Vauvojen neuvolakuulumiset

Meilläkin luulee osaavansa kävellä, eli unohtaa toisinaan, ettei sohvan tai sohvapöydän ääreltä voi lähteä tepastelemaan, eikä pöydältä voi kurkotella esineitä molemmin käsin. :) Ja totta kai kaatuisi suorilta jaloilta selälleen jos ei äiti ottaisi kiinni.
 
Meillä oli muistaakseni Lyan kanssa jossain alkuvaiheessa samankokoiset vauvat, mutta nyt taidan vetää palstan pohjat kertomalla 7 kk mitat eli 6495 g ja 65,3 cm. Konttaa, ryömii, nousee seisomaan, istuu selkä suorassa. Sanoja ei varsinaisesti tule eikä vielä tarvitsekaan, mutta äi-ti, tä ja tsa eli kissa kuulostavat äidin korvaan sanoilta :)
 
Meillä 8kk neuvola ja lääkäri. Pituus ok 72cm, mutta paino vain 8kg eli -13%. Olivat sitä mieltä että kaikki silti OK.

Meille on sanottu että jos paino suhteessa pituuteen menee välillä -20% - +20%, se on normaali. Jos laskee alle tuon -20% niin sitten tarttee alkaa tehdä jotain, koska pituuskasvu voi alkaa kärsiä. Meillä on silmämääräisesti tosi hoikka tyttö ja suhteellinen paino -11%. Tai siis oli viime mittauksessa. Kahden viikon päästä neuvola, saas nähdä mitä on tuoreet lukemat - nyt kontataan ja kovaa, jahdataan palloa ja pyöritetään sitä, treenataan pystyyn nousemista... koko ajan menossa. Energiaa kuluu taatusti mutta syöminen ei vaan nappaa. Ne hampaat.
 
Terveisiä 8 kk neuvolasta. 7010 g (7 kk 6495), 67 cm (65,3) ja 43 cm (42,4). Ryhtynyt kävelemään tukea vasten. Se varmaan uusin temppu. Tosi vauhdilla konttaa ja koko ajan pitäisi olla pystyssä. Pieni, sopusuhtainen neiti.
 
Meille sanottiin eilen 10kk neuvolassa, että tyttö on ikäisekseen pienikokoinen ( 71cm ja 8950g ) vaikka kasvaakin tasaisesti omalla käyrällään...Pituutta pitäisi kuulema saada lisää? En nyt oikein tiedä miten suhtautua, kun itse olen aika lyhyt ja mieskin mieheksi suht lyhyt.

Tyttö on kuitenkin touhukas pikkuneiti, joka ihan kohta varmasti kävelee itse, joten energiaa kuluu jatkuvaan tepasteluun.

Huvittavaa on se, että nykyään taputtaa itselleen, kun onnistuu seisomaan pitkiä aikoja ilman tukea :)
 
Lya: Onpa outoa. Meidän poika oli tammikuun alussa 70cm, eikä pituudesta oltu enää huolissaan (ennen joulua pituus aiheutti huolta, kun käyrä oli sukeltanut). Minä olen lyhyt, mutta mies on 180cm. Meillä on perjantaina neuvola. Saa nähdä, onko pituutta nyt tullut lisää. Ainakin 74cm bodyt alkaa olla pikkuhiljaa vähän lyhyitä.
 
Lya: Jätä omaan arvoonsa ohjeistus? Meinaan meille sanotaan koko ajan, että tyttö kasvaa hienosti ja tasaisesti(kts. meidän mitat ylempää). Pituus- ja painonkasvu tapahtuu sykäyksittäin. Mä uskon, että genetiikalla on tässä suuri osuus ja tyttö kasvaa tasaisesti omaa käyräänsä kuten minäkin aikoinaan ollen vielä pienempi. Ehkä näin on teilläkin. Jos sua kiinnostaa niin www.kasvuseula.fi kun syötät lapsesi mitat, näät suhteelliset pituus ja painokäyrät, jotka sanallisesti kertovat onko lapsesi nk. normaalin rajoissa :)
 
Täällä 1v poju 74,8cm 9,46kg ja joutuu kasvukontrolliin kesän jälkee..
 
