Vauvojen soseet

hmm mie oon maustanut tähän mennessä tuoreella persiljalla, rosmariinilla, tillillä ja basilikalla.

ensin pilkkonut terävällä veitsellä niin pieneksi kuin saanut ja vielä hurauttanut sauvasekoittimella soseen sekaan. omin päin olin ehtinyt tuota persiljaa syöttää kun huomasin kysyä neuvolankin mielipidettä ja sain siunauksen, mutta suositteli miedon makuisia esim. tuo tilli näin ensialkuun, kun jotkut vauvat ovat nirsoja vahvoille makuelämyksille.

meillä kyllä menee rosmariinikin, vaikkei ole mitään mietoa nähnytkään, kun on omakasvattamaa. mutta liekö sitten meidän suursyömäri joku poikkeus, kun ei vieroksu mitään makuja

perunasoseeseen sain potkua fenkolilla, nyt taitaa olla joku sesonki sen suhteen kun löytyi täältäkin asti. maxin deli-blogista löysin ohjeen fenkolin valmistukseen vauvalle
 
Olen ottanut talteen Aamulehden toukokuussa 2014 ilmestyneen jutun, jossa oli juttua vauvan ruokien maustamisesta.

Laitan otteen lehtijutusta.

"Kun perusmaut on kokeiltu, voi vauvan aterialle antaa potkua mausteilla. Yli puolivuotiaan soseisiin saa uusia makuja basilikalla, tillillä, persiljalla tai oreganolla. Aloita miedommista lehtipintaisista yrteistä, kuten kirvelistä.
Miedot mausteet, kuten maustepippuri ja inkivääri, sopivat vauvan lautaselle. Kokeile uusia makuja pikku hiljaa. Yksivuotias voi syödä samaa ruokaa kuin muu perhe.

Nämä mausteet sopivat vauvalle:

Yrtit: Basilika, tilli, persilja, rakuuna, timjami, rosmariini, kirveli, lipstikka, oregano, korianteri, meirami, minttu, sitruunamelissa.

Mausteet: Maustepippuri, inkivääri, paprika, vanilja, mieto curry, juustokumina."

 
Takaisin
Top