Viimeisin neuvolakäyntisi

Täällä oli kanssa neuvolalääkäri nyt ja samat jutut tutkittiin mitä Mrs Rllä. Ihan hyvä käynti oli.
 
Mulla oli tänään eka käynti neuvolalääkärillä. Oli tosi nopea käynti, mittasin sitä ennen itse verenpaineen ja painon, sekä otin virtsanäytteen. Vastaanotolla oikeastaan vaan kuunneltiin vauvan syke ja tunnusteltiin kohdun kokoa. Tällä kertaa ei tehty alatietutkimusta, kun ei ollut erityistä syytä siihen. Olihan se ihanaa kuulla syke taas pitkästä aikaa. Muuten en tiedä oliko tuosta erityisemmin hyötyä, olisi tietenkin ollut mahdollisuus kysellä tai ottaa puheeksi jotain, jos jokin asia mietityttäisi.
 
Mulla oli tänään eka käynti neuvolalääkärillä. Oli tosi nopea käynti, mittasin sitä ennen itse verenpaineen ja painon, sekä otin virtsanäytteen. Vastaanotolla oikeastaan vaan kuunneltiin vauvan syke ja tunnusteltiin kohdun kokoa. Tällä kertaa ei tehty alatietutkimusta, kun ei ollut erityistä syytä siihen. Olihan se ihanaa kuulla syke taas pitkästä aikaa. Muuten en tiedä oliko tuosta erityisemmin hyötyä, olisi tietenkin ollut mahdollisuus kysellä tai ottaa puheeksi jotain, jos jokin asia mietityttäisi.


Hyvin samanlainen oli oma eilinen kokemukseni neuvolalääkäristä. "Rutiinimittaukset" ensin ja sitten lääkärin kanssa käytiin odotusaikaa vähän läpi. Kyselipä se jo synnytystoiveistakin... Kohdun sf-mitta katsottiin myös ekaa kertaa ja opin itse samalla paremmin tunnustelemaan missä on kohdun korkein kohta. Sydänäänet oli ihana kuulla, kun aiemmin kuullut vain ihan hetkisen nt-ultran yhteydessä. :Heartred
 
Minulla ei ekaa lääkärineuvolaa ollut ollenkaan kun tuo alkuraskaus seurattiin naistenpolilla ja siellä useampi sisätutkimus tehtiin. Että ehkä jossain vaiheessa sitten on neuvolan kautta.
Kävin eilen neuvolassa ja kaikki hyvin. Hb korkea ja verenpaine matala, että ihan normeilla mennään. Kuunneltiin sydänäänet, mutta sf-sf-mittaa ei vielä otettu.
Sain lähetteen sokerirasitukseen kun sitä pahoinvoinnin takia lykättiin, mutta nyt täytyisi tosiaan käydä. Seuraava neuvola sitten joulukuun puolessa välissä ja siellä saa todistuksen kelaan.
 
Toka neuvola tänään, 17+6, eikä olis kuunneltu niitä sydänääniä vieläkään, jos en ois pyytäny. Nopee käynti kyllä, kun ei ihmeitä nyt ollu. Sf-mitan otti samalla ku kuunteli äänet. Niitä ääniä sai kyl vähä kaivella, samoin kohtua, kun on aika taaksepäin kallellaan, mut sieltä se syke löyty, kyllä helpotti. :) Seuraava neuvola meneekin jo ensi vuoden puolelle.
 
Täälläkin juuri neuvolakäynniltä kotiuduttu. Toka neuvola oli meilläkin, tänään 18+0. Mies pääsi tälle kertaa mukaan kun oli neuvola sopivaan aikaan töiden kannalta :) Keskusteltiin tukiverkostoista, mutta mitään sen ihmeempiä ei tuohon käyntiin mielestäni sisältynyt. Hb oli tippunut ensikäynnistä, paino pysytellyt onneksi samoissa lukemissa. Pienen sydän äänet kuunneltiin, ja kovasti siellä hän liikkui ja potkutteli kun doppleriin kuului kovia muksauksia :grin Syke hänellä oli 140 luokkaa. Seuraava käynti meilläkin menee joulun vuoksi uuden vuoden jälkeen, sitten onkin "kela-neuvola" ja pääsee hakemaan äitiysavustusta! :woot: :happy:
 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri, meni sillä käynnillä alle 10min ja siitäkin ajasta puolet meni opiskelijan harjotellessa sydänäänien kuuntelua. 160 sykkeet sieltä tälläkin kertaa löytyi. Ei vaan oo minkäänlaista vaivaa tässä vaiheessa. Paino oli noussut nyt vähän vähänlaisesti, mutta koko raskauden ajalta toistaseks tullut painoa ihan hyvin, niin ei sekään vielä ketään huoleta.
 
