Vauvojen neuvolat

Itkuilta ei säästytty 8kk neuvolassa, koska poika oli vähän väsy. Ei tykkää olla selällään yhtään ja siksi painon mittaaminen oli vaikeaa. "Ei ole koskaan ollut samankaltaista kahdeksankuista mitattavana" -kommentti neuvolatädiltä hieman ärsytti tässä kohtaa. En tiedä teistä, mutta välillä neuvolat tuntuu aika turhilta kun osaan ottaa itsekin selvää asioista ja heidän "neuvonsa" tiedetään jo. No mutta, ne mitat: paino 7900g (mitattiin isommalla vaa´alla, joten n. 8kg) ja pituus 71cm, sekin veikkaisin että on alakanttiin kun poika itki siinä samalla. Nuoren lääkärin kirjoittama kommentti "terve poika" lähinnä huvittaa. Summa summarum: kaikki kunnossa, mutta oli aika rasittava käynti.
:angry
 
Tuttu tunne... Meilläki poika saa hepulin ku laitetaan selälleen. Nyt punnittiin istuen mutta pituus mittaus kamalan huudon kans ja veikkaan et jäi alakanttiin pituus ku veti kaulansa ihan lyttyyn. :D JOO JA OON SAMAA MIELTÄ, ET NEUVOLAN NEUVOT TIEDETÄÄN. Ku epäilee pissatulehdusta, niin "ei se sitä varmaan ole" tai ku kertoo huonoista öistä 3kk iästä asti niin siirry kiinteisiin 4kk iässä...ei apua. Tai ku poju oli viikon vanha ja kasvoi kamalasti niin "imetä vain 3-4h välein" (sitte sais ihmetellä et miksi maito ei riitä) En totellut neuvolan tätiä ja imetin lapsentahtisesti edelleen. Sanoin et kalasta tuli vähä rakkulaa naamaan. "älä anna kalaa ny pitkään aikaan". Lastenlääkäri sano, et vaika tulis pieniä oireita niin viikon päästä vaan uudestaan pieni määrä kerrallaan... (kun vain on terve)Sitte neuvolassa alkasi epäilemään maitoallergiaa ku yöt huonoja, minkä lstenlääkäri heti kumos ja sanoo vain, "nykyään epäillään joka rasahduksesta jotain allergiaa vaikka lopuksi harvinaista" Jos lapsi kehittyy normaalisti niin harvoin allergiasta kyse. Tai tk:n neuvolan lääkäriltä kyselin näpyistä ym. niin ei osannu vastata mihinkää mitään. jne.
 
No näinpä. Yleensä omat tuntemukset on olleet niitä oikeita eli pitäisi luottaa vain itseensä näissä asioissa. Kyllä minä oman poikani tunnen. Meidän poika kasvaa kyllä koko ajan, sanoi käyrät mitä tahansa ja normaalisti on todella tyytyväinen ja rauhallinen lapsi, vaikka neuvolassa kiukkuaa.
 
Meidän poika saa raivarit jo ku näkee edes neuvolatädin. Neuvolassa päivitellyt monta kertaa, että onkohan tää lapsi kunnossa. No onhan toi kunnossa, mutta se vaan vierastaa aika paljon. Ilolla odotellessa ensi viikon neuvolaa.
 
Eihän neuvolassa käynnit ole pakollisia. Usein me äidit tiedetään ja tunnetaan lapsemme parhaiten, mutta mielestäni on hyvä, että (pääsääntöisesti) neuvoloissa saa hyviä vinkkejä ja lapsen kasvua ja kehitystä seurataan.
 
Meillä on yleensä eri neuvolatäti ja -lääkäri. Tämä lääkäri katsoi koneelta mitä hänen tulisi tutkia seuraavaksi. Tulen silti jatkossakin asioimaan neuvolassa. Tämä käynti nyt ei ihan sujunut ja tuli avauduttua siitä tänne. Oli vaan huono päivä.
 
