Vauvojen neuvolakuulumiset

Onko Suomessa mahdollista saada sellasta konkreettista imetystukihenkilöä, joka tulee esim kotiin pari kertaa viikossa ja sit yhdessä käydään tavoitteellisesti läpi kaikki mahdolliset keinot? Mulla on parilla kaverilla täällä ollut sellainen ja saaneet siitä paljon apua. Musta tuntuu jotenkin hyödyllisemmältä että apua saa yhdeltä tietyltä ihmiseltä joka tuntee sen imetyshistorian sekä lapsen ja äidin kokonaisuudessaan. Itse en siis suomalaisessa neuvolassa ole koskaan käynyt, mutta mitä oon kuullut tuntuu jotenkin tosi hajanaiselta ja satunnaiselta se sieltä saatava apu, varsinkin näissä imetysasioissa.
 
Tuo on ihan totta, neuvolasta ei ole tässä imetysasiassa ollut minkään valtakunnan hyötyä. Mun paras imetystuki on ollut sisko, jolta löytyy kaksi onnistunutta ja yksi epäonnistunut imetystaival.

Imuote on kunnossa eikä imetys satu, mutta maitoa ei sitten vaan taida tulla tarpeeksi, vaikka päällään seisoisi... Eipä kyllä olisi uskonut miten voi "mennä tunteisiin" imetyksen epäonnistuminen. Järjellä ajateltuna kun aivan varmasti on tärkeintä että vauva saa ruokaa tavalla tai toisella. Mutta eipä sitä näissä hormonihuuruissa paljon järjellä ajatella näimmä.
 
Kun vauva sai lisämaitoa, oliko silloin virkeämpi? Jaksoiko silloin syödä yhtään paremmin? Meilläkin vauva nukahteli alussa. kun ei saanut tarpeeksi ruokaa ei jaksanut imeä ja sitten ei saanut tarpeeksi ruokaa :sad001

Oletko tehnyt syöttöpunnituksia? Meidän neuvolasta sai ainakin lainaan vaakan niin kun muutamana päivänä punnitsisi kaikki syönnit niin pääsisi jyvälle mitä sinne oikeasti menee.

Kuuletko nielemisen ääniä silloin kun vauva aktiivisesti imee? Mä koin hyväksi sen että aina kun vauva imee, puristan hitaasti pumpaten rintaa kevyesti hampurilaisotteella. Ei siis nänniä vaan koko rintaa, jolloin maito tulee joutuisammin ja vauva saa nopeammin ja vähemmällä työllä enemmän maitoa.

Neuvola on meilläkin ollut tosi kädetön imetysasioissa. Imetyspolilla käytiin, siellähän ovat imetykseen perehtyneitä kätilöitä joten siellä oli ihan eri ote imetysasioihin. Saatiin sieltä lainaan imetysapulaite, voisikohan se olla teille hyödyksi? Edes osan lisämaidoista saisi sillä menemään eikä olisi niin pullon perään.

Vielä jos haluat ja jaksat yrittää niin mahtava juttu, mutta ei se korvikkeen antaminen tosiaan mikään huono juttu ole. Vauva kasvaa silläkin, tärkeintä on ettet itseäsi hajota tuossa hommassa.
 
Imetyksen tuen/tukiäidit olen jo hyödyntänyt, mutta eipä sieltäkään mitään kikkakolmosia löytynyt (kun jotakuinkin kaikki on jo kokeiltu). Täällä olisi ilmeisesti joku sairaalan imetyspoliklinikka vielä olemassa, mutta enpä tiedä. Eipä sielläkään voida taikoa pojalle parempaa ruokahalua eikä äidille lisää maitoa :/

Neuvolassa ei oteta mitään kantaa koko asiaan, täysin ympäripyöreitä vastauksia vaan... Ensin arvelivat että paras jatkaa lisämaitoa, heti seuraavassa lauseessa kuitenkin totesivat että joo, onhan tuo sata milliä täysin kosmeettinen juttu, voi jättää pois. Eli jos ja kun lisämaitoa seuraavalla kerralla "määrätään", todennäköisesti saan arvata sopivan määrän itse...
Tutulta kuulostaa, valitettavasti. Esikoisen kohdalla neuvola kehotti antamaan korviketta niin paljon kuin vauva syö. En antanut. Päättelin siis itse määrät ja sainkin pidettyä korvikemäärän pienenä. Täysimetykselle ei tosin päästy, ja sama tarina taitaa nyt toistua yrityksestä huolimatta. Mut neuvolan opastus on kokemukseni mukaan ihan onnetonta...
 
