Viimeisin neuvolakäyntisi

Itselläni oli maanantaina elämäni ensimmäinen äitiysneuvolakäynti. Hoitsu vaikutti ihan mukavalta, mutta tuli kyllä niin paljon uutta asiaa kaikista pissa- ja verinäytteistä etten oikein muista mitä kaikkea mun pitää hoitaa ja milloin. Seuraavaksi on lääkäriaika 28.1., kuulemma tehdään sisätutkimus mutta ultraa ei silloin vielä(?). Täytyy ehkä soittaa hoitajalle ja varmistaa...

Sydänäänien kuuntelua hän ei edes ehdottanut, enkä ole tietoinen että muillakaan olis kuunneltu. Varmaan just sen takia kun ei niitä välttämättä kuulu ja sitten äiti saattaa huolestua. Varhaisraskauden ultrassa kävin tasan viikko sitten kun viikkoja oli 8+1 ja siellä kyllä kuului sydänäänet :happy:
 
Ai ei täällä oo näin aikasin vielä lääkäri käyntiä ollut :wideyed:

Ensi viikon torstaina mulla eka neuvola viimein! :)
 
Mulla oli eka neuvola 7+3 ja seuraava on lääkärineuvola ja se on viikolla 15+3. Eli vasta helmikuun puolessa välissä. Näin Tampereella.
 
Mulla oli eka neuvola 7+3 seuraava on th käynti 5.2 eli 14+2, eka lääkärineuvola on vasta 4.3 eli sillon on jo 18+1

Edit:
Vantaan neuvoloiden sivuilla lukee näin:

Käynnit neuvolassa
Vko 8–10 – Ensikäynti neuvolassa terveydenhoitajalla

Vko 13–16 – Käynti terveydenhoitajalla, (laaja tarkastus)

Vko 16–18 – Käynti lääkärillä, (laaja tarkastus)

Vko 22–24 – Käynti terveydenhoitajalla, KELA:n avustukset

Vko 26–28 – Terveydenhoitajakäynti (ensisynnyttäjät)

Vko 30–32 – Käynti terveydenhoitajalla

Vko 33–34 – Käynti terveydenhoitajalla

Vko 35–36 – Lääkärikäynti

Vko 38 – Käynti terveydenhoitajalla

Vko 40 – Käynti terveydenhoitajalla

Vko 41 – Käynti terveydenhoitajalla, ellei ole jo synnyttänyt
 
9a5cda37daff4549b8104191abf46d6b


Tämä on mulla neuvolakortin kanssa samassa taskussa, paikkakuntana Helsinki. :)

Eli samat kuin Vantaalla.
 
Mulla on jo ens viikolla 11+3 neuvolalääkäri. Sitä edeltävänä päivänä ultra.:nailbiting: Näköjään vaihtelee paljon käytännöt.
 
Itselläni oli maanantaina elämäni ensimmäinen äitiysneuvolakäynti. Hoitsu vaikutti ihan mukavalta, mutta tuli kyllä niin paljon uutta asiaa kaikista pissa- ja verinäytteistä etten oikein muista mitä kaikkea mun pitää hoitaa ja milloin. Seuraavaksi on lääkäriaika 28.1., kuulemma tehdään sisätutkimus mutta ultraa ei silloin vielä(?). Täytyy ehkä soittaa hoitajalle ja varmistaa...

Sydänäänien kuuntelua hän ei edes ehdottanut, enkä ole tietoinen että muillakaan olis kuunneltu. Varmaan just sen takia kun ei niitä välttämättä kuulu ja sitten äiti saattaa huolestua. Varhaisraskauden ultrassa kävin tasan viikko sitten kun viikkoja oli 8+1 ja siellä kyllä kuului sydänäänet :happy:

Aika yleinen käytäntö taitaa olla että se pissanäyte ja verikoe pitäs käydä n. 2viikkoa ennen nt-ultraa. Aamuvirtsasta näyte ja verikokeeseen ei tarvi paastota tai mitään.

Täällä Mikkelissä on kans eka lääkärinäynti vasta joskus puolen välin tienoilla, lähellä rakenneultraa. Ja mulla ei ainakaan ekassa raskaudessa tehty sisätutkimusta. Sano sillon ettei sitä tehdä jos ei ole mitään varsinaista tarvetta, koska kaikki ylimääränen sörkkiminen on vaan pahasta. Mutta mulla kun sattu olemaan sillon vähän vuotoja niin tosi varovasti kurkkas. Muuten ei olis ollenkaan.
 
Meillä lääkärin ajalle oli ainaki laajempi aikaväli! Otin ekan ajan mitä tarjosi!
Eli lääkäri ja nt-uä samana päivänä 31.1 kun on rv13+2!
Ultraan oisin halunnu vähän aiemmin, mutta en aiemmaks saanu lapsenvahtia :) ois päässy jo 11+0 eli ens viikolla jo
 
Täälläkin joskus puolen välin aikaan vasta eka lääkäri. Ja toinen oli sitten joskus loppupuolella?
Ei kummiskaan vielä pitkään aikaan :shy:
 
Alinah, lapun mukaan käyt Malmilla. Kuka sulla on siellä terkkarina? Mä kävin ekan raskauden aikaan siellä ja ihan pari vikaa viikkoa lopuks Oulunkylässä. Nyt käyn Itäkadun perhekeskuksessa.
 
