Viimeisin neuvolakäyntisi

Eka äitiysneuvola on 6.5. rv 7+6. En aio tämän kolmannenkaan kanssa varhaisultraan, sillä kroppa kyllä kertoo jos kaikki on ok siellä. Noilla viikoilla kun on ollut tavanomaista kuvotus, hajuherkkyys, ja hedelmäpainotteinen ruokavalio.
 
Seurataanko muuten neuvolassa aina sydänääniä dopplerilla? :bookworm:
Mulla on erityissyy tuohon. En tiedä milloin niitä normaalisti aletaan kuunteleen. Enkä tiedä kuuluuko vielä rv10, mutniin ymmärsin puhelusta.... :D
 
Kyllä ne siinä viikkojen 10-12 jälkeen muistaakseni kuunnellaan joka kerta. Sitten kun alkavat kuulumaan. Riippuu vähän neuvolasta, milloin koitetaan ensimmäisen kerran. Ensisynnyttäjillä on muutenkin tiheämpään neuvolakertoja kuin meillä "konkareilla", ellei ole jotain erityistä seurattavaa.
 
Tänään oli eka neuvolakäynti. Viikkoja neuvolan mukaan 10, minun mukaan 6. Yhdessä oltiin miehen kanssa ja voi pojat että siinä aulaan astuessa oli kyllä olo, että me ollaan ihan väärässä paikassa. :D Ehkä sit on oikeampi olo ku alkaa vatsa kasvaa! Oli tosi kiva terveydenhoitaja ja paljon tuli asiaa, vaikka ei kyllä oikeastaan mitään uutta. Se yllätti, että päästään julkiselle varhaisultraan jo ylihuomenna! Koska oma kuukautiskierto on epäsäännöllinen ja yli 35 päivää. Sitä odotan jo kuumeisesti, varsinkin kun nämä toispuoliset jomottelut vaan jatkuu.
 
Itsellä eka neuvola 29.4 rv silloin 7+2 :happy:Täällä päin ainakin ollaan eka neuvola käynnillä kuunneltu sydänääniä, mutta neuvolassa just sanottu ettei tarvii huolestua jos ei eka käynnillä vielä saada kuulumaan :happy:
 
Muokattu viimeksi:
Tänään oli eka neuvola. Oli nopea käynti, kun olen jo pari ekakäyntiä ehtinyt käydä tässä viime aikoina noissa keskenmenneissä raskauksissa. Jospa nyt sais muitakin käyntejä kuin pelkän ekan neuvolan... Mutta siis ei mitään uutta auringon alla. Sokerirasitukseen sukurasitteen vuoksi jo rv 12-16. Ja hemoglobiini oli mulle vähän alhainen. Mutta näillä mennään. (Nyt siis rv 6+5.)
 
Äh, en muistanutkaan varata aikaa aamun neuvolakäynnillä. Hämmennyin kun terkka oli itse jäämässä äitiyslomalle kuukauden päästä, joten varmaan tulee taas uus hoitaja mun käynnille. Ehtiihän tässä toki soitella aikaa.
 
Tänään oli eka neuvola. Oli nopea käynti, kun olen jo pari ekakäyntiä ehtinyt käydä tässä viime aikoina noissa keskenmenneissä raskauksissa. Jospa nyt sais muitakin käyntejä kuin pelkän ekan neuvolan... Mutta siis ei mitään uutta auringon alla. Sokerirasitukseen sukurasitteen vuoksi jo rv 12-16. Ja hemoglobiini oli mulle vähän alhainen. Mutta näillä mennään. (Nyt siis rv 6+5.)
Mitä sun hemoglobiini oli ja mitä se yleensä on? Yli 110 ei kuulemma aiheuta toimenpiteitä.
 
Mitä sun hemoglobiini oli ja mitä se yleensä on? Yli 110 ei kuulemma aiheuta toimenpiteitä.
Mulla siis on kaikkien arvojen mukaan ihan ok hemppa, oli 127. Mutta mun normi arvo on 160. Ja joo, itsekin äitiysneuvolassa työskennelleenä en ole huolissani lukemasta, mutta jos tuota vauhtia tippuu niin saa napata puolivälissä viimeistään uusiksi.
 
Nyt pyörähti konkarilla tyhjää... pitikö jo ekaan neuvolaan olla pissanäyte? Mietin vaan et ku aika on heti aamukasilta, ni voi olla nihkeää tiristää näytettä aamukuivasta kropasta.
 
Nyt pyörähti konkarilla tyhjää... pitikö jo ekaan neuvolaan olla pissanäyte? Mietin vaan et ku aika on heti aamukasilta, ni voi olla nihkeää tiristää näytettä aamukuivasta kropasta.

En tiedä miten muualla, mut meillä (Etelä-Karjala) tutkitaan rutiinina PLV-näyte alkuraskaudessa. Siihen saa lähetteen, purkit ja putket ekalla käynnillä eikä sen takia tarvi sitä stixinäytettä antaa ku vasta tokalla neuvolakerralla.
 
