Viimeisin neuvolakäyntisi

Eikö teillä ollut tokassa neuvolassa niitä keskusteluja parisuhteesta, seksielämästä, tukiverkostoista jne.? Meillä on molemmista lapsista ollut toi laajennettu terveystarkastus johon on pitänyt jo etukäteen täytellä lippulappuja. On siis ihan suositusten mukainen sisältö ettei vaan meille räätälöity. :grin Tosi ei täälläkään kaikille ole sitä pidetty, vaikka meidän kunnassa pitäisi kuulua normaaliin kaavaan.

Joo piti täyttää etukäteen lomake, joka oli kyl naurettavan typerä. :joyful: Odotettiin just, et ne olis ollu keskustelua herättäviä, mut ne oli vaan tasoa "tiedän, että vauva voi muuttaa arkea" :facepalm: Laitettiin sinne kyl pari stressin aihetta. Terkka katto sen vaan läpi nopsaa ja totes, et kaikki ok. Samoin mun piti täyttää joku ahdistus stressi tms. kysely paikan päällä. Siinäkin kaikki ok. Ja siinäpä se melkeinpä oli. :joyful:
 
Meillä oli tänään puolentoista tunnin neuvola. Huhhuh peppu tuli kipeeksi istumisesta :hilarious:

Keskusteltiin niistä kyselyistä ja teki ne perustetut. Painoksi sain vaatteet päällä neuvolassa täysin saman kuin kotona juuri ennen lähtöä ilman vaatteita. Eli sillä ei mun tapauksessa oo mitään merkitystä.

Mitä seuraavalla kerralla eli lääkäri käynnillä tapahtuu kun mies pyydettiin sinnekin mukaan?
 
Meillä oli tänään puolentoista tunnin neuvola. Huhhuh peppu tuli kipeeksi istumisesta :hilarious:

Keskusteltiin niistä kyselyistä ja teki ne perustetut. Painoksi sain vaatteet päällä neuvolassa täysin saman kuin kotona juuri ennen lähtöä ilman vaatteita. Eli sillä ei mun tapauksessa oo mitään merkitystä.

Mitä seuraavalla kerralla eli lääkäri käynnillä tapahtuu kun mies pyydettiin sinnekin mukaan?

Oisko se just toi mistä ylemmissä viesteissä oli puhetta eli keskustelua parisuhteesta, vauvan herättämistä ajatuksista, tukiverkoista yms? Meillä ainakin juuri tuohon pyydettiin mies mukaan. Oli ekassakin neuvolassa kyllä muutenkin.
 
Nämä varmaan vaihtelevat paikkakunnittain. Meillä on laaja terveystarkastus vasta raskausviikolla 22 ja sitä seuraavalla on lääkäri.
 
Oisko se just toi mistä ylemmissä viesteissä oli puhetta eli keskustelua parisuhteesta, vauvan herättämistä ajatuksista, tukiverkoista yms? Meillä ainakin juuri tuohon pyydettiin mies mukaan. Oli ekassakin neuvolassa kyllä muutenkin.

Käytiin neuvolatädin kanssa nuo keskustelut juuri eilen miehen kanssa. Hämmentää vaan miksi lääkärikäynnille toivotaan miestä myös mukaan. Se on siis vasta 3 neuvolakäynti. Seuraava sen jälkeen onkin vasta rakenneultran jälkeen johon tuntuu olevan vielä ikuisuus.
 
Käytiin neuvolatädin kanssa nuo keskustelut juuri eilen miehen kanssa. Hämmentää vaan miksi lääkärikäynnille toivotaan miestä myös mukaan. Se on siis vasta 3 neuvolakäynti. Seuraava sen jälkeen onkin vasta rakenneultran jälkeen johon tuntuu olevan vielä ikuisuus.

No mä mietinkin tarkoititko niitä kun kirjoitit että keskusteltiin kyselyistä jo! Aika jännä kyllä, ehkä siellä lääkärikäyntiinkin on panostettu enemmän aikaa tai jotain. Mä veikkaan että täällä se on nopsa tsekkaus (ja kai sisätutkimus, yhyy!) ja terkkarille on jätetty muu jututtaminen.
 
Mä kysyin että otanko miehen mukaan ensi viikon neuvola lääkäriin. Sanoi että ei kun tehdään sisätutkimus niin silloin toiveena ettei mukana oo miestä tai lapsia. Neuvola käynneille on tervetullut
 
Mä kysyin että otanko miehen mukaan ensi viikon neuvola lääkäriin. Sanoi että ei kun tehdään sisätutkimus niin silloin toiveena ettei mukana oo miestä tai lapsia. Neuvola käynneille on tervetullut

Onpa kumma! :bored: me halutaan molemmat olla kaikilla meidän neuvolakäynneillä ja ultrissa mukana, oli sit sisätutkimuksia tai ei. Miksiköhän potilaan oma mies ei sais olla sillon paikalla? Kummallinen toive neuvolalta.
 
