Veren hyytymistekijät

Tii

Jostain jotain jo tietävä
Onkos teillä muilla ollut ongelmia veren hyytymisen kanssa? tai siis sen hyytymättömyyden kanssa lähinnä. Mulle tänään labrassa sanottiin, että pitää heti varata lääkäriaika, kun ei verikokeiden pistohaavat hyydy. (Olin sokerirasitustestissä ja melkein kolme tuntia odoteltiin ensimmäisen pistohaavan hyytymsitä. Uskalsivat kuitenkin päästää lopulta kotiin, kun lupasin soittaa lääkäriajan heti tänään.) Nyt odottelen, että neuvolan soittoaika alkaa ja pääsen varaamaan lääkärin sitä kautta.

Labran täti sanoi, että sut laitetaan sitten aikamoisiin testeihin tän takia, mutta on tärkeetä selvittää. Veren vuodon tyrehtymisen ongelmat varsinkin synnytykseen liittyen voivat olla kohtalokkaita. Onkos tietoa kellään mitä tälläiset testit on?
 
Mulla todettin APC-resistenssi (suurentunut veritulpan riski) alkuraskaudesta. Mulla tää tutkittiin sen takia kun äidillä oli viime kesänä keuhkoveritulppa ja tuo todettiin sillä geeniperinnöllisenä, niin hänen lääkäri oli sitä mieltä että mut pitää tutkia heti koska oon raskaana. En oo ihan varma onko tää nyt sama asia kun sulla, mut mulla tuo ainakin selvitettiin ihan verikokeella tuo tekijä. Tämän takia mä joudun lääkitykselle heti synnytyksen jälkeen ja mikäli oikein ymmärsin niin se lääkitys kestää 6 viikkoa.
 
On eri juttu kuin Morkailla...

eli tämä liittyy trombosyytteihin. Mulla on lievä trombosytopenia eli trombosyyttien eli veren hyytymistekijöiden alhaisuus. Kannattaa lueskella netistä. Esim. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00527

Mulla tosin ei ole vuototaipumuksia ollut. Mustelmia tulee helposti ja ne lähtee todella hitaasti pois ja kyllä mullakin saattaa pistokohta jäädä hetkeksi vuotamaan mutta ei noissa mittakaavoissa. Haavat parantuu myös hitaasti. Trombosyyttien normaalitaso on 150-400 ja mulle ne on jatkuvasti alle 100, n. 70-80. Ensimmäinen synnytys käynnistettiin, kun arvot laski 43 (vuototaipumus lisääntyy kun mennään alle 50). 

Trombosyyttien määrä selviää verenkuvasta eli yksinkertaisella verikokeella. Trombosytopenian (tai jos on jopa hemofilia eli verenvuototauti) syyn selvittäminen onkin monimutkaisempaa. Mulla on aikuisiällä (n. 20v) huomattu tämä ja tehtiin luuydintutkimus ja sisäelinultra (joskus pernan poisto auttaa tähän vaivaan), mutta mulla sitä syytä ei koskaan löytynyt eikä tutkittu sitten sen pidemmälle koska se ei varsinaisesti vaivaa mitenkään. Kaksi synnytystä olen läpikäynyt normaalisti. Nyt kun tämä vauva on ajoittain perätilassa, pelkään hieman mm. sitä että jos joutuisin sectioon, tuleeko vuotoja vai ei, koska mulle ei koskaan ole tehty isoa leikkausta. 

Trombosyyttejä voidaan tiputtaa synnytystä silmällä pitäen jos ne laskee liian alhaiseksi, jotta ne saadaan riittävän korkealle ja turvalliselle tasolle.

Että mene nyt turvallisin mielin sinne kokeisiin, kaikkiin mitä he haluavat tehdä, koska se on tosiaan synnytyksen kannalta hyvin olennainen seikka. Äläkä kuitenkaan etukäteen maalaile liikoja piruja seinille koska asiaa siis pystytään hyvin hoitamaan kun se on tiedossa. Ja ensin tietenkin ratkaisee se, millaiset arvot sinulla on ja onko kyse samasta ns. sairaudesta kuin minulla on.

Kerrotko myöhemmin lisää miten asiat sun kohdalla menevät, mua kiinnostaa hirveän paljon itsenikin kannalta. Tsemppiä!
 
Trombosyyttejä voidaan tiputtaa= Eli tiputuksella annetaan verta jossa on paljon trombosyyttejä, joilla lisätään niiden määrää omassa veressä
 
Kiitokset kommenteista, erityisesti Tatjuskan viesti oli valaiseva ja helpottava. Lääkäri soittelee huomenissa ja kertoo miten edetään, joten kerron sit taas lisää. Ehkä osaan jopa kysyä häneltä jotain (kun lääkärit ei aina osaa kysymättä kertoa).
 
Lääkäri laittoi lisää verikokeita ja taas on kyynärtaipeet ihan mustina (tulee mielettömän kokoisia mustelmia). Sanoi soittavansa, jos kokeissa ilmenee jotain epätavallista. Neljä päivää oon nyt ootellut, eikä soittoa ole kuulunut. Eli ilmeisesti mitään poikkeavaa ei ole löytynyt. Lopettaakohan ne nyt sitten tutkimisen tähän? Aika oudolta kuulostaa, jos tilanteen vaan annetaan olla. Pitää yritää udella seuraavassa neuvolassa reilun viikon päästä, jos ei mitään kuulu siihen mennessä...
 
Ei ollut mitään poikkeavaa kokeissa. Pitää kuulemma vaan synnyttämään mennessä mainita, että tämmöistä on ollut emoticon
 
Takaisin
Top