VIIMEISTÄ KOLMANNESTA VIEDÄÄN:-)

Anell

Tietävä tietäjä
Syyskuunmammat 2015
Juu ja tästä voitais alottaa uus ketju höpinöille, kun tuo vanha alkaa oleen tupaten täynnä. Ja ehkä helpompi hahmottaa. Siispä viimosia viedään...
 
Hyvä juttu aloittaa uusi ketju niin on sitten helpompi lukea uusia juttuja :)

Aika monella on noita mielialan heilahduksia, kuuluuhan se asiaan.. mut eilen mietin ettei tässä oo mitään järkee. Mies tuli ruokatunnilla käymään kotona ja kun näin sen rupesin itkemään ihan hulluna.. ulvoin kun mikäkin pieni lapsi.. ja ilman mitään syytä. Itketti vaan ihan hirveesti ja vielä enemmän itketti kun ajattelin vauvaa..tuli syyllinen olo, että onnellinenhan tässä pitäis olla eikä itkeä hulluna.. Sitten vaan yhtäkkiä se mieli piristyi.. Mies vielä töistä tullessaan toi kukkia ja laskiaispullat piristykseksi.. Aatteli varmaan, että pitää sille hullulle jotain keksiä ettei koko iltaa jatka samaan malliin [:D][:D] Toivottavasti nää mielialat vähän tasottuis.. mut kuulemma vaan pahenee synnytystä kohden, jee..[&:]

Eilen supisteli tosi herkästi, vähän kun liikku niin heti supisteli.. selkä oli myös illalla ihan jumissa vaikka en ees liikkunu paljoa, koirat käytin pienellä lenkillä ja sillonkii oli vissiin joku kestosupistus päällä..maha oli pinkeenä melkein koko kävelyn ajan. Pakko oli kömpiä sänkyyn aikasin kun ei pystyny olemaan missään. Näilllä eväillä sitten töihin maanantaina, huhh.

Mies tulee kohta töistä ja tuo tullessan jotain herkutteluruokaa varmaan tuolta mäkkärin puolelta..  [:)] Ettei vaan laihtumaan pääse ja jäis niitä kiloja sitten kun tästä mahasta on eroon päästy.. [&:] Söin tossa äsken yhen karkkipussin ja pullan.. [:@] Ei vaan voi olla noista herkuista erossa..
 
Heips! Joo, hyvä idea aloittaa uusi ketju... ois ehkä jo aiemmin pitäny tehdä omat ketjunsa ekalle ja tokalle kolmannekselle. Hah haa, Lumia83 täälläkin herkutellaan [:)] Parhaillaan valkoinen hasselpähkinäsuklaalevy työn alla... ja pizzaa tehtiin ennen sitä[:D] mulle mies kans toi yllättäen pari päivää sitten pari hampurilaista mäkkäristä[:)] Piristävää, kun miehet aina välillä muistaa jotenkin.

Toivottavasti Embun ja muidenkin rankat supistukset rauhoittuisi vähän ja vauveli malttaisi vielä masussa olla. Yrittäkää vain jotenkin rentoutua ja tehdä mahdollisimman vähän mitään raskasta niin ehkä ne supistukset pysyisi edes vähän kurissa. No onneksi ollaan jo aika pitkällä jo kohta ne huhtivauvat alkaa ilmestyä maailmaan[:)]

Taas sitten oman navan ympärille... Eli sellaista piti kysyä, että täriseekö teidän muiden vauvat masussa???!!! En siis tarkoita nyt hikkaa/säännöllistä hytkymistä/potkuja vaan sellasta muutaman sekunnin ajan kestävää tärinää mahassa tietyssä kohdassa. Sen voi ihan tuntea jopa kädellä, kun vauva jotenkin hetken tärisee ja värisee mahassa. Eilen mies piti illalla kättä masulla, kun tärinä tuli taas ja nyt mieskin tunsi sen eli en ole tulossa hulluksi (toivottavasti). Tota tärinää on ilmennyt jo useamman viikon ajan ehkä noin 1-2 krt päivässä. Se tosin kestää aina tosi vähän aikaa, ihan vain muutama sekunti. Ihan kuin vauveliin ois kytketty jokin vibraattori tai se sais vähintäänkin jonkin nopean epileptisen kohtauksen[&:] Mä en tajua miten huono muisti mulla on, kun en tajunnu eilen edes neuvolassa kysyä tosta tärinästä, mutta nyt muistan ainakin täällä kysyä[8|]

Pitää mennä googlaileen, jos löytyisi jotain tietoa masuvauvan tärinästä... pelottaa[&o]
 
Viimeistä kolmannesta tosiaan viedään, pelottavaa! [:-] Ja samalla jännittävää, oikeastaan nyt on parin viime viikon aikana ruvennut unet käsittelemään enemmän kaikkea syntymään ja vauvaan liittyvää, ja varsinkin kahden viikon välisiksi muuttuneet neuvolakäynnit on konkretisoinu miulle synnytyksen lähestymisen parhaiten.

