Vegaani raskaana

Täällä yksi lähes vegaani. [emoji3] En ole täysin orjallinen maitotuotteiden kanssa, tai lähinnä juustoja joskus popsin.. Lihaa ja kalaa en ole syönyt kun joskus lapsuudessa.
 
Täällä 24 vuotta ollut ilman kalaa,kanaa,lihaa ja kanamunii. Maitotuotteita hyvin vähän. Eli olen laktovegetaristi.
En kaipaa lihajuttui ollenkaan ja pari lastanikin on valinnut tämän tien ihan omasta halustaan.
Kaikki vitamiinit tulee paitsi b12 purkista.
 
Löytyihän niitä muitakin!! Mä olin ennen raskautta ja alkuraskaudesta täysin vegaani, nyt oon aloittanut maitotuotteet. Olin yllättynyt kui hyvin neuvolas suhtauduttiin vegaaniuuteen, olin lukenu kaikkia kauhutarinoita ettei sielä hyväksyttäis :D
 
Nykyisten ravitsemussuositusten mukaan vegaaninen ruokavalio sopii kaikille, myös raskaana oleville ja lapsille, eli ei ne siellä neuvolassa oikein voi olla hyväksymättäkään. :wink Meidän terkka on ollut oikein asiallinen ruokavalion suhteen, kysellyt toki mitä syö jne. mutta oletan, että samanlaisia kysymyksiä kysellään sekasyöjiltäkin. Lääkäri kyseli vielä erikseen B12:n syömisestä ja jostain muusta, ja mielestäni ne olivat ihan tärkeitä ja aiheellisia kysymyksiä.
 
Mä miellän itseni joustavaksi vegaaniksi. Syön tavallisesti etenkin kotona vegaanisesti, mutta joustan tilanteen mukaan. Nyt raskauden eka kolmannes takana. Pahoinvointia oli sen verran, että jouduin vaihtaan tofut leivän päältä juustoon ja muniin, kun ei vaan normaalit sapuskat mennyt alas. Ja nyt kesälomareissussa tuli syötyä ihan lihaakin jonkin verran, kun oli vaikea löytää ravintoloista kasvisruokaa, joka olisi maistunut ja jossa ei olisi listeriariskiä. Koitan palailla normaaliin ruokavalioon pikkuhiljaa. Ikävästi oon ehtinyt jo tottua juustoihin ja muniin, mutta kai sitä tottuu poiskin kun vaan alkais taas uskaltaa laittaa tofua leivälle.

Neuvolassa suhtauduttiin ihan asiallisesti ja sain pyytäessä lähetteen ravitsemusterapeutille. Aika hyvä juttu, että pääsen tarkistaan ammattilaisen kanssa oonko oikeilla linjoilla syömisteni kanssa. Tässä kohtaa jos koska olisi kiva tietää saavansa riittävästi kaikkia ravintoaineita ja toisaalta saada myös neuvoja lapsen ruokkimiseen.
 
Takaisin
Top