vinkkejä lentomatkaan vauvan kanssa kaivataan

Jenkkipentu

Sukkela juttelija
Elokuunmammat 2015
Olen lähdössä käymään 3h lennon reissussa yksin vauvan kanssa?mitä kaikkea kannattaa huomioida reissua varten?
 
Mä oon ollu 5 kk:n vauvan kanssa, jota joutui jo vähän viihdyttää. Mut luulisin et 2-3 kk ikäisen kanssa menee helposti. Mun mielestä lentokoneella on yhtä helppo matkustaa kuin autolla. Paitsi et vauva on sylissä koko ajan, voi imettää yms. Lentokoneen vessat on pienet, et on aika moista säätöä jos kakat tulee.. Lentokentille saa ottaa yleensä rattaat siihen asti ku menee koneeseen tai sit kantoreppu tai sit ihan vaan sylissä. Korvikkeet pitää olla suljetuissa pakkauksissa, mut jos imettää ei ongelmaa.
 
Joo, just 3kk ikäisen kanssa tarkoitus lähteä..Tissimaidolla yritetään mut säätö rintakumien kanssa.
 
Näin pienelle musta kantolina/reppu rattaita parempi. Omaa turvakaukaloa ei kannata kuljettaa, jos perillä voi vuokrata. Kannattaa tsekata paikallinen MLL, yleensä niillä on tarjolla noin 7€/vko hintaan.

Koneeseen varuiksi mukaan vaihtovaatteet (myös paita itselle).

Mustakin tuntuu et hankalin ikä matkustaa on se 6kk-3-vuotta, nuoremmat ja vanhemmat kaipaa vähemmän viihdykettä :)
 
Kakkavaippojen vaihtoa varten varmista että on mukana kosteuspyyhkeitä - koneen vessa on pieni ja ne hanat... niistähän ei valu vettä "ilman käsiä" eli pitää painaa kahta vipua! Tää kokemus esikoisen kanssa ja vaipatkin meni tietysti ihan viimestä myöten - Murphyn laki kun ikinä ei ollu kakannut niin paljoa tai usein, eikä koskaan toistekaan :D
Ja ne vaihtovaatteet tosiaan myös itselle. Nyt ihmettelenkin, miten sain pissatkin päälleni sillä reissulla :P
Mutta 3 h on niin lyhyt, että voihan käydä niin että nukkuu koko matkan :)
Meillä mies olisi haluamassa koko perheen mukaan työmatkalle ja 16-20 h matka-aika koneenvaihtoineen... olen jo sanonut, et ei oikein innosta, mut vielä haluaa että mietin asiaa.
Hyvää reissua!
 
Reissaaminen on raskasta.. Mut toisaalta vaihtelua normaaliin arkeen ja jää muistoja. Me ollaan aina reissattu lapsen kanssa, vaikka pahimmilla hetkillä tuntuu et ei enää ikinä lähetä mihinkään, esim jotkut raivarit lentokoneessa tms. Mut aina on sit kuitenkin reissattu. Nytkin esikoinen kovasti kyselee, et milloin pääsee etelään. Ollaankin luvattu että keväällä lähdetään.
 
Minä jo sanoin miehelle, että 2017 kesällä lähdetään sitten lomamatkalle johonkin eurooppaan, kun täytän silloin 30-vuotta. Ja lapsetkin on vähän isompia. Ennen tuota ei varmaan ainakaan lentämällä käydä missään, ei varmaan olis varaakaan, jos nyt olen vielä koko ensi vuoden kotona. Kiva ajatella kuitenkin, että vielä me päästään matkalle ja saa ainakin suunnitella kunnolla, että minne lähdetään ja milloin :)
 
siis nyt se 3h lento muuttui 7-10h lennoksi kun miehen veli ei voikkaan tulla hakemaan mua yhdeltä toiselta lentokentältä.. Eli siis vaihto tiedossa..

Mulla on vaan kantoliina. Täytyy ottaa se mukaan..
 
Me ollaan myös lähdössä reissuun kolmen viikon päästä ja matkustusaika on 15h yhdellä nopealla vaihdolla. Matkatavaran kanssa sumpliminen on kyllä haastavaa, kun ensimmäistä kertaa ei pärjätäkään yhdellä laukulla miehen kanssa. Mä oon varannut pitkille lennoille vauvalle kopan lentoyhtiöltä, että saa nukkua siinä (toivottavasti nukkuukin). Koneeseen otetaan vaunujen runko ja siihen kiinnitetty turvakaukalo. Vaunukoppa menee ruumaan. Meidän pitää myös pakata parin päivän vaatteet kaikille käsimatkatavaroihin, koska vaihtoaika on vain 50 min ja en uskalla luottaa, että ruumaan menevät laukut ehtii jatkolennolle. Me saadaan tuoda koneeseen vain kaksi käsimatkatavaraa, joten pitää pakata tarkkaan. Oon miettinyt, että otetaan kaksi lentolaukkua ja toiseen tungetaan vaippalaukku sellaisenaan plus muuta tavaraa. Vaippalaukun voi sit ottaa koneessa pois lentolaukusta. Meillä on myös kantoreppu, että saadaan hoidettua koneen vaihto nopeasti ja jos vauva on kovin itkuinen koneessa niin saa sitten kävellä koneessa vauva kantorepussa. Keväällä lennettiin Mallorcalle ja koneessa oli itkuinen vauva ja vanhemmat vuorotellen kantoivat häntä pitkin konetta ilman kantoreppua koko lennon ja sääliksi kävi, kun olisivat päässeet paljon helpommalla, jos vauva olisi ollut kantorepussa.