Marilyn84: Ne vavistukset on normaaleja, jopa toivottavia, joten ei pelkoa. [:)] Nyt kun sikiö alkaa olemaan jo sen verran isompi ja aivot kehittyneet, niin nuo järistykset ovat vauvan tapa harjoittaa motorisia taitoja.. En tarkalleen tiedä mistä ne johtuvat, taítaa vauva heitellä itseään vielä ympäri kohtua kun vielä mahtuu. [:D]

anelselle kiitokset kahden uuden ketjun aloittamisesta, ajatella että kohta voitaisiin jo saada ensimmäisiä vauva-uutisia, ja niilläkin vauvoilla olisi täydet mahdollisuudet selviytyä. [:)]
 
illil: Joo, ei ne miehet ymmärrä.. On usein itselleenkin tullut tuo tirvaisu-tunne, onneksi ei ole ollut mitään kättä pidempää silloin lähettyvillä. [:D]

Hei, katsoin muuten tuosta edellisen viestiketjun lopusta, että monella oli ollut painoarvio about viikoilla 27-29, eikä miulla oo ollut mitään sellaista. [:-] Siis neuvolassako arvio on tehty..? Ei siinä, mie tiedän sit viikolla 36. saavani sen ylimääräisen ultran jossa katsotaan minkä kokoinen vauva on, mutta olisi jo nyt kiva tietää hieman viitteitä koosta.. [8|] Terkkari kyllä kokeili vauvaa viime kerralla vatsan päältä painelemalla, mutta vain selvittääkseen onko jo raivotarjonnassa, ja sanoi ettei sekään onnistunut tällä kertaa mutta seuraavalla kerralla pitäisi sitten jo onnistua.
 
Heippa!
Miten teille on nuo painoarviot tehty? Siis vauvan? Onko se katottu ultralla vai ihan mahan päältä tunnustellen? Mulla alkaa huomenna jo vko33 ja ei mulle kyllä mitään painoarvioo ole kerrottu/tehty.. Eikä tosiaan mun neuvolassa ainakaan ole ultra laitetta niin ei sitä synnytys-arviointiakaan tehdä ultralla vaan syntymä paino kuulemma arvioidaan käsin mahan päältä...joskus 35-36viikolla. Ärsyttävää! Kyllä mun 3kaverilla on katottu se ultralla kun ne asuu pienemmällä paikkakunnalla kun tampere..

Liv-kanavan Vatsasta maailmaan ohjelmassa oli eilen aamulla muuten yhtenä aiheena se b-streptokokki. Se taitaa näkyä netistä uusintana, niille ketä kiinnostaa/kenellä se on. Ei se kyllä oloa ainakaan yhtään helpottanut, kun itselläni se on ja ohjelmassa kerrottiin kuinka monta vauvaa briteissä siihen kuolee vuosittain tai sairastuu vakavasti. Ja tosiaan antibiootti joka synnytyksessä laitetaan streptokokkia vastaan, pitäisi vaikuttaa 4h jotta se toimii, niin pitääkin kysyä neuvolasta pitäiskö sairaalaan lähteä hieman aikasemmin kun synnytys alkaa...

On kyllä täälläkin hurjasti vaivoja. Olis tuossa jo 7viikkoa sairaslomalla (2 niistä täyslevossa) supistusten ja kaikkien muiden vaivojen takia, mutta nyt lääkäri päätti viikko sitten laittaa mut takas töihin kun ei kohdunsuulla muutoksia. Oli aika shokki palata leposairaslomalta seisomaan 8 tunniksi töihin.. Selviän juuri ja juuri hengissä työpäivän ja bussimatkan kotiin, mutta loppuiltana en pystykään enään nousemaan sohvalta ylös ja koko ilta on yhtä suurta supistusta.. Mutta toisaalta nyt on enään 2viikkoa jäljellä töitä ja oli henkisesti aika piristävää palata töihin hetkeksi, koska alko jo seinät kaatuun päälle kotona.

Nyt olis muutenkin kaikki laitettu valmiiksi vauvaa varten ja hankinnatkin on vaippapakettia myöden tehty, joten ei kotona juuri tekemistä senkään osalta olisi. Tein juuri kirppikseltäkin huippuhyvät löydöt, käyttämäton musta kantoliina 10e ja itkuhälytin toimiva 10e. Alennusmyynneiltä löytyi myös hurjan halvalla hyviä vauvanvaatteita. Ikea oli myös kiva paikka vauvantarvikehankintoja tehdessä :).

Vauva ei suostunut paljastamaan sukupuolta ultrassa, mutta mulla on todella vahva linea negra aivan alhaalta häpyluusta läpi mahan tissien alle asti.. Mielenkiintoista nähdä tuleeko poika vai tyttö. Mahan muoto on myös poikamaha. Painoa tullut 8kg. Ja yksi parin sentin raskausarpi tullut nännin viereen.
Tuleeko teillä muuten jo maitoa tisseistä? Mulla tulee öisin läntti lakanaan ja päivälläkin puristaessa.. ainakin sellaista kirkasta.

Viikonlopun jatkoja!!
 
Ei  minullakaan mitään painoarvioo oo tehty. Täällä kuulemma lähdetään viikoilla 36-38 käymään äitipolilla synnytystapa-arviossa, jossa se paino sitten arvioidaan myös. Terveydenhoitaja sanoi, että heitä on kielletty tekemästä minkäänlaista arviota pelkän ultran perusteella, kun se ei tosiaankaan välttämättä pidä paikkaansa, niin he eivät turhaan säikyttele äitiä.

Väristyksiä täälläkin tuntuu, varsinkin nukkumaan käydessä. Meidän pikkuinen on aktiivisimmillaan aamuyöllä/aamulla ja sitten taas iltapalan jälkeen. Muutenkin liikkeet on muuttunut sellaiseksi möngerrykseksi, kun ei vissiin oo oikein tilaa enää kunnon jumpalle.