Mä ihmettelin samaa. Onhan se mies mukana synnytyksessä, ultrissa jossa ultrattu alakautta yms. En tajuu
 
Ihmettelen kyllä samaa, jotenkin tosi omituinen toive. Meillä ainakin varhaisultrassa tehtiin niin että sisätutkimuksen ajan mies oli lääkärin pyynnöstä odottamassa huoneen toisella puolella ja kun alettiin ultrata tuli mun viereen. Mun puolesta olisi saanut olla koko toimituksen paikalla. Ei tässä kohtaa nyt ainakaan kannata häveliääksi ryhtyä kenenkään, eiköhän tässä matkan varrella tule kaikki nähdyksi jos mies vahvasti mukana.
 
Kyllä mä haluan miehen joka kerta mukaan, ihan ahdistaa jos sanotaan että ei sais tulla! :eek: Mitä siellä oikein tehään että ei voi olla.. Heti tuli mieleen kaikkea kauheeta :D
 
Koen jotenkin ettei miehen kannata uhrata aikaa niillä perus neuvola käynnillä jotka seuraavat kaikki on jotain puolentunnin aikoja. Jos siellä mitataan paino, tehdään pissatestit ja hemoglobiini sekä verenpaine niin pärjään kyllä hyvin itsekseni.

Mies saa tulla jos haluaa mutta mieluummin otan mukaan erilaisille luennoille tai valmennuksiin. Vähän jo mietin pitäisikö ottaa jotain yksityisiä kursseja.

Siitä lääkäristä sen verran että mun mielestä on hassua ottaa mies mukaan jos lääkäri tekee vaan sisätutkimuksen ja toteaa että kaikki ok. Mulla on ehkä jotenkin vielä sellainen olo että tämä on mun keho eikä yhteinen vaikka meidän lasta kannankin. Sitten ultra on taas asia erikseen kun siinä pääsee näkemään vauvan.
 
Me ollaan kans kysytty etukäteen mitä seuraavalla käynnillä on ohjelmassa, jotta tiedetään kannattaako miehen irtautua töistä mukaan. Kelakerralle tulee varmaan vielä mukaan mutta tuskin sen jälkeen kannattaa jos ei meillä nouse jotain kysymyksiä. Turhaan hän olisi niitä mittailuja ja muita katsomassa. Lääkärikäyntikin kesti ehkä 20min eikä siinä mitään informaatiota tullut. Samat perusjutut mitä terkkakin katsoo, ja sisätutkimus.

Mut onhan oikeus ottaa mukaan tukihenkilöksi kenet haluaa, joten ei neuvola varsinaisesti voi kieltää isiä osallistumasta jos sen kokee tärkeäksi. :) Ultrassa ymmärrän sen lapsikiellon, kun on haastava tutkimus ja voi tulla myös vaikeita tilanteita vastaan.
 
Mäkin oon miettiny nyt miehen tarpeellisuutta tulla joka kerta mukaan. Mut toisaalta meillä on ollu joka kerta tosi hauskaa neuvolan jälkeen puida mitä terkka sano (se on jotenkin sellainen huvittava räpätäti :joyful:). Me ollaan myös toivottu iltapäiväaikoja ja on ollu ihanaa saada mies kotiin etuajassa. Nyt kun on ollu kiva sääkin ollaan haettu jätskit ja nautittu auringosta. Ehkä vähän hönöä haluta näiden takia mies mukaan :joyful::joyful:Mut tietty, jos töissä olis tilanne päällä tms. niin pärjään yksinkin. Se on esimies ja aika joustavaa hommaa, niin helppo kuitenkin yleensä järjestää nää poissaolot.
 
Meillä mies ei ole kyllä tässä toisessa raskaudessa tullut neuvolaan mukaan (ultraan kyllä), oli kyllä edellisessä raskaudessa alkuun neuvolakäynneillä muttei kylläkään lääkärissä. Minusta tuntui ettei hänen tarvinnut siellä tuhlata aikaa. Mutta jos joku haluaa miehen mukaan niin kyllähän se pitäisi tietenkin onnistua! Voisiko kuitenkin olla niin, että noilla kommenteilla (ettei mies tulisi sinne tai että menisi sisätutkimuksen ajaksi toiseen huoneeseen) olisi haettu vähän sitä, ettei ole mikään pakko miehen olla. Ts. voisiko sitten olla niin ettei joku ehkä kehtaisi sanoa, jos miehen läsnäolo sisätutkimuksen aikana olisi jotenkin kiusallista ja sitä yrittäisivät varmistella ettei kenellekään vain tule epämukava olo..?
 
Onko kellään tietoa voiko avoneuvolassa käydä vaan kuunteluttamassa sydänääniä? Meillä oli viikko sitten nla lääkäri ja siellä meni se 25min että sai 3s ajaksi äänet kuuluviin. Oman mielenrauhan vuoksi haluaisin siis käydä kuuntelemassa et onhan siellä vielä tasainen syke edelleen.
 
Onko kellään tietoa voiko avoneuvolassa käydä vaan kuunteluttamassa sydänääniä? Meillä oli viikko sitten nla lääkäri ja siellä meni se 25min että sai 3s ajaksi äänet kuuluviin. Oman mielenrauhan vuoksi haluaisin siis käydä kuuntelemassa et onhan siellä vielä tasainen syke edelleen.
Minä oon kerran käynyt juuri vaan kuuntelemassa.
 
Takaisin
Top