Mutta jos jollain tulee hyviä vinkkejä vielä mieleen vauvan kanssa lentämiseen liittyen niin myös minä otan niitä mielelläni vastaan :happy: Sukulointireissu meilläkin, että kun perille pääsee niin siellä on monta käsiparia odottamassa, että saavat hoitaa vauvaa:)
 
Millä yhtiöillä lennätte? Mä en ole ikinä saanut kaukaloa tai runkoa koneeseen vaan ne on pitänyt antaa koneeseen noustessa ruumaan vietäväksi. Ja tuolloin pakkaaminen ollut vain pussiin ja menoksi, joten JOKA kerta on jokin osa hajonnut :/ Perillä on sitten ollut ikävä tämä huomata. Siksi mä nykyään en edes ota kaukaloa (vaan vuokraan perillä) ja vaunut oon jättänyt erikoistavarana ja hyvin pakattuna (joko bugan oma suojalaukku, airshellin lentolaukku tai sit kuplamuovikääre) ja kantanut babyn kentällä muutoin.

Meilläkin on pitkät lennot parilla vaihdolla tiedossa babyn ollessa 6kk, joten sen kokoiselle nuo rattaat olisi mukava olla kentällä jos saisi viedä koneeseen. Yhtiönä tällöin Cathay Pacific, joten jos olet selvittänyt samalta putiikista ja vaunut saa sisälle niin on kyllä ihan super!
 
Ja se piti vielä sanoa, et vaunuthan saa ilmaiseksi, niin pakattiin silloin viimeksi kk sitten kun käytiin Espanjassa vaunujen kanssa 2 muovipussia vaatetta ja vauvatarpeistoa kuljetettavaksi ettei tullut ylikiloja kun muuten mulla oli vain 1 laukku mulle, babylle ja 2 vanhemmalle lapselle :)
 
Muualta kommentoin,

Joskus - jos on tilaa - voi saada turvakaukalon koneeseen. Joskus ns sateenvarjorataat. Mutta se on siis tuurista kiinni. Muutoin se on sitten niiden luovutus kun astuu koneeseen ja ne viedään ruumaan. Ja jotkut palauttavat sen sitten siihen putkeen just kun astutaan koneesta ulos, toiset taas siirtävät sen matkatavaroiden kanssa noudettavaksi.

Turvakaukalon vuokraus paikan päältä - kannattaa lukea muiden kommentteja joiltakin foorumeilta ko paikasta - aina ne kaukalot eivät ehkä ole ihan sitä mitä kuvitteli, joskus ovat todella hyviä. Meillä on aina ollut oma turvakaukalo mukana eikä siinä ole koskaan tullut mitään kolhimisen merkkejä (toivottavasti ei tule tulevaisuudessakaan).

Käsimatkatavaroiden määrästä: aina on helpompaa mitä vähemmän sitä tavaraa on, mutta... vauva saa ymmärtääkseni myös tuoda oman käsimatkatavaran vaikka siis sillä ei ole erikseen oma istuinpaikkaa.

Kantoreppu/liina, varavaatteet kaikille osapuolille, harsoliinoja, lempilelu + yksi "uusi" lelu/pieni kirja ja purulelu (jos vaikka hampaat puhkeavat just silloin), varmuuden vuoksi korvikemaito vaikka sitä imettäisikin 100% + tuttipullo. Yksi ylimääräinen vaippa sen lisäksi mitä kuvittelit, että riittää - lentokone myöhästyy yms ongelmat. Ja waipseja, mistä muut ovatkin jo maininneet.

HUOM! Ottakaa mukaan lentokoneeseen kuumelääke yms mahdolliset tarvittavat lääkkeet. Taatusti just lentokentällä lapselle iskee kuume tai joku muu tauti. Eli ei pelkästään matkalaukkuun mukaan joka on sitten ruumassa...
 
