Vauvojen neuvolat

Meidän ryhmä rämä suunnisti tänään pikkupojun neuvolaan klo 9. (Koiran jätin sentään kotiin) :p

Poikasen 4viikkoa mitat oli 4455g(3420g) ja 53,6cm(50cm). Suluissa syntymämitat. Hyvin kasvaa rintamaidolla ja hivenen keltainen on vielä, mutta iho erittäin hyvä muuten. Puhuttiin mun jaksamisesta ja arjen sujumisesta. Kehuja tuli, et on hyvä ote lapsiin. :rolleyes: Jouduin vähän pitämään kuria isommille ja laittamaan penkille yms, kun meinas välillä mennä tappeluksi leikit. Itsestä tuntuu vaan useimmiten niin kaoottiselle koko tää meidän touhu, et ihan mukava saada positiivista palautetta.

Samalla tehtiin mun jälkitarkastusta varten masennustesti, paino, pissi, hemppari ja RR, mitkä oli kaikki ok. Meillä on sit yhteinen neuvolalekuri vauvan kanssa kahden viikon päästä.
 
Meillä oli tänään taas punnitusneuvola, syntymäpaino on kasassa varmaan viikonlopun aikana - siitä jäätiin nyt vain 30 g. Kaksi viikkoa tulee täyteen lauantai-iltana, joten ihan oikein likka kasvaa! Pituutta oli 52 cm, joten on varmaan synnärillä mitattu vähän hätäseen tai sitten nyt vaan oli helpompi mitata, kun on raajat vähän enemmän oienneet.

Napatynkä irtosi meillä kuudessa päivässä ja navan pohja on ihan siisti, iho on hyvässä kunnossa ja muutenkin kaikki oli tosi hyvin. Saatiin tähtitarra neuvolakorttiin (mutta miksi?).

Saisin käydä itse hemoglobiinitestauksissa tässä välillä, muuten seuraava tytön neuvola onkin sitten vasta kuukauden vanhana normaalin aikataulun mukaisesti. Sanoin kyllä, että uskon hempan nousevan itsellään ihan hyvin, enkä haluaisi sitä varten rampata neuvolalla ja pääsin siitäkin pinteestä! Eihän se mittaamalla mihinkään nouse... Ne sormenpäämittaukset on muutenkin vähän mitä on.
 
Meillä oli tänään se eka neuvola ja tyttö on nyt siis 6vrk vanha. Tädillä oli pelkkää hyvää sanottavaa meille kummallekin :) Ollaan kuulemma selkeesti luodut toisillemme! Tyttö oli nyt jo ohittanu syntymäpainon eli ainakin imetys sujuu ja ruoka menee sinne minne on tarkotuskin. Syntymäpaino siis 3130, kotiutuessa 2960 ja tänään 3170! Muita mittoja ei otettu, mutta refleksit pelaa ja muutenkin kaikki kunnossa. Erityiskehuja tytölle sateli kauniista väristä ja hyvästä ihosta.
 
Niin ja koska kaikki oli niin hyvin niin seuraava neuvola on vasta 2 viikon ja 4 päivän ikäsenä, lääkärineuvola 7 viikon ikäsenä mun jälkitarkastuksen kanssa samaan aikaan.
 
Meillä eilen kävi neuvolatäti kotikäynnillä. Poika sai kehuja, kun on niin virkeä ja suloinen tapaus. Syntymäpainosta puuttui enää 10g, eli hyvin on pojalle maito maittanut. Koska niin hienosti poika kasvaa, niin meidän ei tarvitse yöllä heräillä enää syömään ellei poika itse pyydä ja viime yö saatiinkin nukkua kokonaan. Pojalla oli käynnin aikana ruoka-aika ja sai kehuja kun jaksoi imeä niin hyvin. Neukkutäti vähä tota rintakumia ihmetteli, et tarvitaanko sitä välttämättä, mutta poika ei saa nännistä kunnolla otetta. saatiin d-vitamiinit pojalle, mut nehän alotetaan vasta myöhemmin. Napa sai myös kehuja et oon hyvin hoitanut, kun tynkä irtos jo viis päivää vanhana.
 