Nuppu: Lisämaidolla ei ollut merkitystä syöntitarmoon, yhtä paljon nukahteli syöttöön. Nuo isommat lisämaitomäärät olivat tod näk liikaa, vauva ei juuri koskaan puklaa mutta isoilla määrillä puklasi pari kertaa kaaressa. Mielialaan lisämaidolla ei tuntunut olevan vaikutusta, itkua tuli yhtä paljon/vähän kuin mitä nyt.

Syöttöpunnituksessa ei olla oltu. Kun valittelin tarkan vaa'an puutetta neuvolassa, terkka ehdottomasti kielsi hankkimasta, että ei tule kuulemma muuta kuin lisästressiä... Painokontrollin jouduin itse pyytämään. Että tämä on tosiaan imetyksen tuen taso täällä *pyörittelee silmiään*

Sairaalan imetystukipuhelimeen soitin alta viikko syntymästä, silloin jo kysyin mistä tietää että vauva ylipäätään nielee. Uskomatonta, mutta en saanut mitään vastausta... Eli tämäkin on pitänyt itse arvata.

Noh, tuossa 18.12. selviää joka tapauksessa saako tarpeeksi rinnasta. Kamala ajatus sekin, jos nämä viikot olen pitänyt vauvaa nälässä.
 
Jos jaksat niin ehkä voisit vielä silloin 18 pv kokeilla sitä syöttöpunnitusta jos määräävät lisämaitoa? Meillä kun oli kipeä lapsi alussa niin sairaalassa tehtiin niitä syöttöpunnitusta. Se oli tosi ahdistavaa, mut toisaalta myös hyödyksi sen imetyksen onnistumisen kanssa kun tiesi paljon vauvan on syötävä. Ja meilläkään ei aluksi saatu vauvaa pysymään hereillä, jonka vuoksi piti antaa pullosta (nyt on täysimetyksellä). Mut sitten kun oli määrät tiedossa niin pysty pumppaamaan rinnoista puuttuvan määrän ja antamaan vauvalle omaa maitoa pullosta (samalla oma maitomäärä nousi). Toisille tietysti tää menetelmä ei sovi, vaikka se mulla hetken toimi. Oli se kuitenkin hieman stressaavaa ja raskasta.
Voimia kuitenkin paljon Windfal :Heartred
 
Syöttöpunnituksen saan onneksi tehtyä joulun aikaan itsekin, läheisillä sukulaisilla kun on lammastila ja gramman tarkka karitsavaaka :D Maitomäärää olen alusta saakka nostatellut pumppaamalla, eli lisämaidoista joku 1/3 on ollut omaa. Ei auta kuin odotella, toivotaan että nämä tihennetyt päiväsyötöt olisivat saaneet painon nousuun...
 
Tänään oltiin sitten painokontrollissa, valitettavasti paino junnaa. Onneksi nyt ei sentään ollut laskenut, mutta lähes täsmälleen sama 4300 g kuin pari viikkoa sitten. Pituutta oli kuitenkin rojahdettu senkin edestä, eli 56,5 -> 59 cm. Sattui niin että lääkärikonsultaatiota piti hiukan odotella, joten imetin yhdestä rinnasta (jälleen vain se viitisen minuuttia tehokasta syömistä) ja tehtiin sitten syöttöpunnitus. Noin 30 grammaa tuli lisää painoa, joten kyllä bebe luojan kiitos jotain saa syötyä.

Terkka ja lääkäri arveli että energia on nyt mennyt tuohon pituuskasvuun joten samanaikaisesti painonnousuun se ei aivan riitä. Lisämaidot kehiin siis, noin 50 ml aina imetyksen jälkeen. Keskiviikkona uusi painokontrolli, paino pitäisi saada noususuuntaan.

Henkisesti tähän ehti valmistautua, ja toisaalta rauhoitti hiukan mieltä tuo syöttöpunnitus ja pituuskasvu - ainakin jotain safkasta menee perille asti.
 
3kk neuvolassa käyty tänään, pojan paino 6350g, pituus 57,8cm ja päänympärys 40,3cm. Lisäystä kuukauden takaiseen neuvolakäyntiin: paino +1380g, pituus +3,5cm ja päänympärys +1,8cm. Aika hurjaa :O Muuten kaikki on ok, tosin vastasyntyneen heijasteet pukkaa edelleen läpi, morotus ja kävely :sad001 Lisäksi poika sai rokotukset, rotaviruslitkun nro 2 ja kaksi piikkiä reisiin. Nyt sitten seuraillaan, tuleeko jotain oireita, lämmönnousua tms. Nestemäistä Panadolia on hankittuna varmuuden vuoksi kuitenkin.