Mulla oli tänään neuvolakäynti, jolla sain Kelaa varten raskaustodistuksen. Nyt viikkoja 23+4 ja sf-mitta oli 19,5 cm, eli aika keskikäyrällä. Hemoglobiini oli laskenut vähän ja oli nyt 111, mutta päätettiin ettei ihan vielä tarvitse aloittaa rautalisää, kun ei ole ollut sen kummempaa väsymystä tai muita oireita. Varasin ensi viikolle sokerirasituskokeen, vähän kyllä jännittää miten siinä käy. Onpahan sitten hoidettu alta pois, kävi miten kävi.
 
Mulla oli neuvola keskiviikkona (22+5). Supistelujen vuoksi pistettiin torstaille ylimääräinen lääkärikäynti tk:lle. No, ei niin hyviä uutisia.. Suoraan kotiin vuodelepoon ja huomenna sairaalalle arvioon. Kohdunsuu oli puolipehmeä ja 3cm-->2cm. Samaa rataa mennään kun edelliset raskaudet, silloin vaan muutokset tuli vasta lähempänä 30 viikkoa. Töitä tein sitten sängyn pohjalta loppuviikon.. Täysin poissa kun en pysty olemaan.
 
Voi helkkari, eilen neuvolassa painoo tullu yht 10kg ja sokerit ++, sokerirasitus kyllä on ens viikolla muutenkin, mut harmittaa... Vaikka mieluummin tietysti sokerit ku proteiinit plussalla. Muuten kaikki kunnossa.
 
Voi harmitus Candice :sad001 Mä oon itse jotenkin niin asennoitunut siihen että radi napsahtaa kun painoakin ennestään on, niin omalla kohdallani ei tulisi suurena yllätyksenä vaikka ikävähän se silti olisi. Mutta kuten sanoit, mieluummin plussalla sokerit kuin proteiinit.

Meillä oli tänään 24+3 "kela-neuvola". Olisin luullut että enemmän olisi käyty niitä Kelan hakemuksia ym. läpi mutta eipä niistä kummoista kysyttävää ollut miehen kanssa meistä kummallakaan. Todistuksen sain ja nyt on äp-hakemus vetämässä :thumleft Mieskin sanoi että kyllä häntäkin se paketti aika paljon kiinnostaa :) Rahoista laitan hakemuksen myöhemmin. Parin viikon päähän varasin sit vapaapäivälle sokerirasitukseen ajan labran nettiajanvarauksen kautta.

Verenpaineet mulla on ollu koholla joka neuvolakäynnillä, kun mulla on ns. Valkotakkiverenpaineet, kotona arvot olleet ihan ok. Ennen raskautta olivat kotimittauksissa 120-130/80-90, raskauden aikana enemmän tuota alempaa luokkaa ja nyt sitten paineet on kotoseurannassa olleet tuota 130/85 luokkaa niin terkka sitten varasi mulle ajan neuvolalääkäriin noiden paineiden takia. Se olisi sitten kuun lopussa. Isyyden tunnustaminen olisi neuvolakäynnillä kuukauden kuluttua. Että onhan tässä näitä käyntejä nyt sitten jokunen :grin Vauvan syke kuunneltiin ja hyvä vahva syke poitsulla olikin, 145-150 kieppeillä. Sf-mitta yläkäyrällä 24cm mutta ei ollut näin ekaksi mittauskerraksi kuulema terkka huolissaan.