Me palattiin viikko sitten Suomeen kahden viikon Kalifornian reissulta ja ajattelin jakaa kokemuksen lennosta :) Pikkumies oli 3kk reissun aikana. Lennettiin SAS:lla Kööpenhaminan kautta San Franciscoon. Tavaraa oli mukana ihan pirusti. Meidän normimatkalaukkujen lisäksi vauvan vaunut, turvakaukalo, kantoreppu ja vaippakassi. Vaunut meni ruumaan omassa kuljetuslaukussaan (Bugaboon vaunut ja laukku) jo heti lähtöselvityksessä. Kaukaloon saatiin tarrat ja se jätettiin portilla ruumaan meneväksi. Oli aika turha kantaa kaukaloa kentällä ja paluumatkalla jätettiinkin kaukalo ruumaan heti lähtöselvityksessä ja kannettiin vauvaa vaan kantorepussa. Kaukalon tosiaan sai vasta perillä takasin. Olin vähän huolissani kaukalosta, koska meillä oli vaihtoaikaa Köpiksessä vain 50min, mutta kaikki tavarat ehti koneeseen :) Katselin myös ennen reissua mahdollisuutta vuokrata kaukalo paikan päällä, mutta hinnat oli niin korkeat, että otettiin oma. Halvin vuokrakaukalo kahdeksi viikoksi oli $80.

Lyhyt lento meni hyvin. Vauva nukkui sylissä alkulennon. Ei inahtanutkaan koko aikana. Pari kertaa taisin imettää lyhyellä lennolla. Meillä poika on ollut pääosin täysimetyksellä. Koneen vaihtoon ei tosiaan ollut paljon aikaa ja ensimmäisenä mentiin lastenhoitohuoneeseen vaihtamaan vaippa. Siitä suoraan pikakävelyä passintarkastuksen läpi seuraavlle lennolle. Kaikki muut oli jo koneessa kun päästiin portille... Pitkä lento oli 11h ja meillä oli etukäteen varattuna vauvalle kaukalo, joten meidän paikat oli seinän edessä. Ihanasti jalkatilaa :) Nousun jälkeen saatiin kaukalo. Vauva nukku siinä heti nousun jälkeen pikkupäikkärit. Tää lento oli päivälento päivänvalon mukana ja meillä kun on sellanen utelias poika niin herra ei malttanut nukkua kun 2h koko 11h lennosta. Ei kyllä kitissytkään, joten en voi valittaa. Yhdet kakat vauva teki. Kaikissa koneen vessoissa oli hoitoalusta vaipanvaihtoa varten. Pepun pesuun meillä oli iso paketti peppupyyhkeitä. Parit puklut tuli lennolla, joten kerran vaihdettiin myös vauvan vaatteet. Imetin tooooosi monta kertaa, tunnin parin välein koko lennon ja loppua kohti tissit tuntu jo tosi tyhjiltä vaikka koitin juoda paljon. Kaksi litraa join 11h aikana. Meillä oli korviketta mukana varmuuden varalta ja loppulennosta mies kävi koneen takaosassa lämmittämässä 60ml, jotka poika imas ja nukku niiden voimalla vajaan tunnin. 11h meni yllättävän nopeesti.

Paluumatkalla meillä oli yölento ja koneesta oli valot pois. Poika nukkuikin yli puolet lennosta ja koko lennon Kööpenhaminasta Helsinkiin. Yhden kerran vaihdettiin vaippa pitkällä paluulennolla. Kaikki lennot ja koneen vaihdot meni oikein hyvin. Menolennolla oli paljon tilaa, joten levittäydyttiin kamojemme kanssa viidelle penkille :) Paluulento oli täynnä, mutta meidän vierestä siirtyi yksi matkustaja koneen etuosaan, joten meille jäi yksi ylimääräinen istuin tavaroille. Oltiin pakattu käsimatkatavaroihin vaihtovaatteet kaikille, mutta niitä ei onneksi tarvittu muuta kuin vauvalle yhdet puklailun takia. Korviketta ei enää paluulennolla tarvittu kun vauva nukkui.

Rennolla asenteella reissuttiin. Vauva ei juuri kitissyt koneessa ja muutamalta kanssamatkustajalta tulikin palautetta, että onpa rauhallinen vauva :happy: Ois tehny mieli sano, että tuuri kävi, vauvoista kun ei koskaan tiedä mille päälle sattuu :grin Mun mielestä kahden aikuisen oli helppo matkustaa yhden pienen vauvan kanssa, mutta jos yksin ois ollu niin en kyllä tiedä, miten ois esim. oman vessassa käynnin hoitanut. Meillä saattaa olla toinen Kalifornian reissu tulossa ensi kesänä ja sillon ois jo 10kk ikänen vauva :wideyed: Ei varmasti oo yhtä helppo reissu kun tämä. Viikko ollaan oltu kotona ja aikaerosta toivutaan edelleen. Vauvan rytmi meni ihan päälaelleen takas tullessa ja nyt vasta alkaa näyttää, että pikkuhiljaa päästään kohti normaalia. Viime "yö" oli 15-02. Normaali kesto, mutta vielä väärään aikaan vuorokaudesta. Ehkä jouluksi ollaan jo normaaliajassa :)

Tsemppiä kaikille vauvojen kanssa matkaajille!
 
Takaisin
Top