Meillä eka neuvola takana. Ikää tasan 1vko. Paino 3020g(3050g), lähtöpaino 2890g. pituus 48,5cm(47cm), py 33,9cm(34cm).
Iho hyvä, ei yhtään kellastunut. Painoa tullut hyvin pienelle vauvalle! Pituus näyttäisi olevan aika hätäisesti mitattu synnärillä, tuskin on 1,5 kasvanut viikossa :D
Kehuja kauniin pyöreästä päästä ja virkeästä olemuksesta, jaksoi katsella pitkään neukkutätiä... Ihana Hemmo :Heartred

Niin ja seuraava neuvola vasta 2 vko päästä.
 
Viime viikolla kävi neuvolatäti kotona, pikkusen paino 2,790 ja seuraavana päivänä paino oli 2,815 (painoa seurattu ku niin pieni pikkunen ja alussa maitoa ei omista tullu-nyt tulee maitoa), parin päivän päästä uudestaan neuvolaan, jos nyt muitakin mittoja saisi ja toivon mukaan syntymäpaino (2,900) saavutettu. Kuulema hyvin tarkkailee jo ympäristöä ja refleksit kaikki hyvin :)
 
Meillä painokontrolli taasen ja nyt oli tullu lisää, paino nyt 4140g (4080g tiistaina 7vrk iässä). Syntymäpainoon 4390g me ei kyl ikinä päästä 2 viikon ikään mennessä, se ois sit ens tiistaina. Kuitenkin tuli kehuja painonlisäyksestä ja pikkumies oli peräti hereillä neuvolassa joten esitteli päänkannattelukykyään auliisti... Pituus oli 55,2cm (53cm) ja pipo 38cm.
Maanantaina tulee neuvolantäti kotikäynnille.
 
Neuvolaterkkari kävi kotikäynnillä tsekkaamassa viikon vanhan pikku-ukon kuulumiset. Iho oikein hyvässä kunnossa, hyvin hakee katsekontaktia, imee hyvin (oli rinnalla pariin otteeseen, kun imetys toimenpiteiden takia keskeytyi), refleksit ja heijasteet hyvät ja yleisesti ottaen oikein virkeä paketti. Painoa tullut neljässä päivässä reilut 200 g :eek:: syntymäpaino 3825g, kotiutuspaino 3560g ja tänään 3780g. Maitoa tulee riittävästi ja se menee oikeaan osoitteeseen.

Multa otettiin sekiotikit pois (ah autuutta!) - haava on parantunut erinomaisesti. Terkkari kehui, että voin pitää itseäni onnekkaana, jos ja kun rinnanpääni ovat kestäneet imetyksen ilman yhtään haavaumaa tai muita vammoja. Niin että hukkaan meni nekin Lansinohit ja (kahdet) rintakumit. :p

Lisäksi juteltiin yleisesti jatkoehkäisystä, mun ravinnosta ja liikunnasta sun muusta ajankohtaisesta. Summa summarum: jos tissit pysyy kuosissa eikä jälkivuoto äidy ja poika jatkaa samaan tahtiin syömistä, ollaan oikein hyvällä tolalla molemmat.
 
Meilläkin oli tänään neuvolantädin kotikäynti. Pikkumies oli saanu kolmessa päivässä painoa taas 140g joten painonseurannasta luovutaan ja seuraavaks onki sitten lääkäri kesäkuussa.
Ehkäisystä oli puhetta mutta sen suhteen oon ite vähän ulapalla vielä et mitä sitä ryhtys hankkimaan... ei me nyt ihan heti ajateltu toista vauvaa tietty. Muutenkin ollu harmia näistä ehkäisyasioista aiemmin ni nyt pitäs sit osata valita vähän pidempiaikanen ratkaisu.
Meillä edelleen imetys päättyy harmillisen usein pullolle mutta mua itseä se ei haittaa niin kauan kuin maitoa tulee ja saa edes suurimmaksi osaksi sillä pienen ruokittua. Neuvolantädin mukaan sellanen 50/50- imetys ja pullottelu viel onnistuu niin ettei maidontulo lakkaa. En sit tiiä oliko laskettu et 50 imetys ja 50 vastike vai 50 suoraan tissistä ja 50 pullosta omaa lypsettyä.
 
