Vauvojen sairaudet sun muut olot ja oireet

Noonis86

Satasella mukana keskusteluissa
Ajattelin että tällainen voisi olla hyödyllinen kun noiden pienten kanssa tulee jos jonkinlaista vaivaa.

Meillä 6 vk neuvolakäynnillä terveydenhoitaja ilmaisi saman epäilyn mitä itse olen miettinyt vauvan mahdollisesta allergiasta. Kasvoilla siis nyt ollu muutaman viikon punotusta poskilla ja poskien iho karhean röpelöinen. Tämän lisäksi masuvaivat ja vihreä kakka toisinaan ja nenä varsin usein tukkoinen. Lääkärin mielestä kuitenkin on hormooninäpyt kyseessä. Pidän nyt siis terveydenhoitajan neuvosta ruokapäiväkirjaa siitä jos vaikka löytyisi aiheuttaja.
Voihan tosin olla että kyseessä on tosiaan hormooninäpyt ja on vaan sattumaa nuo muut oireet ja voihan kyseessä olla vaan atooppinen iho josta itse lapsena kärsin. Toisaalta luulisi että olisi muuallakin kuin kasvoissa ja muuten pikkumiehen iho on oikein hyvässä kunnossa. Hormooninäppyjä on kyllä muuten ollut ja poskien iho näyttää erilaiselta. Onko muilla ollut vastaavaa?
 
Mun pojalla oli niita hormoninappyloita 4-5 viikon ikaisena. Naama oli niita ihan taynna poskissa ja leuassa, ihan kuin finneja, siis sellaisia missa oli valkoista sisalla ja muutenkin karhea naama. Sitten ne vain katosivat. Nyt 7-viikkoisena on ehka kolme nappya molemmissa poskissa. Niita tuskin edes huomaa. :)
En tosin ehtinyt keneltakaan kysymaan niista, joten paattelin ihan itse, etta ovat vain hormoninappyloita, silla meilla oli viimeisin laakaritapaaminen silloin kun poika oli 2 viikkoa vanha ja nyt ensi viikolla seuraava tapaaminen. Ensi viikolla poika on jo 2 kk.
 
^ komppaan, samat täällä melkein päivälleen.

Takaraivossa on punaista ihottumaa pikkuisen, ehkä ihan kosteudesta johtuvaa.
Ääni on käheänä ollut nyt, mut ei muuta. Rohinaa ollu syntymästä asti ja välillä nenä tukossa, niistäjällä sit imetään.
Saa nähdä koska tulee oikeesti kipeeks..
 
Meidänkin vauvalla on kasvoissa punaista näppylää, jotka tosiaankin näyttävät ikäänkuin tulehtuineilta finneiltä, niin olisivatkohan sitten juuri nuita hormooninäppylöitä. Siis apua tiiättekö meiän vauva ei oo tehny kakkaa kahteen viikkoon! Luin netistä että semmoinen 10pv on rintalapsella ihan normaali. Levolakkia ollaan annettu, eikä oo mitään tapahtunu. Neuvolaan olin tänään yhteydessä toistamiseen. Asia ei ole näyttänyt vauvaa vaivaavan ennekuin tänä aamuna oli kumman itkuinen ja masun hierominen auttoi niin päättelin, että oiskohan siellä sitten kakka jämähtäny? Onneksi ylihuomenna jo neuvolalääkäriaika.
 
^Ohhoh, ma olen jo ihan huolissani pumppaamassa sen jalkoja, jossa kakkaa ei ole kuulunut kahteen paivaan. :) En edes tiennyt, etta ne voivat olla kakkimatta jopa kaksi viikkoa! Jestas noita vauvoja! :eek:

Meidan pojalla taas nessu tukossa, rohistaan ja yskitaan. Suolaliuostipat, nenaniistaja ja korotettu sangynpaaty kokeiltu. Mitas muita hyvia neuvoja olikaan? Osaan kylla itsekin googlata, mutta olisiko jollakin antaa niita kallisarvoisia kotikonsteja tai ehkapa joitain vanhan ajan vinkkeja, joita on itse kokeillut ja hyvaksi havainnut? :)
Saunaa ei ole, joten sinne en voi naperoa vieda.
 
Meillä toimi suolatipat+niistäjä. Aluksi laitettiin kotona vaan muutama tippa, mutta lääkärissä näyttivät sitten että sitä pitää laittaa ihan reippaasti. Antoivat sellaisen ruiskun mukaan jolla laitto ja annostelu onnistuivat helpommin. Sairaanhoitaja laittoi sitä liuosta n 0,3ml, joka tuntui todella suurelta määrältä mutta parin päivän päästä nenä aukesi eikä ole sen kummemmin ollut tukossa.
 
Apteekista kandee kysellä suolaliuosta järeämpiä aseita, neuvolatäti mainitsi, että sellaisia löytyy jos tarvitsee (me ei olla tarvittu, niin ei ole tullut ostettua).

Osaako joku muuten sanoa, kuinka nopeasti äidin syömiset näkyvät vauvan masuvaivoissa tai ihossa? Vai onkohan sekin taas ihan vauvakohtaista..? Mietin, että helpompi olisi arvioida omien syömistensä vaikutusta, jos vähän saisi arvioitua, kuinka nopeasti oireita sopii odotella.
 
