Viimeisin neuvolakäyntisi

Mulla otettiin varmaan 5 tai 6. En enää muista vaikka maanantaina kävinkin. Mukana tosin oli muitakin kokeita.
 
Kääk, kylläpä ne kuppaa paljon sitä verta! Ei muuten hirvittäis, mutta aattelin otattaa samalla parit muut labrat, joihin on lähete. Eli multa otetaan noi 3-6 putkea raskauden takia, ja sit vielä B12 ja ferritiini. Jääköhän muhun enää tippaakaan jäljelle, vai pitäiskö varata samalla aika infuusioon? :joyful:
 
Katsoin vaikeaselkoisesta omakannasta mitä ottivat. Tais olla 3 putkea: perusverenkuva (pvk), veriryhmän raskauden aikaiset vasta-aineet ja se trisomi.

1,5v sitten otettiin näiden lisäksi jotain seksitauteja! Vaikka silloinki olin jo naimisissa :p
 
Täällä kans otetaan aina ne seksitaudit. Eihän sitä tiedä vaikka mies ois käyny vieraissa. Me ollaan väännetty vitsiä tästä ja oikeen jännitettiin tuloksia. Negatiiviset tulokset oli kaikista seksitaudeista:grin
 
Täälläkin 4 putkiloa verta otettiin, yök! Oli kyllä oikeesti ammattitaitoinen tyyppi, vaikka sanoin että neulat hirvittää eikä myötätuntoa häneltä riiittänyt, niin nopeasti oli ohi.
 
Käytiin ensimmäisessä neuvolassa joulun välipäivinä, raskausviikkoja oli raskauslaskurin mukaan 8+3, mutta oltiin käytin varhaisultrassa edellisenä päivänä niin siellä rv oli 6+2.

Nyt sitten ensi viikolla verikokeisiin, kun NT-ultra on 4.2. Jännittää. Itse pelkään verikokeita ja mulla ei tuppaa verta tulemaan ollenkaan, niin pitää kaiken lisäksi kämmenselästä näytteet aina ottaa.
 
Kävin tänään neuvolan gynekologilla. Teki alatutkimuksen ja uskalsi sitten vielä katsoa sellaisella miniultralla ja siellä se tyyppi heilui varsin eläväisesti. Kyllä tuli aika helpottunut fiilis, viime ultrasta on muutama viikko ja siinä ajassa on ehtinyt pelot hiipiä mieleen.

Painoni oli taas hiukan tippunut, vaikka pahoinvointia ei ole ja syön kyllä kunnolla. Voisko olla siitä, etten treenaa enää niin kovaa kuin ennen ja lihasmassaa on lähtenyt? :confused004
 
Hölmö kysymys, mutta en saanut googlettamalla varmaa vastausta: verikokeista, mitä tuo E -ABORh tarkoittaa? Onko minun oma veriryhmäni vai sikiön? En nähnyt tuloksista kuin yhden veriryhmän.

Olen pienestä asti pitänyt varmana, että oma veriryhmäni on A+. Tuossa E-ABRh kohdalla lukee kuitenkin 0+. Joku kirjoitti jollain palstalla, että omakannassa näkyi sikiön veriryhmä - milläs lyhenteellä se on? Entä millä oma?

T. raskaana oleva nainen, jolla ei ole mitään ymmärrystä verikokeiden tuloksista :D
 
Mulla ei näy mitään tuloksia. Joten en osaa sanoa.
 
Hölmö kysymys, mutta en saanut googlettamalla varmaa vastausta: verikokeista, mitä tuo E -ABORh tarkoittaa? Onko minun oma veriryhmäni vai sikiön? En nähnyt tuloksista kuin yhden veriryhmän.

Olen pienestä asti pitänyt varmana, että oma veriryhmäni on A+. Tuossa E-ABRh kohdalla lukee kuitenkin 0+. Joku kirjoitti jollain palstalla, että omakannassa näkyi sikiön veriryhmä - milläs lyhenteellä se on? Entä millä oma?

T. raskaana oleva nainen, jolla ei ole mitään ymmärrystä verikokeiden tuloksista :D
Sinun veriryhmästä kyse.


ABO-veriryhmä määritetään selvittämällä, onko punasolujen pinnalla A- ja/tai B-antigeenejä. Lisäksi selvitetään, onko plasmassa vastaavat isoagglutiniinit. Eri ABO-veriryhmät ovat A, B, AB ja O. RhD-määrityksessä tutkitaan, onko punasolujen pinnalla RhD-antigeeniä. Jos RhD-antigeeni todetaan, on tutkittava RhD positiivinen. Jos RhD-antigeeniä ei todeta, on tutkittava RhD negatiivinen.