Meilläkin kävi tänään neuvolatäti kotikäynnillä. Paino oli pysynyt pojalla samana, kun eilen synnärillä lastenlääkärin punnituksessa. On kuulemma hyvin virkeä ja jäntevä poika. Sektiohaavakin oli kuulemma todella hyvännäköinen. Kehui, että oon ahkera ku yritän imettää, vaikka maitoa ei vielä ainakaan tule paljoa ja sanoi, että korviketta voi antaa aika herkästikin, koska vauvalla on niin hyvä imuote ettei pitäisi olla haittaa imetykselle. :) Perjantaina onkin sitten vauvalla punnitus ja mulla poistetaan osa hakasista.
 
Meilä oli eka lastenneuvola tänään. Pikkuinen oli kasvanut hyvin,pituutta tullut kahdessa viikossa pari senttiä lisää,painoa viikossa tullut lisää 150g. Ihan ei vielä päästy sinne kolmeen kiloon,nyt 2955g. Ei paljon itkeskellytkään vaikka toinen herätettiin kesken unien alasti vaa,alle. Kesäkuun alussa seuraava neuvola ja vähän sen jälkeen lääkärintarkastus. :)
 
Tytöllä oli 1kk neuvola tänään. Kasvaa hyvin! Eli mun toispuolistisseys ei haittaa!

Paino 4715 g (synt. 3880 g)
Pituus 55,5 cm (synt. 51 cm)

Pituutta on tullut tosi huimasti, kun kaksi viikkoa sitten oli vielä 52 cm. Tai sitten jossain on mittausvirhe. Toisaalta mulla ei kauheasti ole kokemusta siitä kuinka nopeasti nämä pituutta venähtävät, tuntuu vain että tyttöhän on kaksimetrinen jo koulun alkaessa jos tätä tahtia jatkaa.
 
Tajusin nyt samalla, että mä olen ollut syntyessäni aikalailla näissä mitoissa mitä tyttö on nyt. Vähän vielä isompi olin, mutta pienellä erolla. o_O Osaanpa arvostaa äitini tekemää synnytystyötä - tuohan on jo mahdottoman kokoinen vauva!
 
Meillä oli tänään tytön neuvola, ikää siis 2 viikkoa ja 4 päivää. Tyttö on laiha hujoppi! Neuvolatäti sano että tyttö vaikuttaa tarkkaavaiselta ja rauhalliselta.

Pituus 53,3 (50)
Paino 3545 (3130)
Pipo 36,9 (35,5)

Napa roikkuu edelleen menossa mukana eikä tuoksu ihanalle, joten siihen laitetaan jatkossa bacibactia. Maanantaina pitää soitella neuvolaan jos napa ei oo siihen mennessä irronnu...
 
Oho! Napa vielä mukana? Sun tyttö on kiintynyt siihen Hymis :) hienosti on kasvanut tytteli...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Joo ei se enää paljon oo kiinni mutta ei vaan millään tunnu tipahtavan pois. Ens viikolla ruvetaan kuivatteleen jodilla jos ei muu auta.
 
Hymis, hyvin on tytteli kasvanut :)
Tuo napan irtoaminenki noin yksilöllistä :eek: Meillä napa irtos 3 pvän ikäsenä ja olin kauhuissani et irtosko liian aikaisin mut neukkutädin mukaan ei.

Huomenna olis meidän neidin 3viikkos neukku. Jännittää et saadaanko risuja vai ruusuja :eek:
 
No ei niitä risuja kannata odottaa etukäteen! Eiköhän siellä oo kaikki hyvin jos ei oo mitään syytä epäillä muuta :)

Meille neuvolatäti sano ensin painoa mitatessa että hyvin on tullu painoa ja sit kun mitattiin pituutta niin oikeen ihmetteli tota kasvua. Paino siis nousee ihan hyvin mutta ei vaan pysy ihan pituuden perässä vaan käyrä on vähän laskeva. Ehkäpä sekin ajan myötä tasottuu :)
 
Takaisin
Top