veren vuodot raskaus aikana?

basura

Puuhakas puhuja
Tahtoisin tehdä tälläistä yleistä "galluppia" että paljonko on tullut, missä vaiheessa, selvisikö syy koskaan ja miten siinä sitten kävi?

Itsellä on pientä ruskeaa tuhrua, seksin jälkeen veristä, ykskaks yllättäen runsastakin vuotoa, välillä rusehtavaa/geelimäistä valkovuotoa ja välillä ei mitään. Ja ainakin viime sunnuntaina kaveri oli vielä myllertämässä normaalisti mahassa.

Nyt sitten ekaa ultraa ootellessa 30.6. pitää olla harrastamatta seksiä ja ottaa muutenkin varovasti että voivat sitten paremmin sen gravidassa tutkia. Kuulemma ainakin keskenmenon riski on suurempi nyt koko raskaus ajan..[&:]
 
Itsellä tuli tuossa eilen kirkasta verta paperiin pyyhittäessä viikkoja oli  10+6. Enempää vuotoja ei toistaiseksi ole tullut ja kipujakaan ei ole. Ultra olis ens torstaina että katsotaan nyt mitä tässä tulee käymään, onko ketään elossa ja jatkuuko nyt vuodot.. Inhottavia nämä [&o] Päivystykseen soitin ja siellä sanottiin että rauhallisesti otettava ja seurattava tilannetta!
 
Sama juttu täälläkin..verenvuotoa on tullu viikolla 16...olin kyllä ihan paniikissa ja soitin heti päivystykseen, sanoivat että raskausaikana limakalvot ovat todella herkkiä/kuivia joten ne puhkeavat entistä herkemmin. Itkin kun hullu, koska luulin että nytkö se keskenmeno sitten tuli, mut onneks vuoto loppui melkein heti eikä verta enää sen jälkeen ole näkyny.
Et kannattaa pysyä rauhallisena ja seurata tilannetta, kyllä ne sairaalatätit osaa auttaa jos jokin menee pieleen (mitä en kyllä toivo kenellekkää) [:)]
 
Mullakin oli alussa paljon verenvuotoja. Tai usein, yleensä seksin jälkeen ja joskus ihan muuten vaan. Kävin päivystyksessä joskus rv 12 ja kaikki oli hyvin. Sen jälkeen ei ole ollut mitään tähän mennessä. oikeessa ultrassa sitten sanoivat että istukka on aivan kuhdunsuun reunalla että se siitä vuoti. Istukka on nyt sitten vissiin noussut ylös päin niin kun kuuluukin kun ei ole enää vuotanut..toivottavasti ei enää vuodakkaan, ei ollut ollenkaan kivaa. Vieläkin aina kun tuntuu oudolta niin henkisesti valmistautuu että nyt tuli taas mutta ei oo vielä tullut. Kuulemma alussa voi olla paljon erilaisia harmittomia vuotoja ja kaikkeen ei keksitä aina ees selitystä. 
 
aika hurja juttu tuulienkeli! kerrottiinko koskaan sitten syytä noille vuodoille tai miksi poika synty niin aikaisin? Vai oliko kaveri vaan niin malttamaton?
 
Mulla oli koko alkuraskauden seksin aikana vuotoa, tuhrua enemmän, mutta pari kertaa enemmänkin ja välillä sattuikin kun osui jonnekin, ilmeisesti kohdunnapukkaan. Varsinkin isompi vuoto säikäytti. Sitten keskiraskaudessa sekä vuodot että kipu jäivät pois. Kuulemma kohdunnapukka ja limakalvot voivat raskausaikana olla niin verekkäitä, että seksin aikaiset/jälkeiset verenvuodot ovat tavallisia, koska pienestäkin osumasta saattaa vuotaa yllättävän paljon. Mitään haittaa siitä ei ole eikä ollut meidänkään kohdalla.

Tottakai verenvuoto voi johtua jostain "oikeastakin" viasta ja siksi asiaan pitää suhtautua varovaisuudella. Tyypillisin haitallisen vuodon syy lienee varmaan eteisistukka ja se pitää tutkia ultralla. Yleensä eteisistukan takia tulee yhdyntäkielto raskauden loppuun, ettei istukka rasituksessa irtoaisi. Eteisistukkaa itsekin pelkäsin, mutta onneksi löytyi etuseinäistukka, joka on hyvällä etäisyydellä kohdunsuusta eli ei ollut ongelmaa sen suhteen.
 