Alinah, lapun mukaan käyt Malmilla. Kuka sulla on siellä terkkarina? Mä kävin ekan raskauden aikaan siellä ja ihan pari vikaa viikkoa lopuks Oulunkylässä. Nyt käyn Itäkadun perhekeskuksessa.

Mulla ollut Mari Hakkarainen, mutta hän siirtyi jonnekin toiseen neuvolaan vissiin 2017 syksyllä ja sit jäi vielä äitiyslomalle. En nyt muista kuka mulla tulee olemaan jatkossa, ekalla neuvolakäynnillä oli joku vanhempi nainen. Mut hän siirsi mut jonkun toisen th:n listoille joka on merkattu mun esikoisen neuvola th:ks. Kun tää Mari lähti, oon ehkä kerran nähny tän uuden esikoisen jossain neuvola käynnillä, en vaan nimeä nyt muista. Lukee varmaan äitiyskortissa.. :D
 
Mulla oli eilen eka neuvola. Oli kyllä mukava käynti. Esikoisesta oli ensikäynnillä harjoittelija niin ei kyllä mennyt hänellä ihan putkeen. Silloin mun BMI oli 24 niin piti puheen siitä kun paino on normaalipainon ylärajoilla että se ei oo yhtään hyvä juttu. Kertoi sitten laihduttamisesta aika pitkät tarinat. Sit antoi seuraavan ajan lapsettomuuspolin käyntikorttiin. Olin sit ihan pihalla kun seuraavalle käynnille menin, kun kortissa näkyi kartta et onko se käynti oikeesti siellä lapsettomuusklinikalla :grin
Eilisestä käynnistä jäi kyllä hyvä ja asiantunteva fiilis :) Seuraava käynti vasta maaliskuun alussa. Välissä tulee postin kautta kutsu ultraan.
 
Mulla oli eilen eka neuvola. Oli kyllä mukava käynti. Esikoisesta oli ensikäynnillä harjoittelija niin ei kyllä mennyt hänellä ihan putkeen. Silloin mun BMI oli 24 niin piti puheen siitä kun paino on normaalipainon ylärajoilla että se ei oo yhtään hyvä juttu. Kertoi sitten laihduttamisesta aika pitkät tarinat. Sit antoi seuraavan ajan lapsettomuuspolin käyntikorttiin. Olin sit ihan pihalla kun seuraavalle käynnille menin, kun kortissa näkyi kartta et onko se käynti oikeesti siellä lapsettomuusklinikalla :grin
Eilisestä käynnistä jäi kyllä hyvä ja asiantunteva fiilis :) Seuraava käynti vasta maaliskuun alussa. Välissä tulee postin kautta kutsu ultraan.
Harjoittelijalla varmaan ollut kuvitelma, että olette lapsettomuushoidoissa eikä äitiysneuvolassa. Lapsettomuushoidoissa käsketään laihduttamaan, äitiysneuvolassa taas nimenomaan sanotaan, ettei raskausaikana saa laihduttaa, vaikka ylipainoa olisikin. (Ylipainoisille sanotaan kyllä, että jos paino tippuu itsekseen, se ei haittaa, mutta laihduttaminen on kielletty).
 
Harjoittelijalla varmaan ollut kuvitelma, että olette lapsettomuushoidoissa eikä äitiysneuvolassa. Lapsettomuushoidoissa käsketään laihduttamaan, äitiysneuvolassa taas nimenomaan sanotaan, ettei raskausaikana saa laihduttaa, vaikka ylipainoa olisikin. (Ylipainoisille sanotaan kyllä, että jos paino tippuu itsekseen, se ei haittaa, mutta laihduttaminen on kielletty).

Kyllä siellä raskauteen liittyvistä asioista silloinkin puhuttiin ja tehtiin kaikki testit yms mitkä liittyy raskauteen. Taidettiin olla molemmat vain yhtä pihalla tilanteesta :grin
 
Mulla oli eilen eka neuvola. Oli kyllä mukava käynti. Esikoisesta oli ensikäynnillä harjoittelija niin ei kyllä mennyt hänellä ihan putkeen. Silloin mun BMI oli 24 niin piti puheen siitä kun paino on normaalipainon ylärajoilla että se ei oo yhtään hyvä juttu. Kertoi sitten laihduttamisesta aika pitkät tarinat. Sit antoi seuraavan ajan lapsettomuuspolin käyntikorttiin. Olin sit ihan pihalla kun seuraavalle käynnille menin, kun kortissa näkyi kartta et onko se käynti oikeesti siellä lapsettomuusklinikalla :grin
Eilisestä käynnistä jäi kyllä hyvä ja asiantunteva fiilis :) Seuraava käynti vasta maaliskuun alussa. Välissä tulee postin kautta kutsu ultraan.

