Viimeisin neuvolakäyntisi

Meillä ensimmäinen neuvolakäynti 13.2, eli ens keskiviikkona! Ja tällä paikkakunnalla ensimmäinen neuvolakäynti kuullemma aina on automaattisesti lääkärille joka ultraa ja tsekkaa että missä mennään. :joyful: Jotenka siis ikään kuin ilmainen varhaisultra kunnan piikkiin. :woot:

Ja sitten se ns normaali neuvolakäynti terkalle heti perään torstaina. Tätä odotan oikeasti innolla koska se neuvolatäti on tooooooosi ihana! :happy: Ykköstä odottaessa muutin tälle paikkakunnalle vasta viimeisen kolmanneksen aikaan, niin kiva päästä nyt sitten käymään koko raskaus läpi tämän saman terkan kanssa. Ja itsekin asiasta jo jotain vähän tietävänä tietty.
 
Oltiin torstaina varhaisultrassa, koska raskauteen saattaa liittyä riskejä (munasarjasta poistettu dermoidikysta pari vuotta sitten, kohdunulkoinen ja munajohtimen poisto viime vuonna). Hyvä uutinen oli, että sikiöpussi oikeassa oli oikeassa paikassa. Oltiin niin aikaisessa, ettei sydänääniä vielä näkynyt. Munasarjan sivulla näkyi jotain poikkeamaa, ehkä uusi dermoidi. Parin viikon päästä seurataan, että sydänäänet kuuluvat ja tutkitaan mikä poikkeama on ja mihin vaikuttaa.
 
Meillä ensimmäinen neuvolakäynti 13.2, eli ens keskiviikkona! Ja tällä paikkakunnalla ensimmäinen neuvolakäynti kuullemma aina on automaattisesti lääkärille joka ultraa ja tsekkaa että missä mennään. :joyful: Jotenka siis ikään kuin ilmainen varhaisultra kunnan piikkiin. :woot:

Ja sitten se ns normaali neuvolakäynti terkalle heti perään torstaina. Tätä odotan oikeasti innolla koska se neuvolatäti on tooooooosi ihana! :happy: Ykköstä odottaessa muutin tälle paikkakunnalle vasta viimeisen kolmanneksen aikaan, niin kiva päästä nyt sitten käymään koko raskaus läpi tämän saman terkan kanssa. Ja itsekin asiasta jo jotain vähän tietävänä tietty.


Olispa hyvä että muuallakin pääsisi kunnan piikkiin ultraan jo noin aikaisin.. :)

Me mietittiin varhaisultran ostamista, mutta päädyttiin siihen, että otetaan nyt rauhassa ja jos ei kummempia tapahdu, niin mennään vasta neuvolan tarjoamaan ultraan. Se on kuitenkin aika hintava yksityiseltä ostettuna tällä seudulla.
 
Minä varasin tänään ensimmäisen neuvola-ajan. Se on 11.3. eli tasan kuukauden päästä. Minä olen jännitysoksentaja ja pelkästä soittamisesta meinasi tulla ihan hirveä yrjökohtaus, mutta onneksi sain pidäteltyä. Katotaan vaan niin kun 11.3. lähestyy niin mikään ei pysy sisällä. Huvittavinta on, että neuvolan ihmiset on mulle oikeinkin tuttuja kun itsekin olen ollut tk:ssa töissä, mutta jostain syystä silti jännittää ihan hirveästi. :bag:
 
Minäkin varasin ajan neuvolaan tänään, sain sen 5.3. Ja laskurin mukaan silloin olisi 8+4/8+6.
Kyselin niskapoimu-ultran perään kun vau.fi laskurin mukaan se olisi 12.3. alkavalla viikolla eli heti seuraavalla viikolla kuin ensimmäinen neuvolakerta vasta on (?). Tähän sain vastauksen, että täällä Helsingissä sen niskaturvotusultran voi varata sitten itse tuon ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen (parin päivän viiveellä että tieto päivittyy järjestelmään), mutta epäilen kovasti että saako niitä aikoja oikeaan väliin enää noin myöhään..(?). Syvä huokaus, en tiedä menikö tämä sitten lainkaan putkeen mutta epäilevä fiilis jäi. No, olen joka tapauksessa menossa siihen nipt-testiin niin sen kautta onneksi selviää noita samoja asioita.
Terveisin, taidan hieman olla ylihuolissani :bookworm:
 
Kyllä Naikkarille sai aikoja aika nopsaan, ainakin pari vuottq sitten. (Sillon toki kättäri veteli vielä viimeisiä hengenvetojaan). Itsekin soittelin edellisessä, kun jouduttiin aikoja rukaamaan. Ja nehän sitten vaan järjestää ajan oikealle välille, koska mittausta ei suoriteta kuin tiettyinä viikkoina. Mutta ennen sitä nt-ultraa on muistaakseni myös se verikoe.
 
Turussa terveyskeskuksessakin varhaisultra maksaa (~40€/kerta), mikäli ei kuulu normaalisti tehtäviin. Seurannoista siis äkkiä kertyy hintaa, mutta olisin valmis enemmänkin maksamaan, jotta saan pienen mielenrauhan.
 
