Välikausipukeutuminen

Towanda

Asioista perillä oleva
Ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan, mitä kaikkea kevätpukeutumiseen tarvitaan. Poikamme on nyt 1 v. 4 kk ja pääsee ensimmäistä kertaa könyämään rapaan. Haluaisin hankkia kaiken tarpeellisen valmiiksi, enkä taas huomata, että jotain oleellista puuttuu.
Välikausihaalarin tiedän, mutta mitä muuta? Kurahanskat ja -haalari? Minkälaiset kengät ovat parhaat? Kaikki vinkit ovat tervetulleita! :happy:
 
Jos välikausihaalari pitää vettä, niin erillisiä kuravaatteita ei välttämättä tarvita. Sain meidän tytölle käytettynä vk-haalarit, jotka kestivät hyvin pari vuotta ja sen jälkeen vielä lahjoitin ne naapurin tytölle. Pitivät vettä oikein hyvin. Ostin nyt pojalle samanlaiset ihan kaupasta, kun olin niihin niin tyytyväinen. Välikausihaalarin alle voi laittaa villahaalarin, niin menee myös vähän viileämmällä säällä. Toinen vaihtoehto on vuorelliset sadehousut ja -takki, nekin ovat vähän lämpimämmät ja menevät kevään tai syksyn kylmässä säässä. Sadehattu ja kurakintaat sekä saappaat. Ohuet sormikkaat tai lapaset, jotka voidaan laittaa kurahanskojen sisään. Tai sitten ihan ohuemmat hanskat, jotka pitävät edes vähän vettä. Pienillä minä olen tykännyt vetoketjullisista hanskoista, sillä niissä saa peukalon asetettua paremmin. Pienet eivät vielä oikein tätä osaa. Kesällä tarvitaan perussaappaat. Jos talvella tai keväällä on kovin vetistä, niin sitten vuorelliset saappaat voivat olla hyvät. Näillä ei jalat niin palellu. Mutta tätä kannattaa katsoa ihan sään mukaan. Turhaan ei kannata ostaa. Meillä ollaan saatu kavereilta tai kirppareilta vaatteet ja olen sitten mennyt sen mukaan mitä on ollut. Kerrospukeutumien on ihan hyvä juttu. Keväällä pääasia on, että on vedenpitävää. Kesälläkin tarvitaan sadevaatetta, joten kannattaa miettiä voiko noita jotenkin yhdistää. (Tai sitten hankkia reilua kokoa, että vaatteet kestäisi ainakin 2 talvea/kesää tai 3 välikautta.)
 
Meillä on 1,5v taaperolla tavallisten vettä pitävien vk-varusteiden lisäksi sadehaalari, kumpparit ja kurarukkaset. Ui kuitenkin joka lätäkössä, joten ei tarvitse olla kieltämässä. Kuravaatteet on myös helppo huljauttaa puhtaaksi vaikka joka ulkoilun jälkeen. Etenkin vaaleammat vk- haalarit tahtovat ottaa väriä kuraleikeissä ja puhdistus on hankalampaa. Sadevarusteita löytyy vuorillisina, jolloin väliin ei tarvita viileämmilläkään mitään kerrosta alle, mutta toisaalta niitä ei sitten enää kovin lämpimillä keleillä voi käyttää. Lisäksi ehkä hankkisin vielä perus kurahousut. Ne on helppo vetäistä tarvittaessa päälle.

Hanskoissa olen suosinut ehdottomasti vettä pitäviä. On kurjaa, jos aamu-ulkoilussa märkä maa tai kaste kastelevat rukkaset märiksi heti ja sitten on sormilla kylmä.

Samoin kengissä olen suosinut jonkinlaista vedenpitävyyttä. Kumpparit toki erikseen, mutta kengät eivät saisi kastella sukkia märällä nurmella kävellessä.
 
Mä vannon kurahaalarin nimeen. Sellainen päällä voi vaikka istua syvässä lätäkössä lutraamassa. Niitä saa vuorillisina ja ilman vuoria. Meillä on kyllä myös tavalliset vk-vaatteet, mutta märillä keleillä olen tykännyt kurahaalareista, kun sellainen päällä ei tarvitse yhtään varoa, ja sellainen on myös helppo vaikka suihkuttaa puhtaaksi. En tiedä, mitä vk-vaatteiden tekniset ym. ominaisuudet tykkäisivät jatkuvista pesuista.
 
Mä vannon kurahaalarin nimeen. Sellainen päällä voi vaikka istua syvässä lätäkössä lutraamassa. Niitä saa vuorillisina ja ilman vuoria. Meillä on kyllä myös tavalliset vk-vaatteet, mutta märillä keleillä olen tykännyt kurahaalareista, kun sellainen päällä ei tarvitse yhtään varoa, ja sellainen on myös helppo vaikka suihkuttaa puhtaaksi. En tiedä, mitä vk-vaatteiden tekniset ym. ominaisuudet tykkäisivät jatkuvista pesuista.

