Vinkkejä!!! :-)

  • Ketjun aloittaja chacha
  • Aloituspäivämäärä
C

chacha

Vieras
Siis laihdutukseen. Jotain jumppia tai juoksu lenkkejä vai mitä? Jos haluaa nopeasti liika kiloista eroon samaan kuntoon kun ennen lapsia? Miten olette obnistuneet? Ja kuinka nopeasti?
 
Siis miten olette onnistuneet? Voiko samaan kuntoon päästä monen raskauden jälkeen ilman jotain treeni ohjelmaa ja aivan itse?:-)
 
Meidän 4 lapsen syntymän jälkeen tiputin painoa 30kg 6-8kk, ilman mitään vippas konsteja ja omin voimin. Lenkkejä ja fiksua syömistä ens alkuun ja siitä sitten lihaskuntoa/juoksulenkkiä... nyt 5 lapsen ollessa n 2,5kk ollaan taas hyvällä sykkeellä menossa kohti lihaksikasta ennen raskauksia olleeseen kroppaan... painoa pitäis saada pois 5kg ja lällöä muutettua lihakseksi:wink joten vinkkini on että aloita hitaasti kävelylenkeillä ja tarkkaile syömistä (siis syö hyvin ja terveellisesti, älä lopeta syömistä) ja kunnon parannuttua nosta tehoja:)
 
Liikunta ja terveellinen ruokavalio on kaiken a ja o, tämänhän sinä varmasti jo tiesitkin.:grin Itse esikoisen raskauden jälkeen aloin käymään hiljakseltaan vaunulenkeillä, alkuun kävin 3-4 kilsan pituisia lenkkejä ja pikkuhiljaa pidensin matkoja 7-8 kilsaan. Välillä kävin myös ilman vauvaa lyhyillä 3-5 kilsan hölkkälenkeillä ja kyllähän siinä syke nousi ihan erilailla, kuin esim. kävelylenkillä eli sillä saa varmasti jonkinlaisia tuloksia aikaiseksi, jos jaksaa vaikka parikin kertaa viikossa käydä hölkkäilemässä.
Ja lisäksi kävin kuntosalilla tekemässä lihaskunto treeniä. Itselle siis tuli esikoista odottaessa painoa 10 kiloa ja synnärille jäi reilu 6 kiloa ja loput lähti imettäessä ja ihan automaattisesti. Toki kunto oli raskauden myötä huonontunut eli siihen tehokkaat kävelylenkit ja hölkkälenkit oli hyviä vaihtoehtoja. Mutta siis ehdottomasti kannattaa alkaa harrastamaan sykettä nostettavaa liikuntaa, sillä saa hyvin poltettua rasvaa eli juurikin hölkkälenkkejä ja jonkinlaisia tehokkaita jumppia kuten bodycombattia. Tsemppiä kovasti laihdutukseen! :)
 
Omasta mielestäni ei pitäis koittaa löytää niinkään nopeaa keinoa vaan muuttaa elämäntavat pysyvästi. Laihdutuksessa ihan tärkeintä on oikea ruokavalio, liikunta tulee vasta kakkosena. Ite en ole yhtään minkään pikadieettejen kannalla, koska niissä käy helposti niin että kun lipsuu vähän, niin ajattelee, että se oli siinä ja samat kilot tulee äkkiä takaisin ja jopa enemmänkin. Ensin olisi opeteltava syömään oikein ja oikean kokoisia ruoka-annoksia. Itselläni oli ensimmäisen raskauden ja imetyksen jälkeen ongelmana, että söin liian isoja annoksia. Vatsalaukkuni oli varmasti kasvanut silloin kun olin syönyt enemmän täyttääkseni sen hetkisen energiantarpeeni ja se tekee tunteen, et on nälkä. Vatsalaukkuni osaa kuitenkin myös pienentyä kun alkaa syömään pienempiä annoksia. Alussa kannattaa syödä hitaasti ja miettiä milloin on syönyt niin paljon, että olo on sopiva. Ei siis tarvitse jäädä nälkäinen olo, mutta ei kuulu syödä itseään täyteen. Vaikka tekisi mieli ottaa vähän lisää herkkuruokaa, niin ajattelee, että söin kyllä jo ihan hyvänkokoisen annoksen, jonka pitäisi riittää, tarvitsenko varmasti enemmän. Näin annokset alkavat pienentyä hiljalleen ja oppii tarkkailemaan milloin on syönyt sopivasti (ei tarvitse tulla ähkyyn kun seuraava ateria odottaa 2-3 tunnin päästä).

Itse myös tutkin alkuun todella paljon pakkausseloisteita ja ravintoarvoja, että opin tekemään oikeita valintoja ruuan suhteen joka päivä ja tästä tuli rutiinia. Tiesin suunnilleen, mikä kalorimäärä minun tulisi saada päivässä ja mietin sen mukaan mitä olisi hyvä syödä. Kuitenkin noudatin suunnilleen sellaista ruokavaliota, että aterialla on aina puolet salaattia tai kasvista, noin kourallinen riisiä, pastaa tai perunaa ja yksi kananrinta tai vastaava määrä lihaa. Aamulla meni smoothie rahkasta, pähkinöistä ja marjoista/hedelmistä tehtynä. Välipalana ja iltapalana esim. ruisleipä tai maustamatonta rahkaa/viiliä, kurkkua tms.

