Vertailuja ja vinkkejä tuotteisiin

Minkäslaisia matkarattaita te äidit suosittelette alle 6kk ikäiselle lapselle...? Meillä on tulossa reissu loppuvuodesta ja tajusin juuri, että meidän yhdistelmävaunut on kyllä ehkä liian hankalat ja painavat kaiken muun tavaran lisäksi. Mietinkin, että onkohan joitain matkiksia, jotka saa näppärästi pieneen tilaan, mutta myös vauva viihtyy ja saa niissä nukuttua?
 
Nonnuli, mitkä tahansa matkarattaat käy, kunhan selkänojan saa vaakatasoon. Jonkin verran on sellaisia matkiksia, joissa tuota makuuasentoa ei ole. Muuten kannattaa varmaan katsoa sellaiset, jotka on ominaisuuksiltaan muutenkin itselle sopivat. Ja jos olette lähdössä reissuun lentäen, niin osan matkiksista saa pakattua omaan kuljetuskassiinsa, joka on aika näppärä. Toki ihan muoviinkin voi lentokonetta varten pakata, mutta tuommoinen kassi on kyllä näppärä.
 
Matkarattaista:
Jos aiot käyttää useammin kuin kerran, niin älä osta Carenoita. En ole kuullut keneltäkään hyvää ja meillä ei kestänyt edes ensimmäistä reissua. Nyt ostettiin Gesslein Swift rattaat käytetttyinä ja ne on ihan omaa luokkaansa! Niissä saa selkänojan riittävän alas asti.
Me käytettiin silloin siinä yhdessä reissussa ihan pienellä 'kantokassina' äitiyspakkauksen makuupussia, kun mentiin kylmään kohteeseen. Yli yksivuotiaalla me käytettiin matkarattaina jo Brio Ponyja, joissa ei saa makuuasentoon, mutta näillä on menty monet monet ulkomaan reissut.
 
Kiitoksia Mariannu ja Asteroidi. Oon kuullut joiltain mammoilta, että "vauvaa ei missään nimessä saa laittaa matkarattaisiin..." jne, mutta ajattelin, että täältä löytyy viisaampia! Noista Gessleineistä en on ole kyllä kuullut mitään huonoa.
 
Onko kenelläkään kokemusta britax b-agile matkarattaista (ja ehkä vähän yhteensopivasta kaukalostakin)? Haluaisin etupäässä helposti avattavat ja kasattavat rattaat, enkä pienimpiä mahdollisia rimpuloita, koska poika ei taida olla pienimmästä päästä ja tuskin kovasti lennelläänkään niiden kanssa. Tai ehkä paremminkin, haluaako joku suositella tiettyjä matkarattaita? Vähän katselen sillä silmällä, jos meille joskus tulee toinenkin lapsi, olisi kiva yhdistää niihin kaukalo. Nykyinen kaukalo kiinnittyy yhdistelmävaunujen runkoon, mutta runko on iso ja inhottava nosteltava autoon ja takaisin, joten ehdottomasti seuraavalle matkarattaisiin yhdistettävä kaukalo. Nythän niitä matkarattaita ei vielä ole hankittukaan.

Tästä päästään siihen, että en tosiaan jaksa enää kanniskella poikaa kaukalossa kuin ihan lyhyitä matkoja ja sille on jatkokäyttäjäkin tiedossa keväällä, joten turvaistuimia olen alkanut katsella sillä silmällä. Ilmeisesti selkä menosuuntaan, mutta muuten tuntuu vaikealta niitä vertailla. Poika oli 5kk neuvolassa 68,5 cm ja 8200 g, joten ei taida olla pienimmästä päästä. Olen katsellut Britaxin max way istuinta vasta netin välityksellä, joten jos jollakin olisi vaikka isompien lasten kautta jotain ajatusta tästä tai jostakin muusta istuimesta?

Enpä tiedä, miksi juuri britaxin tuotteita olen katsellut, kun nykyisellään meillä ei ole mitään sen merkin tuotteita. Mutta jos joku on hommannut maailman parhaat matkarattaat tai turvaistuimen, olisin iloinen suosituksista. :)
 
Ah, yksi mun lempiaiheistani :). Mä olin jossain vaiheessa ihan intohimoinen vaunujen/rattaiden tutkailija :). Olen myös merkkiuskollinen, joten meillähän on menossa jo toiset Teutonian yhdistelmät ja varastosta löytyy neitiä odottamassa Teutonian Timmyt, eli (mun mielestä) maailman parhaat naama menosuuntaan -rattaat. Turvaistuimet meillä on aina ollut Britaxilta. Pojilla oli Britaxin isofix-kaukalo, kuten nyt neidilläkin uudempi malli. Kakkoselle ostettiin silloin Babyweltin MoonKiss -matkarattaat, joihin tuon kaukalon sai napsaistua kiinni. Esikoisen kanssa en ollenkaan tajunnut että tuollainen systeemi olisi näppärä. MoonKissit oli loistavat kaukalon kanssa, mutta huonot noin muuten matkarattaina, eli ne lähti eteenpäin heti kun kaukalo ei ollut enää käytössä. Neidille ostettiin nyt just nuo b-agilet, nelipyöräisinä. Testattiin niitä pari kertaa jo ennen neidin syntymää kauppakeskusreissuilla niin että kakkonen (silloin jo siis melkein 4v) oli kyydissä ja olivat tosi hyvät. Nyt ovat olleet käytössä vain kaukalon kanssa. Eivät ole kaikista pienimmät matkarattaat, mutta meidän käyttöön ovat olleet ihan loistavat. Kasaussysteemi on tosi näppärä, ne saa oikeasti yhdellä kädellä kasaan, jos tarvetta on. Ja saa ihan heittämällä autoon ja autosta pois. Me säilytetään noita aina auton takaboksissa, eli ovat mukana aina jos tarvetta on. Luulen, että tulen tykkäämään niistä myös sitten isomman lapsen kanssa, joka jo istuu rattaissa. Ainoa miinus on se, että jalkatuki ei ole säädettävä, mutta ehkä kestetään se. Selkänojan saa kuitenkin ihan makuuasentoonkin.

