vuotoa raskausaikana

Sarppiainen

Oman äänensä löytänyt
Moikka!

Mulla tuli tänään rusehtavaa vuotoa ja tietysti säikähdin ihan hirveästi, onko muilla samanlaisia oireita? Ei siis puhdasta verta eikä hyytymiä. Vain tippa tuli housuihin asti mut sitä kyllä on tiputtanut nyt parin tunnin ajan. Nyt tietysti töissä ei meinaa töistä tulla mitään ja juoksen sekunnin välein vessassa. Mahassa on vähä sellanen menkka olo mut sitä nyt on ollu siitä asti ku sain tein plussan. Onneksi pe on varhaisultra niin näkee et on varmasti kaikki ok. :) Pitääkö olla huolissaan vai onko normaalia? Siskoni (kolmen lapsen äiti) sanoi et on mut silti aattelin kysellä täältäkin et mitä kokemuksia on.
 
Moikka.
En mie vielä säikähtäis tuosta pienestä rusehtavasta tiputtelusta. Itsellä oli kahdessa alkuraskaudessa samanmoista ja kyllä se pelotti mutta normaalia tihuttelua se oli. Nyt sitten männä talvella oli km ja se alko ihan kirkkaalla verisellä vuodolla..tai no alkuun tihuuttelulla ja siitä runsastui sitten ihan kunnon menkkavuodoksi. Mutta oli siis ihan punaista ei suinkaan rusehtavaa. Koita ottaa rennosti ja luottaa että kaikki menee hyvin emoticon
 
Ei kannata vielä säikähtää kovin vaikka tiedän että olet jo säikähtänyt. Vuodot on todella yleisiä alkuraskaudessa. Sitten tosiaan vasta jos ovat runsaat ja punaista kirkasta vuotoa niin huolestuisin. :) Tsemppiä!

 
Joo oon kuullu, että monilla vuotaa alussa vähäsen ruskehtavaa tippaa, MUTTA minä henkilökohtaisesti soittaisin kuitenkin heti neuvolaan/esim. kättärille ja kysyisin heidän mielipidettä ja voihan siinä sitten saada vaikkapa varhaisultran vähän aiemmin!

Tsemppiä ;)



ps. meillä kävi miehen kanssa viime raskaudessa niin, että kun oltiin "hommissa" niin mulla on tullu haava(?) limakalvoille jostain kumman syystä ja heti "hommien" jälkeen se alko vuotaa verta aivan sikana... Hittolainen, et sain slaagin ja rupesin itkee aivan hysteerisesti (rv tais olla jtn 10-13)...  Sit se vuoto loppu jtn 10min päästä ja mies tutki tilanteen ja saatiin sitten nukkua yömme rauhassa! Että näinkin voi sattua ja pienenä varoituksen sanana vaan kaikille!

 
Moikka Sarppiainen!

Toivon, että saat huomenna iloisia ja huojentavia uutisia. Tiedän, mitä käyt läpi tällä hetkellä, sillä olen itse viikolla 6+1 ja minulla alkoi samanlainen ruskea tiputtelu noin kaksi viikkoa sitten viikonloppuna. Olin koko viikonlopun ihan maissa, että tässäkö tämä nyt sitten oli. Luin keskustelupalstoja ja olin vuoroin huojentunut ja vuoroin ahdistunut kirjoituksesta riippuen. 

Ruskeaa tiputteluvuotoa jatkui viikon verran ja se selvästi paheni, kun harrastin liikuntaa. Kävin vuotoviikon puolessavälissä ultrassa, jossa näkyi vain, että kohtu oli suurentunut ja siellä oli ruskuaispussi, mutta alkiota ei ollut vielä näkyvissä. Tämäkin tieto oli jo sinänsä huojentava, sillä pystyin sulkemaan murehtimislistaltani mahdollisen kohdun ulkoisen raskauden. Silti jäi kaihertamaan, että eihän kyseessä ole vaan tuulimuna.

Vuoto loppui muutamaksi päiväksi, mutta alkoi viikon lopussa uudestaan, kun menin jumppaan. Onneksi minulla oli varattuna tämän viikon maanantaiksi varhaisultra - ja jännitti aika lailla, että olen siellä liian aikaisessa (tuolloin 5+5) - mutta sydämen syke näkyi (!) ja kaikki näytti/näyttäisi olevan ainakin tällä hetkellä kunnossa.

Lievä tiputtelu on kuitenkin jatkunut tämänkin viikon. Lääkärin mukaan sille ei tässä vaiheessa voi löytää mitään selkeää syytä tai aiheuttajaa. Noin viidennellä odottajista esiintyy kuulemma vuotoa alkuraskauden aikana. Lääkäri kehotti välttämään toistaiseksi raskasta liikuntaa, yhdyntöjä, uintia ja ammetta (kahta jälkimmäistä ilmeisesti tulehdusvaaran vuoksi, kahta ensimmäistä siitä syystä, että ne saattavat lisätä vuotoa).

