Viimeisin neuvolakäyntisi

Milloin teillä muilla on ensimmäinen lääkärikäynti neuvolassa? Itse en ole saanut aikaa ja rupesin miettimään, että milloinkohan se normaalisti on.. :bookworm:

Lady Alice, oliko sulla tippunut hemoglobiini paljonkin? Mulla on tippunut jo 147 --> 127. Osaatko sanoa miksei rautalisää saa syödä ennen kuin rv 12 täynnä?
 
Mulle terkka sanoi että rautalisä voi pahentaa pahoinvointia, mutta aion syödä sitä kuitenkin myös tässä alkuraskaudessa. Mulla siis alhainen ferritiini ja syksystä asti yrittänyt nostaa sitä.

Meillä on eka lääkäri joskus rv 16-17, mutta mä kieltäydyin siitä, koska en koe että sille on tarvetta. Oon käynyt jo kahdesti varhaisultrassa eli siinä olkoon riittävästi lääkäriä.
 
Milloin teillä muilla on ensimmäinen lääkärikäynti neuvolassa? Itse en ole saanut aikaa ja rupesin miettimään, että milloinkohan se normaalisti on.. :bookworm:

Lady Alice, oliko sulla tippunut hemoglobiini paljonkin? Mulla on tippunut jo 147 --> 127. Osaatko sanoa miksei rautalisää saa syödä ennen kuin rv 12 täynnä?

Mulla oli nyt kahdessa viikossa tipahtanut 143 --> 113

Rautalisä lisää herkästi pahoinvointia ja vatsavaivoja, niin siksi sitä ei suositella. Tai eihän vitamiineja nyt ylipäätään turhaan suositella popsittavaksi. Jotkut sanoo sen myös vaikuttavan istukan verenkiertoon.

Mulla on kuitenkin raskausajan monivitamiini käytössä, ja siinä pienenpieni rautalisä, niin se saa tässä kohtaa riittää. Muuten yritän muutella ruokavaliota, että saisin sitä kautta paremmin rautaa. Tää toki riippuu siitä, miten nyt saan pahoinvoinnilta ylipäätään syötyä. Jos olo heikkenee tai hemoglobiini nyt tippuu merkittävästi, niin sitten turvaudun rautalisään. Viimeksi multa meni ikuisuus, kunnes löysin rautalisän, joka sopi mulle.
 
Onko teiltä kaikilta otettu jo hemoglobiini? Musta on jotenkin järjetöntä, että multa ei kertaakaan ja nyt on viikko 11+0. Seuraava neuvola on vasta viikolla 16, edellinen oli viikolla 6. Lääkäri taisi olla ekaa kertaa joskus 20+ viikolla. Ois ollu kiva tietää, mitä rauta on ollu alkujaankaan.
 
Mulla otetaan pvk missä hemoglopiini niin samalla kun meen seulonta verikokeisiin. Meillä ois ollu kanssa lääkäri neuvola vasta joku 20 viikolla mut halusin alkuraskauden ultran niin nyt on sit tällä viikolla ja sit onkin vasta ihan lopussa.
 
Mulla otettiin hb ekassa neuvolassa ja samoin sain seulontakokeisiin pvk:n, että näkee mikä hb on tarkemmin. Mulla taustalla raudanpuute.
 
Mulle terkka sanoi että rautalisä voi pahentaa pahoinvointia, mutta aion syödä sitä kuitenkin myös tässä alkuraskaudessa. Mulla siis alhainen ferritiini ja syksystä asti yrittänyt nostaa sitä.

Meillä on eka lääkäri joskus rv 16-17, mutta mä kieltäydyin siitä, koska en koe että sille on tarvetta. Oon käynyt jo kahdesti varhaisultrassa eli siinä olkoon riittävästi lääkäriä.
Paljon sulla oli ferritiini? Mulla mitattu se nyt muutaman kerran, edellinen n. 3 viikkoa sitten ja oli 50. Oireita huimasti ja huolettaa miten varmasti ehtii mennä nolliin raskauden edetessä. Täällä ei löydy osaavaa lääkäriä/hoitajaa, joka ottaisi tosissaan, kuulemma hb kertoo kaiken oleellisen.. :sad001
 
Milloin teillä muilla on ensimmäinen lääkärikäynti neuvolassa? Itse en ole saanut aikaa ja rupesin miettimään, että milloinkohan se normaalisti on.. :bookworm:

Lady Alice, oliko sulla tippunut hemoglobiini paljonkin? Mulla on tippunut jo 147 --> 127. Osaatko sanoa miksei rautalisää saa syödä ennen kuin rv 12 täynnä?