Pojan 8kk neuvola takana (lääkäri vähän myöhemmin, en tiiä miksi?) Painoa 9340g ja pituutta 74,5cm, käyrät laskusuunnassa... Hirmuisesti kehuttiin pojan ryömimistä ja tukea vasten kävelyä. Istumaan meillä ei nousta, siitä ei oikein mitään sanonut. Konttaus kuulemma saattaakin jäädä välistä. Polvitaipeiden ihottumaa epäili jonkin ruoka-aineen syyksi, sanoi ettei näin pienessä määrin aiheuta toimenpiteitä. Kaikki hyvin siis. :)
 
Meilläkään ei poika hakeudu istumaan vaan aina seisomaan. Voiko siihen istumiseen jotenkin kannustaa enemmän? Poju vaan haluaa kiipeillä kaikkialle.
 
Meilläkin istutaan polvien päällä mutta ei tavallisesti muuta kuin jos pistetään siihen. Ei kyllä kauan viihdy vaan nojaa eteenpäin ja lähtee mönkimään.
 
Muokattu viimeksi:
Täälä kylläs istutaan ja kontataan...ryömimällä kyllä pääsääntöösesti etenee, ku pääsöö nopeempaa. Kurkottelee kyllä ylöspäin,mutta ei onneksi saa tuota massaa vielä enempää pystyasentoon.... :D
 
8 kk neuvola tytöllä ja seuraavat mitat saatiin 74,6 cm ja 8,6 kg, koko ajan pitäs olla pystyssä ja kävelyttämässä muutaman askelen itse pääsee tukea vasten. imetys loppu 7 kk kohalla hänen omasta tahdosta ei enää tissi kelvannut kuin purentahommiin.
seuraava ois sit 1v. neuvola (kauheeta ku tää aika menee nopeesti)
 
Mulla ei ollu oma terkka viimeksi niin se laitto sit 10kk ajan, ilmeisesti vaan kasvua seuratakseen. Vaikka oli ihan hyvin kasvanu. Mut se onki niin kirjan mukaan menevä henkilö että melkein tympäsee. Mut ihan jees päästä poriseen oman terkan kans kuukauden päästä :)
 
ei siis ois ollu pakko mennä ku vasta 1v nlaan, mutta mulla on asiaa omalle terkkarille niin en pistäny vastaan.
 
Oukkista... Meille laitettiin vaan automaattisesti et seuraava on 10kk neuvola.... Nooh kyllä sielä on aina mielenkiintoonen käydä. Näköö sitte taas sen hetken mitat. :D En mä muuten niin sinne menisi. Vaikka mitoilla sinänsä ole väliä,mutta on se kiva tietää. nimimerkillä utelias.
 
Se on tosi paikkakuntakohtaista, missä on 10 kk neuvola ja missä ei. Resurssikysymys ja välillä niistä karsitaan. Ne mitat on kyllä kiva tietää :)
 
10 kk neuvolasta terkut. Pituus 69 cm ja paino 7190 g. Kävelee tukea vasten, seisoo jo pitkiä aikoja ja kävelemään lähtee varmaan aika pian. Sopusuhtainen, iloinen neiti :)
 
10kk neukkulan terkkuja: Paino 14kg 640g päälle. Pituus oli 78,5cm.

Täälä kans ryömitään, kontataan ja seisotaan tukea vaisten ja reenin alla on ilmantukea seisominen... saattaa seistä 5sekkaa ja sitte syöksyy. (onneksi harjottelee mun lähellä, niin syöksyy mun syliin...hauska leikki.) Kävelee sohvia ym tasoja pitkin ja lykkää lelulaatikkoa,mutta ei kävele kävelymopon avulla, eikä käsistä/kainaloosta pitämällä. :D Kyykistyy ja ottaa lelun ja nostaa lelun esim.sohvalle....pinsettiotteet hallussa ja monellista tavu jokellusta tuloo. Mam-ma, pap-pa, äit-tä,i-tii.... Lemppari taitaa olla "E" ku ei saa tehdä jotain tai "hö" ku osoottaa jotain esinettä. Ja on nyt vilkutellu ja taputtanut jo tovin jos toisenkin. (8kk alkaen?)

Mutta meille tehdään lähete unikouluun. Ku herää keskimäärin 7 kertaa yössä eikä osaa itse nukahtaa. Hyvänä yönä 3-4 ja huonona joku 10 kertaa.
 
Takaisin
Top