Viimeisen kolmanneksen haasteet

Mä suytin alussa turvotusta. Mut mulla turvotus niin minimaalista, jos lainkaan.. tää on tosi yleinen vaiva keski-ikäisillä, mutta raskaus voi tuoda oireet esille nuoremmillakin. Toivon todella, et synnytys auttaa. Tsemppiä sinne ja koita ravistella käsiä ja tehdä paljon sormijumppaa!
 
Miulla oli kans nuo jäykät sormet ja niiden puutuminen riesana esikoista oottaessa, silloin lääkäri totesi miulle juuri tuon saman että johtuu rannekanavan ahtautumisesta. Yleensä helpottaa muutama viikko synnytyksen jälkeen, itellä ongelma jäi jo heti synnytyslaitokselle. Tsemppiä tän kanssa painiville:Heartred on tosi ärsyttävä vaiva. Tässä raskaudessa ei oo onneks ainakaan vielä ollu omana riesana..
 
Mulla sama meininki sormien kanssa kuin Eltsillä. Nyrkistäminen sattuu koko päivän ajan. Tarttuminen ja voimankäyttö ihan mahdotonta aamuisin. Hienomotoriikka on kuin hevosella. Toivon todella, että helpottaa kun vauva syntyy. :)
 
Sama juttu mullakin noiden sormien kans. Turvotusta on tosi vähän, mutta sormet jäykät ja kipeät sekä hitusen nilkoissa samantapaista tunnetta. Jäätävintä on kuitenkin tuo alapään kipu, minkä vuoksi liikkuminen, varsinkin asennon vaihtaminen makuulla ollessa ja nouseminen, on tosi tuskaista. Paracetamolin voimalla mennään tai siis lähinnä ollaan :D
 
Täälläkin on tuo sormien nivelkipu ollut pari viikkoa. Ajattelin kans turvotusta syyttää mutta välillä turvotus laskee lähes kokonaan niin en usko et siitä johtuu... hirvittää vaan kun lähisuvussa SLE-sairaus joka puhkesi raskauden myötä, ettei itellä ala kans. Helpottaa siis lukea että muillakin tätä niin taitaa olla aika normaalia :)
 
Minä olen toistaiseksi edelleen enemmiltä liitoskivuilta, tiedä sitten mistä johtuu. Jossain vaiheessa vauva oli poikittain, mikä varmasti vaikutti siihen ettei liitoksissa kipuja ollut, mutta nyt ilmeisesti vauva on kääntynyt raivotarjontaan, joten kipuja odotellessa.. Alamahalla kyllä tuntuu kiristystä, itse ajattelen että se on kasvukipuja. Viime päivinä olen kyllä ollut havaitsevinani myös harjoitussupistuksia.
Minulla esiintyy myös käsien puutumista kyynärpäistä alaspäin, nimenomaan levossa. Vastaavaa vaivaa ollut kyllä ennenkin, ilman raskauksia ja raskaana ollessa. Ensimmäisen raskauden jälkeen tutkittiin oireiden takia reumaa jne. mutta sellaisia ei onneksi löytynyt.
 
Onpas näitä sormi/käsi/nivel oireita usealla! Käsittääkseni reuma ei yleensä puhkea raskauden aikana, on harvinaista. Raskauden jälkeen se on sitten yleisempää.

Toivon todella, että nämä vaivat jäisi synnärille. Aamulla peukalot olivat niin kipeet, etten edes vessapaperia voinut ottaa peukaloiden avulla!! Piti käyttää muita sormia :/ yöksi sidon kädet, jotta ranne ei pääsisi vääntymään huonoon asentoon.
 
Kävin viime raskaudessa fyssarilla, joka tiedusteli että onko polvissa kipuja. Olihan niitä. Selitti että raskaus ( hormonit) löysyttää kaikkia niveliä. Toisilla kipeytyy polvet ja toisilla kädet ja sormet. Viime raskaudessa ja vielä imettäessäkin oli kipuja sormien nivelissä. Nyt ei ole ollut ainakaan vielä.
 