Mulla on ensimmäinen lääkärikäynti (ja samalla toinen neuvolakäynti) h16+0.
 
Paljon sulla oli ferritiini? Mulla mitattu se nyt muutaman kerran, edellinen n. 3 viikkoa sitten ja oli 50. Oireita huimasti ja huolettaa miten varmasti ehtii mennä nolliin raskauden edetessä. Täällä ei löydy osaavaa lääkäriä/hoitajaa, joka ottaisi tosissaan, kuulemma hb kertoo kaiken oleellisen.. :sad001

Syksyllä oli 12,6 ja 5kk raudansyönnin jälkeen vajaa 25 eli hitaasti nousee.. Ei täälläkään oikein tunnu ketään kiinnostavan, mut aion kyllä käydä omaan piikkiin raskausaikana mittaamassa sen jos en muuta kautta pääse.
 
Onko teiltä kaikilta otettu jo hemoglobiini? Musta on jotenkin järjetöntä, että multa ei kertaakaan ja nyt on viikko 11+0. Seuraava neuvola on vasta viikolla 16, edellinen oli viikolla 6. Lääkäri taisi olla ekaa kertaa joskus 20+ viikolla. Ois ollu kiva tietää, mitä rauta on ollu alkujaankaan.

Mä en tiedä unohdettiinko multa ottaa hb. Siis ei mitattu ollenkaan ekassa neuvolassa. Kaikkien kolmen kohdalla on mitattu ekassa neuvolassa ja aina mulla on tippunu jo alkuraskaudessa sinne 100 tuntumaan. Tiedän et nytkin on ihan varmasti alhaalla hb. Pitäsi vaan keretä apteekkiin ostaa rautatabletteja. Kaikissa kolmessa raskaudessa syönyt alkuraskaudesta loppuun asti noita rautatabletteja.
 
Milloin teillä muilla on ensimmäinen lääkärikäynti neuvolassa? Itse en ole saanut aikaa ja rupesin miettimään, että milloinkohan se normaalisti on.. :bookworm:

Lady Alice, oliko sulla tippunut hemoglobiini paljonkin? Mulla on tippunut jo 147 --> 127. Osaatko sanoa miksei rautalisää saa syödä ennen kuin rv 12 täynnä?


Mulla on eka lääkärikäynti 25.6 ja viikkoja tuolloin 16+4. Mulla ei kemiat toimi neuvolassa olevan lääkärin kans,eli tuskaa tulee olemaan.

Toki riippuu paljon onko ens viikon nt-ultrassa kaikki ok. Se vakio pelko,että sikiö kuollut kohtuun.. blaah
 
Syksyllä oli 12,6 ja 5kk raudansyönnin jälkeen vajaa 25 eli hitaasti nousee.. Ei täälläkään oikein tunnu ketään kiinnostavan, mut aion kyllä käydä omaan piikkiin raskausaikana mittaamassa sen jos en muuta kautta pääse.
No ei ole sullakaan arvoissa kehumista.. Toivottavasti sais nousuun, kivapa mennä synnyttämään jos arvot nollissa. Täällä terkkarilla sanottiin suoraan ettei lääkärit saa noin vain ilman hyviä perusteluja antaa lähetettä, ei edes nyt raskausaikana. Itsekin kävin sit yksityisellä, että olisi alkuraskauden lukema tiedossa, kun jatkossa tarvitsee seurata tarkemmin.
 
Toka neuvola käynti takana ja kaikki oli just niin kuin pitikin.. Pulliksen syke oli tasainen +155 johon terkka oli tyytyväinen.. Myös mun painon nousuun oli tyytyväinen. Alhaisen lähtöpainon takia,mulle on odotettavissa pitkälti ainakin +20kg lisää raskauden aikana. Eikä haittaisi vaikka menis vielä ylikin. :)


Lääkärineuvola seuraavana loppukuusta ja sokerirasitukseen varasin ajan,10.9.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä otetaan neuvolassa hb. Eikä siitä rautalisästä taida olla haittaa, oma suositus kuitenkin nestemäiselle raudalle. Oma mahani kestää melkein mitä vaan ruokaa isompia kurnuttamatta, mutta rautatabletit on jotain ihan :hungover: Oon nyt käyttäny ennaltaehkäisevästi jotain marketin rauta + B-vita tuotetta, 15 ml ruokailun yhteydessä eikä oo mitään haittavaikutuksia ollu havaittavissa. Ja ihan hyvän makuistakin on. Parin viikon päästä seuraava neuvola, saa nähdä onko hb pysyny, mulla on luonnostaan ollu haasteita raudan imeytymisen kanssa vaikka aivan alarajoja ei olekaan hätyytelty.
 
