Vauvojen taidot ja kehitys

Vauvan nauru on kyllä ihaninta maailmassa! :love7Meillä on nyt muutaman viikon ajan hekoteltu hassuille jutuille. Esimerkiksi sille, kun nostetaan käsistä istuma-asentoon (se päänkannatteluharjoitus) tai pusutellaan käsiä. Kädet ovat muutenkin olleet paras lelu. Omien lisäksi tutkitaan tarkkaan äidin ja isin sormia. Poika jaksaa tosi hyvin olla mahallaan, mutta turhautuu usein, jos lelu ei ole tarpeeksi lähellä. Yrittää siis ryömiä ihan hirveällä vimmalla, muttei tietenkään raukka pääse eteenpäin.:grin Eipä kyllä vielä tarvitsekaan! En mä vielä oo valmis luopumaan rauhallisista kahvihetkistä. :coffee2
 
Niin, ja meidän kämppä on muutenkin vielä ihan kuolemanloukku. :smiley-ashamed008 Pitää varmaan ruveta pulttailemaan hyllyjä seinään ja hommata pistotulpansuojuksia.
 
Voi niin meilläkin :D Tässä sohvalla oon jo pari viikkoa istunut ja ihallut meidän avointa kirjahyllyä. Sieltähän näppärästi revitään kaikki alas kun lähdetään liikkeelle. Teräviä kulmia ei oikeestaan oo kun kovat kalusteet valtaa yhden kokonaisen seinän mutta eiköhän pieni liikkuva täystuho löydä aina jonku kulman mihin itseään kolhia :D Pitää varmaan hankkia ne telkkarin liinat että se ei kippaa pienen päälle.
 
Täällä uusin villitys on omien varpaiden imeskely.. aika hassua kun kaikki pitää sinne suuhun työntää :D

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Tuossa Unelman viestissä on pointti, nimittäin viihdyttämisessä. Olen myös ajatellut, ettei viihdyttäis tytyä kokoajan, vaan saa itse keksiä viihdykettä. Kantelen välillä eri huoneissa sitterissä mukanani kun teen kotihommeleita tms ja aika pitkään niiden seuraaminen riittääkin ja nyttemmin itsekseen (tai peilille/pupulle) kovaan ääneen jokeltelu :) ja kyllähän hän itsekseenkin viihtyy lattialla roikkuvia leluja ihmetellen :)

Meidän neitosen 4 kk päivä on tänään! :) Tukkaa on jo niin paljon, että saa pikkuruiset saparot :greet015 (Tukkaa oli kyllä jo syntymästä asti aikas paljon :grin)
 
Nii no ehkä jonku aikaa voi itse viihtyä, mutta mä sain lähinnä tosta Unelman kirjotuksesta sen käsityksen, että pienimmälle lapselle ei riitä senvertaa aikaa ja huomiota, että häntä viihdyttäisi. Tulee vaan mieleen, että kannattaako niitä lapsia siiten hankkia niin montaa jos ei riitä aika pienimmälle enää.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Vaikeahan se on välillä selittää omia rutiineita, mutta en mä saanut tollasta kuvaa Unelmasta :eek:... Kuitenkin laittoi, että vauva seurailee perheen toimintaa eli ihmisiä on kokoajan lähellä ja kanniskellaan kantoliinassa ja lauleskellaan välillä.

Mä jostain luin, että vauvalla pitäis olla aina kerralla "toimintaa" noin tunnin ajan ja sen jälkeen pitäis aina toimet rauhottaa... Mä aina välilä unohdan ton ja yritän liikaa pitää pojalle virikkeitä, kunnes yhtäkkiä huomaan, että poika onkin jo ihan yliväsynyt :oops:.

Meillä poika kanssa usein seurailee mun toimintoja, kun laitan esimerkiksi pyykkejä narulle. Se on ihan huippua, kun höpöttelen samalla ja esittelen vaatteita. Sitten taas välillä "leikitään leluilla", mutta ei se ole taas vielä niin mielenkiintoista... Poitsu on kans löytänyt kätensä ja niitä sittten saattaa pitkäänkin ihmetellä ja jokellella niille :grin.
Me käydää pojan kanssa muskarissa ja siellä ollaan hyppyytetty vauvoja (siis nosteltu suorille käsille ylös). Nyt hän on sitten sen hokassu, että sylissä ollessa pitäis aina hypyyttää ja kun laskee alas, niin pitää heti ponkasta vauhtia :grin.
 
Piti kirjoitella jo aiemmin tähän mutta tuli pari muuttujaa niin se sit jäi :D

Tuohon vauvan viihdyttämiseen taikka viihdyttämättä jättämiseen...

