Vauvojen neuvolakuulumiset

Tänään meillä oli suuhygienisti. Katto suuhun ja kerto ruoka-ajoista ym. hampaiden terveyteen vaikuttavasta asiasta. Sit sai hammasharjan ja sellasen hammaslääkärin peilin, jolla voi suuta tiirailla. Kaks kertaa päivässä pitäs harjata tolla tahnalla. Tyttö myös puras sitä hygienistiä sormesta. Ihan ok keikka! Tytöllä on siis jo 6 hammasta, kaks alhaalla ja neljä ylhäällä. :)
 
Hauskaa kun teillä on jo 5 hammasta ja meillä ei yhtään.
 
Meilläkään ei ole yhtään. Hammashoitajan vastaanotolle tuli kutsu ja nauroin, että pitääkö se peruuttaa jos ei ole yhtään hammasta. :)
 
Mä oon itse asiassa tyytyväinen ettei ole. Eipähän tarvii vielä pestä ja jää tissin pureskelu vähemmälle. Itsellä tullut tosi myöhään, kaipa se siihenkin hieman verrannollinen on.
 
Mullekin on tullut tosi myöhään, mut ei näyttänyt tytön hampaisiin vaikuttavan. No nyt on jo 6 tosiaan tullut ja noin kuudet itkutkin itketty. Hammas/hampaat oireili aina n. viikon puhkeamistaan meillä.
 
Hitsi ku meillä ei ollut 7kk neuvolaa, ni ei voi tota kokoa verrata. Meillä varmaan suht samoissa mitoissa mennään. (6kk oli 68cm/7,5kg)
 
Meilläkään ei ole 7kk neuvolaa, eikä kyllä mitään suuhygienistiäkaan kuin vasta vuoden iässä... Ihmeen erilaisia ovat käytännöt. