Vauvojen neuvolakuulumiset

Minä olen 165 ja mies 175. Ihan käsittääkseni normaalipituisia molempien suvuissa on. Oon kyllä tuosta käyrien turhan tarkasta tuijottelusta kuullut niin en ole itse ollut oikein huolissani. Koko ajan kasvua kuitenkin tapahtunut neuvolakäynneillä :) 8 kk neuvolassakin lääkäri piti kasvua normaalina :)
 
Meilläkin tyttö ottaa pituutta maltillisesti. 7kk neuvolassa piti käydä kasvukomtrollissa ja 8kk neuvolassa lääkäri oli kans sitä mieltä että hyvin kasvaa omaan tahtiin. Mä olen 153cm ja mies 171cm, eli ei voi mitään hujoppia odottaakkaan :D Sitä paitsi nää uudet keskipituudet o iha hulluja, miehen keskipituus olis nykypäivänä 180 ja naiset oliks se nyt 165 vai 170cm. Noiden mukaa mies on -1 käyrällä ja mä -2 käyrällä :D
 
1 -vuotis neuvola takana, pituutta 72,9 cm, painoa 8080 g ja kupoli 46,8 cm. Kaikki kunnossa, kyselivät jaksamisesta kun vielä Yösyöttöjä, kehottivat aloittamaan hampaiden harjaamisen (niin oli tarkoituskin) ja sanoivat että lapsen tahtiin siirtyä antamaan samaa ruokaa kuin mitä itse syödään. Kovasti kehuivat pojan iloista asennetta ja uteliaisuutta, kun poika pisti huonetta uuteen uskoon. Ihastelivat kun poika sanoi muutamia sanoja. Normaalisti kehittyvä lapsi, saa olla iloinen. :) lopuksi inhottavat rokotukset taas.

Tänään taas sitten tein pojalle samaa safkaa kuin meillä, ilman suolaa vaan ja vähän enemmän kasviksia - ei uponnut. Toisaalta oli muutenkin kärttyinen koko illan ja kuumeenkin nosti rokotteet, lie siinä syy. Hammas pestiin ennen nukkumaan menoa, se meni hyvin :D
 
1v neuvola tnä takana ja pituutta pojalla 76,1cm ja painoa 10,610kg :) keskikäyrän mukaan kasvetaan nätisti :) rokotukset oli vähä inhottavia mutta ei kauaa itku kestäny. Pojalla on nuhaa tai räkä valuu mallikkaasti ainakin, niin sinänsä oli hyvä ottaa rokotteet tähän samaan syssyyn jos se kuumeen meinaa nostattaa. Pitää vaan illalla lääkitä kunnolla poika :)
Kortissa lukee "puhelias poika, sanoja kuuluu, yöt nukkuu hyvin. Iloinen ja hyväntuulinen lapsi" :) no niin kyllä onkin!
 
1v neuvolassa käyty eilen. Paino oli 10.040gja sitä ei ollut tullut juuri ollenkaan edellisen käynnin jälkeen. Sanoi kuitenkin sen olevan normaalia, kun kulutus on kasvanut ja yleensä syöminen saattaa olla haastavaa tässä iässä :) pituus 76cm ja py 48 :) Sai kehuja touhukkuudesta ja uteliaisuudesta. Terkkaa ei vierastanut ollenkaan :D Hienosti motorisesti kehittynyt ikäisekseen. Hb oli 95, eli hieman alakanttiin, ei kuitenkaan huolestuttavasti. Rokotukset sai, ne hetken harmitti. 10pvän päästä saattaa tulla oireita jos on tullakseen. Infulenssarokotetta ei otettu. Kaikki siis hyvin meijän poitsulla. :)
 
1v neuvola oli tänään. Pihlan pituus 80,5 (yläkäyrällä juu!) ja paino 11,6 kg. Otettiin tehosterokotteet mutta MPR käydään hakemassa tässä ennen joulua avoneuvolasta, nyt kun sen ois joutunut pistään käteen. Ei oo tullu tytöllä oireita mistään rokotuksista mut nyt aateltiin et katellaan se uus rauhassa muutenkin. (Mä joudun huomenna herään kuudelta ja lähteen sokerirasitukseen.) Influenssarokotetta ei oteta. Terhakka hymytyttö sai kehuja. Käveli pitkin poikin ja löysi lelulaatikon (meillähän ei enää ollenkaan oo kontattu varmaan kuukauteen, nyt jo lähes juostaan). Meidän ainut ongelma on, että hampaita ei saa harjattua. Ohje siihen oli vaan et tää on asia minkä vanhemmat päättää ja pitää vaan näyttää että hampaat on harjattava. Ostin tänään Muumi-hammastahnaa, ne kun on tosi jees, Pihla tykkäs kovasti ainakin purkista. Ei tosin illasta lähdetty tätä inhotusta tekeen kun tyttö oli muutenkin itkuinen ja yliväsynyt, kun unet vähän tänään jäi. Että sillä lailla :)
 
