Vitamiinit ja muut

Riskiraskautuja

Oman äänensä löytänyt
Mitä vitamiineja, hivenaineita, kivennäisaineta... käytätte raskausaikana?
Ja mitä ei missään tapauksessa saa käyttää? Myös kiellettyjä ruokia saa listata tähän ketjuun :)
 
Raskausaikana kannattaa käyttää ihan raskaana oleville tarkoitettuja vitamiineja. Esim foolihappo on tosi tärkeetä. Esim. Maksaa ei sais kauheesti syödä, kun sisältää paljon A-vitamiinia. Pästöroimattomia maitotuotteitakaan ei suositella. Neuvolasta kyllä saa jonkin listan missä on kielletyt ruuat. :)

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Oo..olin lukenu vähän huolimattomasti.. mä käytin (ja käytän vieläkin kun imetän) multivita raskaus ja imetys, ajaa ihan asiansa mielestäni. :) raskausaikana yritin syöpä paljon ruokia missä foolihappoa. :) loppuraskaudessa ja synnytyksen jälkeen söin myös rautalisää, olisko ollu obsidan..nosti kyl hb:n hyvin :)

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla oli koko raskausajan, ihan alkumetreiltä lähtien, käytössä Multivitan Raskaus ja imetys -monivitamiinivalmiste. Taisin siihen lisänä aluks syödä viel Kalsiumia+D-vitamiinia, ja loppuraskaudessa sit taas Magnesiumia (oli niin paljon jalkakramppeja). Vaikka Multivitassa noita kaikkia kyl vähän olikin.
Käytän samaa valmistetta edelleen nyt kun imetän.
 
Mie käytän c-vitamiinia, abcde-vitamiinia poreena, koska kahvi ei maistu tässä raskaudessa ja tuntuu helpommalta korvata se noilla. :) Ja ovat vesiliukoisia, joten ei haittaa vaikka ottaisi enempi.
Lisäksi menee Vida vahva sinkki tabletteja aamulla 1kpl (iho kukkii näin raskaana ollessa, joten helpottaa ainaki mulla ihon kuntoon vähän) ja 3kpl piimax C+biotiinia (auttaa kynsiä kasvaan) Ongelma kynsien kans ku tulee pureskeltua. Nytten aika hyvin saanu senki sitte kuriin ku laittaa sellaista lakkaa, mikä maistuu pahalle.. :)
Näistä kahdesta lääkäri sanoi ettei pitäisi haitata, jos ei ota yli sallitun purkissa olevan rajan.
 
Lisäys edelliseen vielä, että minulla on refluksitauti, joka todettu ennen raskaaksi tuloa, tähän ongelmaan määrätty Nexium 40mg, jonka lääkäri kielsi raskauden aikana. Noita kerkesin kuitenkin noin 2kk syödä, ennen tietoa raskaudesta eli närästyksestä joutuu sitte kärsimään koko raskauden ajan ja aikamoista limaa kerää kurkkuun ilman nuita ja muita ärsyttäviä oireita, mutta käskettiin pärjätä Renniellä. Rennietä en pysty kuitenkaan käyttään, koska ovat karsean makusia, joten otan Samarinia tarvittaessa :)
 
Itselläni on käytössä sinkkilisä ja magnesiumlisä (tämä migreenin takia).
Monivitamiinen vaihdoin plussan jälkeen minisun mama-versioon.
Jotakin kalaöljyvalmistetta pitäs kaiketi alkaa nauttia. Itse olen kala-allergikko ja esikkoakin odottaessa jotain raskauskalavalmistetta vetelin.
 
MITÄ MIELTÄ? Tuleeko raskausaikana syödä vitamineeja ( täällä melkein jokainen vastaaja käyttää jotakin vitamiineja, tai ainakin käytti raskausaikana :) ) ja oletteko kuinka tarkkoja, tai millä kriteereillä valitsette vitamiinit? Oletteko perehtyneet synteettisten vitamiinien, eli apteekin vitamiineihin, ja luonnonmukaisten vitamiinien eroihin? Ja kumpia vitamiineja valitsisitte - eli synteettiset vai luonnonmukaiset, ja miksi? =)

Olisi kiva kuulla mielipiteitä ja perusteltuja vastauksia apua tarvitsevalle =)

Kiitos jo etukäteen!
 
