Vauvojen viittomakieli aikaiseen kommunikaatioon

CherryRed

Keskustelun kolmiottelija
Joulukuiset 2022
Onko kukaan opetellut ja opettanut vauvoilleen viittomia aikaiseen kommunikointiin, ennen kuin vauva pystyy sanallisesti kommunikoimaan asioita?

Olisi kiva kuulla kokemuksia.
Itsellä on suunnitelmissa, mutta pitää vielä ottaa itse selvää mitä siihen kuuluukaan. Meidän poika vasta 3,5kk, mutta kestää ennen kuin vanhemmatkin oppii viittomat, niin olen jo ajatellut etukäteen :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Meillä oli käytössä ihan muutamia esim. maito, lisää, nukkumaan, leikkimään, ruoka, vaippa jne. Joka päivä toistuvat jutut. Katoin YouTubesta tukiviittoma ohjeita . Oon toki myös töissä käyttäny et siinä mielessä tuttuja. Mut minusta oli ihan mukava lisä kommunikaatioon.

Viittomiahan ei tarvi kovin paljon ja aloitetaan ihan muutamasta. Periaatteessa tukiviittomien pointti on alleviivata sitä lauseen tärkeintä asiaa. Eli pienellä vauvalla usein just maito, ruoka jne sanat. Hyvin pienestä voi alottaa. 🤗
 
Meillä ei varsinaisesti juuri vauvan kanssa viestintään, vaan isomman lapsen kanssa tukiviittomat käytössä kommunikaation tukena. Vauva siitä vain nohevana oppi samalla itsekin jotain viittomia 😊 varsinaista hyötyä en siitä sinänsä kokenut olevan, kun vauva esim osoittamalla pystyi myös ilmaisemaan tarpeitaan, mutta ihan hauskaahan se oli. Toki ei siis oltu just sillä kannalla liikkeessä, että opettamalla opetettaisiin vauvalle tärkeitä viittomia, eli eri lähtökohdalla lopputuloskin olisi voinut olla erilainen.

Tukiviittomat oppii kyllä helposti ja alkuun ei tosiaan montaa viittomaa tarvitse, joten en usko että opetteluun vanhempien kohdalla menee kovinkaan kauaa 🙂
 
Meillä oli käytössä ihan muutamia esim. maito, lisää, nukkumaan, leikkimään, ruoka, vaippa jne. Joka päivä toistuvat jutut. Katoin YouTubesta tukiviittoma ohjeita . Oon toki myös töissä käyttäny et siinä mielessä tuttuja. Mut minusta oli ihan mukava lisä kommunikaatioon.

Viittomiahan ei tarvi kovin paljon ja aloitetaan ihan muutamasta. Periaatteessa tukiviittomien pointti on alleviivata sitä lauseen tärkeintä asiaa. Eli pienellä vauvalla usein just maito, ruoka jne sanat. Hyvin pienestä voi alottaa. 🤗
Kiva kuulla, että teillä on toiminut! :Slightly Smiling Face:
Minkäikäisenä teillä aloitettiin viittomien opettaminen?
 
@CherryRed En muista yhtään. 🤣 Oli vauva ainaki yli puoli vuotias. Oisko ollu jotain seittemän kuukautta. En tiiä vaikuttiko se meillä hirveesti mitenkään. No muutamaa viittomaa vauva käytti itsekin. Mut sit tää rupes reilu vuoden ikäisenä puhumaan ihan lauseita niin viittomat jäi.
 
Esikoisen kanssa yritin, mutta ei siitä tullut mitään. Lapsi ei koskaan viittonut yhtään mitään, osasi kyllä osoitella mitä haluaa, ja sitten hän jo puhuikin.
Kuopuksen kanssa en edes yrittänyt.
 
Joo, tässä on otettava huomioon myös lapsen temperamentti ja kiinnostus, mutta ehkä me koitetaan. :Slightly Smiling Face:
 
Meillä osattiin viittoa kakka ja maitoa, mutta sitten ei enää viitottukaan kakkaa sekä maitoviittomaa käytettiin pillimukissa olevaan veteenkin, joten nyt on jäänyt viittominen vähemmälle 😆 Yritin kyllä opettaa vedelle omaa viittomaan. Voisi tässäkin asiassa ryhdistäytyä, ihan mukavaa puuhaahan se kuitenkin oli sekä tiedä häntä, voisiko olla tulevalla päiväkotitaipaleella apua.
 