Meilläkin on siis Onnin (kohta 4kk) lisäksi 3v4kk ikäinen Elmeri. Ja hyvin pitkälti olen lasten kanssa viikot keskenään. Niin kyllä meilläkin Onni on ihan viihdyttämättä paljonkin lattialla touhuilemassa kun sattuu olemaan sitä lajia että hyvin siellä viihtyy. Useimmiten vielä isoveli leikkii lähettyvillä niin että Onni näkee hänet ja viihtyy ehkä osittain siksikin tosi hyvin.
Eli en minäkään sitä vauvaa kyllä joka hetki viihdyttämässä ole. Kun faktahan se on ettei tää koti itse itseään hoida eikä ruoka valmistu itsestään :p

Joskus taas on niitä päiviä että Onni nostaa metelin jos häivyn näköpiiristä. Silloin sitten sylitellään paljon enemmän ja pötkötellään lattialla vierekkäin porisemassa :D

Että kyllä mulla aikaa olis pienempääKIN viihdyttää vaikka koko ajan toisaalta mutta kun en koe sitä tarpeelliseksi koska hän viihtyy myös itsekseenkin. Paljon meillä kuitenkin molemmat lapset syliä ja huomiota saavat vaikka myös esikoinen viihtyi vauvana hyvin itsekseenkin.
Ja vaikkei esikoistakaan koko ajan viihdyttämällä viihdytetty niin aikaisin hän oppi puhumaan ja hirmu sosiaalinen poika hänestä tuli.

Tämmöstä. Ajattelin (taas) vaan kertoa oman mielipiteeni aiheeseen.

Niin ja Onnista vielä sen verran että parasta hupia tällä hetkellä on mahalleen kääntyminen ja kiljuminen :D
 
Kirjotinki, että jonkin aikaa voi itse hengailla. Unelma tossa kirjotti, että laittaa aamulla heti lapsen vaan lattialle ja sit joskus sillontällön joku vähän käy siinä jotain leluja näyttämässä tms. Ei munmielestä ole reilua, että noin pieni lapsi joka ei vielä hirveesti ite osaa leikkiä nii joutuu vaa olemaan iteksensä vailla kummempaa huomiota. Meillä ainakin touhutaan pienen kanssa (ei kokoajan tietenkään!), hyppyytellään, jutellaan, harjoitellaan kääntymisiä yms.

No tää nyt on vaan mun mielipide, että lapsen kanssa pitää viettää myös aikaa ja viihdyttää.
 
ANTEEKSI VAAN NYT AARNIKATTI, MITEN VOIT TULKITA TOISTEN VIESTEJÄ NOIN YKSIOIKOISESTI!!

Uudestaan luettuani viestini, ymmärrän, että olin kirjoittanut hieman epäselvästi ja tulkintavirheitä sattuu elämässä. Mutta kuinka voit tehdä noin pitkälle meneviä tulkintoja elämästäni, muutaman täällä kirjoittamani kommentin takia? Ihan kuin vihaisit minua!

Kiitos muille, jotka ymmärsivät pointtini, kuten Cherry87, TMJ ja Miisa78. Juuri tätä tarkoitin, vauva seuraa lattialta ruuanlaittoa, pyykkien ripustamista jne. On koko ajan lähellä muita, jos ei ole sylissä. Kuten kirjoitin, välillä lauletaan ja ollaan kantoliinassa ja kuten myös kirjoitin sisarukset vievät leluja ja leikittävät. Kyse on noin 4kk ikäisistä vauvoista, joille uskon riittävän tavallisen elämän. Mielestäni he eivät tarvitse hereillä ollessaan jatkuvaa ns. "ohjattua toimintaa" .

Tätä tarkoitin!

Kiitos ja näkemiin!
 
Jahas, mielipiteiden ilmaisu on siis kielletty.

Kuules Unelma, mä en voi sua vihata kun en ole ennen edes nähnyt sun kirjotuksia täällä nii ei kyllä ole mitään käsitystä susta ihmisenä tai muutenkaan. Toi ensimmäinen kirjotus missä sanoit ettei teillä viihdytetä vauvaa kuulostaa juurikin siltä ettei näin tehdä, eikö? Mielipiteeni kun on, että vauvaa pitäisi viihdyttää ja kuten sanoin niin ei JATKUVASTI.

Mutta joo enpä sitten enää sano mitään mieipiteitä tänne enää ettei kukaan vaan voi vetää hernettä nenään.
 
