillaan.
 
Olen huomannut viime viikkoina, että nukun huonommin ja näen tosi paljon unia yön aikana. Nukahdan kyllä illalla hyvin, mutta aamuyöllä alkaa heräilyt (usein vessahädän takia), ja sitten on vaikeampi saada unen päästä kiinni, tai heräilen esim. puolen tunnin välein sen jälkeen. Menossa 16. RV - tämä lienee vasta alkua...
 
Täälläkin on vaikeuksia nukkua, mutta lantion seudun kipujen vuoksi. :( Kyljellään nukkuessa alkaa aina alemman jalan lantion seutua ja lonkkaa juilia/vihloa ilkeästi. Selälläänkään ei voi nukkua, koska silloin alkaa jomottaa alaselkää. Ja vatsallaan en ole ikinä osannutkaan nukkua, eikä se tämän kummun kanssa varmasti olisi suotavaakaan.
Neuvolasta sain vain neuvoksi laittaa kyljellä nukkuessa jalkojen väliin tyynyn, joka auttoi hetken, mutta nyt tilanne on tyynystä huolimatta pahentunut entiselleen. Aamuyöt on todella katkonaisia, kun kärsii enintään tunnin maata yhdellä kyljellä, kunnes herää lonkan vihlontaan. Ja tyynyn kanssa venkslatessa herään aina täysin hereille kylkeä vaihtaessa.
Alkaa kyllä nyppiä tämä tilanne. Olisiko teillä vinkkejä? Tai onko muilla tällaisia kipuja lonkissa?? (Neuvolasta sanoivat että liittyisivät nivelien löystymiseen ja on kuulemma normaalia.) Itselläni on näitä kipuja vain nukkuessa (tai sohvalla pitkään maatessa) mutta ei siis muutoin. Auttaisikohan yöllä tukivyön käyttö??
(Ja nyt siis rv 17+5, oireita ollut noin kuukauden verran ja koko ajan pahenevat vain.)
 
Heippa, laitoinkin toiseen ketjuun viestiä jo samasta aiheesta, mutta tämä on vähän tuoreempi.

Täälläkin siis yksi uneton. Viime yönä nukuttu semmoisen tunnin verran. Olin juuri saanut unta, kun mies tuli kotiin neljältä enkä nukkunut silmäystäkään sen jälkeen. Odottelin vain pirteenä, että kello soisi että voisi nousta. Kyllä se noustessa sitten olisi väsyttänyt...onneksi kuitenkin päivä meni olosuhteisiin nähden hyvin ja jaksoin reippaasti ensimmäisen harjoittelupäiväni (jos olisin ollut luennoilla, olisin varmaan nukahtanut...).

Mies on ihana enkä välitä jos tulee myöhään kotiin, kun tuskin tuossa keväällä enää voi niin lähteä mihinkään, mieluummin käy nyt jos siltä tuntuu. Mutta nyt olisi saanut jättää väliin illanvietot kun unirytmi on loman jäljiltä aika huonossa jamassa. Osittain siis unettomuus on varmaan sitäkin, mutta myös tuntuu että herään nykyään pienimpiinkin häiriöihin . Nälkään, vessahätään, kääntyilyyn, patterin surinaan, lumiaurojen aurailuun......ja uudestaan unta saa hirmu huonosti kun tuntuu että on aivan pirteä. No, uskottelen itselleni, että kyllä tänä iltana nukuttaa kun jäi unet nyt välistä. Siihen maliin ainakin nyt väsyttää! Toivotaan..

Ainiin, olen kuullut että vähän myöhemmässä vaiheessa, viimeisellä kolmanneksella ja sielläkin loppuvaiheessa (nyt on siis 17+4) on tutuilla tullut unettomuutta, juuri noin että herää aamuyöstä aivan pirteänä ja on noustava ylös. Kai keho jotenkin valmistuu valvomiseen pikkuisen kanssa... :)
 
Ainiin edelliseen lisäyksenä, että itsessään vauvan liikeet ei juurikaan vielä valvota. Eivät ole niin voimakkaita, välillä ihan epäilyttää että onko liikkeet oikeasti liikkeitä vai mitä lie mahaääniä ja tuntemuksia. :) Unia näen myös hirveästi ja yhtenä yönä näin sellaista unta, että vatsassa muljahti tosi voimakkaasti ja siitä säikähtäneenä heitin voltin sohvan kautta lattialle...mitenkähän lienee potkaissut siinä kohtaa :D
 
Täällä myös alkanut nyt unettomuus vaivata. Viikon verran olen jo yöt valvonut ja jos tämä raskaus menee yhtään samalla tyylillä, kuin ensimmäinen, niin ei tule enää raskauden aikana paljon nukuttuakaan. Saati sitten, kun vauva syntyy...
Illalla en tahdo saada unta levottomien jalkojen ja vauvan liikkeiden takia, vaan yleensä tuijottelen vielä yhden aikaan kelloa. Aamuyöstä sitten herään aina puoli neljältä ihan ilman mitään syytä ja pyörin sängyssä tunnin-pari, kunnes torkahdan vähäksi aikaa. Ja sittenpä esikoinen jo herättääkin.
Olen vielä hoitovapaalla, joten päiväunet saisin nukuttua yhtä aikaa esikoiseni kanssa, mutta seuraava yö olisi sitten vielä unettomampi. Joten yritän pinnistellä valveilla koko päivän. Tietysti se kiristää hermoja, kun pitäisi jaksaa päivät touhuta vilkkaan taaperon kanssa eikä yöllä saa nukuttua, mutta näillä nyt on mentävä.
Jaksamista teille muillekin yökukkujille! Uskon, että unettomuus on luonnon tapa valmistaa meitä syntymän jälkeiseen (mahdolliseen) valvomiseen.
 
Täällä tänään taas noustu klo 03.50 (RV 20+5), kun vessassakäynnin jälkeen ei enää tule uni silmään...

Ainakaan kahteen kuukauteen en enää ole nukkunut kertaakaan kokonaisia yöunia ja vielä lähes 5 kk laskettuun aikaan. Toivottavasti ei jatku tällaisena koko raskautta, alkaa väsyttää pidemmän päälle!
 
Takaisin
Top