Verensokerin seurailua

Air4M

Sanavalmis juttuseppä
Joulukuunmammat 2015
Joulukuun mammat 2017
Elokuiset 2021
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jonne voi kirjoittaa raskausdiabetekseen ja verensokereiden seurailuun liittyviä asioita. Höpöttää voi vaikka ruoasta tai omista oloista, voidaan vertailla arvoja ja niin pois päin :dance011

Mä kävin eilen Tayssissa diabeteshoitajalla, joka oli tosi tyytyväinen arvoihin ja loi paljon positiivista mieltä. Olen ollut vähän ahdistunut, kun maha kasvaa ja tuntuu kuin olisin lihonut hurjasti, vaikka paino ei olekaan noussut. Maha kun ei aina näytä söpöltä pyöreältä, vaan istuessakin vaan läskiltä... Lisäksi ahdisti, kun en ihan tarkkaan tiennyt mittaanko sokereita oikein ym. Onneksi sain hyviä neuvoja ja lohdutusta siihen, että mittari ei ole kovin tarkka. Tärkeintä on, että sokerit pysyisivät pääsääntöisesti alle 7,8 ruokailuitten jälkeen (2h), silloin ei vauvalle ole mitään vaaraa mun arvoista. Eikä arvot ole noin korkeella käyneetkään. Lisäksi hoitaja jo etukäteen kertoi, että piakkoin arvot lähtevät mahdollisesti nousuun, muttei syy ole omissa syömisissä vaan istukassa ja raskaushormoonissa. Huh... kyllä tuli monin tavoin paljon parempi fiilis tuolla käytyä. Nyt luotan vähän paremmin siihen, etten omilla suupaloilla pysty yhtäkkiä mitään tuhoa tekemään.:dance008
 
Itsekin ajatellut että pitäisi perustaa keskustelu tästä "vaivasta", mutta kerkesit ennen:)
Täälläkin toistaiseksi pysynyt arvot hyvin rajoissa, harvoin ennen ruokaa arvot ollu yli 5 ja kertaakaan ei ole 1h arvot ollut yli 6!
Mulla oli soitto aika taannoin mun Radi hoitajalle ja se sano että vasta rv 20 jälkeen alkaa mun sokerit vaikuttaa vauvaan! Ja kun tää mulla jo toista kertaa niin varoitteli että lopummalla saattaa arvot alkaa heittelemään enemmän:/ kun yleensä uusineet radit on vaikeampia hoitaa kuin ensimmäiset... Mua niin pelottaa että joutuu aloittamaan insuliini hoidot! Kovin yrittää skarpata noiden sokrujen kanssa että ei tarvii kuin ruoka hoitoa:) ja hyvin ainakin vielä on onnistunut!
 
Mulla on taas ongelmana kun en uskalla pistää, mainitsinkin asiasta tuolla toisessa keskustelussa. Mulla on ens viikolla neuvolalääkäri mut ei paljon mitään arvoja näytettäväks kun pelottaa toi nipsaus. Kuulostaa varmasti aivan naurettavalta mut kyyneleet silmissä saa olla sen neulahomman kanssa ja välillä yritän tunninki mut en vaan onnistu. Mä en kyl tajuu kun alussa uskalsin hyvin ja edellisessäki raskaudessa se ei ollu mikään kummallinen juttu niin mikä histi nyt mättää? :sad001 Toi pistäminen on mulle nyt niin stressijuttu et en meinaa saada illalla unta kun yritän miettii et miten se aamulla onnistuis.
 
Suostusko sun mies pistää?
Onko muuten teillä miten noi mittaus päivät? Mulla on viikko 1 että pitää mitata 3 aamua ( paasto ja 1 h) ja viikko 2 niin 1 päiväkäyrä, jotenkin tuntuu hirveen vähälle kun edellisessä oli enemmän muistaakseni 5 aamua ja 3 päiväkäyrää... Onhan se toikin säästöä!:/
 
