Vitamiinivalmisteet ja lisäravinteet

Mä oon käyttänyt nyt 3kk folaattia eli helpommin imeytyvässä muodossa olevaa foolihappoa. Eli jo hyvissä ajoin ennen tätä plussaa. Lisäksi käytössä monivitamiini minkä vaihdan ensi viikolla mama-vitamiinilisään. Luin joskus vauvakuume-tuskissani kaikkea mahdollista mikä auttaisi raskautumaan, joten viime kierroissa käytössä ollut myös ennen ovista greippimehu ja kokoaikaisesti 1tlk vehnänalkioöljyä /vrk. Vehnänalkioöljy on vissiin tosi E-vitamiini pitoista minkä pitäisi ehkäistä keskenmenoja. Onko kukaan muu kuullut vastaavaa? Hirveän makuista mutta siihen tottuu kyllä xD
 
Joku mammavitiini (oisko multivita)ollu käytössä jo tyyliin 1v. (Hoitojen aikana) :) eipähän tuosta ainakaan haittaa ole.
 
Mulla on minisunin mama käytössä. Saa nähdä näiden syömisten kanssa että joutuuko alottamaan kalaöljykapselitkin jossain vaiheessa kun ei tuu syötyä tällä hetkellä kovin hyvin.
 
Mua käskettiin neuvolassa ottamaan kalsiumlisä käyttöön, pitäisi kuulema käyttää 8 dl maitotuotteita vuorokaudessa ja mulla tuo ei todellakaan täyty.
 
Minulla ollut käytössä äitiysraskausvitamiinit jo useita kuukausia ennen plussaa. Lisäksi olen syönyt magnesiumia, omega3:a, rautaa, maitohappobakteereja, foolihappoa, B12-vitamiinia ja c-vitamiinia.

Ajattelin jättää nyt ehkä jotain pois, ainakin tuon c-vitamiinin. Minulla oli kesällä keskenmeno ja tulin sen myötä hysteeriseksi näistä vitamiineista, että oliko niillä kenties osuutta asiaan (jep, mieli tekee tepposet).
 
Multivita raskaus ja imetys ja sitten lisänä magnesium kun nii pahat levottomat jalat ja krampit jaloissa. Multivitan tabletit on vaan kauheen isoja, väkisinkin rupee kakomaan niistä, saa nähä jos ostaisin jotain muita kun saa purkin tyhjäksi :)
 
Mä söin jo ennen raskautta foolihappoa ja D-vitamiinia. Nyt on käytössä raskaus-omega ja raskaus-vitamiiini :)
Ennen raskautta mulla oli käytössä usein smoothiessa Puhdistamon Vihersmoothie-jauhe, mutta nyt sitä ei varmaan uskalla enää käyttää.. vai tietääkö joku?
 
Mulla oli jo ekassa neuvolassa hemoglobiini niin alhainen, että joudun todennäkösesti ihan piakkoin alottaan rautalisän, vaikka rautaa on mun mamma-monivitamiinissäkin, mitä nyt syön. Huomenna verikokeet, niin katotaan mitä se nyt näyttää.
 
Mä söin jo ennen raskautta foolihappoa ja D-vitamiinia. Nyt on käytössä raskaus-omega ja raskaus-vitamiiini :)
Ennen raskautta mulla oli käytössä usein smoothiessa Puhdistamon Vihersmoothie-jauhe, mutta nyt sitä ei varmaan uskalla enää käyttää.. vai tietääkö joku?

En kyllä ite käyttäis tuota vihersmoothiejauhetta, kun ne on just näitä, joiden vaikutuksesta ei oikein tiedetä. :) ja luontaistuotteet on joillekin pahoja maksalle ja munuaisille, joten senkään takia en ottais raskauden aikana.
 
Mä en pysty syömään d-vitamiinia ja foolihappoa joka päivä. Ne oksettaa mua niin paljon :sad001
Pitäs varmaa kantaa niit mukana koko päivä et jos jossain vaiheessa tulis joku hetki ku sais ne alas.
Esikoisen aikaan oli sama homma.
Mä nieleskelin jo apteekin hyllyllä noita hakiessa sillo joitakin viikkoja sitten. Hyih :rolleyes:
 
Mulla on melkoinen lista lisäravinteita käytössä:

foolihappo 1 mg (reseptitavaraa)
D-vitamiini 50 mikrog
Solgarin B-complex (tosin tämän jätän nyt pois kun ostin raskausajan monivitamiinia, jossa on paljon B-vitamiineja)
Life-kaupan multi-pregnant
omega 3: 600 mg EPA, 400 mg DHA
erikseen vielä DHA-lisä 600 mg
B12-vitamiini (aktiivinen metyylikobalamiini-muoto) 1000 mikrog
magnesiumia menee vähän vaihtelevia määriä
C-vitamiinia 1000 mg
sinkki-pikolinaatti 22 mg

Olen ottanut lisäravinne-asioista oppia Kaisa Jaakkolan Reipas, rakas raskaus -kirjasta. Etenkin omega 3-rasvahappojen ja varsinkin DHA:n saaminen on erittäin tärkeää sikiön aivojen kehittymiselle. Riittävä omega3-määrä vähentää myös lapsen riskiä autismiin.
 
En kyllä ite käyttäis tuota vihersmoothiejauhetta, kun ne on just näitä, joiden vaikutuksesta ei oikein tiedetä. :) ja luontaistuotteet on joillekin pahoja maksalle ja munuaisille, joten senkään takia en ottais raskauden aikana.
Näin itsekin päätin jättää pois, kun ilmankin pärjää ja tyhmää ottaa turhia riskejä :)
 
Mitenköhän toi Omega-3....mulla kun on noita vuotoja niin en uskalla ottaa sitä kun se lisää vissiin sitä vuotoherkkyyttä..onkohan mitään vastaavaa joka tukisi aivojen kehitystä
 
Mitenköhän toi Omega-3....mulla kun on noita vuotoja niin en uskalla ottaa sitä kun se lisää vissiin sitä vuotoherkkyyttä..onkohan mitään vastaavaa joka tukisi aivojen kehitystä

Kalan syönti :D kyllä meillä esikoiselle kehitty ihan toimivat aivot vaikken omegaa just vuotojen takia syönyt enkä kyllä juuri kalaakaan. Ite aattelen että perus hyvällä ruokavaliolla pärjää jo pitkälle.
 
Mulla on joku multivitan raskaus vitamiini käytössä sillon harvoin ku muistan niitä ottaa :oops: pitäis kyllä skarpata vähä.. ja vois jotain Omega-3 hankkia kun ei kalaa tuu syötyä ku tooosi harvoin.
 
Mä en voi tämän pahoinvoinnin keskellä edes kuvitella mitään omegakapseleita. Muistan vielä liian hyvin edellisestä raskaudesta kun se yököttävä maku tuli suuhun vielä illallakin jos aamulla otti kapselin :confused: Myöhemmin ehkä voisi taas aloittaa kun kalaa syön ihan liian vähän.

Muuten käytössä tällä hetkellä vain foolihappo ja d-vitamiini.
 
Takaisin
Top