Viimeisin neuvolakäyntisi

Mulla on seuraava, eli toinen käynti ylihuomenna:) Nyt siis menossa 15. raskausviikko.
 
Mulla tais seuraava käynti olla 17. viikolla, edellinen 9. viikolla, tossa välissä np-ultra :)
 
Minulla oli silloin 8. viikolla eka, toinen on ensi viikolla ultran jälkeen eli rv 13. Minustakin tuntuu että tosi harvoin on nyt, mutta toisaalta, miksi siellä turhaan juoksemaan kokoajan. Myöhemmin on sitten kiva kun kuulee sydänäänet.
 
Mustakin tuntuu, että tämän toisen lapsen raskausseuranta on vähäisempää :wideyed: esikoisesta tuntui, että neuvolassa piti olla kokoajan. Ehkä tässä raskaudessa, kun kauan on yritettykin, tuntuu tuo aika matelevan o_O Esikoisesta aika meni niin nopeasti!
 
Täällä päin taitaa tulla uudelleensynnyttäjälle vain yks neuvolakerta vähemmän, kuin ensimmäisessä raskaudessa. Ja siitäkin neuvolaterkka sano, että toki jos tuntuu siltä, niin sitten varataan käyntiä siihenkin.
 
Musta tuntuu, että hirmu harvoin on käyntejä ja aikakin matelee. Eka käynnistä on kohta kuukausi ja seuraava käynti varataan ultran jälkeen, joka reilun viikon päästä. Ja se seuraava käynti on lääkärikäynti. Mutta niinku tuossa ylempänä sadettaja jo sanoikin, että mitäpä sitä turhaan siellä ravaamaan. Mikäs tässä on mahaa kasvatellessa :) Välillä vaan tuntuu, että aika ei kulu millään, sitä ekaa ultraakin oon oottanu ikuisuudelta tuntuvan ajan ja vielä pitää oottaa. Haluisin jo nähdä onko tuolla oikeesti ketään ja jos on, niin onko sillä kaikki hyvin siellä.
 
Mä olin eilen neuvolassa ja näin ekaa kertaa meidän ”oman” terkkarin. Ekalla kerralla oli siis sijainen. Oli tosi mukava terkkari. Tuntui, että kemiat osui meillä hyvin yksiin:) Tää toka neuvolahan on täällä sellainen, että teemana on perheen voimavarat, eli aika paljon keskustelua meidän elämästä yleensä. Tietty sitten kuunneltiin sydänäänet (hyvin kuulu), katottiin paino ja verenpaineet.

Mustakin kyllä tuntuu, että tota varsinaista neuvolaa on aika harvoin. Muuta tässä kyllä on. Mulla on nyt tän kuun lopussa neuvolalääkäri ja sit ens kuun puolivälissä on rakenneultra. Seuraava varsinainen neuvola on kuitenkin vasta se ns. Kelaneuvola viikolla 22+, eli mulla ihan marraskuun lopuussa. Mutta kai noita neuvoloita on sitten loppuraskaudessa enemmän.
 
Tänään käytiin tokalla neuvolakäynnillä. Oli ihanaa kuulla vauvan syke (n. 145). :Heartred Vauva taisi taas olla melkoisen aktiivisena, kun katkesi aina vähän väliä kuuluvuus. Siltä näytti np-ultrassakin. Mulla on vointi ollu niin hyvä, eikä verikokeistakaan ollut syytä sen enempää keskustella, että oli aika nopea käynti.

Marraskuun alussa sitten neuvolalääkäri, 20.11. rakenneultra ja joulukuun puolivälissä seuraava neuvolakäynti.
 
Tänään oli eka neuvolalääkäri, mies ei ollut mukana tällä käynnillä. Ihan hyvä niin, sillä kokonaisuudessaan käynti oli nopeasti ohi, ehkä 15 minuuttia siellä meni. Ennen käyntiä mittasin itse neuvolan mittauspisteessä painon ja verenpaineen. Paino on laskenut noin 2 kiloa ja paineet oli hyvällä tasolla. Lääkäri katseli neuvolakortista että olen perusterve, joten mitään ihmeellistä ei siis perussairauksien ja lääkityksen osalta ollut. Minun työstä ja sen kuormittavuudesta keskusteltiin. Lääkäri kertoi vielä seulojen tulokset, ja riskit on lukujen perusteella hyvin pienet. Alatutkimuskin tehtiin ja siltä osin kaikki oli myös kunnossa. Sen jälkeen lääkäri vielä ultrasi vatsan päältä, kovasti liikkuva pikkuinen sieltä löytyi hyvän sykkeen kera :) Mitään poikkeavaa lääkäri ei ultrassakaan löytänyt. Lähetteen aikoi laittaa rakenneultraan, joten sitä aikaa sitten odotellessa :) Ihana oli kyllä kun kaikki vaikutti olevan kunnossa. Kun mitään kysyttävääkään ei erityisesti ollut, niin pääsin lähtemään aika nopsaan. Hyvä mieli jäi käynnistä ja lääkäristä :)
 
Kävin just ekalla neuvolalääkärikäynnillä, täytyypä sanoa, että kaikkeen sitä veronmaksajien rahoja tuhlataankin. Olin siellä 10min, ei mitattu painoo eikä verenpainetta, eikä sillä just nyt sattunu doppleria olemaan, mutta "kuuntelette sitten neuvolassa seuraavan kerran" . Mä olisin voinu aikaani käyttää muuhunkin. Toki, en mä paljoo oottanutkaan, kun ei oo ollu mitään ihmeellistä, mutta jos nyt sen verran olis valmistautunu, että ois sen dopplerin ettiny jostain. :eek:
 
Kävin just ekalla neuvolalääkärikäynnillä, täytyypä sanoa, että kaikkeen sitä veronmaksajien rahoja tuhlataankin. Olin siellä 10min, ei mitattu painoo eikä verenpainetta, eikä sillä just nyt sattunu doppleria olemaan, mutta "kuuntelette sitten neuvolassa seuraavan kerran" . Mä olisin voinu aikaani käyttää muuhunkin. Toki, en mä paljoo oottanutkaan, kun ei oo ollu mitään ihmeellistä, mutta jos nyt sen verran olis valmistautunu, että ois sen dopplerin ettiny jostain. :eek:

Mulla on neuvolalääkäri kahden viikon päästä (16+3) ja toivon kyllä kuulevani vähintään sydänäänet vaikke siitä reissusta sitten muuta käteen jäiskään....
 