Mun mies on sitä itekki ehdottanu mut en uskalla antaa sen pistää. Kyl tän on oltava ohimenevää, en ymmärrä miksi muuten ennen ei oo ollu tällästä ongelmaa.
Mun pitää mitata 4 aamua pelkkä paasto ja 1 päiväkäyrä. Sen piti jo neuvolan mukaan siirtyä vähemmälle kun on pysyny arvot hyvinä mut nyt kun en oo melkein kahteen viikkoon mitannu niin tuskimpa vähenee. Mun sokerit pysy tosi hyvinä edellisessäki raskaudessa, tuntu et onko mulla koko raskausdiabetesta ku pysty syömään mitä vaan. Nytkin yhtenä päivänä ennen ruokaa oli 4.3 ja sit söin subwayn puolikkaan vaalean patongin täytteineen (tietty:happy:) ja fazerin kahvilan kunnon ison juustokakun ja mittasin tunnin päästä ja se oli 4.3.
Ja tosiaan on suuri poikkeus että syön tällästä epäterveellistä roskaruokaa vaan silti pysy arvot hyvinä.
Kai ne sokerit tässä vaiheessa vielä kurissa pysyy, jatkostahan ei voi tietää.
 
Aika vaikea tilanne toi sun pelko, toivotaan että menee ohi:)

Jäitkö mistä arvosta kiinni, ja kuinka paljon? Mulla oli niin hilkulla mulla oli se paasto arvo 5,9 joten ei edes paljon! Itsekin mietin että voiko olla mahdollista että herkut ei nosta kummemmin? Olen itsekin syönyt siis muutamia paloja suklaata ja tänään illallisen jälkeen kirsikkapiirakkaa ja siitä huolimatta oli 1h arvot alle 6:O
Tilanne siis saattaa muuttua kun raskaus etenee, mutta nauttikaamme kunnes niin käy :)
Vaikka herkut ei niinkään nosta arvoja niin en kyllä viitsi kuin kerran viikossa vähän herkutella muuten pitäydyn kunnon ruoka valiossa! Painokin on lasku suunnassa :) aina positiivista!
 
Mulle sanoi diabeteshoitaja, että jos herkkujen kanssa syö myös terveellistä, kunnon ruokaa, niin ei nosta niin paljoa sokeria. Sillon se herkun osuus ei pääse korostumaan. Eli jos vaikka lounassalaatin päälle vetää jäden, niin homma on ihan ok, kun taas jos vetää välipalaks pelkän jäden voi sokerit kohota. Mä kun koin huonoa omaatuntoa herkuista, niin sanoi, että herkut kuuluu elämään ja tarkoitus on mennä niin pitkään kun mahdollista ruokavaliolla, josta ei ole joutunut karsimaan mitään pois.

Se miksi sokeri lähtee kohoamaan noin 20rv kohdalla, johtuu istukasta ja raskaushormoonista eli ei syömisistä! Toki voi syömisillään kikkailla, mutta insuliini ei vaan pärjää raskaushormoonille ja sen takia tätä verensokeriongelmaa esiintyy raskauden aikana. Älkää siis liikaa piiskatko itseänne asiasta, jolle ette mitään voi. :)

Mulle ohjeena on vaan mittailla oman syömisrytmin mukaan. Mittaan, kun on sopiva hetki. Eli en rytmitä ruokailua ja elämää sokereiden mittailun mukaan, vaan otan arvon sillon ku sopii. Ja mulla tosiaan ohjeena ottaa 2h ruokailusta, koska 1h ruokailusta arvolla ei hoitajan mukaan ole tässä vaiheessa raskautta mitään merkitystä. Sanoi, että Pirkanmaalla tapana hoitaa jokainen yksilönä ja suunnata myös ohjeet tarpeen mukaan, kun monessa muussa paikassa mennään ns. "perusohjeen" mukaan, jossa rajat ja säännöt on tosi tiukat ja joustamattomat. Tässä vaiheessa merkitystä on siis sillä, että arvo on alle 7,8 2h ruokailun jälkeen, jolloin ei vaikuta vauvaan. Myöhemmin rupean minäkin mittailemaan tunnin jälkeen, en tiedä miksi se sitten muuttuu... Mutta eiköhän tästä voisi päätellä, että teillä asiat ihan kunnossa, jos jo tunti ruokailusta on arvot tuota luokkaa. :)
 
Ja mulla tayskäynnit kuukauden välein. Lähetän aina puolessavälissä yhden seurannan ja vien sitten käynnille uuden.
 