Eli, yhteevetona, olen nyt itse levollisemmin mielin, kun tiedän, että masussa on oikeasti elämää ja että joillakin vuotoa vaan esiintyy. Itselläni vuoto näyttäisi liittyvän erityisesti raskaampaan liikuntaan. Ei se silti mitään kivaa ole ja mieluummin olisin ilman vuotoa, mutta parissa viikossa siihen on jo ehtinyt tottua, enkä enää ramppaa vähän väliä vessassa tarkistamassa tilannetta.

Nyt olen päättänyt yrittää lopettaa huolehtimisen ja iloita raskaudesta, ellei mitään muuta epätavallista ilmaannu.
 
Mokka Sarppiainen, täällä toinen samassa tilanteessa:

Mulla menossa omien laskujen mukaan nyt rv 8, ja perjantai-iltana tuli paperiin pyyhittäessä pienesti (tosi, tosi vähän) ihan kirkasta verta, sen jälkeen koko viikonlopun niukkaa ruskeaa vuotoa. Sydän syrjällään odotan huomisaamua että voi soittaa neuvolaan ja varata ensineuvola-aikaa ja samalla kysyä tuosta vuodosta. Eniten pelottaa että on kohdun ulkoinen raskaus, tietysti kun guuglasin tätä niin sehän sieltä pomppaa. Keskustelupalstoilla kyllä tosi moni sanoo että on normaalia ja ei ole vaarallista.. Silti pelottaa, kyseessä ensimmäinen raskaus ja kun ollaan niin alkuvaiheessa vielä että mitä vaan voi tapahtua. Onko sulla Sarppiainen tullut mitään uutta tietoa sun tilanteesta?

Huomenna soitan terveysasemalle ja varaan sitä ensimmäistä neuvola-aikaa, tietysti tuntuu että kun tää on mulle niin tärkeä asia, niin aika pitäis saada tottakai mahdollisimman nopeasti :) Onkohan mahdollista että siellä tarkistettaisiin samalla kerralla että vauva on oikeassa paikassa? Käsitin että eka neuvola on enemmän sitä yleistä jutustelua vaan.
 
Hyppäsin tuolta la syyskuussa 2011 tänne ja halusin kertoa että itselläni rv 8-10 oli veristä vuotoa muutamana päivänä viikossa ja kyllä sitä pelästyy kun ensimmäinen raskaus kyseessä.
Itse kävin varhaisessa ultrassa ja siellä oli kaikki hyvin, vuoto loppui itsekseen, kyseessä oli kiinnittyminen kohtuun ja sen kyllä tunsin. Nyt mennään jo rv 24+2!

Normaalia kuulemma juuri noilla rv että turha huoli pois jos ei kipuja ja vuoto runsasta!

Ihanaa odotusta kaikille tuleville mammoille :)
 
Moikka, Käytiin pe ultrassa ja kaikki oli hyvin. Nuppineulanpään kokoinen alkio oli siellä paikoillaan ja kaikki hyvin. mut vuoto jatkui vielä eilen. mut hyvin vähäisenä siis kun ei sitä tuu ees housuihin vain pyyhkiessä. Samalla kun selvisi että olen viikolla 5-6. Niin niihin aikoihin ku pitäis olla menkat niin voi tulla vuotoa. Se lääkäri joka ultras mut sanoi että se on iha normaalia jos vähän vuotaa. Kuhan se ei oo kirkasta, eikä sitä tuu paljon ja ei oo hyytymiä mut vaiik ois sellastakin niin se ei välttämättä tarkota et ois keskenmeno vaan kannataa soittaa neuvolaan tms. Kiitos kaikille kokemuksista ja tsemppaksista! Ne on tosi tärkeitä sillon ku alkaa pirut maalaamaan mustaa seinälle. :)
 
Moikka Senna!

Mul on ollut rusehtavaa valkovuotoa vieläkin välillä ja ooon huomannu et sitä tulee seuraavana päivä'nä jos oon ollu raksalla pitkän päivän tai ollut tosi raskas päivä töissä. Niin sillon sitä on hiukan tullut mutku sitä ei tuu housuihin asti vain pyyhkiessä. mul on ens ke ultra niin sit näkee et kaikki on varmasti ok. mutku oireet on vieläki koko ajan. Niin sillon ei pitäis olla mitään hätää. Ja kyl mä oon tullu siihen tulokseen et joillakin se kuuluu asiaan. mut kyllähän ne ultraa jos epäillään et ois jotain vikaa. Kannattaa ehdottomasti soittaa neuvolaan ja kysellä :)

Ihanaa odotusta! :)
 
Hei!