Sitten turvaistuimista. Esikoinen siirtyi kaukalosta Britaxin Two-way eliteen (selkä menosuuntaan), kun siinä kohtaa en oikein tiennyt minkä istuimen haluaisin. Tuo kuitenkin siirtyi meillä nopeasti miehen autoon kakkosistuimeksi (siihen käyttöön oikein sopiva) ja mun autoon ostettiin Multi-Tech. Siitä tykättiin kovasti,ensin selkä menosuuntaan ja sitten naama menosuuntaan. Multi-Techistä esikoinen siirtyi sitten Kid-Fixiin, eli isofix-turvavyöistuimeen. Siinä istuu yhä pidemmät matkat, normiarjessa vaan korokejakkaralla. Kakkonen siirtyi kaukalosta Fix-Way -selkämenosuuntaan istuimeen, joka vastaa aika lailla tuota nykyistä Max-Wayta, oli vaan isofix-kiinnitteinen (samaan jalustaan kuin Britaxin kaukalo). Fix-way tulee myös neidille seuraavaksi istuimeksi, kun saadaan se veljen perheeltä lainaan. Fix-waysta kakkonen siirtyi tuohon Multi-techiin, kuten tulee neitikin tekemään, se odottelee neitiä varastossa. Ja nyt, 4-vuotiaana, kakkonen istuu myös Kid-Fixissä. Eli melkoinen kokoelma turvaistuimia löytyy, meillä kun on myös miehen autossa istuimet molemmille pojille...

Jos olisin nyt ostamassa neidille seuraavaa istuinta, ostaisin varmaan joko Max-fixin tai dualfixin, joka on varsin kiinnostava, kun on isofix-istuin, mutta sen voi kääntää myöhemmin myös naama menosuuntaan. Meillä pojat on siirtyneet kaukalosta pois noin 9kk ikäisinä ja sitten naama menosuuntaan noin 2-vuotiaina.
 
Wau, kiitos Mariannu kattavasta näkemyksestä britaxin isuimista! On se vaan hienoa kun voi kysyä kokeneemmilta vinkkejä. Minäkään en tämän esikoisen kanssa ymmärtänyt tarvitsevani matkarattaita ja yhteensopivaa kaukaloa, nyt tiedän etten pärjää kovin hyvin ilman. Ei vaan jaksa ton kaukalon ja yhdistelmien rungon kanssa lähteä oikein mihinkään. Nyt täytyy enää katsoa liikkeessä nuo britaxin matkarattaat, niin luulen että niiden osalta on päätös tehty.

Istuinta ehtii vielä miettiä, mutta luulen että meille tulee max way tai fix way, jos ei osoittaudu täysin autoon sopimattomaksi tai mahtumattomaksi. Ollaan vaan Tampereelle menossa käymään, joten ajattelin siellä vilkaista istuimia samalla kun rattaita, jo vähän etukäteen.
 
Meillä on tämän esikoisen kanssa ollut Brio Primo -turvakaukalo isofix-jalustaan asennettuna ja toimi tosi hyvin. Nyt kun poika alkoi olla siihen iso, niin ostettiin Brio Zento-istuin, jota voi käyttää nyt selkä menosuuntaan ja sen voi myöhemmin kääntää kasvot menosuuntaan ja käy 25kg:an saakka.

Britaxia ei uskallettu silloin aikanaan ottaa, kun tuttu lastentarvikemyyjä kertoi että niiden kaukaloissa oli ollut jossakin vaiheessa paljon itsekseen irtoavia kantokahvoja. Vika on varmasti sittemmin korjattu, mutta vähän epävarma tunne ko. merkistä jäi.

Meillä on nyt matkarattaat hakusessa, ja harkinnassa juurikin Carenat ja Emma -rattaat. Tuolla aiemmin Asteroidi taisikin ratkaista meidän valinnan :)

Syöttötuoli on myös hankintalistalla ja itse tahtoisin sen sellaisen Emma Easy-tuolin. Saa nähdä mihin tässä lopulta päädytään.
 
Meillä myös tuo Brio Primo kaukalo ja alkaa olemaan tosi ahdas nyt kun paksut talvikamppeet on käytössä. Tosi kätevää ollut kuitenkin kun monta kertaa viikossa isoveljen jääkiekkoharrastuksen takia hallilla ja peleissä kuljetaan, niin nostaa vaan kaukalo kärryrunkoon. Kärryinä meillä on brio sing (muistaakseni...). Ei taida olla mitään kaukaloa suurempaa istuinta minkä saa vielä kärryihin nostettua?? Siis travel system tyyppistä? En olekaan vielä ehtinyt tutkailla asiaa. Muuten tuo zento kuulostais hyvältä vaihtoehdolta seuraavaksi istuimeksi.
 
Onko teidän muiden lapsilla kävelytuoleja tai oletteko aikeissa hankkia? Me on suunniteltu, mutta kun pojalla painoa ja nyt n. 10kg niin mietitään että kannattaako 12kg:n maksimi-painorajalla olevaa häkkyrää enää ostaa. Tietääkö kukaan onko kävelytuoleja suuremmilla painorajoilla? Me on selattu verkkokauppoja eikä ole vielä vastaan tullut :sad001

Matkarattaat (ABC) löytyi käytettynä, samoin Emma Easy -tyylinen syöttötuoli, joten ne hankinnat on nyt check :)
 
Takaisin
Top