Ahaa tämähän sen sitten selittää miksi jälkkärin ei nosta :) tosiaan kun ruoka on terveellistä oppikirja luokkaa niin ilmankos kun sokrut pysynyt hyvänä! Tosiaan kun mun herkuttelut on ruuan yhteydessä... Kiitos air selvityksestä, aina oppii jotain uutta:)

Tänään aamulla meinas morkkiksen saada kun aamun paaston mittasin ja se oli 5.4 :O vaikka en mitään normista poikkeavaa syönyt!
Olisko ollut liian pitkä "paasto" iltapalan ja aamupalan välissä eli 13h... Meni vähän turhan lähelle rajaa:sad001
 
Mulla rasituksessa muut arvot oli hyvät mut kun sen paastoarvon piti olla alle 5.3 niin mulla tasan sen 5.3 niin aika hilkullahan tuo oli.

Onneks mua himottaa salaatit niin tulee syötyä joka ruoalla joka tapauksessa paitsi aamulla ei oikein puuron kylkeen nappaa salaattia syyä. Mä teen aina sellaset järkkyisot salaatit jääkaappiin niin voi kaks päivää syödä sieltä.

Mullakaan ei oo tullu mieleen että ruoan jälkeen syöty jälkkäri vaikuttas eri tavalla ku esim: ilman kunnon ruokaa syöty jälkkäri.

Mulla vähän tyhmä neuvolatäti kun sanoi ettei pullaakaan yleisesti kukaan syö kun jouluna ja juhannuksena. Näkisimpä sellasen henkilön joka oikeesti laittaa mitään herkkua suuhun vain kahesti vuodessa :hilarious:
 
Joo mua kanssa rauhoitti hirveesti, kun pääsin hoitajan kanssa juttelemaan. Olin ite ollu kans vähän huolissani rajan tuntumassa olevista arvoista, mutta hoitajan mukaan ajoittaista ylityksetkään ei haittaa. Sanoi, että onhan se ihan ymmärrettävää, jos syö vaikka kylässä ruokaa ja kahvin kanssa herkkuja, että sokerit on ihan eri luokkaa kun normi kotiruoan jälkeen. Tärkeintä on, ettei arvojen ylitys mene jokapäiväiseksi. Lisäksi helpotti tieto, etten yhtäkkisesti pysty mitään pahaa tintille tekemään syömällä joskus epäterveellisesti. Ja just tuo, että nimenomaan se hormooni vaikuttaa niin vahvasti sokereiden nousuun.
 
Taitaa olla joku terveysfriikki sun neuvolatätis... Huhhuh! Eiks yleensä just suositella, että pieni herkku vaikka ruoan päätteeks pitää pahimmat mieliteot ym. poissa. Ja en nyt siis puhu raskauden mieliteoista :D Niille kun ei aina tunnu voivan mitään...
 
Ja jos on normaalistikkin syönyt jälkkäreitä ja herkkuja niin mitä se elimistö tykkää siitä kun niitä sokereita ei tuu enää juurikaan.
Vasta oli se dokumenttikin missä oli identtiset lääkärikaksoset joista toinen lakkas syömästä sokeria ja toinen rasvaa niin se joka jätti sokerit pois oli loppupeleissä kakkostyypin diabeteksen rajamailla, ja nää molemmat oli siis hyväkuntosia ehkä noin 30-40-v miehiä.
Eli jos ei syö sokeria (missään muodossa) juuri yhtään niin varmemmin saa diabeteksen.
Mun se neuvolatäti sano tosiaan ettei mitään makeaa ja hedelmiä (tai n.desi marjoja) max.3 päivässä. Ei banaania tai viinirypäleitä, niitä nyt en muutenkaan syö.
Tiukka täti :grin, vähän tyhmäntiukka mut eihän sen sana oo laki että syön joskus jonku keksin tai sokeroitua jogurttia jälkkäriks.
Air4M: Mitkä sun arvot oli sokerirasituksessa?
 
En mä oo käynyt koko rasituksessa. Mulla oli sokerit koholla vuosia sitten ja aloin sillon syömään niihin lääkettä. Ei siis ollut diabetestä vaan yritin tehdä korjausliikkeen, ettei sitä tulisikaan. Sillon sokerirasituksessa tunnin arvo oli koholla. Muutin elämäntapoja ja paino tippui. Arvot normalisoitui ja annosta puolitettiin. Sen jälkeen oon käynyt vuosittain tsekkaamassa, että tilanne on hyvä. Mulla on pcos ja se lääke auttaa myös siihen, joten sitä ei lopetettu. Nyt sitten raskauduttuani, lääkärit olivat sitä mieltä, että koska lääkitystä on tässä vaiheessa tyhmä ottaa pois ja sitten tehdä siitä parin kuukauden päästä rasitustestiä, niin mua tarkkaillaan kuin olisin kakkostyypin diabeetikko. Olisi ollut turha riski vauvalle, jos sokerit olis noussu lääkkeen jätön jälkeen. Nyt sitten mennään näin ja synnytyksen jälkeen lääke lopetetaan ja testataan sitten verensokerin tilanne uudestaan. Ne oli ikäänkuin jättänyt mut roikkumaan tuolla yliopiston terveydenhuollossa sen sijaan, että ne olis tarkistanut mikä tilanne on ja tarvitaanko oikeesti lääkitystä. Ja ei mullekaan sit tullu mieleen asiaa kyseenalaistaa...
 
