Voiko maidonnousua "houkutella"?

Edz

Asioista perillä oleva
Kesämammat 2018
Eloäidit 2020
Itsellä ensimmäinen synnytys (käynnistys) kohtapian edessä, rintani ovat olemattoman kokoiset eikä mitään merkkejä maidonkertymisestä ole, toki odotan edelleen kärsivällisesti ja tiedostan, ettei kaikilla toimi kroppa samalla tapaa. Mietin tässä kuitenkin, että onko olemassa jotain poppakonsteja maidon houkuttelemiseen? Voiko esin rintapumpulla jotenkin stimuloida maidontuotantoa käyntiin?
 
Minulla ei tapahtunut tisseille mitään ennen maidon nousua. Ei kasvaneet, ei tuntuneet tai näyttäneet mitenkään erilaisilta, ei tullut esimaitoa, ei kerrassaan mitään. Mutta kun vauva yritti sairaalassa syödä usein ja pitkään, maitoa alkoi vaan tulla. Eli en tehnyt asialle etukäteen mitään, enkä käyttänyt mitään konsteja maidon nousuun. Nyt olen 1v 2 kk imettänyt ja imetän edelleen, ilman ongelmia.
 
Tehokkain maidon nostattaja on vauva. Maito ei oikeastaan voi nousta, ennen kuin istukka on irronnut ja hormonitoiminta muuttunut. Uudestisynnyttäjällä maitoa voi tulla jo ennen synnytystäkin reilumminkin, mutta varsinaisesti se nousee vasta synnytyksen jälkeen. Paljon ihokontaktia, kenguruhoitoa ja pesimistä vauvan kanssa! Vauvantahtista imetystä ympäri vuorokauden. :) Ne on ne tehokkaimmat.
 
Sairaalassa heti synnytyksen jälkeen niin paljon stimulaatiota rinnoille kuin mahdollista, eli jos lapsi ei jaksa imeä, niin sitten pumppausta. Ja vaadi henkilökuntaa tarkkailemaan, ettei lapsi kuivu, ja vaadi imetyspunnituksia ja lapsen verensokerin mittausta. Minulla ei maitoa tullut, ja lapsen verensokeri meni vaarallisen alas, enkä edes tajunnut olla huolissani, koska joka suunnasta jankutettiin, että kyllä lapsi saa riittävästi maitoa vaikka tosiasiassa ei saanutkaan.

Kannattaa googlata myös mitä tarkoittaa tubulaariset rinnat. Sellaiset rinnat ovat alikehittyneet, eikä niissä ole välttämättä riittävästi maitorauhaskudosta tuottamaan riittävästi maitoa lapselle. Tälle ei itse mahda yhtikäs mitään, vaikka ottaisi kaikki poppakonstit käyttöön imetysteestä imetyskekseihin, pumppaukseen ja 24/7 pesimiseen. Jos ei kudosta ole, ei se voi maitoa tuottaakaan.
 
Paras keino maidon nousemiseen on ihokontakti vauvan kanssa heti syntymästä alkaen ja tissin tarjoaminen aina kun vain vauva tuntuu kaipaavan. :) Pumpulla voi varmasti myös stimuloida jos vauva ei jaksa imeä, mutta en toimisi niin vain varmuuden vuoksi. Toki on hyvä tiedostaa että kaikilta ei maitoa tule, mutta ei kannata jo synnärille mennessä olla kovin pessimistisellä mielellä. Uskoisin että itseluottamus ja rentoutuminen auttaa tässäkin asiassa. Ja kannattaa pyytää kätilöitä auttamaan oikean imetysotteen kanssa.
 
Tosiaan paras keino on toi että vauva heti siihen iholle ja tissille ja sitä tissiä kannattaa tarjota parin tunnin välein, vaikkei söisikään, se auttaa siihen maidonnousuun. Jos pumppaus onnistuu niinkuin mulla onnistui, niin se sai maidontuotannon sitten räjähtämään käsiin :D
 
Etukäteen ei voi tietää eikä vaikuttaa maidon nousuun.

Minulla on pienet rinnat, ja synnytys oli sektio. Rintojen koko ainakin triplaantui parin päivän päästä synnytyksestä, kun maitoa alkoi nousemaan. Sektiokaan ei minulla heikentänyt maidontuotantoa.