Miä en oikeestaan kans tiedä noista liitoskivuista. En oikeestaan edes millaisia ja missä ne pitäis tuntua? Viikkoja nyt 35+5.
Öisin tuppaa kyljestä kiristämään kylkeä kääntäessä että joutuu vähän kädellä auttamaan mahaa mukaan kun pikkanen taitaa valahtaa aina patjan puolelle.
Hävettää ihan miten helpolla sitä on tähän mennessä päässyt, silti pitää välillä vähän valittaa.. :D
Synnytys onkin sitten varmaan kaikkea muuta kuin helppo :O
 
Puapru2 ja sirpaleina mä liityn kans tohon vähä oireisiin ja et ei liitoskipuja oo ollu tai en oo huomannut :rolleyes: tota kyljestä vetoo on kans öisin ja tuntee kädellä oikein kuinka köllöttää patjan puolella. Toivotaan et synnytys ois nopee ja helppo:smiley-angelic002
 
Mulla ne liitoskivut on nimenomaan hapyluussa. Yritin eilen selittaa niita lapsettomalle kaverille. "Kuvittele etta sun hapyluu on tulessa, ja siihen on lyoty veitsi, ja joka kerta kun sa liikahdat niin se veitsi vaantaa sita luuta halki." :confused:
 
Mulla ne liitoskivut on nimenomaan hapyluussa. Yritin eilen selittaa niita lapsettomalle kaverille. "Kuvittele etta sun hapyluu on tulessa, ja siihen on lyoty veitsi, ja joka kerta kun sa liikahdat niin se veitsi vaantaa sita luuta halki." :confused:

Hyvin kuvattu! Tosin mä en osaa paikallistaa häpyluuhun, mutta tolta se tuntuu. Ja se yltyy, jos istun liikaa tai olen jaloillani. Minun kohdallani liikaa on jo se jos saan vieraita ja istun puoli tuntia kahvipöydässä tai kävelen lähikauppaan, johon matkaa 300m,joten suurimman osan vuorokaudesta makaan kylkimakuulla kotona...:sad001 mutta se on kannattanut, sillä kipuja on vähemmän ja kohdunkaulan muutokset on pysähtyneet. Mulla on tosiaan tämä kaksosraskaus ja molemmat lapset pää alaspäin, joten siellä alhaalla lienee aika paljon painetta. Mutta mitäpä sitä ei tekis lapsosten vuoksi, että saatais raskausviikkoja vielä pari kasaan, joten makaan vaikka 24/7, jos tarpeellista. Nyt viikkoja on jo 33+6, joten pari viikkoa jos vielä sais hillittyä syntymistä :)
 
En tiiä onko oire mut nukkuminen ei oikeen onnistu. Nytkin kello 3.45 ja hereillä ollaan. Maha alkaa olla niin iso että painaa ja asentoa ei löydy. Päivällä taas nukuttais.. mut töitä ois vielä pari viikkoo.. vauva möyryää mahassa jatkuvasti ja jalkoja pistelee..
 
Napsuli81, mun yön unet on myös jo hieman katkonaiset, tai tarkemmin herään juuri aamuyöstä enkä oikein saa unta uudestaan. En tiedä mihin aikaan tämä yleensä tapahtuu, kun olen kieltäytynyt katsomasta kelloa. Nukahdan kyllä jossain vaiheessa uudestaan, mutta silti monesti aamuisin sellainen olo, että on nukkunut huonosti. Pissalle ei kuitenkaan edelleenkään tarvitse yöllä lähteä! Päiväunet nukun aika kun mahdollista, ja vaikka pitkälleen käydessä ei tuntuisi nukuttavan niin melkeinpä aina sitä kuitenkin sitten huomaa nukahtaneensa, siinä vaiheessa kun tytöt heräilee omilta päiväuniltaan. =D
 