TuuliEnkeli: Onko sulla esim. yliliikkuvuutta nivelissä? Sidekudosvenyvyys on yksi mahdollinen syy ennenaikaisiin synnytyksiin, tosin yllättävän vähän tunnettu lääkäreidenkin keskuudessa. Se ilmeisesti minulla oli syy siihen miksi poikanen meinasi syntyä 29. viikolla, siis yliliikkuva sidekudos, joka tekee myös kohdunsuun tukirakenteista heikkoja. Kohdunsuu avautui mulla sisältäpäin hyvin herkästi supisteluista (jotka toki oli kivuliaita eli eivät mitään ihan pelkkiä harkkareita), kudokset vaan antoi periksi. Suvussani on samaa käynyt ja keskosiakin useita. Itse olen onnistunut vielä pysymään yhtenä kappaleena, mutta kuulemma kiire saattaa tulla sitten kun aika tulee, kun kudokset saattavat päästää vauvan aika helpollakin ulos.

Sori aiheen vierestä kirjoittelu, tämä ei tietenkään liity mitenkään erityisesti verenvuotoasioihin, vaikka sidekudosvenyvyys saattaa joskus aiheuttaa verenvuotoakin helposti...
 
Mulla tuli rv 6+4 tuhruvuotoa -> syy osittainen keskenmeno (kaksosista toinen luovutti)
Sitten rv 12+5 polviin asti verta -> syy todennäkösesti toisen alkion "jämät" mitkä vuosi ulos. Tämän jälkeen runsasta vuotoa vielä 2 kertaa ja ruskeaa/lähes mustaa tuhruvuotoa päivittäin noin rv 20 asti.
Nyt viime torstaina rv 25+4 olin sairaalassa yön yli verisen vuodon takia -> syy tuntematon. Pitäis varmaan taas soittaa kun eilis illasta vuotanut taas 4 siteellistä...

Mulla on kestomenkat *huokaus*
 
Mulle tuli runsasta vuotoa (paljon runsaampaa kuin menkat) 3 päivää just kun oli tullut 12rv täyteen, sitten se pikku hiljaa väheni ja loppui. Kaiken kaikkian kesti pari viikkoa. Ultrassa syyksi todettiin kohdun suulla oleva hematooma, joka vuosi, mutta parani itsekseen. Hematooma vuodon oireisiin kuuluu kuulemma se, että vuotoa holahtaa yhtäkkiä hirveesti ja sit ei tuu mitään vaikkapa vuorokauteen ja sit taas holahtaa. Hematooma kuulemma kerää verta rakkulana ja sit ku on tullut täyteen, niin tyhjenee...
 
voimia nobodylle! ( ja tietysti muilekkin vuotostressaajille) Ei varmasti ole kivaa noin pitkällä vielä jännittää noista "menkoista"
 
laitanpa minäkin oman vuotohistoriani tänne [:D]

ekassa raskaudessa vuoto alkoi rv6+. viikon verran tuhrua, jonka jälkeen menkkakipujen kera kunnon vuoto > keskenmeno
tokassa sama homma mut alkoi n. rv8+. keskenmenoon loppui  sekin raskaus.
kolmennessa ei vuotoja, kuitenkin meni kesken.
tässä neljännessä tuhruilua n.rv5 ja pelkäsin tietenkin pahinta. vuotoon ei löytynyt syytä ja raskaus jatkuu edelleen [:)]
 
voi ei..oot tulitikku just tommonen malli esimerkki siitä että joskus ne voi merkata pahinta ja joskus taas ei edes keksitä syytä. Mut varmaan aika rankaa tommonen keskenmenoilu putkeen..onneks teillä näyttää potkivan nyt hyvin [:)]
 
Vastaanpa minäkin tähän...

Alkuraskaudessa vuotoja ei ollut ollenkaan.

Rv 11+4 alkoi yhtäkkiä RUNSAS verenvuoto, jota seurasivat pienet supistukset. Verta vuosi reilut 2 desilitraa. Verenvuoto jatkui hieman vähäisempänä pari päivää, vuoto suht kirkasta verta, hyvin pieniä hyytymiä. Tilanne tarkistettiin juhannuksesta johtuen ultrassa vasta parin päivän jälkeen.
Ultra 12 + 0 -->vauva liikkuu ja sydän lyö --> ei löytynyt syytä runsaalle vuodolle --> ei tarvetta muuttaa elintapoja ollenkaan

Välissä pienempää vuotoa, ihan sellaista harmitonta teelusikallinen silloin ja toinen tällöin.

Rv 13 +4 --> runsas verenvuoto (noin 2,5 desiä) --> ultra --> kaikki hyvin vauvalla --> syy todennäköisesti eteisistukka

Nyt mennään 18 +1 ja toistaiseksi sekä äidillä että vauvelilla kaikki ok.
Eli aina runsastakaan verenvuotoa ei tarvitse pelästyä.
 