Eipä mittailtu tällä reissulla hb:ta, mutta olihan mukava terkka tällä kertaa. Ilmeisesti oma oli sairaslomalla kun eilen siirrettiin aikaa.. Oispa Suomessakin jo vapaus valita oma terveyspalveluiden tuottaja!

Kaikki seurannoissa ok, paino alkoi heti lounaan päälle punnittuna jo 8:silla, mutta en kyllä rajoita syömistä ennen ku alkaa kertyä rasvaksi - edelleen erottuu vatsalihakset jännittäessä vaikkakin housut alkaa jo kiristää. Toukkiksen syke (~140) oli kiva kuulla, nyt kun en itse vielä ole liikkeitä tuntenut, niin hyvä saada joku varmistus, että kyllä siellä edelleen joku on - nyrkkeili kohtuullisen aktiivisesti dopplerin kanssa kun vähän väliä pamahti :woot:
 
Mulla oli tänään eka neuvolalääkäri ja vastoin mun pahojen aavistuksien, kaikki oli paremmin kuin hyvin. :Heartred

Unohdin toiselle puolelle laittaa, että pääsen labraan ja muutaman muunkin seikan. Varuiks tsekataan ferritiini+kilppariarvot ainakin. Mun korkeasta pulssista ei ollut huolissaan.

Ja painosta tuli noottia.. Olis saanut nousta enemmänkin ja kyseli muistanko syödä.

Sukupuoltakin yritti tarkistella, mutta Pullis piti haaravälin piilossa. :laughing025
 
Taas yksi neuvolalääkäri käynti takana. Sairaslomaa jatkettiin elokuun alkuun ja toiveissa olis palata sit töihin. Kela vaan suhtautuu nuivasti näihin katkoksiin sairaspäivärahassa ja edellisessä raskaudessa sain tapella niiden kanssa jatkuvasti että sain jotain tukia.

Varattiin myös kelaneuvola elokuulle sen rakenne ultran jälkeen.

Meille on kyllä osunut erittäin hyvät hoitajat ja lääkärit. Yhden kerran on ollut nuiva vastaanotto kun olisi tarvinnut apua raskaaseen tilanteeseen ja sekin ratkesi kun vaan sain voimia soittaa puhelin aikana omalle terkalle. Oon häntä kiitellyt monesti jälkeenpäin kuinka iso apu oli ja tilanne helpotti nopeasti eikä jäänyt määrittämään koko kotiäitiys aikaa.

Myös lapsi viihtyy neuvolassa ja viimeksi rokotuksen saatuaan ja siitä rauhoituttuaan kiipesi vielä terkan syliin. Nytkin leikittiin siellä tunti muuten vaan. Mietin että voiskohan sinne mennä joskus muutenkin viettämään sateista lomapäivää....
 
Hei pitkästä aikaa. Tänään kävin neuvolalääkärissä ja vastassa oli nuori naislääkäri ensimmäistä päivää äitiysneuvolan puolella. Kun kuunneltiin sydänääniä, ne kuuluivat ehkä pari sekuntia ja sitten ei mitään. Lääkäri käänteli ja väänteli dobleria pitkin vatsaani, mutta mitään ei saanut kuuluviin. Lopulta antoi laitteen terkalle, joka löysi sykkeen heti. Huh.
 
Ehdottomasti nestemäinen rautavalmiste! Mutta niissä paljon eroja, tarkastakaa että oikeasti sisältää myös sitä rautaa hyvin... Mä sinnittelin pitkään tabletti rautalisällä kunnes tajusin että pahoinvointi johtui niistä eikä enää niinkään raskaudesta. Nestemäinen ei ole aiheuttanut oireita. Hb otettiin alkuraskaudessa ihan ekoilla neuvola käynneillä ja pyynnöstä seuraavillakin. Lääkäri mulla oli ennen rakenne ultraa, viikkoa en enää muista.
 
Paitsi otanpa takaisin tuon nestemäisen raudan suosituksen. Mulla ei ollut lähtenyt arvot nousemaan joten piti lisätä rautaa entisestään. Nyt apteekista suosittelivat maltofer tabletteja. Saa ottaa ruuan kanssa ja ainakin nyt pari viikkoa vatsa kestänyt niitä tosi hyvin. Rautaakin niissä on 100mg, kun esim. Obsidanissa 50mg.
 
Takaisin
Top