Hyviä ja huonoja uutisia. Vauva ei ole kasvanut kuten pitäisi. Joten ennen vuoden vaihdetta käynnistetään. Nyt on viikot, 33+5 ja paino oli 1700 ja rapiat kun olis pitäny olla isompi. Eli vastas kahta kolmea viikkoa pienempää. Ensi viikolla sydän käyrällä meno ja seuraavalla ultraan jossa päätetään milloin synnytys ja millainen synnytys. Ultrassa kuitenkin vauvalla vielä kaikki hyvin
 
Tämä nyt ei ole mikään oire, mutta nyt on äitiysloman ensimmäinen päivä takana! WUHUU!! Olen tosi iloinen siitä, että jaksoin olla töissä loppuun saakka, vaikka ihan kaikki päivät ei olleet kamalan helppoja. Sain tehtyä opintoihin liittyvät jutut loppuun ja valmistunen ensi vuoden puolella, kunhan lautakunta kokoontuu seuraavan kerran.

Mutta onhan tässä nyt joku oirekin olemassa. Ei uusi, mutta yltynyt närästys. Päivät sujuu ihan kohtuullisesti, mutta illlalla... Ai kamala. Pitkälleen ei kärsisi ollenkaan käydä, ei auta Renniet eikä Gavisconit. Aamuisin kurkku on niin pirun kipeä, liittynee noihin happoihin? Vaikka on minulla vähän nyt ollut flunssaakin, että kurkkukipu voi oireilla sitäkin.
 
Puapru2, ennen kuin sain ( jo ekassa neuvolaläälärissä) omeprazol reseptin, niin mulla närästys kipeytti kurkkua ja käheytti ääntä. Nielu oli niin ärtynyt etten pystynyt nielemään vitamiineja tai särkylääkettä, ne tuli monta kertaa oksennuksen kera suoraan kurkusta ylös. Omeprazolia saa myös ilman reseptiä, mutta mulle myytiin tosi nihkeästi ilman. Kysy jos saisit sitä. :)
 
Eilen alkoi melkoinen paineen tunne tuolla alamahalla/alapäässä. Ei tunnu koko aikaa, mutta esim. istuessa tulee kyllä monesti päivän aikaan. Kairautuuko lie vauva alemmaksi? Samalla närästys on nyt ainakin päiväaikaan vähän helpottanut, enkä tainnut viime yönäkään herätä polttavaan tunteeseen kertaakaan. Saatan tosin olla vaan niin väsynyt etten muista edes heränneeni...
 
Juu... mie en pysty enää kävelemään, istumaan enkä makaamaan. Äsken ihan itku tuli kun jouduin kaikki huomisen ja ens viikon menot perumaan kun en pääse kotoa mihinkään. Paine on niin järkyttävä tuolla alhaalla ettei tuu mistään mitään, esikoista oottaessa ei ollu ees mitään tän suuntastakaan kipua:dead: Vasta ens viikon perjantaina on neuvolalääkäri joka tsekkaa tilanteen tuolla alhaalla, itellä on vaan jo pelko et oon sitä ennen synnärillä.. Haluisin niin kovasti et pikkunen syntyis vasta ens vuoden puolella:Heartred
 
Tää päivä pääsee top vitoseen paskuutensa takia. Huonot yöunet taustalla ja veto _ihan_pois. Paineentunnetta alakerrassa ja tuntuu, että nilkat ja sormet on alkanut viimeisen kahden päivän aikana alkanut kerään nestettä oikein urakalla.
Närästys on _helvetin_ kivuliasta, vauvan liikkeistä puhumattakaan. Sain ylimääräisen ultran maanantaille, että katsotaan olenko sen jälkeen viisaampi esim.vauva asennon suhteen.

Saispa vaan nukkua hyvin. Mahallaan. Ugh. Olen puhunut.
 
Takaisin
Top