Onko teillä muilla muuten kuinka pitkä matka sairaalaan? Itsellä matkaa on reilut 100 km, joten se laittaa vähän miettimään, missä vaiheessa pitää lähteä, ettei autoon tarvitsisi lasta tehdä. Onneksi samassa kaupungissa, missä sairaala on, asuu mun vanhemmat, eli jos passittavat kotiin vielä odottelemaan, ei tarvii lähtee ajamaan tuota pitkää matkaa. Tää välimatka tuo myös sit paineita siitäkin, et jos joudun lähteen taksilla, jos isäntä on töissä, niin miten koirat sitten hoidetaan. Mun täytyy pystyä sit soittaa vanhemmille, että käyvät hakemassa ne, supistelee kuinka kovasti tahansa. :P
 
Onpas tänne taas tullut paljon juttua, mies lähti juhlimaan ja nyt olen koko illan lueskellut huhtimammojen kuulumisia [:)]

Täällä alkoi jo 32. viikko eli enää 11 viikkoa jäljellä jos menee 42 asti [:D]

Viime kirjoittelun jälkeen ollaan oltu sekä ekassa perhevalmennuksessa että synnärillä synnytysvalmennuksessa, ja jotenkin niissä käytyäni osaan nyt suhtautua synnytykseen aika rauhallisesti, tulee mitä tulee -meiningillä. Kipu tottakai pelottaa, mutta aika moni on kuitenkin useamman lapsen hommannut, niin ei se aivan ylitsepääsemätöntä voi olla..

sn84: Kysyin siellä synnärillä kätilöltä että pitääkö sinne mennä aiemmin kun on se hemmetin streptokokki todettu, ja hän sanoi ettei tarvitse ja tilanne katsotaan sitten kun sinne saapuu, odotettavissa on tosiaan antibioottitippa synnytykseen mutta sen vuoksi ei tarvitse sinne kiiruhtaa. Ja ei kuulemma kannata murehtia asiaa sen enempää, vaiva on todella tavallinen ja pääasia on että se on tiedossa kun menee synnyttämään.

Sain siis antibiootit streptokokin takia, ja tietty ne pistivät sitten oksentamaan joka aamu vaikka en edes ottanut niitä suun kautta. Nyt kuuri on onneksi loppunut, ja pahoinvointi samoin. Liitoskipuja on ollut jonkin verran, ja neuvolassa todettiin loppuviikosta että hemoglobiini oli taas alkanut pudota, vaikka käytän obsidania päivittäin.. Th käski syödä paljon lihaa [:)] ja parin viikon päästä mietitään mitä tehdään jos ei luku lähde nousuun. Oli nyt siis 117, viimeksi 121.

Sf-mitta oli alle käyrän, mikä johtuu kuulemma siitä että meidän pikkuinen on tuolla ihan poikittain ja kohdun yläosassa on pelkkää tyhjää tilaa. Sopii toivoa että vauva osaa jossain vaiheessa kääntyä oikein päin, ennen kuin tulee liian ahdasta. Painoarviota ei ole täälläkään tehty, mutta siellä vieraalla äitiyspolilla lapsivedenmenoepäilytutkimuksen yhteydessähän katsoivat sen tietty samalla, oli ihan ok, ja senkin perusteella tuo alhainen sf-mitta on minulla ok eikä anna aihetta huoleen.

Vauva on ollut viime aikoina todella vilkas, ja kääntyilee kyllä koko ajan. Hän on myös alkanut kutitella sekä kyljistä että navan seudulta niin ettei voi olla nauramatta ääneen [:D]

Kaverit sanovat että masu on selkeä poikamaha, vaikka meillä tyttöolo onkin, ja omalla äidilläni oli kuulemma samanlainen rantapallo sekä minun että veljeni kanssa. Linea negraa ei varsinaisesti näy, mutta kuten anelsella, joku ihan haalea suora viiva tuossa näkyy navasta ylöspäin. Pigmentiltäni olen pisamainen punapää, joten vauvan sukupuolen lisäksi jännitämme josko hiusvärini olisi hänelle periytynyt [:)]

Äitiyspakkauskin on saapunut, mielestäni kaikki jutut on kivoja. Hauskaa että siinä on sama lelu joka itselläni oli pienenä, muistan sen punaisen helistimen vielä ihan hyvin omasta lapsuudestani [:)] Äitiysrahapäätöstä puolestaan vielä odotellaan, toivon että työnantaja on lähettänyt sen oman lomakkeensa sinne. Joku pohti niitä tuen määriä, täytyy sanoa että mielestäni on ihan oikeudenmukaista että isompituloiset saavat enemmän tukea, koska ainakin meillä on asuntolaina mitoitettu tulojen mukaan ja nyt pitää jotenkin saada se maksettua ettei tartte pistää asuntoa myyntiin.. Itse äitiysloman ajalta en kanna lainanmaksusta huolta koska tuki on jossain suhteessa palkkaan, mutta hoitovapaalla täytyykin sitten katsoa miten pärjätään.

Ja niistä veroista, ihmettelin jo miksi sitä oletusveroprosenttia ei muka saisi muutettua, kun sitä voi muutenkin pitkin vuotta muokata jos tulot muuttuvat, ja eihän siinä mitään, vero.fi -sivuilta vaan hakemaan muutosverokorttia kesäkuussa kun palkanmaksu lakkaa ja tulot pienenevät. Sinne kun laittaa kaikki maksetut palkat ja verot, korot ja arvioidut loppuvuoden tuet oikein niin ei pitäisi mätkyjä tulla. Ja varmuuden vuoksi voi tietty vielä laittaa nuo loppuvuoden arviot yläkanttiin, niin pitäisi olla aika turvallisilla vesillä verojen suhteen.