Kuulostaa kuitenkin kohtuullisen hyvältä tuo Windfall, että on saattanut energia mennä tuohon kasvupyrähdykseen, ja kuitenkin vauva saa ravintoa, vaikkei ehkä täysin riittävästi. Eiköhän se siitä lisämaidolla sitten suttaannu eteen päin, että pituuskasvu ja painonnousu rupeaa kulkemaan paremmin käsikädessä paremmin.
 
Meidän likka vaikuttaa hurjan pitkältä näihin muihin ikätovereihinsa verrattuna! Nyt siis 6 viikkoa ikää ja pituutta jo 59,5cm, tosin syntyikin suht pitkänä (53). Meillä on käytössä vielä jotain 50cm bodyja koska tyttö on siro mutta pitkäjalkainen, masuaikoina ihmettelinkin miten on mahdollista että potkut tuntuu korkeella kylkiluissa kun muu vauva on ihan muualla.. Mies povaa muksusta huippumallia, minä potkunyrkkeilijää :hilarious:
 
Windfall, toivottavasti vauva jaksaa syödä lisämaidon ja paino alkaa nousemaan. Voisi kuvitella, että jaksaminenkin lisääntyisi ja rinnalla viihdyttäisiin pidempään nukahtamatta.
Kuulostaa kummalliselta, että vauvasi ei kasva paremmin vaikka taitaa saada ihan kohtuudella maitoa.
Tsemppiä!
 
Windfall meillä junnasi myös paino tuossa jokuset viikot sitten. Pituutta tuli, mut painoa vain ehkä viikon aikana +50-100g. Syöttöpunnitus 10min imetyksestä oli silloin 45g. Lääkäri ehdotti korviketta lisäksi, mutta olin aika vastahakoinen kun halusin imettää ja kokeilla jatkaa pelkällä ämmällä. Lääkäri suostui ja antoi viikon aikaa yrittää, sitten otettaisi korvike lisäksi jos ei auta omat keinot.
En siis antanut korviketta vauvalle, vaan pumppasin imetyksen jälkeen ja imetyksien väleissä kun kerkesin, vauvalle lisää maitoa, jonka annoin sitten pullosta lisäksi. Tyrkkäsin kitusiin sen pullossa olevan maidon esim kun käytiin kaupassa tms, sekä illalla annoin kerran pullosta. Muuten kotona sitten vain imetin. "lisämaitoa" meni n. 100ml per päivä. Meni viikko kun oli seuraava painokontrolli ja vauvan paino oli lähtenyt nousuun hyvin ja mulla maitomäärä oli kasvanut (vaikken pumpulle herunutkaan paremmin). Jatkoin pumppaamista vielä viikon ja imetin+pullosta ämmää, sitten oli taas kontrolli. Paino oli noussut tuplaten sen määrän mikä oli minimi nousi. Päätettiin neuvolatädin kanssa jättää pumppaus pois ja kokeilla pelkkää imetystä, kun mun maitomäärä oli pumppauksen ansiosta noussut. Yllätys oli iloinen 10päivän päästä kun todettiin imetyksen riittävän yksinään taas :)
 
Meillä se armonaika tavallaan meni jo, eli tähän eiliseen kontrolliin olisi pitänyt painon nousta. Yritän ylläpitää imetystä niin pitkälle kun nyt pystyn, mutta lisämaidot menköön korviketta. Neuvolan ehdottama 50 ml per syöttö on tosin liikaa, kun eilen vauva oksensi noin tunti syötön jälkeen kaaressa. Seuraavalla syötöllä puolestaan käänsi päätä pois kun pullosta oli ehkä 2/3 osaa mennyt. Laitan nyt 30 ml menemään, se ehkä kestää sisällä.

Maitomäärän nostatukseen on käytetty kaikki konstit paitsi kansanparannus ja tässä vaiheessa myönnän suoraan että pää hajoaa jos elämä ei ole muuta kuin imetystä, pumppausta, pakastusta, maidonkeräystä ja maitomäärästä stressaamista.

Vauva on mallia pitkä ja hoikka, kuten jotakuinkin kaikki suvun miehet meidän molempien puolelta, joten sinällään en ihmettele tätä painon kanssa taistelua.
 