Heti kun sain vauvan viereen, otin hänet vaippasillaan paitani sisään ja olimme sylikkäin ihan koko ajan. Tosin maidon noustua rinnat olivat niin kipeät, että hetkeksi oli pakko laittaa vauva omaan sänkyyn, että sain oltua selälleni ja kaalinlehdet rintaliiveissä helpottamassa.

Imetyksen loputtua rinnat kutistuivat takaisin olemattomiksi. Enpä noista olisi uskonut, millaiset maitomeijerit nämä pikku rupuset voivat olla, Heh. Eli älä huoli etukäteen, aika näyttää miten käy maidonnousun ja imetyksen kanssa. Lapsi kasvaa myös ilman imetystä.
 
Etukäteen ei tosiaan voi tietää miten imetyksen kanssa käy, valitettavasti.

Olen jostain kuullut/lukenut, että mallas toimisi maidon nostattajana myös..Joko ne on näitä höpöhöpö juttuja tai sitten toimii :)
Ja on olemassa myös kai jotain teetäkin..
 
Maidon nostattajia (extraa): imetystee, sarviapilakapselit, ykkösolut.
Ja imetyksen perustan on oltava kunnossa: paljon vettä, riittävästi ravintoa (hiilareita!) ja mahdollisimman paljon unta. Lisäksi kevyt liikunta, kuten vaunulenkit. Niska- ja hartiaseudun rentouttaminen. Stressin välttäminen.
 
Omalla synnärilläni oli akupunktioon perehtynyt kätilö. Sain akuneuloja maidonnostatukseen :) en tiedä oliko asialla vaikutusta, mutta pyysin niitä myös toisen lapsen synnyttyä . Jos ei muuten auta niin ainakin rentouttaa äitiä (joka uskoo akupunktion auttavan) :)
 
Mulla nousi maito kolmantena päivänä ja sitten oltiinkin siinä tilanteessa, että kainalossa asti oli kauheat patit. Päivävuoron hoitajat vaan katsoivat että joo, maito on noussut, hyvä. Iltavuoron hoitaja oli ihan kauhuissaan että miten on päästetty tuohon tilanteeseen. Eli käytännössä vauva oli lähes koko ajan ihokontaktissa ja söi mutta aika pieniä määriä tietenkin. Oli aika väsynyt ja nukkui paljon. Maito siis nousi mutta vauva ei syönyt sitä määrää, mikä rinnoissa oli ->rinnat pakkautuivat. Yöllä sitten pumppasin ja eihän sieltä mitään saanut irti kun oli niin turvoksissa.
Kyllä se siitä sitten alkoi suttaantumaan ja aika nopeasti se maidontuotanto tasaantuu siihen, mitä määrää vauva oikeasti tarvitsee.

Tässä mun vinkit:

Alussa:
- pidä vauvaa ihokontaktissa mahdollisimman paljon
- anna sitä tissiä usein, kelloa katsot sen verran ettei mene yli kolmen tunnin. Eli ihan jopa puolen tunnin välein voi kokeilla, voisiko vauva ottaa edes muutaman imaisun. Öisin voi laittaa herätyksen 3 tai 4 tunnin välein ettei tule pitkiä taukoja
- juo, juo, juo, juo ja juo vielä vähän lisää. Vesi on ihan hyvää
- syö kunnolla ja terveellisesti
- ekoina päivinä ja viikkoina se rintaruokailu on aika hidasta. Vauva ei välttämättä osaa vielä imeä ja sitten kun se on niin raskasta ja väsyttävää puuhaa...
- pumppaamalla voi kyllä ihan hyvin stimuloida sitä maidontuotantoa


Myöhemmin kun vauva on +1kk
- muista syödä ja juoda riittävästi
- tässä vaiheessa on varmasti jo jonkinlainen päivärytmi ja osaat tulkita vauvan äännähdyksiä ja eleitä
- tarjoa tissiä jo ennen kuin vauva viestii nälästä, älä pidä yli 3 tunnin taukoja
- anna vauvan hengailla tissillä. Meillä syödään, torkutaan, syödään, ihmetellään, nukahdetaan varttiksi, syödään innolla, röyhtäistään, otetaan torkut ja taas jatketaan syömistä
- jos illalla otan yhden alkoholittoman oluen niin aamulla rinnat on Dolly Partonit
- joskus on rinnat niin täynnä maitoa että se ihan suihkuaa sieltä -> vauva ei tykkää ja saa kiukkuitkuraivokohtauksen eli sekin kannattaa tarkistaa, tuleeko sitä maitoa niin vauhdilla, ettei vauva ehdi sitä nielemään
 
Takaisin
Top