Veriryhmämäärityksen vastauksena ilmoitetaan potilaan ABO- ja RhD-veriryhmät (A RhD pos, A RhD neg, B RhD pos, B RhD neg, AB RhD pos, AB RhD neg, O RhD pos tai O RhD neg). Mahdolliset tarkennukset (esim. A-veriryhmän alamuoto Afinn) voidaan ilmoittaa myös tutkimuksen lausunnossa. Mikäli veriryhmämäärityksen tulos on epäselvä, vastauksena on kysymysmerkki eli "?" ja lausunto epäselvän tuloksen syystä.
 
Kiitos vastauksesta Hope82! Näin sitä reilu kolmekymppisenä saa tietää, että on aina luullut veriryhmänsä väärin :D tainnut äiti sekottaa toiseen sisarukseen nuorena... :wink Ajattelinkin, että tuo sitä tarkoittaisi, kun ei missään netissä lukenut, että olisi sikiön veriryhmä. Tuleeko se sikiön veriryhmä myös omakantaan joskus, vai ilmoitetaanko se neuvolassa?
 
Mä en ol kyllä ikinä kuulukkan mitä veriryhmää esikoinen on :wideyed::grin
 
Tuleeko se sikiön veriryhmä myös omakantaan joskus, vai ilmoitetaanko se neuvolassa?
Ei sitä yleensä lapsilta edes testata. Ainoastaan jos on syytä testata, mutta esim. minun kolmivuotiaaltani sitä ei ole koskaan testattu, ainakaan minun tietääkseni.
 
Hei, uusi oon täällä ja uusi koko raskaus asiassa. Tällä viikolla oli neuvola lääkäri mikä meni miten nyt meni.. vk kasassa oli tasan 14+0. Seuraava neuvola vasta maaliskuun 20 pv? Tuntuu hullun pitkältä ajalta tuo 6vk näin ensikertalaiselle.. Saakohan siellä neuvolassa käydä ylimääräisiä käyntejä tai kuuntelemassa sydän ääniä? Rakenneultrakin vasta huhtikuun puolella, rv 22/23? Esim kukaan ei oo kertonut mitä muutoksia tulee ja miten vauva kasvaa ja millon sen tuntee tai mitään :O oon ihan pihalla kaikesta! :D
 
Joo se on hassua miten harvoin tässä alkuvaiheessa käydään neuvolassa.
Mä kävin eka kerran 3v sitten ja seuraava aika on reilu kuukauden päästä :shifty:
Ultra toki välissä..
Ja eikä mullekkaan esikoisen aikana neuvolassa mitään tollasia ihmeempiä tulevaisuudesta kerrottu, ite sai miettiä ja lukea netistä :wacky:
 
Jos on hirveen huolissaan niin saa käydä ylimääräsiäkin kertoja. Muistan itsekin että kuukaus tuntu aina ihan hirveen pitkältä ajalta kun esikoista odotti. Jos haluat vaikka vauvan kehitystä seurata niin voit esim vau.fi - ja/tai preglife - sovelluksen ladata. Ne kertoo joka viikko mitä siellä masussa tapahtuu ja vau.fi kertoo joka päivä vielä pieniä vinkkejä :)
 
Te jotka ootte käyneet nt-ultrassa, niin kauanko siinä kesti? Meilä nt-ultra ens to ja rv sillon 13+5. Sillä vaan, kun meinattiin käydä sen päälle syömässä ravintelissa saatu lahjakortti pois, ni tietää paljonko varaa aikaa, et moneks varaa pöydän :)

Eka raskaus meni kesken rv 7 ja toinen keskeytettiin heti alussa, ja tämä toistaiseksi ok, ni vähän ajatus samalla juhlistaa tätä, jos kaikki sillon ok. Ei oo taustasta johtuen ees kerrottu vielä kelleen tästä raskaudesta. Ens viikon nt-ultran jälkeen ehkä uskaltais jo läheisille kertoa. Kolmesti kun oon isee tämän pikkuisen jo nähnyt ultrassa ja mies kahdesti. Oltiin/ollaan lapsettomuuspolin asiakkaita, ni ekan kerran näin siellä viikolla 8+5. Seuraavalla viikolla rv:t oli ed 8+5 (neuvola ihmetteli fertin laskentoja) ja kaveri näkyi neuvolan vanhalla uä:llä. Ihana neuvolatäti ymmärsi vaikean taustamme ja varasi ylimääräisen ajan kahden viikon päähän ekasta käynnistä ihan vaan ultralla katsomiseksi, että kaikki ed ok, vaikka ei ois saanu. Jännä nähdä ens viikolla muuttuuko rv:t sikiön koosta johtuen, kun ihan ekalla käynnillä pää-perämitta oli jo 28mm, ni sillä varmaan set fertin lääkäri laitto jo sillon rv:t 8+5.
 
Takaisin
Top