Vesirokko rokote

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Haluaisin tietää kuinka moni on ottanut itsellensä tai/ ja lapsellensa vesirokko rokotteen?
Ja jos, ette ole ottaneet, niin mitkä olivat syyt siihen?

Minä olen itse sairastanut lapsena vesirokon, joten rokotetta sitä vastaan en tietenkään ole ottanut. Nyt meidän neuvolan terveydenhoitaja kyseli meidän perheen kantaa siihen, että otetaanko meidän 1 v 10 kk ikäiselle tytölle kyseinen rokote vai ei. Välillä olin vakaasti sitä mieltä, että emme ota, sillä olen kuullut/ lukenut huonoja kokemuksia kyseisestä rokotteesta. Mutta sitten taas, kun kyseessä om kuitenkin ihan rokotusohjelmaan kuuluva rokote ja monia ihmisiä on kuitenkin rokotettu, niin mietin, että pitäisikö se tytöllekin kuitenkin laittaa.
 
No nyt on hyvä keskustelu:) me ollaan kans painittu tämän asian kanssa, ottaako vai ei?!?! Hyödyt/haitat?!?!
Aina mietityttää nämä uudet rokotteet ja niiden turvallisuus o.O
Kokemuksia siis kaipailen!
Minä sairastin vesirokon lapsena joten rokotetta en ole ottanut.
 
Kyllä ehdottomasti otetaan kuopukselle kun ikää on tarpeeksi. Vesirokko on vaarallinen tauti sairastaa. Nyt kun aikuisena on kärsinyt vyöruususta niin jos olisin raaskinut aikoinaan vanhimmille pojille ottaa ja se olisi ollut ees mahdollisuus olisin ottanut. Kuopus ei ainakaan joudu sen vuoksi kärsimään. Onneksi tule rokotusohjelmaan! :)
 
Otan ehdottomasti lapselle rokotuksen. Monelle vesirokosta ei jää mitään ongelmia sairastettunakaan, mutta kyllä vesirokkoon tai sen jälkitauteihin joka vuosi lapsia vammautuu tai kuolee.

https://yle.fi/uutiset/3-9642046
Eteen on tullut sellaisia ajatuksia, ettei vesirokkoa vastaan tarvitse rokottaa, koska se ei ole niin vaarallinen tauti. Se on vääräkäsitys, Leino tyrmää.

Suurin osa vesirokkoon sairastuneista selviää taudista rakkuloilla ja kuumeilulla ilman jälkitauteja. Osa kuitenkin sairastuu vakavaan infektioon. Valtaosa vakavasti sairastuneista on aiemmin ollut terveitä, joten arpapeliä on, osuuko omalle kohdalle helppo vai vaikea vesirokko.

Yleisin syy sairaalahoitoon joutumiseen on Tuija Leinon mukaan ihon paha tulehtuminen.

– Märkärupibakteeri pääsee rakkuloihin ja tulehduttaa ihon rakkuloiden välistä. Tulehdus voi edetä myös syviin kudoksiin ja aiheuttaa arpia.

Vesirokosta voi seurata myös aivotulehduksia, keuhkokuumetta, nivel-, maksa- ja munuaistulehduksia, umpisuolentulehduksia, sydänpussin tulehduksia ja kivestulehduksia. Raskaana oleville vesirokko on vaarallinen, sillä virus voi aiheuttaa sikiövaurioita.
 
Hyvä kun tästä tuli keskustelua kun itsekkin tätä miettinyt et otanko lapsille. :thumleft
 
Mekin mietittiin ja epäröitiin ensin, mutta neuvolatädin antama info selkeytti ja otettiin ehdottomasti. Vesirokko itsessään ei ole vaarallinen tauti, mutta sen mahdolliset jälkitaudit ovat.

Jo sairastaneet eivät saa rokotetta, eivätkä voi saada rokkoa uudestaan, mutta voivat saada kivuliaan vyöruusun. Raskaana oleville vesirokko on vaarallinen, sikiölle jopa kohtalokas.

Vesirokkorokotetta on käytetty jo parikymmentä vuotta, kustannukset ovat olleet syy, miksi rokotetta ei ole aiemmin saatu rokotusohjelmaan. Aiemmin rokotetta on ollut saatavilla Suomessakin, mutta maksanut 70€+70€ tehoste jonkun vuoden päästä.
 
Itse olen vesirokon sairastanut kahteen kertaan..vauvana lievästi ja koululaisena toisen kerran kunnolla, joten itselle rokote ei tarpeellinen, mutta lapsille se otetaan. Esikoisella varsinkin on iho sellainen et reagoi ihan kaikkeen, niin ihan jo sen takia saa + vesirokko on kuitenkin vaarallinen ja inhottava tauti.
 
Eilen rokotettiin esikoinen ja vauvakin rokotetaan kunhan sen aika tulee, jos ei ennätä sitä ennen rokkoa saamaan. Siksi toivoisin, että mahdollisimman moni sen rokotuksen ottais mahdollisimman pian, jotta vesirokkoa ei meidän pikkuisen tarviis sairastaa vaan laumasuoja suojais puolentoista vuoden ikään asti.
 