Sitten vielä baby showereista, opiskelukavereistani olen ensimmäinen odottaja, joten he haluavat välttämättä järjestää kutsut masun ja vauvan kunniaksi. Sovittiin että ne pidetään sunnuntaina päivällä eikä niinkään illanistujaisten muodossa, ja ajattelin vihjaista että kaiken maailman sälän sijaan toivoisin lahjaksi lahjakorttia johonkin alusvaateliikkeeseen, jotta saisin hankittua kunnolliset imetysliivit. Ja kai niistä kutsuista ihan mukavat tulee vaikka suurin osa vieraista onkin vauvattomia eivätkä ymmärrä meikäläisen mielialanvaihdoksista ja jutuista varmaan mitään [:D]

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
 
Iltaa ystäväiset rakkaat[:)]

Täällä ollaan jo hieman paremmilla mielillä, mamma ja iskä lupas ostaa synttärilahjaks uuden tulostime, niin nou hätä. Onneks saa nykyään suht edullisesti. Tulin just kaverin hääsuunnitteluillasta, tuleva sulhanen oli tehnyt ihanaa ruokaa ja tehtiin ensi kesäksi vähän tehtävän jakoo ym. Oli kyllä ihanaa saada vähän ajatuksia muualle raskaudesta ja nähdä ystäviä. Siellä oli kaverin yksi vuotias taapero, aivan ihana eikä yhtään ujostellut. Me taidettiin vaan olla neidille liian tylsää seuraa, kun meinas alkaa kitiseen. Ihana tyttö oli ja munkin äidin vaistot alko pääseen valloilleen.

Lumia83
toi on kyllä inhottavaa, kun on niitä päiviä, että supistuksia tulee jo melkein pelkästä istumisesta. Aina kun nousee, aina kun istuu, aina kun käy pissalla jne...Mut kyllä ne yleensä onneksi rauhottuu parissa päivässä, ainakin mulla. Joo ei varmaan parane miehen ees kissaa sanoo sitten kymmenen viikon, päästä kun jo ärähtää. Ei halua ees kuvitella, kuinka tukala olo sitten on[:D]

Marilyn mä oon huomannut silloin tällöin tota tärinää masussa, ihan niinku liittyis johonkin vauvan asennon vaihtoon, mutta ei sen paremmin selvyyttä. Hassun tuntusta kyllä on[:)] mä en kyllä oon huomannut kun ehkä kerran viikossa...Arwen tuossa jo aika hyvin selittikin asiaa[:)]

illil tuntuu tosiaan välillä, että nyt ei juuri muuta mieleen mahdukaan kun vauvajutut, synnytys, ym.. Toisaalta ihanaa, mutta toisaalta rankkaaa, koska tuo pieni pää kehittää usein myös hyvin epämiellyttäviä ajatuksia. Musta olis ihanaa kun sais yhden päivän olla kevyt kuin keijukainen ja tehdä mitä lystää, unohtaa että on ees raskaana. Juoksulenkki tekis niin poikaa, siitä mä haaveilen. Tai ratsastuslenkki talvisessa metsässä, oih. Jaksas taas paremmin tätä ihanuutta[:)] Miesten on vaikea ajatella ja meidän vaikea olla ajattelematta. Toi lima ollut varmaan vaan jotain erikoista valkovuotoo? Sitä tuntuu nyt tulevan joka tuutista...

Arwen ja sn84 me saatiin se painoarvio siinä 4d ultran yhteydessä, eli muuten ei olis sitä mekään tiedetty. Taitaa vain niillä se painoarvio olla tiedossa, jotka jostain syystä ovat käyneet ylimääräsessä ultrassa. Normaalistihan se tehdään sitten vasta siellä viikolla 35-36 about, ilmesesti lääkäri arvioi käsin?

Marjo82 Me asutaan melkein taysin naapurissa eli viiden minutin automatka noin. Kiva sinänsä, että voi yrittää mahd. pitkään sinnitellä kotona ja isällekin kiva matka käydä kotona nukkumassa.

Tosta streptokokista vielä, pitääkö siitä itse jostain ottaa selvää esim neuvolassa kysyä vai onko se lääkärin asia otetaanko näytteet ym. Eli siis pitääkö huolestua jos kukaan ei sitä ota puheeksi. Kun en mä oo koskaan ees tullut ajatelleeksi. Se ei ilmeisesti oo kuitenkaa ihan rutiinijuttu neuvolassa...

Nyt syömään siippani valmistamaa gourmet ruokaa, keitettyjä nakkeja ketsupilla[:D][:D][:D]
 
Voi apua täällä yökukkuja!Mulla on suurena ongelmana näin öisin järkyttävän levottomat jalat. Siis aina kun pitäisi mennä nukkumaan, niin jalkoja alkaa jomottaan, kramppaan, nykiin ja tulee kaiken maailman epämiellyttäviä tuntemuksia. Koko ajan täytyy liikauttaa jalkoja ja vaihtaa asentoa. Jossain vaiheessa vaiva aina helpottaa ja nukahdan, kello yleensä silloin jo kaksi yöllä tai enemmänkin. Nukkumaan menosta on nyt vaan tullut yksi perkele ja alkaa jo etukäteen stressaan sitä sänkyyn menoa. Oon yrittänyt kuumat ja kylmät, jalat kattoon, hieronnat ym mikään ei tunnu auttavan. Oon kyllä lukenut, että levottomat jalat odottajilla tosi yleiset, mutta kauhistuttaa silti ajatella, että kymmenen viikkoako tätä vielä pitää vähintään kestää. Miestäkin alkaa jo hermostuttaan, kun pyörin ja sätkin vaan sängyssä, eikä hänkään saa nukuttua. Ja aina vaiva helpottaa, kun nousee käveleskeleen. Viisaita neuvoja todella nyt kaivattais, pännii tilanne hurjasti [:(]
 
Anelse: Yksi tuttuni, joka on myös raskaana, kertoi että hänelle auttoi levottomiin jalkoihin kun jätti kaiken makeutusaineen pois. Eli pitäisi syynätä ettei missään mitä syö ole makeutusainetta, eikä tietenkään saisi sitä mihinkään lisätä. Kannattaa ainakin kokeilla.[:)]
 
Heipähei mammat!