Niitä sydänääniä minäkin odotin, mut ei... "Vähän aikaa on vasta tuosta ultrastakin, siellä syke näkyny niin ei nyt haittaa jos ei kuunnella..." Kolme viikkoo sitten oli se ultra ja kolme viikkoo on seuraavaan neuvolaan.

Toki, eihän se mitenkään välttämätön toimenpide normaalin raskauden seurannan kannalta ole se äänten kuuntelu, mutta kyllähän sillä oma merkityksensä on varhaisen vuorovaikutuksen kannalta ja mulle se olis tuonut luottamusta siihen, että kaikki todella on hyvin. Oon vähän pettynyt.
 
Nää viikot tulee oleen muutenkin niin pitkiä, kun ei vielä tunne liikkeitä ( ja kotidoppler-ajatuksesta luovuin), että täytyy koettaa korostaa neuvolakäynneillä sydänäänten kuuntelun tärkeyttä itelle.
 
Kävin just ekalla neuvolalääkärikäynnillä, täytyypä sanoa, että kaikkeen sitä veronmaksajien rahoja tuhlataankin. Olin siellä 10min, ei mitattu painoo eikä verenpainetta, eikä sillä just nyt sattunu doppleria olemaan, mutta "kuuntelette sitten neuvolassa seuraavan kerran" . Mä olisin voinu aikaani käyttää muuhunkin. Toki, en mä paljoo oottanutkaan, kun ei oo ollu mitään ihmeellistä, mutta jos nyt sen verran olis valmistautunu, että ois sen dopplerin ettiny jostain. :eek:

Aika tylsältä kokemukselta kuulostaa. Meilläpäin pitää punnita ja mitata verenpaine itse ennen vastaanotolle menemistä. Samoin täytyy tehdä virtsasta ne proteiini- ja sokerikokeet.
 
Meilläkin neuvolan terkkarikäynnille pitää pissa kattoo, mutta vaaka ja verenpainemittari on siellä huoneessa. Tää oli terveyskeskuksen puolella niin ei ollu niitä pissatikkuja missään. Toki, olin kyllä töissä kattonu painon ja paineet, eikä niissä mitään outoo ollu, joten sikäli ihan sama. Ois voinu tämän käynnin hoitaa vaikka puhelimessa, mulla meni auton lasien raappaamiseen melkein sama aika ku tuolle käynnille :D
 
Mulla jokaisessa raskaudessa sama kokemus, eli aivan turhia noi neuvolalääkärit jos ei ole tarvetta esim resepteille tai jos ei ole mitään kysyttävää... Ihan naurettavaa kun meidänkin tk:ssa mukamas lääkäripulaa niin sit tuollaisiin aivan turhiin käynteihin kyllä resurssit riittää! Eikö vois vaan neuvolassa th katsoa, että onko tarvetta lääkärille vai ei ja sen mukaan sit annettais aikoja.
 
Täällä myös käyty ekalla neuvolalääkäri käynnillä. Minulle teki kyllä ihan alatie tutkimuksen, kokeili kohtua ja ultrasi. Vauva näkyi aktiivisena olevan :Heartred istukka edessä joten siellä istukan alla potki ja liikkui. Sykkeet näkyi mutta niitä ei laskettu. Vieläkään ei ole millään käynnillä laskettu sykkeitä joten niiden lukemasta ei ole mitään käsitystä. Kotidopleria en aio hankkia, joten nyt mennään vaan sillä että sitten kun neuvolassa kuunnellaan:bounce. Mutta lääkärineuvola kokemuksena oli hyvin perusteellinen :hello2 en muista että aikaisempien raskauksien kohdalla ollut noin perusteellista eka nlalääkäri käyntiä. Näkyy olevan paikkakunta kohtaisia eroja näissäkin. Itse kyllä ennakkoon mietin että tuskin ultraavat tai mitään.. Mutta olikin positiivinen yllätys :gen014 Pienellä näkyi olevan kaikki hyvin, kasvanut on aikaisemmasta :Heartred istukka taasen edessä joten liikkeitä ei niin selkeästi vielä ole tuntunut.. pientä hipsutusta kuitenkin välillä :Heartred tänään rv 14+1
 
Mulla oli ihan hyvä neuvolalääkärikäynti, vaikka meidän tk:ssa ei valitettavasti ultraa taida olla ollenkaan, eikä siis ultrattu. Tehtiin kuitenkin alatutkimus, katottiin kohdun koko ja kuunneltiin vauvan sykkeet. Koin sen ihan tarpeelliseksi oman mielenrauhani takia, koska olen tässä raskauden aikana ehtinyt stressata niin alapään mahdollisia tulehduksia kuin vauvan liian korkeita sykkeitäkin. Tosi kurjaa, jos jossain ei edes vaivauduta kuuntelemaan sykkeitä:sad001
 
Takaisin
Top