Olen laittanutkin noita suolaliuostippoja jo hieman reilummin ja sen jalkeen koittanut nenaniistajalla. En vaan oikein ymmarra, silla vaikka sieraimet saisikin em. keinoin puhtaaksi niin silti poika hengittaa melko usein jotenkin rohisten. Se lima on ilmeisesti jossain syvemmalla. Muuten ok, terveen ja virkeen oloinen, ei kuumetta.
Olen kokeillut hoyryhengitystakin. Itse kuumaan suihkuun ja vauva sitteriin ihan suihkukaapin taakse hengittelemaan, mutta en ma vissiin ole niin kovia hoyryja saanut aikaiseksi, etta se olisi toiminut.
Katsoopi nyt mihin suuntaan menee. Talla hetkella ei rohise. :)
 
Mulle totesi terkka siitä rohinasta, että kun nenän rustot(?) on niin pehmeet, saattaa rohista siksi ja paranee aikaa mittaan. Eli ei tukkoisuutta välttämättä.
Mä voisin kokeilla tota suolaliuosta, pitääkö se hankkia apteekista vai käykö vauvalle itsetehty?
 
Pikkuisella on ruvennut toinen silmä rähmimään. Täytyy nyt puhdistella huolella ja toivoa, että menee sillä ohi eikä tarvittais lääkärireissua (ainakaan viikonloppuna).
 
Sama.. Vauvan kasvaessa =tiehyiden tilavuuden kasvaessa voi mennä itsestään pois. Myös sitä silmäkulmaa kevyesti painelemalla voi saada apua. Tämä lääkärin ohje meille.
Mahdollinen punktio tehdään vasta paljon isompana.
 
Terkkari neuvoi putsaamaan silmää keitetyllä vedellä. Aiemmin neiti hermostui kauheesti jos silmiä pyyhki, nyt alkaa vissiin tottumaan eikä ole moksiskaan.
 
Pojan räkätauti sen kun pahenee :sad001 Yöllä en uskaltanut nukkua juuri ollenkaan kun toinen krohisi, yski ja välillä kuulosti siltä kun olisi tukehtunut räkään. Tänään ruokailun jälkeen poika on puklannut reippaasti tuota erikoiskorviketta (jota ei yleensä puklaa ollenkaan) ja siellä seassa on keltaista räkää. Onko teillä muilla vastaavaa? Suolatipoilla ja imulla saa tuon nokan hetkeksi auki, mutta jo viidessä minuutissa on nenä täynnä tavaraa. Kai sitä pitää pian käydä näytillä jos ei tuo ala laantumaan :sad001
Ainiin, ja kiitoskortti miehen siskolle, että oliko nyt sen arvoista :smiley-angry019
 
Räkätaudit on kamalia! Meillä on kanssa ollut, ei ollut kiva. Mutta parempi kun se räkä tulee ulos, näin ainakin mulle sanottiin. Ja sanottiin myös että saattaa oksentaa rään ulos, eikä siihen kuulemma voi tukehtua enää kolmikuukautinen. Mäkin jouduin pari viikkoa(!) niistämään monta kertaa päivässä ja huuhtelemaan suolatipoilla, ja räkä oli välillä kirkasta ja venyvää ja välillä keltasta. Ja kuulemma vauvaan yskään ei auta mikään, mutta helpottaa sitä voi yöksi nostamalla sängynpäätyä, meillä ainakin helpotti öiseen yskimiseen ja röhinään. Laitoin myös vauvan kyljelleen nukkumaan.Mutta siinävaiheessa kun nenä on niin tukossa että alkaa haitata syömistä, kannattaa varmaan kiikuttaa näytille. Tai jos tulee kuumetta. Lycka till, kyllä se ohi menee vaikka onkin ärsyttävää! Ja oman mielenrauhan vuoksi toki kannattaa viedä näytille, helpottaa kummasti kun lääkäri tarkistaa vauvan kunnon. Mä itse pelästyin yhden öisen yskäkohtauksen jälkeen niin paljon että vauva tukehtuu, että kiikutin päivystykseen. Helpotti kun sain puhua lääkärin kanssa :)
 
Oon käyttänyt sekä erikoisella että tällä uudella tulokkaalla hengityksen helpottamisex ihan valkosipulia. Valkosipulin kynsiä useampi vaikka sukkahousun kärkeen, painetaan veitsen kupeella kynnet rikki (ei tarvii kuoria välttämättä) ja yön/nukkumisen ajaksi sängyn päätyyn. Hengitys helpottuu yön aikana. Toki hajuhaitat pitää kestää :wink
 
Paranemisia Sophien pikkuiselle! Se hengityksen kuuntelu öisin on kyllä taattu keino viedä äidiltäkin yöunet, tein sitä samaa tässä viime viikolla vaikka meidän poika selvisi lopulta tosi vähällä nuhassaan.

Ehkä me nukutaan yömme rauhallisesti sitten, kun lapset muuttavat kotoa :)
 
Takaisin
Top