Tsemppiä teille sinne, eihän sillä väliä ole mistä maito tulee kunhan paino nousee ja äidin pää pysyy kasassa lapsen ruokkimisen kanssa :D
 
Tsemppiä tosiaan Windfall!
Ja se vaikka saisikin lisämaidot korvikkeen muodossa, so what? Saapahan maitoa. Pienikin määrä äidinmaitoa on jo tärkeää. Ja korviketta kun annat, ei pääse se pääkään räjähtämään. :rolleyes:
Ymmärrettävää että tilanne on tosi stressaava! Ja se stressi jo itessäänkin varmasti hankaloittaa maidontuotantoa.
Meillä oli esikoisen kanssa tuota että lisämaitoa tarvittiin jonkun aikaa. Kyllä ne sitten saatiin purkuun ajallaan. Muistan itse miten painin kaikkien ajatusteni kanssa, mutta loppupeleissä ainut millä oli väliä, oli se että vauva sai ruokansa ja kun asennoitui siihen niin kaikki ne ajatuksetkin asettuivat aloilleen ja stressi hellitti. :)
 
Meillä oli tänään 3 kk neuvola. Painoa on tullut kuukaudessa 700 g ja pituutta 4 cm. Nyt siis pirpanan mitat tasan 5 kg ja 55 cm. Terkkari kehui hyvää ihoa ja tarkkaavaista ja keskittynyttä ympäristön seurantaa. Korttiin kirjoitti myös vastavuoroisesta juttelusta.

Seuraavaksi me mennäänkin vasta 5 kk neuvolaan kun on spesiaali lääkäriaika varattu sairaalan lastenosastolle 4 kk kehityksen seurantaan. Se on joku rutiini juttu pienipainoisena syntyneille vauvoille.

Noihin ruokailupulmiin vielä palatakseni...niin kauan kuin huoliin vauvan riittävätsä ravinnon saannista on niinkin yksinkertainen ratkaisu kuin lisämaito, niin se kannattaa hyödyntää. Se on uskomaton määrä energiaa mikä panikoimiselta vapautuu muuhun käyttöön. Paino kun rupeaa nousemaan, niin sitten lähteen vähentämään lisämaitoannoksia.
 
Windfall jos vauva tarvii lisämaitoa ja pumppaus tuntuu liian kovalta urakalta ja annat korviketta, niin imetä aina eka niin hyvin ku vauva jaksaa syödä ja korviketta päälle sen verran kuin tarvii jotta ei lisämaito vie sun maidon tilaa. Vauvahan kuitenkin on kasvanut ja isona syntyneillä on ihan tavallistakin että paino hakee "omaa käyräänsä" jo alussa. Mulla lapset syntyneet reippaan kokoisina mutta painoa tullu sitä vähemmän siinä ekoina viikkoina mitä isompi lapsi. Ei tuo teidän homma kauheen huolestuttavalta vaikuta, neuvolassa joskus vahdataan silmä kovana käyriä vähän liiankin innokkaasti.. tietysti jos paino ois jatkanut putoamista niin ois huono juttu mutta nythän niin ei oo käynyt. Ei sille voi käppyrät mitään että lapset kasvaa myös geeniperimänsä mukaan.. Koita ite olla ottamatta liikaa stressiä :Heartred
 
Meidän isokokoisena syntynyt sai olemattoman painonnousun takia korviketta ja lisämaitoa reilun kuukauden verran 4-5x50ml/vrk.
Kahden kuukauden iässä päästiin korvikkeesta, ja yritetään nyt täysimetystä. Pumppaan ja lypsän vielä lisämaitoa n. 100-150ml/vrk.
Vauvan kasvaessa sen voimat imeä lisääntyvät myös, joten toivoa ei kannata heittää, vaikka korviketta joutuisikin antamaan.
 
Kiitos tsempeistä! Paino oli noussut kahdessa päivässä 60 g joten saatiin "lupa" joululomaan. Lisämaidon määrä on ollut n. 100 ml päivä, imetän aina ensin molemmat rinnat ja lisuketta laitan vain päivisin. Uskoisin että ihan se läheisyys on tälle vauvalle sen verran tärkeä juttu ettei nyt ihan äkkiä hylkää rintaa. Meidän yöthän sujuu 99% ilman yhtään itkua, vauva nukkuu vieressä ja herää syömään pari kertaa. Ja jotta ei kuulostaisi liian ruusuiselta niin vastaavasti päivisin itketään noin puolet hereilläoloajasta :D

Toivotaan että paino lähtee vähän tasaisempaan nousuun! Tammikuun alussa seuraava check 2 kk nlan yhteydessä.
 
Takaisin
Top