Laskettu aika lähenee jo vauhdilla, eikä synnytysunilta ole säästytty täälläkään. Tuntuu että vauva tulee uniin entistä helpommin, kun kävimme torstaina katsomassa ystäväni kahden viikon ikäistä tyttöä [:)] Sen pienen näkemisen jälkeen on tuntunut paljon todellisemmalta että on itsekkin tulossa äidiksi, ja miehenikin kommentoi eilen että myös hänestä vanhemmuus tuntuu nyt läheisemmältä ajatukselta, kun näki miten pieni ja avuton se vauvveli oli [:)] Meillä on herra ollut kyllä aivan ihana koko raskausajan - alkujärkytystä lukuunottamatta. Joka päivä juttelee meiän pikkuselle mahan läpi, ja kokeilee potkuja ja hikkakohtauksia. Meidän pimulla kun hikka kestää noin puolisen tuntia [:D] (ja tottakai se alkaa silloin kun mamma yrittää nukahtaa)

Sairaslomalla olen ollut oikeastaan koko alkuvuoden, selkä kun ei enää kestänyt töissä olemista[&:]Tuntuu välillä ettei virtaakaan kyllä riittäisi niin paljoa.

Me käytiin OYSsissa vauvan painon arvioinnissa (tehtiin ultralla), kun sf-mitta ei ollut noussut, ja lääkäri sai vielä laskevan luvun siitä. Samalla tutkittiin myös istukan toiminta ja lapsiveden määrä. Kaikki oli kuitenkin kunnossa, pimu on vaan kuulemma siro [:)] Viikot oli tällöin 30+6, ja pieni oli noin 1500g. Saatiin sitten kuitenkin vielä uusi aika ultraan, joka on jo parin viikon päästä, jossa arvioidaan tarkemmin sitten synnytyspaino. Tässä edellisessä ultrassa lääkäri arvio että vauva painaisi 2800g laskettuna aikana, mikäli jatkaa kasvua samaan malliin. Naureskeltiin miehen kanssa että keneen siitä niin siro olisi tullut, kun itse olen painanut 3800g ja mies 4200 [:D]
Saatiin samalla mitattua kuinka kauan kestää sitten sairaalaan meno kotoa. Synnärin edessä oltiin viidessä minuutissa, mutta kun saatiin auto parkkiin niin aikaa oli vierähtänyt jo puoli tuntia, ja sillonkin piti kävellä aika pitkä matka autolta [&:] OYSsilla kun on niin huonot parkkipaikat.

Nyt pitääkin alkaa tekemään lähtöä anoppilaan...
 
Moi kaikki! Mä oon ottanu varaslähdön hommiin, joita olin suunnitellu tekeväni sit ku loma alkaa, eli kahen päivän päästä[:D]. Ei vaan oo malttanu olla pyörittämättä äitiyspakkauksen vaatteita ja vauvan lakanapyykkiä käyttövalmiiksi, vaikka tosiaan kaks päivää olis enää töitä päiväkodissa. Muutenki oon valmistellu vauvan huonetta, ja ehjä ja hyvä turvakaukaloki (graco trilogic+telakka) saatii tosi halvalla tutulta perheeltä ostettua. Jään siis nyt ensin kesälomalle maaliskuun 4. päivään saakka, jolloin alkaa sitte virallisesti äitiysloma.
Kauheen ristiriitasia tunteita pyörii päässä tosta lomalle jäämisestä, ja itkua ei voi välttää sillon kun se vaan tursuaa jostain. Toisaalta tulee kauhee ikävä niitä lapsia, ja sit tuntuu et vieraantuu ihanasta työtiimistä ku ei tosiaa tiiä millon sinne töihin takasin joutuu/pääsee.. Mut toisaalta taas olo on niiin onnellinen ja helpottunu, oon haaveillu kotii jäämisestä vuosia, ja nyt se on tässä! Varmasti turhaan mietin etten muka keksi tekemistä, nyt saa nukkua niin paljon ku huvittaa, ehtii ommella kaikkee ja mammajoogaki alkaa ihan kohta ja perhevalmennukset yms. Eiköhän se tästä, ja näähän on mun elämän viimeset vain ja ainoastaan itselle eletyt hetket, joten luulisi niistä osaavan kenen tahansa nauttia![:)]

Mä oon sairastellu kovasti parin viikon sisään. Flunssa meinaa roikkua vieläki mukana, mutta viime viikonloppuna oli lisäks karmee vatsatauti[:'(], ja koko elimistö tyhjenty molemmista päistä tosi rajusti yhen yön ja päivän aikana. Oloa ei yhtää helpottanu se, että vauveli otti ylimääräsestä tarjoutuneesta tilasta kaiken irti ja piti sellasta elämää ettei pitkään aikaan!![&:]. Siinä sitte mami-parka ottaa muutenki vellovaan mahaansa iskuryöppyjä vastaan omalta masuasukkaaltaan. Ei voinu ku nauraa pahan olon keskellä, tulipahan entistä konkreettisemmaks tuo elämä tuolla masun sisällä[:D].. No, keskiviikkona oli sitten neuvola, ni mun paino oli tippunu 100g edellisestä kuukausi sitten tehdystä punnituksesta. Toisaalta ei haittaa yhtää, koska joulun jälkee on ollu tosiaa niiin raskas olo, että joku hyvä puoli tossa totaalisessa nestetyhjennyksessäki oli[;)]. Vauva kuitenki on ollu pirteenä, joten ei oo ollu mitään syytä huoleen.