Napero käynyt 1vee neuvolassa. Pituutta 74cm ja painoa 8750gr. Py 46.5cm. Kehuja sai kovasti ja rokotteita iskettiin joka raajaan. Nopeasti olo kuitenkin tasaantui. Kasvukontrolliin mennään helmikuussa kun painokäyrä -11. Tämä itseä huolettaa vaikka se todennäköisesti johtuu siitä, että pikkujätkä on todellinen energiapakkaus ja liikkuu paljon. Ohjeeksi saatiin antaa öljylisä aterian joukkoon lisäenergiaa antamaan. Kovin on nukuttanut jätkää tänään. Eikai muut ihmeellistä.
 
Meidän tyttö 1vee neuvolassa oli 71,5 cm ja 7,7 kg. Kasvaa kuitenkin tasaisesti omalla käyrällään ja seuraava käynti vasta huhtikuussa. Kolme rokotusta saatiin ja kuume nousi yöllä ja oli vielä seuraavana päivänä. Oli myös itkuinen ja väsynyt pari päivää. Nyt 10 päivää rokotuksista eikä ole mpr nostanut kuumetta. Huh, siitä taidettiin selvitä sentään!
 
Enpä muistanu tarkemmin laitella 1v mittoja. Käytiin synttäripäivänä 13.11. Pituutta 71.5 ja paino 9030 ja tippunut siis vaan. Nyt vähä hitaammin kuin kesällä. Tutkitaan se keliakia lääkärin kehotuksesta.
Hyvin tutkiva tyttö, hymyilevä ja sosiaalinen. Kehitys ikätasoista :) Niin ja hän samaisena päivänä sanoi ekaa kertaa täysin selvästi Äiti ja osoitti sormella :Heartred
 
Onko muille tullut MPRstä oireita? Meillä oli eilen 10.päivä rokotuksesta ja ei mitään oireita. Tänään on puklannut kaksi kertaa ja ollut tavallista itkuisempi sekä väsynyt. Oletan että ovat nyt niitä oireita. Kuumetta ei onneksi ole *kop kop kop*
 
Tänään oli 1v neuvola rokotukset saatiin ja influenssarokoteet molemmat otimme. Paino 10,4 kg (+1kg), pituus 75,6 cm (+4,3 cm) ja py 48cm. Painoa olisi pitänyt tulla enemmän, nyt oli +5% käyrällä, kun ennen ollaan menty +10% käyrällä. Kun tyttö oli puolivuotias, niin samainen terkka olisi sitä mieltä, että jos samaa tahtiin tytölle painoa tulee, niin on ylipainoinen taaperoiässä. Mutta sanoi että yleensä kun liikkumaan lähtee, niin se painon tulokin tasaantuu. Eli nyt oli se painon tulo tasaantunut, mutta sekään ei ollut hyvä. Meidän terkka on vähän omalaatuinen. Mutta tasaisesti oli tyttö kasvanut, joten me jatketaan samaan malliin ruokailujen kanssa. Nyt syö 2-2,5dl x 5 per päivä.
 
Me käytiin 1-vuotisneuvolassa tällä viikolla. Mitat olivat sellaiset, että painoa 8 320 g (+560 g), pituutta 72,6 cm (+2,6 cm) ja päänympärys 46,5 cm. Pienehkö tyttö edelleen, mutta tasaisesti omaan tahtiinsa kasvaa ja kehityksellisesti on oikein hyvin aikataulussa :).
 
Argh, just tajusin että meillåhän on 1 vee neuvola ma ja ke kuvaus... Nyt sitten toivomaan ettei tuu mitään niistä rokotteista...
 
Mar-mil onko aikaisemmin rokotuksista kuumetta yms tullut? Meillä on joka kerta, joten onneksi tälläkin kertaa en ollut sopinut menoja pariksi päiväksi neuvolan jälkeen. Uutenahan tulee mpr, josta oireita saattaa tulla vasta 10 pv kuluttua rokotuksesta.
 
Sairaalalla otettiin paino. Oli 10 300g :) huomaa että alkanut ruoka maistumaan kun kuukaudessa tullut +300g. 10kk ja 1.v neuvolan välillä kun oli tullut vain 50g :D Ja siihen väliin ajoittuikin syömisongelmat.
 
Ei oo kyllä tullut onneksi rokotuksista mitään. Toivotaan ettei tuu tälläkään kertaa :) Olis vaan just niin mun säkää että tulis just nyt :D
 
Meillä on ihan hirveän kiukkuinen tyttö, luin netistä että tuo mpr saattaa aiheuttaa kipuja ja itkuisuutta jopa kuukauden ajaksi, eikä oireet välttämättä ala vasta viikon päästä, vaan voivat tulla aiemmin :/.
 
Takaisin
Top