Joo kyllähän päiväkodissa usein viitotaan ja varsinkin jos joku lapsi käyttää niitä. Ja onhan se tosi hyvä kommunikaatio väline, jos syystä tai toisesta puheen kehitys viivästyy. Eikös siitä oo myös ihan tutkimuksia et se auttaa puheen kehitykseen muutenkin, siis tukee muissakin tilanteissa kuin jos on jotain ongelmaa. Et jos vaa itteä kiinnostaa, nii kyllä minusta on kokeilemisen arvoinen juttu. ☺️
 
Vähän jälkijunassa osallistun keskusteluun, mut mä käytin viittomia esikoisen kanssa ja nyt tokan lapsen kanssa alottelen kans.

Oon ite viittomakielentaitoinen jo valmiiks, niin oli helppo ottaa viittomat käyttöön. Esikoisen kohdalla aloitin siin parin kuukauden paikkeilla. Alkuun silloin tällöin ja kun puheen kehitys läheni, niin lisäsin sitten. Alkoi viittoa ja puhua ekoja sanoja vajaan vuoden ikäisenä. Alkuun viittomia ja sanoja osasi saman verran (osa samoja, osa eri). Esim. leipä oli asia, jonka alkuun aina vain viittoi, ei ikinä sanonut. Ja sitä käytti paljon.

Päiväkotiin mennessä reilu 1,5-vuotiaana, kirjoitin ohjeet, et mitä viittomia hän käyttää. 😅 Mut siinä iässä sanavarasto karttui hurjaa vauhtia ja pikkuhiljaa sanat meni eelle ja viittomat lopulta jäi. Harmi kyllä, koska olisi ihan hauska lapsen kanssa yhä viittoa, mutta on nyt jo unohtanut ne. Ehkä uuden vauvan myötä taas kiinnostuu niistä.

Olihan ne ihan kiva juttu ja ihan hyödyllistä, että jotkut asiat pystyi viittomaan, jos ei osannut sanoa. 😊 Nyt tokan kohalla oon alkanu kans käyttää. Ikää nyt 3kk. Ekana viittomana oon käyttäny viittomaa 'ruoka/syödä'. Keskeinen asia ja motorisesti helppo. Voi tosiaan valkkailla, mitkä asiat on keskeisiä omassa arjessa ja sit vaan jatkuvasti viittoo niitä puheen mukana. Ja pikkuhiljaa voi lisätä sitä mukaa kun niitä itsekin oppii. 😊
 
Mäkin oon käyttänyt viittomia kaikkien lasten kohdalla ja oon kokenut kyllä avuksi siinä kohtaa kun lapsi ei vielä osaa sanoja kunnolla. Meillä kaikki ei ole vielä yksivuotiaina puhuneet kovin hyvin niin on helpottanut elämää kun lapsi on keksinyt että on muitakin tapoja kommunikoida. Vaihtelevasti ovat ottaneet itse käyttöön niitä, mutta vähintään kiitoksen ruoan lopuksi jokainen on itsekin viittonut. Yksi lapsista oppi hitaammin puhumaan ja lähempänä kahta vuotta hänellä oli jo aikamoinen kokoelma viittomien lisäksi myös itsekeksimiään eleitä jotka tarkoitti tiettyjä ruokia tms. Luulen että aika monelta turhautuneelta väärinymmärrykseltä vältyttiin tämän pojan kanssa kun ei ollut pelkän osoittelun varassa silloin. :) Ja kun hän oppi sitten puhumaan, siirtyi vain sujuvasti pois noista omista eleistään. Mulla on vahva luotto siihen että viittomat vähintään antaa lapselle tunteen että voi kommunikoida silloinkin kun ei vielä suun motoriikka taivu sanoihin. Kuopus on nyt 7vkoa ja tarkoitus on hänenkin kanssaan näitä ottaa käyttöön arjessa ajallaan. :)
 