Mä oon kans nähny ihan hirveesti unia viime aikoina. Joka yö saattaa olla monta unta, jotka vielä aamulla muistaa. Ja tosiaa on ne vauvaunet lisääntyny, vaikka kaikenlaista sekoa on mahtunu joukkoon..

Semmosia tänne tällä erää[:)] Ja masukuvan päivitin tonne masuketjuun!
 
Mukavaa sunnuntaita kaikille! Jos sitä hetkisen saisi istuttua tässä koneella ja kirjoiteltua kuulumisia ja kommentoitua, meinaa tuo selkä vissiin sanoa sopimuksensa irti kokonaan.. Hirveä flunssakin iski kaikenlisäksi [>:]

Jotain positiivistakin, kävin perjantaina lääkärissä ja se kirjoitti mulle sairaslomaa ihan sinne ä-loman alkuun asti. Eipähän tarvii stressata enää siitä, ja ihan mukavaa kun jaksaa taas jotain tehdäkin [:)] Mut tuo mieshän on edelleen sitä mieltä että liiottelen, ihan hyvin pystyisin kuulemma töissä käymään.. Joopa joo [:@]

Lumia83 ja Arwen: Me taas ollaan mietitty niin että jätetään varmaan väliin noi valmennusjutut, käydään sit vaan siellä sairaalassa tutustumassa. Ihanaa muuten kun se synnytysosasto on kokonaan remontoitu [:)]

Elviira82 ja Kettuli82: Mä kans arvelen et toi ylävatsakipu johtuu siitä kun kohtu painaa ikävästi tohon rintalastan alle, tosissaan ihan kuin joku puukolla tökkis sinne. Toivottavasti nyt helpottais ku jäin saikulle, varsinkin töiden jälkeen ei ollut minkäänlaisesta kumartelusta toivoakaan.. Mulle kun on tätä pituutta suotu huimat reilu 150cm niin alkaa olo olla melko tukala kun kohtu kasvaa ja sen pitäis johonkin vielä mahtuakin.. [&o]

Harmi kun monilla tuntuu olevan univaikeuksia [&:] Mä olen onneksi niiltä välttynyt, tuntuu että nukun vissiin paremmin kuin ennen. Iltaisin on niin väsy että ei tarvitse kauaa sängyssä pyöriä, ja ihan sikeästi nukun aamuun asti. No eiköhän ne uniongelmat ala kohta mullakin..

embu83: Toivottavasti se teidän vauva nyt vähän aikaa pysyis vielä masussa!! Onkos supparit yhtään hellittäneet? Mä oon huomannu että ei oo enää mullakaan ihan pieniä nuo supparit, pitää ihan pysähtyä kun tulee ja tuntuu ettei happi meinaa kulkea kunnolla. Ja on kyllä tullut tiheämpään kuin ennen, varsinkin iltaisin. Minkälaisesta määrästä näistä sitten pitäis olla huolissaan..? [8|]

sn84: Täällä kans sellasta kirkasta/kellertävää maitolitkua tullut jo jonkin aikaa, ei tosin itsestään vielä valu mutta vähänkin jos puristelee niin sit kyllä. Esittelin tossa yks pvä miehelle (omasta mielestäni) kasvaneita tissejäni, niin vähän masentuneen oloisena tokaisi että eipä niistä hänelle juuri iloa ole kun ei voi edes koskea.. [:D] Voi parkaa.

Mä kans haluisin johonkin painoarvioon, ois niin kiva tietää minkäkokoinen pötkylä tuolla mahassa on! Pitää varmaan odotella siin myöhäisille viikoille, täällä kun ei mihinkään ylimääräisiin ultriin ilman pätevää syytä pääse..

Ihanaa kun te ootte niin ahkeria ja avoimia kirjottelijoita, mä täällä aina naureskelen teidän jutuille vaikka muuten miten v****aisi.. [:)] Ja mukava aina todeta ettei näiden vaivojensa kanssa ole yksin!

Tänään 30. viikkoa täynnä, aika hurjaa [:)] Mä olisin kyllä jo niiiiin valmis luopumaan tästä mahasta.