Itse olen nyt rv:lla 6+0. Viime sunnuntaina eli 5+3 huomasin illalla iltapissalla käydessä,että paperiin tuli pyyhittäessä kirkasta verta noin teelusikallisen verran. Tietenkin ihan paniikissa itkin, että nytkö se meni kesken. Yritystä takana 3vuotta8kk ja viimein se positiivinen testi sieltä oli tullut..

Vuoto on jatkunut sunnuntaista asti hyvin niukkana. Siteeseen asti ei vuoda. Joka toisella vessareissulla pyyhittäessä jää paperiin vaaleanpunaista tuhrua. Kävin päivystyksessä maanantai iltana ja siellä lääkäri totesi veren vuotavan kohdunsuulta, ja teki lähetteen gynenpolille. Kävin siellä tiistaina ja lääkäri ei osannut sanoa oliko mennyt kesken vai ei. Kohdunsuu oli kiinni ja vuoto hyvin niukkaa, kohtu oli pyöristynyt raskauteen sopien,  mutta selkeästi ei näkynyt ruskuaispussia tai mitään muutakaan. Sanoi, että se on joko alkava keskenmeno, normaali raskaus tai tuulimuna. Verenvuoto voi johtua esim tihkuttavasta verisuonesta kohdun kasvuun liittyen tai hematoomasta tms.

Nyt viikko pitää odottaa kauheassa piinassa kontrolliultraa. Toissapäivänä otettiin raskaushormoni verestä ja ensi viikolla selviää onko hormoni noussut vai laskenut ja näkyykö kohdussa elämää. Raskausviikot tulevassa ultrassa on 6+6. Lääkäri kuitenkin meinasi, ettei siltikään välttämättä sykettä vielä näy, vaikka kaikki olisi kunnossa.

Kyllä tämä on ihan hirveää tämä odottaminen. Kun ei tiedä mitä odottaa. Joka vessareissu pelottaa. Vuoto ei ole lisääntynyt ja välillä menee useampi tunti ettei mitään vuodakaan. Välillä menkkamaisia alavatsakipuja ja muutaman kerran kovia kramppimaisia alavatsakipuja. Nuo kivuthan ne pelottaa myös.. Raskausoireita mulla ei ole. Mutta edellisessä raskaudessa kuusi vuotta sitten, josta syntyi terve poika, ei ollut myöskään raskausoireita. Ei se auta kuin odottaa. Pidetään peukkuja!
 
Mun poju on jo 5kk ikäinen, mutta mulla myös oli vuotoa alkuraskaudessa. Sitä kesti viikoille 12 asti. Ja juuri sellaista tuhrua jota tuli sillin tällöin. Mulla oli istukka etuseinämässä ja se oli niin alhaaalla että se vuoti hieman. Raskauden edetessä se nousi ylöspäin ja vuoto lakkasi. Älä huoli vielä. Toivotaan että se on jotain vastaavaa vaaratonta vuotoa. Jaksamista :)
 
Hei! mulla eka raskaus ja nyt viikkoja 9+2. Eka kerran tuli vuotoa rv 6, ihan aamukahvia juodessa tuntui että purskahti istuessa housuun. Säikähdi pahoin ja itkuhan tuli kun vessasta tulon jälkeen miehelle kerroin. Ihan kirkasta punaista oli vuoto.Neuvola oli kiinni ja odottelin pari päivää ja tein raskaustestin uusiksi ja viiva oli paljon vahvempi kuin eka kertaa tehdessä. Vuoto loppui parissa tunnissa ja yli viikon päästä taas vuoti uudestaan, jolloin tuli reisille asti. Kävin päivystyksessä seuraavana päivänä jolloin vuoto oli jo loppu ja kohdunkaula siisti. Sain käskyn rauhoittua ja tulla uudestaan jos toistuu. On vuotanut useinkin vähän punaista ja sen jälkeen aina muutaman päivän ruskeaa. Kävin lääkärissä ja pääsin varhaisultraan jossa tarkastettiin että syke näkyi ja silloin oli rv 7+6. Nyt oli hiiva tulehdus ja punakka vuoto pyyhittäessä saattoi olla limakalvoilta. Taas ruskeaa vuotoa ollut 3 päivää,mut en panikoi niin kun tiesin että tuon reisille tulonkin jälkeen sisälläni oli elämää :) Kyllähän tää koettelee kun miettii miks vuotaa kun ei ultrassakaan näkynyt mitään outoa mistä se tulisi. Istukan sijantia ei kuulemma vielä nähnyt. Nyt koitan jaksaa pari viikkoa että ois ultra jossa sais taas varmistusta hengissäolosta! :rolleyes:
 
Takaisin
Top