Vastuuton vanhempi jättää lapsensa rokottamatta. Oli kyse mistä tahansa rokotteesta. Olkaamme vastuullisia ja otetaan rokotteet. Kuka haluaisi lapselleen pahaa? Rokottamattomuus on pahan tekemistä lapselle ja muiden lapsille. Saa suuttua kun näin sanon, mutta totuutta se ei muuta.
 
Hyvä kysymys! Ilmeisesti tätä vesirokko-rokotetta on tutkittu kuitenkin enemmänkin ja sitä on pistelty jo muualla maailmassakin, silti itseä mietityttää.

Olen eri mieltä Aiaranan kanssa ihan siitä syystä, että kaikkia tälläisiä "Hei nyt rokotetaan"-rokotteita ei välttämättä ole tutkittu riittävästi. Ja tästä esimerkkinä pakko ottaa tämä possu-nuha piikki..Samoiten kun nyt tästä nuorille tytöille suunnatusta Hpv-rokotteestakin on alkanut löytyä "vikaa".
 
Älkää nyt enää jaksako siitä sikainfluenssarokotteesta. Sillä ei ole mitään tekemistä kansallisen rokotusohjelman rokotteiden kanssa.
 
Vastuuton vanhempi jättää lapsensa rokottamatta. Oli kyse mistä tahansa rokotteesta. Olkaamme vastuullisia ja otetaan rokotteet. Kuka haluaisi lapselleen pahaa? Rokottamattomuus on pahan tekemistä lapselle ja muiden lapsille. Saa suuttua kun näin sanon, mutta totuutta se ei muuta.

Amen myös sulle!
 
Tää on hyvä ketju! :)
Olen kanssa pohtinut kyseistä rokotetta, että ottaakko lapsille vai ei. HPV rokotteesta mahdollisesti aiheutuvat sairaudet nosti karvat pystyyn sillä siinä todentui se, mitä oon pelännyt. Uusista rokotteista ei tiedetä (tai ei ainakaan kerrota julkisuuteen mahdollisia) pitkäaikaisvaikutteita. HPV rokote on ainakin nykyisessä valossaan täysin nounou, vesirokkorokotteesta en oo pahemmin omaa tutkimusta tehnyt.. Onneksi on vielä aikaa miettiä, ens kesänä on taaperon 3v neuvola ja siihen mennessä pitäis päättää. Kuopuksella rokotteen aika on aikaisintaan ens vuoden marraskuussa..
 
Mie olen vähän kahden vaiheilla tuon vesirokko rokotteen kanssa. Meillä pienimmäistä (ja syntymätöntä) lukuun ottamatta kaikki on sairastanut vesirokon. Pitää vähän miettiä.

Tuo HPV on sitten taas ihan oma lukunsa...
 
Ärsyttävintä tässä on se että useimmiten näillä perusrokotuksista kieltäytyjillä ei ole minkäänlaista totuuspohjaa takana vaan päätös perustuu johonkin huhuun, netin keskustelupalstoihin tai tuttavan kokemuksiin. Valitettavasti näin terveysalan ihmisenä on paljon kokemusta näistä. Olen todella huolissani siitä että tämä trendi vaan lisääntyy ja kun ihmisten kanssa keskustelee niin siellä taustalla on joku edellä mainituista syistä eikä asiaan ole lopulta edes kunnolla perehdytty. Kun tuhkarokkoa alkoi olla Suomessakin niin kummasti nämä kieltäytyjätkin saapuivat rokotusta hakemaan. Parempi tietysti niin kuin että jää ottamatta.
 
Ja lisään vielä sen että vesirokko mielletään usein jotenkin tosi "helpoksi" taudiksi joka on hyvä sairastaa. Rokotteella saatu immuniteetti on paljon turvallisempi kuin sairastamalla saatu. Vesirokossa voi olla todella ikäviä jälkitauteja joista voi jäädä pysyviä vaurioita.
 
Älkää nyt enää jaksako siitä sikainfluenssarokotteesta. Sillä ei ole mitään tekemistä kansallisen rokotusohjelman rokotteiden kanssa.

Ei siinä mielessä olekaan tekemistä, mutta oma tarkoitukseni sen esille nostamisessa oli se, että siinä yksi piikki jota vakuuteltiin hyvin turvalliseksi ja ihmisiä "pakotettiin" sitä terveydenhoito puolella ottamaan. Ja kuinkas kävikään..
Ei ole tyhmyyttä tai vastuuntunnottomuutta ottaa hieman itselleen aikaa miettiäkseen ja selvittääkseen rokotteiden taustoja! Tyhmyyttä on sokeasti lähteä jokaiseen höpöhöpö-juttuun mukaan vain koska nyt niin käsketään. Ja ei EN puhu nyt vesirokko-rokotteesta!
 
Takaisin
Top