Viimeinen kolmannes ja lääkkeet

Elaffy mitä reumalääkkeitä sulla on käytössä? Mulla myös reuma. Ennen raskautta mulla oli käytössä trexan ja enbrel. Trexan jäi pois jo aiemmin, enbreliä käytin positiiviseen testiin asti. Sit koitin olla ilman, huonoin tuloksin Nyt käytössä salazopyrin ja oxiklorin...
 
Riepu78 onks sulla ollu millanen talvi nyt oireineen fibron kanssa? Mä oon saanu kyseisen diagnoosin v.94 ja nyt ihmettelen kun ei oo mitään oireita hävis viime heinäkuussa kaikki oireet..eikä sen jälkeen ole ollu mitään kipuja..lopetin viljojen syönnin kesäkuussa ja nyt epäilen keliakiaa kun tosiaan nuo oireet hävis, mulla todettiin laajan allergiatutkimuksen myötä että oon ainakin herkistyny viljoille ja monille muille ruoka -aineille.

Mulla ei ole ollut fibrokipuja raskausaikana ollenkaan ja niinhän se yleensä onkin. Riemu ratkeaa sitten siinä vaiheessa ku lopettaa imetyksen ja sitten ollaan senkin edestä kipeänä. Ei kaikki ole tietenkään mutta useimmat. Mulla on muutenkin kausittaista fibrokivut. Kesällä en tiedä koko sairaudesta mutta loka-maaliskuu saatan olla täysin invalidi. Voi olla että kädet on niin kipeät että en voi nostaa kahvikuppia vaan juon pillillä kahvin.
 
Kuulostaa tutulta nuo kivut, mulla on ollu samanlaista aiempina talvina, oonkin ottanu aina ulkomaanmatkoja talvisin ja syksyllä niin on päässy ns lepoon kivuilta, mutta nyt tänä talvena tosiaan ei ole ollut yhtään kipuja, ihmettelen vaan :sad001
 
Lumene, nyt menee salazopyrin ja aiemmin oli käytössä sen lisäksi myös trexan, mutta se ajettiin alas, kun halusimme alkaa lasta yrittämään. Oxiklorin minulla oli käytössä ihan alunperin kymmenen vuotta sitten, mutta se ei sopinut. :)

Lasten jälkeen on ilmeisesti tarkoitus aloittaa biologiset, mutta nyt tilanne on ollut niin hyvä, että en sitten tiedä. Salazopyrin oli tarkoitus lopettaa raskauden alussa, mutta en halunnut. Viime raskaudessa (kkm) kivut olivat järkyttävät, joten pelkäsin samanlaisten tulevan myös nyt. Onneksi raskaus on mennyt melko vähillä kivuilla ainakin tähän asti.

Salazopyrin ajetaan varmaan myös kohta alas, kun sitä ei ymmärtääkseni saa ihan loppuun asti syödä. Sen kanssa menee foolihappo.
 
Oijoi teitä, keiden pakko ottaa lääkkeitä :Heartred Mä oon kyllä onnekas, ettei muuta oo tarvinnut kuin Rennietä ja siitäkin joka päivä sen 11kpl. Huomen haen jotakin muuta lääkettä, kun toi ei enää auta..
Mä oon kyllä myös ollut siinä luulossa, ettei Buranaa saa ottaa. En oo uskaltanut ottaa kyllä mitään päänsärkyyn, kun paracetamolia ei oo kotona eikä se mulla oo menkkakipuihin auttanut. Aattelin et oon ilman, harvemmin mulla pää kipeenä tai mikään muukaan on..
 
Elaffy mulle toi enbrel oli taivaanlahja! Nivelreuman lisäksi todettiin myös selkärankareuma, olin todella kipeä! Öitä en nukkunut, ja normaali arjen eläminen oli täyttä tuskaa, sit aloitettiin enbrel :D ja elämä jälleen hymyili! Yllättävän hyvin oon nyt pärjänny, onneks :)


Mulle sanottiin että salazopyrin on turvallinen käyttää koko raskauden ajan, oxiklorin lopetetaan ennen synnytystä koska menee maitoon...
 
Lumene, okei. Ensi kuussa seuraava reumapoli, joten siellä varmaan katsotaan nuo lääkitykset kuntoon. Saakos tuota enbreliä käyttää imettäessä? :)

Minulla on ollut monta eri diagnoosia, kun reuma on ollut melko monioireinen. Tällä hetkellä hoidetaan selkärankareumana. Yli kymmenen vuotta olen kipuillut.
 
Menni, jos renniee menee 11 joka päivä kannattaa mennä jo lääkäriin, koska on muitakin tehokkaampiakin lääkkeitä, mullekin on määrätty reseptillä mitä voi odotusaikana käyttää!!
 
Elaffy, nyt en varmaksi voi sanoa saako enbreliä käyttää imetyksen aikana. Ilmeisesti tapauskohtaisesti voi lääkäri sen määrätä, tiedän yhden tapauksen jossa äiti joutui koko raskauden ajan käyttään enbreliä...

Oon kyllä tyytyväinen omaan tilanteeseen nyt ja toivon että synnytyksen jälkeen pääsisin pitkälle ilman lääkkeitä. :)

Mulla nivelreuma diagnoosi ollut jo 25 vuotta ( lapsena sairastuin ) ja selkärankareuma diagnoosi noin 8 vuotta.. :wink
 
Mira83, kiiton vinkistä! Mä oon miettinyt, että alkaako olla jo hiukan liikaa noiden napsiminen, koska otan mä välillä enemmänkin kuin ton sallitun päivässä. Useammankin heti kerralla! Mä oon jotenkin TOSI huono soittamaan lääkäriin.. en mä edes tiedä, että minne mä soittaisin/menisin.. tonne työterveyteenkö vai? Mä oon ollut vasta reilun kk:n tässä uudessa työpaikassa niin en tiedä kuulunko sinne vai johki muualle. Tollo olo, mutta harvemmin käytän lääkäriä ja nyt en ole selvittänyt mitään, vaikka ehkä useammin voisi nyt tarvitakin sellasta apua :smiley-ashamed008

Jotenkin tuntuu, että aamupäivät menee hirveen äkkiä ja sit laukkaan iltavuoroon. Oon nyt vaan niin onnellinen tästä tukivyöstä! :grin
 
Menni onko sulla neuvolalääkäriä nyt viikoilla 29 tai 30, voisko sinne ottaa yhteyttä tai tk:hon miksei myös työterveytteen mut meillä on ainakin aika tarkkaan säädelty mistä syystä saa työterveytteen mennä.
 
Täällä vasta vkolla 35-38 lääkäritarkastus. Taidan soitella taas neuvolaan maanantaina et mistä varata aikaa :-)
 
Takaisin
Top