Mun mielestä ei ole kyllä äitiysneuvolassa asiallista puhua ylipaino-ongelmista, kun kumminkin olet NORMAALIPAINOINEN. Kunhan syö raskauden ajan terveellisesti ja liikkuu jaksamisen rajoissa, niin mun mielestä siinä olisi kaikki oleellinen tieto. (Loukkaannuin varmaan puolestasi :wink)

Itse olen lapsuudessa ollut pulska ja ahdistun kaikista paino-kontrolleista. Kahdessa ekaraskaudessa olin normaalipainoinen, kolmosen aikaan ylipainoinen. Nyt sama homma nelosesta, ylipainoa on jonkin verran ja ahdistaa eka neuvolakäynti siksi tosi paljon. Liikun melko paljon ja raskausaikoina olen pyrkinyt syömään tosi terveellisesti. Paino on kyllä taas tippunut pahoinvointien takia, mutta silti tulen varmasti kuulemaan taas kunniani painosta. Viime raskaudessa ei tullut yhtään raskauskiloja, niin minua ohjeistettiinkin olemaan, ja sain sinniteltyä niin että paino pysyi samassa.

Tykkäisin muuten neuvolakäynneistä, mutta se pelko, että painan liikaa, on niin suuri että oikeasti pelkään joka neuvolskäyntiä. Onneksi ei ole silti mitään ongelmia raskauksissa ollut, kuten raskausdiabetes tms. Eka neuvola vasta tulossa rv 9+4.
 
Multa löytyy ylipainoa ja ainakaan nyt ekalla käynnillä siitä ei mainittu yhtään mitään. Tiedostan sen että mulla on ylipainoa ja asia ei siitä parane että siitä mussutetaan vielä neuvolassa. Pyrin siihen ettei painoa kerry kamalasti tässä raskaudessa. Osa näistä kiloista jääny esikoisen odotusajalta nimittäin.
 
Mun esikoisen terkka eikä tää nykyinen ole millään tavalla kommentoinut mun painoa. Esikoisen raskausaikana lähtöBMI oli 27 ja kiloja lisää tuli 19. Ei sanaakaan negatiivista tullut liiasta lähtöpainosta tai liiasta painonkertymisestä. Nyt mun lähtöpäino oli 8kg enemmän, kun esikosta ja kaksoset pitäis olla tulossa. Neuvolassa ei taaskaan sanottu mitään, vaikka BMI on jo 29.

Munkaan mielestä ei ole terkan asia paasata painosta tai painonnoususta, ellei se ole ihan holtitonta ja vauvalle vaarallista. Mun mielestä terkan tehtävä on kertoa ja opastaa terveelliseen elämään, ei napista vanhoista huonoista tavoista.
 
Ei äitiysneuvolassa yleensä sanota lähtöpainosta sanaakaan paitsi ehkä sen verran, että raskauskiloja ei pitäisi sitä 20 kg tulla, jos alkuun on jo paljon ylipainoa. Eiköhän se ole heille moneen kertaan ohjeistettu, että odottajan painonnousu kuuluu asiaan, ja painosta huomauttelu voi olla hyvinkin vahingollista. Monelle jo se muutaman asian kuuluvan kilonkin painonnousu voi olla todella kipeä asia, jos nuorempana on paljon kipuillut painon kanssa, tai hoikkuus ja ulkonäkö on normaalia tärkeämpi osa identiteettiä.
 
Mulla ekan raskauden alussa bmi oli 17 ja painoa tuli ehkä 15 kg, joista noin 9 jäi ja bmi oli raskauden jälkeen noin 20.

Toka raskauden alussa bmi oli tasan 20 ja painoa tuli 6 kg, jotka kaikki jäi laitokselle.

Kolmannessa raskaudessa bmi oli alussa kans 20 ja painoa tuli ehkä 12 kg jotka lähti todella hitaasti.

Neljännessä sama bmi 20 ja painoa tuli lähes 15 kg jotka oli todella tiukassa. Ne lähti vasta kun mulla ruokatorvi tulehtui ja viikkoon en voinut kunnolla syödä mitään.

Nyt bmi oli 21. Mulla oli just kortisonikuuri alla ja sen aikana keräsin 8 viikossa 7 kg painoa. Nyt paino on taas lähelle sen, mitä kolmen aiemman raskauden alussa eli joulukuun alkupuolelta mun paino on tippunut lähes 10 kg.
 
Luulen että on terkkaristakin kiinni että mitä painosta puhutaan äitiysneuvolassa. Mutta minua ohjeistettiin kyllä kolmosen kohdalla ettei paino saisi lainkaan nousta, ja se oli kyllä stressaavaa miettiä asiaa joka suupalalla koko raskauden ajan. Onneksi ei ollut turvotuksia loppuraskaudessa, muuten en olisi kyllä onnistunut.

Mitään terveysongelmia ei aiemmissakaan raskauksissa ollut ollut, eikä päivääkään esimerkiksi sairaslomaa raskauden vuoksi. Toivoisin tällä kertaa saavani vähän lempeämmän kohtelun asian suhteen, olisi niin ihana iloita neuvolakäynneistä :hello
 
Takaisin
Top