Mulla kun ei ole mitään vaivojakaan onneksi ollut eikä painokaan (onneksi vielä) ole noussut, niin eipä meillä siinä käynnillä mitään ihmeellistä muuten ollut. Vähän on vieläkin semmoinen epäuskoinen olo, että näinkö tässä raskaana ollaan :grin
 
Täälläkin käyty nyt kela-neuvolassa. Poika sytki menemään kunnolla sykkeitä kuunnellessa, potki taas anturia niin kunnon särinät aiheutti koneeseen. Sykkeet pääosin 130-150, kun lähti liikkumaan niin yli tuon. Kaikki kunnossa tähän asti. Sf mitta hyvä, vähän pudonnut lähemmäs keskikäyrää kun ekan kerran oli yläkäyrällä. Painoa ei ole itselle juurikaan vielä tullut, vauva tuntuu kuitenkin kasvavan :wink :dummy:

Sokerirasituksen varasin ensi viikolle, sitten sinne :wtf:
 
Olin tänään neuvolassa. Kaikki vaikutti olevan hyvin, joten oli taas nopea käynti. Hemoglobiini oli yllättäen noussut 111:sta 117, joten ei tarvetta rautalisälle. Sf-mitta oli nyt n. 26 cm (28+1), mikä oli aika lailla keskikäyrällä. Paino mulla on nyt noussut vähän reilummin viime viikkoina, 625g/viikko. Neuvolan tavoitehan olisi alle 500 g/viikko, mutta ei kai tuo nyt niin vakavaa ole. En ainakaan aio alkaa stressata siitä.
 
Eilen 29+3 oli neuvola. Saatiin ohjeet vauvan liikelaskennan seurantaan, ja tehtiin isyyden tunnustaminen. Siinäpä ne tärkeimmät :grin Hb mulla oli laskenut 112, mutta ei kuulemma tarvetta rautalisälle kunhan tehostaa raudan saantia ruuasta. Paino noussut ekasta neuvolakäynnistä yhteensä 3,6kg neuvolan mittausten mukaan. Sf-mitta yläkäyrällä ollen 29cm.

Noin 1,5 viikon kuluttua mulla ois äitiyspolilla diabeteskätilön luona käynti tämän radin takia. Siellä on sitten painoarvio-uä mikä mua vähän jännittää :nailbiting:
 
Mulla oli tänään (32+1) neuvola. Taas kerran aika nopea käynti oli. Ainoa asia, josta puhuttiin perusjuttujen lisäksi, oli oikeastaan mulla ylävatsassa oikealla puolella tuntuva kipu. Todennäköisimmin kyse on jostain lihasperäisestä tms., koska kipu pahenee työpäivien aikana istumisesta, eikä tunnu aamulla juuri ollenkaan. Oli puhe, että jos liikaa vaivaa, niin varataan lääkärille aika. Muussa tapauksessa neuvolalääkäri on reilun kolmen viikon kuluttua. Muuten ei tosiaan ihmeempiä, sf-mitta kasvaa keskikäyrällä ja verenpaine + vauvan syke ok. Virtsan proteiini oli ihan vähän koholla, ei kuitenkaan ihan +1. Onko teillä muilla kokemusta siitä, että proteiini olisi virtsakokeessa koholla?
 
Mulla on melkeen aina protsku siinä negan ja +1 välissä. Terkka on sanonut vaan et jos ei kymmeneen laskiessa tuu selkee +1 niin se on nega.
 
Tässä on kuulemma edellisen lääkärin aikana pää alhaalla ja kiinnittynyt mutta nyt se on vielä hyvin korkealla joten nyt pelottaa vauvan koko.
Nyt on lääkärille taas aika jospa se ei ole kiinnittynytkään vaikka ultralla katsoi.
 
Tässä on kuulemma edellisen lääkärin aikana pää alhaalla ja kiinnittynyt mutta nyt se on vielä hyvin korkealla joten nyt pelottaa vauvan koko.
Nyt on lääkärille taas aika jospa se ei ole kiinnittynytkään vaikka ultralla katsoi.

Tuli mieleen, että onko sillä merkitystä, onko vauvan pää kiinnittynyt..? Minulla ei vielä synnytyksessäkään ollut vauvan pää laskeutunut tai kiinnittynyt, tämä on normaalia aiemmin synnyttäneille kuulemma.
 
Takaisin
Top