Mulla on käytössä Fitlinen ravintolisät (vitamiinit, kivennäisaineet, maitohappobakteerit ja omega-3) ja ajattelin jatkaa niiden käyttöä myös raskauduttuani. Ei varmasti ole mieltä alkaa raskauden aikana ainakaan huonontamaan ravitsemustasoaan. :)
Mulla kriteereinä on se, ettei ne sisällä mitään sikiölle haitallista esim. A-vitamiinia valmiissa muodossa. Beetakaroteeni (A-vitamiinin esiaste) on ok, kun se ei kerry vaan elimistö muuttaa sitä A-vitamiiniksi tarpeen mukaan.
Suosin luonnonmukaisia vitamiineja, kun ne on siinä muodossa, missä ne ravinnossakin todennäköisesti olisi ja sillä tavalla elimistölle tutumpia. Ja mielummin otan monivitamiini-valmisteina kuin erillisinä, kun monet vitamiinit toimii elimistössäkin yhdessä.
 
Ittellä ny käytössä noi Femibionin vitamiinit, lacto seven maitohappobakteerit sekä D-vitamiini erikseen. Femibionit valitsin juurikin tuo foolihapon takia kun siinä se on osittain paremmin imeytyvässä muodossa. Ja aloitin Femibionit jo yritysaikana. Ja Femibioneissa ei tuota D-vitamiinia ole valmiina ja itte kun oon tottunu 50 d-vitamiinia ottaa kympin sijasta niin sit halusin vähän tujumman d:n siihen kaveriksi :)
 
Kävin ostamassa tässä heti alkumetreillä multivitan raskaus ja imetys, sekä saman firman raskausajan omega-3 purkit. Marssin apteekkiin ja kysyin siellä, mitä suosittelisivat ja noista pitäisi kuulemma saada kaikki tarvittava, ellei sitten myöhemmin havaita jotain puutosta (esim. rauta tms.)

Itse olen kyllä sitä mieltä, että tavallisesta ruuasta ne vitamiinit tulee saada ja syönkin kyllä monipuolisesti. Lähinnä ostin nuo vitamiinipurkit nyt siksi, ettei sitten tarvi stressata saako varmasti kaiken tarvittavan jos vaikka joku päivä ei ehdi syödä niin hyvin, kuin yleensä.
 
Itselläni käytössä Multitabs Raskaus ja Imetys ja Calsorin Ca, koska en maito tuotteita juurikaan käytä. Molempia jatkan myös imetysaja ja kalsiumia ilmeisesti koko loppuelämäni :D
 
Samat vitamiinit kuin TeenMamalla, vitamiinit on vain Multivitaa. Kalkkia syön raskauden ajan, mutta muuten en käytä. Maitoa olen juonut viimeksi ala-asteella.
 
Olen lukenut että foolihappoa olisi ollut hyvä napsia lisänä jo raskautumista suunniteltaessa.. En tajunnut sitä silloin vaikka olisi vuosi ollut aikaa niitä popsia. Kävin apteekissa kun olin 5+4 ja sanoivat että niitä kannattaa silti alkaa syömään heti kun tietää raskaudesta. Auttavatkohan ne enää? Joku tutkimus asiasta löytyi että pitäisi olla ainakin kuukausi syötynä että vaikuttaisi (juuri näillä kriittisillä viikoilla 4-7 tms). Noh, ei niistä haittaa varmasti ole, ja onneksi olen muutenkin syönyt monipuolisesti, että ei pitäisi puutosta foolihapon saannista olla.
 
Kyfi, kaikille raskautta suunnitteleville suositellaan foolihappolisää. Suositeltu annostus on n. 0,4mg/vrk 1-3kk ennen raskauden alkua jatkuen 12 rkv. asti. Mikäli äiti kuuluu riskiryhmään voi annostarve olla isompi 1-4mg/vrk. Folaatin tarve on lisääntynyt koko raskauden ajan ja lisäannos vähentää riskiä selvästi neuraaliputken sulkeutumishäiriöihin. Näitä tapauksia on vuosittain varmaan jotain 50 hujakoilla.

Mä kuvittelin, että kaikki tarkoituksella lasta yrittävät syövät foolihappoa, mutta todellisuus ei ollut ihan näin. Lapsettomuusluennolla oli mukana neuvolaterveydenhoitaja, ja hän sanoi että hänen vastaanotolla käyvistä äideistä vain noin 50% on ollut tietoisia foolihapon suosituksesta ja syöneet sitä ennen neuvolan ensikäyntiä.
 
Muokattu viimeksi:
Voi ei kun en tuota tienny :sad001 noh, ei voi mitään. Pääasia että nyt syö. Ja koko ajan ollut monipuolinen ruokavalio.
 
Takaisin
Top