Noh noh... Vedetäänpäs kaikki nyt vähän henkeä :) tässä on varmasti kyse ihan vaan siitä että jokainen tulkitsee tuon "viihdyttämisen" vähän eri tavalla. Osa selkeästi tulkitsee sen aktiivisena toimintana kun taas toisten mielestä se on ehkä enemmän sitä että vauvalla on virikkeitä hereillä ollessaan.
Itsekään en jatkuvasti vauvaa sylittele ja neidille loruile. Niinkuin aiemmin kirjotin niin pikkuinen viihtyy hienosti leikkimatolla ja on ilo seurata vierestä kun selvästi on kova yritys päällä oppia uutta ja on niin skarppina. Sitten taas on niitä hetkiä kun panostetaan siihen vanhempi-vauva-suhteeseen. Senkin jokainen varmasti tekee tyylillään. Kotonakin huomaa että itsellä ja miehellä on eri tavat olla vauvan kanssa. Mies lauleskelee ja itse sitten usein jumppailen tai juttelen vauvan kanssa.

Varmasti jatkossakin saa mielipiteitä kertoa, yritetään kuitenkin olla provosoimatta ja vältetään toisten loukkaamista, kun tähänkin asti on niin hyvässä hengessä menty :)
 
Tuota unelman viestiä ei ilmeisesti enään näy tai pysty lukemaan :)
Eiköhän jokainen hoida vauvansa parhaaksi katsomallaan tavalla ja tosissaan meidänkin tyttö on vaan sellaista sorttia, että viihtyy hyvin yksin. On jopa pariin kertaan hermostunut kun on yrittänyt viihdyttää :D

Virikkeitä on hyvä olla jonkin verran aina päivän aikana ja tehdä niitä liikkumisharjoituksia, mutta jatkuva hössöttäminenkään ei ole hyväksi. Kyllä vauvat tarvitsee "omaa aikaa" siinä missä me aikuisetkin ^_^
 
Täälläpäs on ollut tiukka tunnelma.... :confused: juu ja samaa mieltä että jokainen tekee ja hoitaa lapsensa niin hyvin kuin kykenee..en mäkään mikään superviihdyttäjä ole lapsille, mutta yritän...lapset on rakkaita niin että sydän pakahtuu välillä, mut en ole tosiaankaan mikään hiekkalaatikkojen suurkuluttaja... :grin:grin hahahahah...itse olen haasteelliseksi huomannut tuon isompien lasten viihdyttämisen...pikku neidille riittää kun vähän päristelee tai hymyillee..tarjoaa lelua ynm...seuraa mielellään mua keittiön puolella kun tiskiä laitan ja kokkaan...

Täällä on niin pitkään pysyny kuulkaas leidit hyvä henki niin pietään siitä jatkossakin kii...eiks je? :wink:wink

Mutta tosiaan tulin tännekkin merkkaamaan että meidän pimu kääntyi nyt ekan kerran sitten selältä mahalleen..ei kyllä kauaa viihtynyt siinä mahallaan mutta on nyt sit se rajapyykki ohitettu :p
 
Ihan jäätävä kiljuminen rantautunut tänne! Muutenkin pitää jatkuvaa pientä älämölöä joka paikassa. :p
 
Poju oppi kääntymään toiselle kyljelleen 4 kk 3 viikon iässä. Sen jälkeen mahallaanoloaika pidentyi paljon ja myös leluun tarttuminen kehittyi kovasti. Nyt yrittää kovasti ryömiä eteenpäin, tekniikka näyttää itse asiassa aika hyvältä ja ehkä tuo jo jonkun sentin eteneekin :grin Kohta saa alkaa tulpata pistorasioita ja pönkätä laatikoita... Äänirepertuaari on laajentunut myös täällä, parina päivänä ei muuten juteltukaan kuin kiljumalla :rolleyes:
 
Mites muilla joko teillä istutaan ja syödään syöttötuolissa? Meillä neiti istuu tosiaan syöttötuolissa ja menee vinhaa vauhtia tollasella kävelytuolilla. Ei konttaa tai ryömi, mutta viihtyy pystyasennossa todella hyvin. Lattialla kyllä reenaillaan kovasti ja suunta on oikea, mutta oivallusta ei ole kumpaankaan löytynyt vielä. Sitteriin taas jos yrittää laittaa niin tulee kaameet itkupotkuraivarit, se on menossa meillä jo kyllä varastoon.
 
Meillä ei vielä istuta syöttötuolissa, kun sitä ei ole vielä saatu edes koottua :oops:. Sitteri on myös täällä iso inhokki ja siinä pitää aina vääntäytyä istuma-asentoon. Olen syöttänyt poikaa sylissä, niin että saa istua tuettuna. Ryömiminen ei onnistu vielä, mutta halu päästä eteenpäin olisi kyllä kova. Käytiin juuri 8kk:n ikäisen kaverin luona kylässä ja kylläpä siellä osattiin jo vaikka mitä. Eipä pystynyt sille kaverille enää äiti juuri selkäänsä kääntämään. :cool: Niitä aikoja odotellessa!

Niin ja meillä tulee 5kk ikää viikonloppuna. (Mun tickeri oli jotenkin sekaisin, niin poistin sen.)
 
Takaisin
Top