Olen koittanut youtubesta etsiä tukiviittomavideoita mutta vastaan tuli vaan pari missä oli vain pari pari käytettävää ilmaisua meille.
Maito ja syödään ruokaa on meillä jo käytössä ja niitä ymmärretään (mun mielestä 😀)

Olisko teillä jotain hyviä linkkejä videoihin tai sivustoihin missä voisi tutustua paremmin esim. samoihin tukiviittomiin mitä päiväkodeissa käytetään. Englanninkielistä materiaalia olisi ihanan paljon, mutta kun ne sitten eroaa Suomessa käytettävistä viittomista 😑
 
Olen koittanut youtubesta etsiä tukiviittomavideoita mutta vastaan tuli vaan pari missä oli vain pari pari käytettävää ilmaisua meille.
Maito ja syödään ruokaa on meillä jo käytössä ja niitä ymmärretään (mun mielestä 😀)

Olisko teillä jotain hyviä linkkejä videoihin tai sivustoihin missä voisi tutustua paremmin esim. samoihin tukiviittomiin mitä päiväkodeissa käytetään. Englanninkielistä materiaalia olisi ihanan paljon, mutta kun ne sitten eroaa Suomessa käytettävistä viittomista 😑
Mitenkäs tämä:
Katso Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-4150824

Tuossa alussa näkyy olevan satuja ja loruja, mutta alemmas skrollatessa on noita opetteluvideoita.
 
Olen koittanut youtubesta etsiä tukiviittomavideoita mutta vastaan tuli vaan pari missä oli vain pari pari käytettävää ilmaisua meille.
Maito ja syödään ruokaa on meillä jo käytössä ja niitä ymmärretään (mun mielestä 😀)

Olisko teillä jotain hyviä linkkejä videoihin tai sivustoihin missä voisi tutustua paremmin esim. samoihin tukiviittomiin mitä päiväkodeissa käytetään. Englanninkielistä materiaalia olisi ihanan paljon, mutta kun ne sitten eroaa Suomessa käytettävistä viittomista 😑

En toki ole vakassa töissä, mutta vaikea uskoa että olisi jotain listaa viittomista, joita päiväkodit käyttävät. Itse lähtisin liikkeelle niistä omista tarpeista. Jos päiväkodissa on jotain eri viittomia sitten käytössä, oppii lapsi nekin varmasti nopeasti kun on jo kotona tutustunut viittomiseen konseptina.

Suskin jo linkittämän pikku kakkosen lisäksi itse tykkään kielinuppu-kanavasta (YouTube). Yksittäisiä viittomia voi hakea esim viittomahaku.fi
 
Googlasin "syödä viittoma" ja tuli youtube kanava Käsipuhe tuloksiin. Vaikuttaa hyvältä, paljon tukiviittomia lapselle!
 
Täältä löytyy viittomakielen sanakirja, josta varmasti löytyvät kaikki vauvan arkeen kuuluvat viittomat: https://suvi.viittomat.net/

Viittomat ovat osittain alueellisia samalla tavalla kuin suomen murteissa on eri sanoja, ja päiväkodeissa ja kouluissa saatetaan käyttää ihan keksittyjäkin viittomia, jotka ovat lapselle visuaalisempia. Tuolta kuitenkin löytää "viralliset" viittomat :) Viittomia kannattaa alkaa käyttää jo hyvin varhain, että ne tarttuvat lapselle paremmin.
 
Meillä opittiin taputtamaan 11 kk, jolloin kiitos/valmis ilmaukseksi lapsi otti sen hyvin pienellä esittelyllä käyttöön. Tosi näppärä ruoalla kun kertoo itse kun riittää! Tänään kun heräsi päikkäreiltä, olin vähän epävarma onko nukkunut tarpeeksi. Hiljaa kysyin että "ootkohan nukkunut tarpeeksi?" niin hän taputti siihen vastaukseksi 😍 tulkitsin sen niin että kertoi olevansa valmis nukkumisesta, kiitos päikkäreistä mutta nyt riitti 🤭 Virallinen "kiitos" viittomahan tuo ei ole, mutta selkeä ja näppärä ja ymmärtääkseni monilla käytössä 😊
 
Takaisin
Top