 
Nyt ois sit maksimissaan 12 viikkoa jäljellä vauvan syntymään :) Tuntuu kyl aika hurjalta.. Mieskii vissii rupes nyt käsittämään paremmin lähestyvän synnytyksen kun sille totesin että laskettuun aikaan ois enää 10 viikkoa ja tosiaan enintään 12 viikkoa synnytykseen [:D] Ja tuntuu, että vastahan tässä oltiin viikolla 10 raskaana.. ja nyt sit ollaan jo viikolla 31.. [;)]

Ensi torstaina olisi seuraava neuvola, sitä odotellessa. Paino on tuntunut taas vaihteeksi nousevan jotenkin todella nopeasti, katsotaan mitä neuvolatäti siitä tuumaa. Viimeksi oli nousu ollut aika vähäistä, mut nyt taas noussu enemmän.. En kuitenkaan jaksaisi stressata asiasta.. [:)]

Marjo82: Meillä on synnytyssairaalaan matkaa se n.60km. Kyllähän se hiukan mietityttää, että milloin sinne sairaalaan pitäisi sitten lähteä, jotta olisi ajoissa, muttei liian ajoissa kuitenkaan. Haluisin kuitenkin olla kotona mahdollisimman pitkään, jotta olisi tuttu ympäristö ns. tukena. Sen verran miehen kanssa juteltiin, että jos mies on töissä, niin soitan vaan hänelle, niin hän lähtee ajamaan töistä kotiin (hänelläkin tunnin matka) ja tulee hakemaan minut ja lähtään ajelemaan sairaalaan. Tämä toki sillä varauksella, ettei olisi mikään kiire sairaalaan. Jos mies on töissä ja tulee enemmän kiirus, pitänee soittaa eläkkeellä olevalle isäpuolelleni, että lähtee heittämään minut sairaalalle.. Onneksi näitäkin ehtinee vielä miettiä.. [:)] Ja kissoille on hoitaja katsottu, että pitää vaan lähtiessä tiputtaa tuon alakerran naapurin postiluukusta avain, niin käyvät kissat ruokkimassa ja hoitamassa. [:D]

Kiitos anelselle muuten uuden ketjun aloittamisesta. Helpompi taas pysyä kärryillä keskusteluissa.[:)] Kaikilla kun alkaa olemaan enää viimeiset viikot jäljellä, huih! Sieltä se huhtikuu lähestyy kovaa vauhtia![:D]
 
Olipas taas kurja yö [:@] Missään asennossa en saanu nukuttua, lonkkia särki ja alaselkää sekä jalkoja. Istuminenkin oli yhtä tuskaa joten kohta varmaa joutuu nukkumaan seisoaltaan.. Voin vaan kuvitella millaseksi nuo yöt menee kun viikkoja tulee lisää, ihan hirvittää. Niinkun anelse sanoi, täälläkin on ruvettu stressaamaan tuota nukkumaan käymistä kun siinä sängyssä olo on yhtä pyörimistä. Täälläkin välillä kärsitään levottomista jaloista, enkä osaa sanoa mikä niihin auttais. Toissa yönä kävelin ympäri kämppää niiden takia, onneks miehellä on hyvät unen lahjat eikä herää kun pyörin tuskissani tai käyn vessassa.

Noista väristyksistä mahassa jostain taas luin, että jotkut tuntee väristyksiä kun sikiö pissaa.. [:)]

Edelleen sitä mieltä, että tuo streptokokki pitäis kattoa kaikilta.. Neuvolassa kun sitä taas kysyin niin sanoi vaan, että jos ei ole mitään syytä.. No, silti se voi löytyä ilman syytäkin ja haittahaan siitä vaan vauvalle on. Muutenkin taas rupesin miettimään näitä kuvioita niin kyllä tässä aika epävarmana mennään sinne synnytykseen asti kun ei yhtään edes tiiä painoarviota tuosta kääpiöstä. Neuvolalääkäri sen kuulemma tekee ja jotenkin tuo oma lääkäri tuntuu aika epävarmalta.. (ei saanut edes sydänääniä viimeeksi kuunneltua ja kohdun kaulan tilanteesta vaan tokas, että VARMAAN se kiinni on.) Miun mielestä jokaiselta pitäs ultrata vielä loppuraskaudessa, että nähtäis sikiön vointi, istukan toiminta ja tuo koko arvio. Mutta eihän ne "turhia" ultraa jos kaikki on päällisin puolin hyvin.. Synnärillä harjoittelussa kun olin niin kylläpä sieltä vaan syntyi yks sellanenkin vauva, jolla jalat oli kohti "kattoa" ja lääkäri epäili ettei tulisi kävelemään koskaan, jotain muutakin häikkää sillä oli. Rakenneultrassa kaikki oli ollut hyvin ja muutenkin raskaus sujunut hyvin. Eihän näitä voi koskaan tietää, mutta kyllä tuo ultra olis ihan mukava vielä ennen synnytystä käydä.

Viime aikoina oon ollu huolissaan noista liikkeistä entistä enemmän vaikka itelle vakuuttelenkin, että toiset on vaan niin rauhallisia mahassa.. Kiva ois silti nähä tuo pikkukaveri, että sillä varmasti on kaikki kunnossa vaikka sydänäänet kuuluukin. Rakenneultrassa kaikki oli hyvin ja näin, mutta silti. Eipä tonne äippäpolille ees tarvii kuvitella menevänsä tällästen huolien takia..

No, se siitä paasauksesta [:D] Oon vaan luonteeltani sellanen etten osaa ajatella aina niin positiivisesti ja jotenkin sitä haluaa varautua kaikkeen jo ennalta.. Mies aina tiuskii ettei halua kuulla mitään ikäviä juttuja, mutta niihinkin on hyvä varautua.
 
Supparit tuntuu nyt taas vähän laantuneen mut aloin jo suunnittelee vähän meidän sairaalakassin sisältöä...:)vauvalle onkin kaikki jo valmiina...Hurjaa miten pitkällä sitä ollaan..itelläkin jo 31+5...huisia.
 