Itselläni oli odotusaikana muutamia kertoja, jolloin tuli verta. Ja kaikki verenvuotokerrat käytiin synnärillä tarkistuttamassa, että kaikki oli ok. Mitään varsinaista syytä ei verenvuodolle löytynyt. Välillä veri oli kirkasta, välillä rusehtavaa. Määrät eivät olleet suuria, ihan muutamia ruokalusikallisia maksimissaan. Verenvuoto ei liittynyt mitenkään seksiin tai muuhunkaan. Sitä vaan tuli muutamia kertoja. Lääkärin mukaan mun limakalvot vaan on niin herkät, että alkaa herkästi tihuuttamaan, vaikkei mitään ärsytystä limakalvoille tulisikaan. 
 
Alkuraskaudessa oli pari kertaa menkkojen aikaan jotain pientä vuotoa lähinnä pyyhkiessä ja joskus seksin jälkeen. Rv 23 oli iso pelästys kun verta hulahti yllättäen yks ilta niin että reidetkin oli veressä-- keskenmeno ajattelin itse heti. Kättärillä tutkittiin ja sieltä löytyi sitten polyyppi, joka oli sisätutkimuksessa edellisenä päivänä ilmeisesti ärtynyt. Yön yli pitivät tarkkailtavana, ja sitten seuraavan viikon varrella välillä pyyhkiessä jotain muutama tippa verta oli. Sen jälkeen ei ole mitään ainakaan toistaiseksi ollut. 
 
Olen rv 18 ja jonku aikaa tullut rusahtavaa valkovuotoa, joka näytti muuttuvan verisemmäksi... syytä en viedä tiedä, toivotaan parasta ja pelätään pahinta...
 
Kyllä kai ne taitaa olla aika yleisiä MaHeJaJaMi..ainakin tän keskustelun osalta vois niin päätellä. Mulle ainakin sanottiin että jos ei muutu runsaaksi tai ole kipuja niin syytä ei pitäisi huoleen olla. Mutta eihän sitä koskaan tiedä. Hyvähän se on tarkastaa mutta jos sullakin on esim muutama vko seuraavaan ultraan niin ite ehkä koittaisin ootella sinne asti jos ei muutu vuoto tai oo niitä kipuja. Tosin eikös myös joku virtsatulehdus tai vastaava voi tehdä rusehtavaa valkovuotoa? Soittele neuvolaan jos kovasti huolettaa ja kysele mitä ne siellä on mieltä. Mutta kuten noista kaikista vuodoista voi päätellä et se voi olla mitä vaan..harmitonta tai pahinta.. 
 
On se kyllä outoo kun pitää tuommosia kakkoja tulla aina välillä... [:@] hermostuu ihan syyttä...ainakin minun kohdaltani. Nyt taas joku pari päivää sitten oli tuosta vaan tullu verta, ei onneks paljon mut silti... en tykkää yhtään kun heti rupeaa miettimään että mikä on vialla ja mitä teki väärin [:(] en tällä kertaa soittanu päivystykseen vaikka mieli teki kovasti. Seurasin tilannetta eikä sen jälkeen ole enää tullu minkäänlaista vuotoa. Halluisin kyllä silti tietää mikä aiheuttaa sen vuodon. Mulle on kyllä sanottu et se johtuu limakalvoista (ne on niin kuivia raskauden aikana), mut silti joka kerta kun sitä vuotoa tulee niin rupeaa miettimään kaikkea pahinta [:(]
 
Huh huh. Onneks on näitä foorumeita olemassa. Juuri huomasin että on tullut rusehtavaa vuotoa alkkareihin. Hyvin vähän kylläkin, ja hyvä etten jo ambulanssia tilannut [8|] Meillä on juuri eilen illalla sekstailtu joten johtunee siitä sitten. Toivotatvasti ainakin oli vuoto siinä eikä tule enempää.
 
Mulla on ollut nyt rv 8+2 kohta viikon verran epämääräisen oloista tumman ruskeaa/ hieman veristäkin vuotoa, jonka seassa viikonloppuna oli myös hyytymiä. Vuto tarkistettiin maanantaina lääkärissä. Nyt vasta huomasin, ettei lääkäri itseasiassa sanonut mitään syytä tuolle vuodolle. Antoi vaan sairaslomaa muutaman päivän ja käski levätä. Niin ja ultrassa näkyi syke, eli oli siellä ainakin vielä maanantaina elämää. Vuoto jatkuu edelleen. Eilen oli jo tosi vähäistä, tänään taas ollut pikkaisen runsaampaa ja verisempää.. huokaus.... nää ei oo kyllä yhtään kivoja, kun koko ajan saa sydän kurkussa pelätä pahinta. Voimia meille kaikille!
 
Takaisin
Top