Minulla ensimmäinen neuvola jo 14.2. Näköjään paljon heittoja nuissa ajoissa.
 
Aamupäivällä käytiin neuvolan tarjoamassa varhaisultrassa! Alkion koon perusteella tänään jotain 6+1-6+3, riippuen mittauskulmasta, joten kompromissina lääkäri kirjasi 6+2 ja laskettu aika 7.10. Ihan vaan kuukautisista laskemalla olisi ollut tänään 7+0, mutta itsekin epäilin että vähän tulee takapakkia... (Nyt uskalsin lisätä itsenikin tuonne listalle, kun tiesi minne väliin lykkään nimen.) Mutta siis siellä ruudulla näkyi selkeästi sekä alkio että ruskuaispussi, ja sydänmensykkeetkin näkyi pienenä värinänä kun oikein osasi tihrustaa sitä näyttöä. :Heartred Fiilis on melkoisen loistava, eilen kun oli se varmaan suurimmalle osalle erittäin tuttu paniikki päällä.

Lääkäri oli ihan loistava, hän on aiemmin toiminut vuosikausia oliko se nyt Kättärillä synnytyslääkärinä niin oikeasti tietää näistä asioista vähän enemmän kuin ehkä ihan "normi" neuvolalääkärit. (Varmaan siksi täällä tuo eka neuvolakäynti onkin lääkärille, kun kerran on noin ammattilainen käytettävissä.) Ainakin edellisellä paikkakunnalla neuvolan lääkäri oli luvalla sanoen ihan hirveä, meillä ei synkannut ei sitten yhtään, häntä ei tuntunut kiinnostavan tuon taivaallista se neuvolapesti enkä kyllä ole ollenkaan varma tiesikö hän asioista yhtään sen enempää kuin terkkakaan... Kävin kerran hänen luonaan joskus toisen kolmanneksen lopulla siksi kun oli sellainen fiilis että ihan kun olisi aina ruvennut ahdistavasti supistelemaan kun autolla ajoin ja sitä sitten kesti aina pari tuntia sen jälkeen kun pääsin autosta pois, niin sain vaan tokaisun että "en usko että supistaa". Ööö... Ei siinä mitään, ensimmäistä odotin niin mistä hittoa olisin siinä vaiheessa osannut itse varmaksi sanoa mutta olisi ollut kiva saada vähän jotain valistuneempia teorioita sitten siitä että mistä on kyse, tai millä sitä voi yrittää helpottaa. :sour:

Huomenna tosiaan ihan normaali äitiysneuvola terkan luona niin päästään vähän tarkemmin suunnittelemaan hommaa, ja saa lähetteet verikokeisiin ja nt-ultraan. Eli tästä se lähtee!:)
 
Ja nyt sitten se normaali ensimmäinen neuvolakäynti suoritettu! Höpistiin reilu tunti, käytiin läpi vielä fiiliksiä ykkösen synnytyksestä, juteltiin mitä mahdollisesti toivoo ja odottaa tältä seuraavalta, kirjattiin perustietoja ylös, tehtiin vähän suunnitelmaa ja sain lähetteet seulontaverikokeisiin ja pistettiin paperit vetämään synnytyssairaalaan jotta saan sieltä sitten kutsun nt-ultraan. Ei mitään kovin kummoista, mutta jotenkin sitäkin tärkeämpää niin tuntuu siltä että homma lähtee etenemään.

Täältä saa valita että lähteekö synnyttäkään KOKSiin vai jonnekin HUSin synnytyssairaaloista, ja ultrat voi tehdä joko noissa tai Porvoossa, niin terkka kertoi vaihtoehdoista mutta mulle se oli ihan selvä että lähden KOKSiin synnyttämään tämänkin ja koska sinne lähdetään synnyttämään niin ei kyllä mitään järkeä lähteä ultriinkaan muualle. Jotenkin hassua että näin pienessä kunnassa on noinkin paljon vaihtoehtoja tämän asian suhteen. :p
 
Eilen kävin ekan neuvolakäynnin. Tänään varasin ajan nt-ultraan. Onneksi sain normaalin äitiyskortin, toivottavasti vauvakin saa! Seuraava neuvola on sitten rv 13.
Tyhmänä kyselen että mikä on normaali äitiyskortti? Onko niitä epänormaalejakin? :eek:
 
Meillä eka neuvola 25.2. ja siellä ajattelin tosiaan anella varhaisultraa, sillä viikot ei voi mitenkään täsmätä oletettuun kiertoon tässä tilanteessa. Esikoisesta päästiin, toivottavasti tässäkin. Yksityiselle en raaski pihinä mennä.
Meidän paikkakunnalla neuvolan th:t jakautuu asuinalueittain ja koska ollaan just muutettu, niin mulla nyt eri terkka kuin esikoisesta. Esikoisesta oli ihan mukava, toivottavasti tämä uusikin on.
 
Takaisin
Top