Että osaa pientä ihmistä jännittää aina ku pitää johonki soittaa. Mut nyt on neuvola varattu, kätevää kyllä ku on tuo keskus mihin voi soittaa arkisin virka-aikaan ni ei tarvi kytätä. Sopivasti vastas oma terkkariki puhelimeen ni oli helppo asioida, vaikka hänellä onki ärsyttävät maneerit puhuessaan. :rolleyes:
13.5. ois tuo aika, menkoista lukien rv8+1, oviksesta rv7+3. Neuvola kun tahtoo mennä menkkojen mukaan vaik kuin ovis ois ollu myöhemmin.
 
Joo miten toi soittaminen voikin olla niin hirveetä! Mä tosin en oo viä saanut soitettua neuvolaa, soitan sit ens maanantaina jos viä tarvetta on. 6 päivää ar-ultraan :nailbiting:

6+1
 
Mä yritän vielä henkisesti valmistautua varaamaan ekan neuvola-ajan. Ajattelin varata sen perjantaina, kun torstaina käyn varhaisultrassa. Pe on jo 8+0, joten voi olla nihkeästi aikoja tarjolla, ja np-ultraankin pitäisi saada aika melko pian, mutten uskalla varata ennen ultraa. Jotenkin eka neuvola tuntuu turhalta, mulla on tuttu mukava terveydenhoitaja, jonka kanssa on kiva vaihtaa kuulumisia, mutta muuten en oikein odota tuolta käynniltä kuin lähetteitä ultraan ja sokerirasitukseen. Mulla positiivinen tulos sokerirasituksesta on melko varma, ollut kahdessa viimeisessä raskaudessa insuliinihoitoinen raskausdiabetes.

Pissanäytteestä, täällä (HKI) on pitänyt tehdä se tikkutesti jo ekassa neuvolassa aiemmilla kerroilla. Joka kerta oon jättänyt sen tekemättä ja on passitettu asia hoitamaan kesken käynnin. Jos tällä kertaa olisi kaukaa viisas ja tekisi valmiiksi.

Sydänääniä en usko, että vielä ekalla käynnillä kuunnellaan, enkä haluaisikaan. Joskus kuunneltu aikaisin, eikä kuulunut, ja vaikka tiesin, ettei ne välttämättä vielä kuulu, oli huoli suuri, kunnes sykkeen näki ultrassa.
 
Meillä Espoossa ei ole tarvinu stixata pissaa vielä ekalla käynnillä, mutta muilla käynneillä sitte itsenäisesti ja jos on jotain häikkää, niin th tarkistaa. Taitaa kyllä tässäki olla vaihtelua saman kunnan sisällä eri neuvoloiden ja terveydenhoitajienki kesken. Ensikäynnillä on sitte saanu lähetteen ja välineet, että voi viedä pissanäytteen labraan.

Tuntuu vähä hölmöltä ku 3kk sitte kävin viimeksi siellä ensikäynnillä ja nyt pitää taas mennä uusiksi.
 
Meillä Espoossa ei ole tarvinu stixata pissaa vielä ekalla käynnillä, mutta muilla käynneillä sitte itsenäisesti ja jos on jotain häikkää, niin th tarkistaa. Taitaa kyllä tässäki olla vaihtelua saman kunnan sisällä eri neuvoloiden ja terveydenhoitajienki kesken. Ensikäynnillä on sitte saanu lähetteen ja välineet, että voi viedä pissanäytteen labraan.

Tuntuu vähä hölmöltä ku 3kk sitte kävin viimeksi siellä ensikäynnillä ja nyt pitää taas mennä uusiksi.

Sanopa muuta. Se on varmaan pikanen käynti kun ei itelläni ainakaan oo juur mikään muuttunu tässä.
 
Eka neuvolakäynti takana. Perinteisesti käytiin läpi elämäntapoja, pituus, paino, hb, verenpaine. Täälläkin oli viikossa hb laskenut yli kymmenellä. Yleensä hyvin tasainen.
Huomenna vu, jaiks.
 
Eka neuvolakäynti takana. Perinteisesti käytiin läpi elämäntapoja, pituus, paino, hb, verenpaine. Täälläkin oli viikossa hb laskenut yli kymmenellä. Yleensä hyvin tasainen.
Huomenna vu, jaiks.


Tsemppiä ultraan!
 
Huomenna perjantaina eka neuvola. Onko teillä ollu miehet mukana? Mun yllätykseksi mies kysy, et saako hän lähteä mukaan.. nettisivuilla sanotaan, että molempien vanhempien ois hyvä olla läsnä, mutta neuvolasta puhui ihan vaan mulle yksikössä, enkä tajunnut tarkistaa.. Meillä on pissakoe, koska pyysi olemaan 4 h käymättä vessassa (ihan tosi helppo nakki o_O).
 
Takaisin
Top