Joo, parempi ottaa varman päälle.
Mulla lukee näissä lappusissa että verensokeri pitäs olla ennen ateriaa alle 5.5 ja tunti aterian jälkeen alle 7.8 niin miten voi olla näin paljon eroa jos sulla sen pitää olla alle 7.8, 2 tuntia aterian jälkeen, vai ymmärsinkö mä ihan väärin?
Vai johtuiskohan noin erilaiset ohjeet just siitä että sulla on ollut ennestään noita sokerihommia?
 
En tiedä. Mulle hoitaja selitti eron juuri sillä, että "normi" ohje kaikkialla on tuo tunti, mutta se ei ole ainakaan alkuraskaudessa järkevä. Loppupuolella rupean minäkin mittailemaan tunti ruokailusta, mutta sitä en tiedä mikä raja-arvo silloin on. Hoitaja sanoi tosiaan myös, että vauvalle ei koidu haittaa, kunhan nimenomaan tuo kahden tunnin arvo pysyy pääasiassa alle 7,8. Sanoi, että voin toki mitata tunnin arvojakin, mutta niillä ei ole mitään merkitystä.
 
Äääh.. ahdistaa... nyt on tullu syötyä sellasta kuraa, että arvot on likistelly raja-arvoja :sad001 Paha fiilis... Lomailu on loppujen lopuksi ihan perseestä, kun menee rytmi ihan sekaisin ja tulee syötyä ulkona. Ja sit mies toi laivalta daimia, niin olihan sitä pakko syödä... Harmittaa ja kiukuttaa! Olin alkuun niin tarkka, että tuli 600g kasviksia päivässä ja riittävästi maitoa ym. ja tänäänkin tullu syötyä ihan tyhmästi. Aamupalaksi paahtoleipää, kun kurkku kipeä, lounaaksi ravintolassa broileriburgeria ja nyt sitten päivän kolmas ruoka eli iltapala. Kolme ateriaa! Ja välissä sitä suklaata... ei herraje. Onneks sentään käytiin kävelyllä tänään... Paska fiilis.
 
Tiedän ton morkkiksen täällä sellainen myös! Tässä pari iltaa tullut mätettyä mitä sattuu, karkkia, kepulaa, limua! Miksi... Mies lähtee tänään töihin niin taas palataan ruotuun!
Millä viikolla sä air meet? Et tainnut vielä 20? Mulle neuvolassa sanottiin että vasta ton rv 20 jälkeen omat sokerit haittaa vauvaa.
Pakko vaan nyt saada itseään niskasta kiinni ja palata ruotuun ja lopettaa toi naamansa täyttö!
Mutta ollaan mekin ihmisiä ja joskus on meilläkin oikeus herkutella, eiks niin:)
Välillä epistä kun "normi" odottajat saa mättää mielin määrin ja miten tahtoo mutta itse joutuu miettii joka suullista mutta taas toisaalta on kanssa hyvä kun miettii joka suullista niin saa vauva parhaan mahdollisen alun ja hyvän ravinnon kasvuun:)
Tsemppiä siskot!:)
 
Mähän hetken tarkkailin sokereita ja mulle raja-arvot oli paasto: 5.2 ja aterian jälkeen 7.8.

Miten noissa paastorajoissa voi olla noin paljon eroja? :eek:
 
Kiitos Äippä :) Mulla viikkoja tänään 17+5. Juu, ei tää mitään normiruokailua oo nyt ollut... Ehkä nää vikat kaks lomaviikkoa menee helpommin. Toivotaan. On nimittäin ihan pyllystä, kun yrittää iltapalalla korjata päivän tekemisiä ja tekee mieli pyytää pieneltä anteeks. Tuli kyllä parempi mieli, kun söin vähän vihanneksia ja join iiiison lasin maitoa ja mies lohdutti.
 
Takaisin
Top