Päivässä tulisi myös syödä 5 kertaa päivässä, jotta syömistä olisi helpompi hallita, nälissään tulee tehtyä huonot ja nopeat päätökset. Kun ottaa käyttöön tarkat ja säännölliset ruoka-ajat se helpottaa niistä kiinni pitämistä.

Kerran viikossa minulla oli herkkupäivä, jolloin söin kohtuudella jotain herkkuja. Näiden määrät vähenivät itsestään kun ei tehnyt mieli syödä paljoa muun ruokavalion ohella. Kuitenkaan en halunnut kieltäytynyt täysin herkuista myös muutoin, mutta pyrin tekemään valintoja ja poikkeamaan mahdollisimman vähän. Esim. jos oli juhlat, en halunnut kokonaan kieltäytyä herkuista, mutta päätin, että valitsen vaan yhdenlaista makeaa tai kaksi pientä palaa ja päätin jo etukäteen, että se riittää. Näin osaisin nauttia kaksinverroin siitä pienestä määrästä eikä tulisi houkutuksia ottaa lisää. Tykkäsin myös käydä kahvilla ja syödä herkkuja kahvin kanssa aikaisemmin, mutta päätin että juon jatkossa pääosin kahvin ilman mitään. Toisinaan siinäkin joutui kuitenkin miettimään, et ei vitsi kun tekisi mieli ottaa kahvin kanssa vaikka suklaata. Sit mietin alkuun aina, tekeekö mun kuitenkaan oikeasti mieli sitä niin paljon vai pärjäisinkö oikeastaan ilman, jolloin minulle tulisi hyvä mieli siitä. Jos kuitenkin päädyin, että haluaisin ottaa jotain, valitsin esim pienen yksittäisen suklaanamin tai pienen pätkiksen silloin tällöin. Pienestä määrästä oppi näin nauttimaan ihan eri tavalla. Myös jos halusin syödä esim. hampurilaisen, valitsin pienen hampurilaisen, salaatin ja veden, mega-aterian sijaan. Näin sekään että perheemme ajautui joskus myös hampparipaikkaan ei pilannut dieettiäni. Tiukemmassa ruokavaliossa sen sijaan, jos olisin päätynyt hamppariravintolaan, olisin ajatellut, että syön nyt sit kunnolla täällä kun kerran tulin. Olin iloinen kun minun ei tarvinnut varsinaisesti kieltäytyä mistään vaan minulla oli hyvä valinnat ajateltu joka tilanteeseen. Koko laihdutus oli itselleni enemmänkin elämän filosofia kuin ruokavalio.
 
Tärkeää on miettiä, miten ne kilot ovat itselle tulleet. Tuleeko syötyä itsensä ähkyyn? Onko tapana napostella tai vetääkö iltaisin herkkuöverit, lähteekö kavereiden kanssa lounaalle, vaikka ei ole nälkäkään vai paikkaako pettymyksiä herkuilla?

Väsymys aiheutta ruoanhimon, koska lisäenergialla jaksaa hereillä pidempään. Tämä korjataan nukkumalla enemmän, pelkkä ruoanhimoa vastaan tappelu ei auta.

Tunnesyöjälle on tärkeää opetella muita tapoja löytää onnea kuin syöminen. Tämä ei olekaan ihan helppoa, ja kannattaa kysellä neuvoa esim. terveysasemalta.

Naposteluakaan ei tarvitse lopettaa, vaan voi etsiä jotain vähäenergisempiä vaihtoehtoja, tärkeää on kuitenkin, että siitä edelleen nauttii yhtä paljon kuin aiemminkin.

Jne. Eli ei kannata lähteä laihduttamaan sillä asenteella, että hirveällä kidutuskuurilla eletään puoli vuotta ja sitten kaikki on hyvin (koska kaikki ne kilot tulevat takaisin), vaan korjata vähitellen niitä syitä, jotka omalla kohdalla johtavat siihen, että ruokaa tulee syötyä ja himoittua liikaa.
 
Ja kaikkea ei tarvitse kerralla muuttaa vaan voi esim. tehdä yhden muutoksen/viikko :) Jos haluaa pysyviä muutoksia niin mitkään pikadieetit ei silloin mielestäni toimi. Itellä ainakin dieetit kostautuu joten en enää niitä aloita...
 
Joo niin toi on totta että ei kerralla kannata lopettaa välttämättä kaikkia herkkuja, hamppareita ja muita, kuitenkin joskus sitten syö liikaa. Jos vähitellen taas vähentää niin lopulta se määrä onkin ok kun on tottunut.
 
Takaisin
Top