Voi teitä mammoja, kun sain oikeen kunnolla höynäytettyä teitä tolla syntyneet palstalla[:D][:D][:D][:D]en kyllä tosin tahallani....No kyllä sille kuitenkin on jonkun ajan kuluttua tarvetta[;)]sit kun mä oikeesti pyöräytän muksun aiemmin, niin kukaan ei käy ees katsomassa siellä, kun näkee, että taas se anelse siellä jotain pelleillee[:D]

Hengissä selvitty viime yöstä, huh kun olikin taas liskoja[:'(]

nennu1986 tuo on ihan totta, että ei se sikiön paino aina kerro kaikkea. Kaikki vaavit on yksilöitä ja esim. pienempi voi olla suurempaa terveempi jne. Hyvältähän tuo painoarvio kuulostaa. Pääsette pian taas pikkuista katselemaan[:)] Ihana kuulla, että raskausaika muutenkin sujunut mukavasti ja herrakin siellä täpinöissään mukana[:)][:)]

Lootuska
mä jo oon kerennyt miettiinkin, että mihin oot kadonnut[:D]Mä muistan kun lähditte sinne Helsinkiin rentoutuun, niin kerkesin jo aatteleen, että sille reissulleko ootte jäänyt[:D][:D]Mulle oli kans vaikee jättää hyvä työpaikka ja ihanat työtoverit, mutta sit jotenkin vaan ajatteli, että elämä menee eteenpäin ja tulee uusia kujeita. Ja sai olla onnellinen siitä, kuinka ihania ihmisiä elämän varrella on tavannut. Oon myös haaveillut tosta mammajoogasta, mutta en tiedä taivunko tosta ulko-ovesta kohta ees ulos, joten saa nähdä nyt[:D]Kurjaa, että oot sairastellut[:(]Toivottavasti kaikki on jo paranemaan päin. Meetkö vielä muuten samaan duuniin takas?

niina_1 mulle on tullut sama, että ei jaksa istua koneella enää niin usein kun ennen. Eli nyt kestää ehkä VAAN sen 10 kertaa, kun ennen sentään eksyi tänne varmaan sata kertaa päivässä. Meillä ei oo ees mitään kunnon työpöytää, vaan tämmönen matala taso olkkarissa, missä sit rahin päällä istuen yrittää kippurassa olla. Ryhti kiittää[:)] Oonkin nyt sillon tällöin alkanut tulosteleen juttuja ja lueskelen sit illalla petissä. Pitäis varmaan virittää oma läppäri, niin vois vaik sängyssä tai sohvalla olla. Ja mahastasi pääätellen mahapötkylä ei voi kovin pieni kirppu olla[:D][:D][:D]

Lumia83
joo oikeesti kaikista pahinta melkein elämässä on unen stressaus. Uni on kuitenkin hemmetin tärkeetä ja joskus jos on muutama uneton yö takana, niin sitä rupee jo iltaa päivällä stressaamaan. Mä en sit yöllä osaa oikeen mitään muutakaan puuhata ja väkisin sit yritän unta. Yöllä kaikki tuntuu niin pysähtyneen, että tuntuu olo aivan yksinäiseltä[8|]Koitetaan jaksaa!!

Meidän vaavin liikkeet alkaa oleen kyllä tosi hallittuja. Harvoin tuntuu enää varsinaisia kunnon potkuja vaan nykyään liikkeet on semmosia möngerryksiä ja asennon vaihtamisia. Melkein aina päältä tuntee, että mihin se nyt taas vaihtoi. Hytkymistä ja pyllyn puskemista yllin kyllin. Mutta kyllä se tosiaan on jo aika iso, kun pylly ylettyy tooosi korkeelle. Vaikea silti kuvitella, että se tuolla on, vaikka selvästi tunteekin. On jotenkin niin hellyyttävää ajatella, että kaveri siellä vaihtaa kylkeä[:)][:)]Voih mitä leperrystä...

Pian mennään anoppilaan saunomaan ja syömään, ihanaaa[:)]
 
Ainiin. Niinalle piti sanoa, että mulle on sanottu neuvolassa, että sit jos tulee levossa säännöllisesti supistuksia ja on kivuliaita, niin sit kannattaa käydä tarkistuttamassa tilanne. Mut nyt tuntuu jo suurimmalla osalla alkaneet harkkasupparit, että niitä ne varmaankin on ja niitä saattaa tulla huonoina päivinä toooosi paljon ja on kyllä ärsyttävää. Sen enempää en osaa sanoa...


Voih löysin tuon ihana kesäisen kalastuskuvan, on jo ikävä kesää ja sitten saa käydä kalassa sen pienokaisen kanssa, koko perhe<3Tuossa kuvassa pieni jo kasvoi masussa kovaa vauhtia, mutta oltiin vielä autuaan tietämättömiä.
 
Pitääpä välillä kommentoida tänne jotain positiivistakin: eli tää mamma kävi viikonlopun mökkeilemässä ja maiseman vaihdos teki hyvää matalapaineisen viikon vastapainoksi, vaikkei mitään ihmeempää siellä tehtykään..kahestaan ukon kans olla öllöteltiin suurinosa ajasta sisällä, kun luntaki tuli niin pirusti.[;)]

Nyt lähen sit joogaamaan ja samalla porukoitten luo katsomaan mitä se "mummu" on ostanu meijän vaaville kirpparilta[;)]. Jospa tuo pikkutoukkakin tuolla mahassa alkas liikehtimään joogan tahdissa.[:)]

Nauttikaahan anelse siellä anoppilassa. Syöminen ja saunominen on ihanaa![;)]
 
Takaisin
Top