Meidän 1-v neuvola viime viikolla sujui hyvin - rokoterääkyminenkin meni ohi hetkessä.
73,3cm ja 9120g.
Saatiin lupa antaa ihan mitä tahansa kotiruokaa ( myös öljy ja voi ) ja tavallista rasvatonta maitoa.

Kävelyn tehokkuudesta saatiin maininta - meillä kun jo juostaan ulkonakin :)
 
Meillä 1-vee mitat siis 75,5cm/9,6kg. Rokotteita oli itkenyt, isänsä kanssa kävi neuvolassa. :) Meillä ei vielä kävellä, mut kiipeillään sitäkin enemmän. Nousee jo ties mihin (esim. pirttikaluston penkille ja siitä pöydälle...), et tarkkana saa olla. Pihalle laitettu hiekkalaatikko, keinut ja isojen lasten liukumäki (odottaa tulevaisuutta), kun edullisesti saatiin. Sen lisäksi kolmipyöräinen, jonka kyydissä istuu vöissä.

Meillä muuten juodaan luomu kevytmaitoa, kun sitä muutenkin käytetään ja se oli ihan ok neuvolassa.

Btw. twin, miksi kasvukontrolli? Mitat kuulostaa normaaleilta ainakin minusta...
 
Mä en ihan ymmärrä tota ohjeistusta rasvattomaan maitoon. Äidinmaitohan on täynnä "eläinperäistä" rasvaa, ja sehän on parasta mahdollista tavaraa pienelle. Miksi siis normimaidon pitäisi olla täysin rasvatonta? Ite oon antanu pojallekin kevytmaitoa, kun sitä itsekin käytetään. En aio lapselle ostaa omia maitoja nyt kun korvikkeista on päästy. Ja mitä oon ymmärtäny, niin ruotsissa taas ohjeistetaan täysmaidon antamiseen lapselle.
 
1-vuotiaalle käsittääkseni just kevytmaitoa tms. koska tarvii vielä rasvoista energiaa kasvuun.

Meillä oli sijainen niin tais vähän varmistella kun kasvukäyrät oli laskemaan päin. Huiteli pikkuvauvana plussilla ja nyt paino -1 ja pituus -2 käyrällä. Samahan se on käydä mielenkiinnostakin mitoilla sit mut ei mua huoleta :)
 
No niin suosittelee, enkä todellakaan ymmärrä miksi. Itse en rasvatonta osta ihan maun takia, tosin maitoa käytän itse kahvin seassa ja ruuanlaitossa. En oo juonut maitoa kohta 20 vuoteen. Meillä ei kyl neuvola tyrmännyt muun kuin rasvattoman käyttöä, sano vaan, et sitä mitä kotona nyt käytetään.
 
Outoa, koska meillä nimen omaan sanottiin, että sitä maitoa, mitä kotona käytetään... Ja rasvaton oli kuulema hyvä juttu. Itse en juo ollenkaan, mies juo +maitoa ( rasvatonta ) Ajattelin, että neiti voisi saada omaa kevytmaitoa.

Margariiniakin suositteli, mutta meillä syödään sellaista, missä on enimmäkseen ihan voita, niin ajattelin että sitä saa tyttökin leivälle...

Ihmeen paljon nuo ohjeet vaihtelee.
 
Meillä tyttö juo luomutäysmaitoa, isänsä juo rasvatonta. Mä käytän vaan kahvissa maitoa, aiemmin luomukevyt-, nyt sitä samaa täysmaitoa mitä tyttö juo. Neuvolasta saaduissa printtilehdykäisissä näkyy olevan että rasvatonta maitoa suositellaan yksivuotiaasta alkaen, mutta neuvolan th on kyllä antanut vihreää valoa kevytmaidolle. Sitä siis käytettiin aiemmin. Tuo täysmaito otettiin nyt muutama viikko sitten tilapäisesti käyttöön, kun kasvu pitäisi turvata ja syöminen ei tyttöä kiinnosta kun on niin kova kiire kävellä ja tehdä kaikenlaista muuta uutta. Keskospolin ravitsemushenkilö nimenomaan sanoi että alle kaksivuotiaana voi hyvin antaa täysmaitoa jos on energiansaannin takia tarpeen. Levitteenä meilläkin on Oivariini. Pehmeää rasvaa koitetaan toki saada sitten menemään kalan ja avokadon muodossa.
 
Takaisin
Top