Verinen vuoto keskiraskaudessa

Sofi

Näppärä viestien naputtelija
Menossa vk 24. Aamulla vessassa käydessä huomasin semmosta vaaleanpunaista vuotoa pyyhkiessä, päivän mittaan jatkunut, kerran tuli verisempääkin. Nyt seuraillaan tilannetta, kuvaan on astuneet myös menkkamaiset alavatsakivut.
Kellään kokemuksia vastaavasta tässä puolivälin tienoilla? Edellisestä yhdynnästä on aikaa.
Vähän jännittää. :( Äitiyspolilta kyllä sanottiin, että jos pientä vuotoa tulee eikä voimistu voi odotella keskiviikon neuvolaan, jos alkaa vuotaa enemmän voi mennä päivystyskäynnille polille. Mietin tätä vatsakipua, että voikohan johtua eilisestä tanssitunnista, on nimittäin muutkin lihakset kipiänä. Mielestäni kipu ei johdu supistuksista, harkkoja mulla on ollut ja tänäänkin, mutta tämä kipu ei ole aaltoilevaa, se vaan on.
Kiitos kokemuksista, Sofi
 
Vastailin jo tuohon aikaisempaan ketjuun, joka myös käsitteli veristä vuotoa. Keskiraskaudessa siis täälläkin mennään, vaikka aikaisemman ketjun aloittaja puhuikin alkuraskauden vuodosta. Voit käydä sieltä lukaisemassa kommenttejani, mutta kirjoitan nyt tähänkin omia kokemuksiani.

Vuoto alkoi vkolla 20 ja ensimmäisenä päivänä siihen liittyi menkkamaista kipua sekä alaselän jomotusta. Minulla on ollut veristä vuotoa aikaisemminkin tämän raskauteni aikana, mutta nyt säikähdin kunnolla juuri kipujen takia ja siksi, että tällä kertaa vuoto oli oikein kunnolla kirkkaan veristä (ei mitään ruskehtavaa tuhrua) sekä omasta mielestäni melko runsasta. 
Kiitos ihanan "neuvolan tätini" sain vuodon alettua melkein heti ajan tk:n päivystävälle lääkärille ja pääsin tutkimuksiin, joissa tarkistettiin mm. kohdunsuun tilanne ja tulehdusarvot. Lisäksi minulla oli parin päivän kuluttua vuodon alkamisesta rakenneultra, jossa myös tarkistettiin, että vauvalla on varmasti kaikki hyvin. Ultrannut lääkäri sanoi, että joka viidennellä naisella on raskauden aikana veristä vuotoa ja näistä 90% synnyttää terveen, täysiaikaisen lapsen. Tämä lohdutti minua ja toivottavasti sinuakin.
Mitään syytä tähän vuotoon en ole vielä saanut kuulla, mutta kaikkien minusta otettujen testien tuloksetkaan eivät ole vielä saapuneet. Lepoa minulle on määrätty joka taholta (neuvolasta, tk:n lääkäriltä sekä ultranneelta lääkäriltä) ja neuvottu välttämään seksiä ja saunomista tulehdusriskien takia. Nämä ovat varmaankin jotkin yleisohjeet, jos veristä vuotoa ilmenee.
Vuoto jatkui vajaan viikon (väheni kylläkin koko ajan) ja on tällä hetkellä loppunut. Silti vessassa käynti on joka kerta stressaavaa, kun aina jännittää, ilmestyykö paperiin verta pyyhkäistessä.
Neuvolasta sain hyvän ohjeen: jos tunnet vauvan liikkeet, ei sillä silloin ole akuuttia hätää. Tämän säännön olen pitänyt mielessäni, mikä omalla kohdallani onkin helppoa, sillä olen tuntenut vauvan liikkeet voimakkaina jo viikolta 16 lähtien.
Tsemppiä sinulle ja toivottavasti kaikki menee hyvin! Ja neuvolaanhan ei voi koskaan soittaa turhaan eikä liian usein.
 
Moi! Mulla myös vuoto loppui ainakin toistaiseksi, mullehan ei tehty mitään kokeita mutta tein oman diagnoosin että liikunnasta ja seksistä vaikkakin yhdynnättömästä se varmaan johtui ja limakalvoperäistä... Tänään neuvolassa kaikki hyvin ja liikkeet tuntuu. Sitä mullekin sanottiin, että niitä kun seurailee (mulla myös tuntunut jostain vk 18 saakka) ja tuntee niin voi pääosin olla huoletta.    
Kiitos kokemuksistasi ja toivottavasti sullakin on kaikki hyvin ja kokeissa ei mitään! Kyllä tässä täytyy varmaan vähän himmailla, mutta ei tässä nyt niin pitkä aika enää ole. Siitä vessapaperin kyttäämisestä kun vielä päästäisiin... :)
 
Takaisin
Top