Kyllähän niissä vedenpitävyys kärsii, olen huomannut sen omissa vaatteissa.
Eli paljon pitää ostaa erilaista taminetta, jotta pärjätään säällä kuin säällä. Vielä kun osaisi ennustaa, mikä koko mahtuu päälle vielä syksylläkin. Talvella jäppinen venähti suoraan koosta 74 koosta kokoon 86. :smiley-ashamed004
 
Minulla ykkössuosikki on Lassie suprafill. Lisäksi tietysti tarvitaan sadetakki tai jos on sellainen lätäkössä makaava tyyppi niin kokokurahaalari on paras. Meillä nuorimmainen ei mene lätäkköön jos ei ole kuravaatteita eikä koskaan sotke tarkoituksella.

Oma suosikkini käsiin on kuivemmalla kelillä vk-rukkaset, vesikelillä vuorettomat kurarukkaset neulotuilla villatumpuilla. Inhoan vuorellisia kurarukkasia kun niihin jää sisälle tosi helposti oksennuksen haju, vaikka miten tarkkaan pitäisi puhtaana ja kuivaisi nopeasti.

Sadehattua en ole koskaan kaivannut. Kukaan lapsistani ei ole seissyt päällään lätäkössä ainakaan ilman huppua.
 
Niissä päiväkodeissa joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ei saa lapselle laittaa sadetakin huppua. Tämä vaikuttaa lapsen kuuloon. Koska päiväkodissa ulkoillaan myös sateessa, niin sadehattu on oltava. Jos lapsi on kotihoidossa, niin silloin voi toimia pelkkä huppu.
 
Niissä päiväkodeissa joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ei saa lapselle laittaa sadetakin huppua. Tämä vaikuttaa lapsen kuuloon. Koska päiväkodissa ulkoillaan myös sateessa, niin sadehattu on oltava. Jos lapsi on kotihoidossa, niin silloin voi toimia pelkkä huppu.
Olen ollut yli 20 vuotta päivähoidossa töissä enkä ole koskaan tällaiseen kieltoon törmännyt, en edes metsäretkillä tai liikenteessä liikkuessa.
 
Olen thermo-asujen (siis kevyesti topatun välikerroksen) ystävä. Ne ovat lämpimämmät kuin villahaalarit, ja sopivat myös suoraan kuravaatteiden alle, ilman kuorihaalaria välissä. Olen myös käyttänyt meidän thermo-asua kauppa vaatteina läpi talven, paitsi kovalla pakkasella. Meillä on kuorihaalarin lisäksi huosu + takki yhdistelmää, keväällä kun on lämpimämpää voidaan sitten jättää takin pois iltapäivällä. Toinen vk-suosikki on lipallinen lämmin pipo jotta auringonvalo ei pääse paistamaan suoraan silmiin!
 
Olen thermo-asujen (siis kevyesti topatun välikerroksen) ystävä. Ne ovat lämpimämmät kuin villahaalarit, ja sopivat myös suoraan kuravaatteiden alle, ilman kuorihaalaria välissä. Olen myös käyttänyt meidän thermo-asua kauppa vaatteina läpi talven, paitsi kovalla pakkasella. Meillä on kuorihaalarin lisäksi huosu + takki yhdistelmää, keväällä kun on lämpimämpää voidaan sitten jättää takin pois iltapäivällä. Toinen vk-suosikki on lipallinen lämmin pipo jotta auringonvalo ei pääse paistamaan suoraan silmiin!
Minä taas olen villavaatefani. Kivat-myymälä on vakikauppani, kotimainen ja laadukas
 
Tarttisin n. 1,5 vuotiaalle ohuen tuultapitävän haalarin esim pyöräilyreissuja varten. Oisko Pop:in kuorihaalari hyvä? Haluaisin myös windfleece-haalarin kokoa 86, mutta niitä ei missään näy.
 
Käykö softshell? On sama kuin windfleece, mutta toinen puoli ei ole harjattu , kuten windfleecessä.
 
Aah.. Joo, siihen on huonompi. Ajattelin vain pyöräilyä, kun siitä mainitsit. :) Reimalla ainakin on noita pienempiä windfleece. Löytyisikö esim viime kauden mallistosta edullisempia jo?
 
Juu, eri haalarit pyöräilyyn ja kantoliinailuun.:grin
Reimalta katoin ja Popilta, ei löytynyt kokoa 86, mikä tarvittaisiin, näytti 80 olevan isoin koko mitä löytyi.
 
Takaisin
Top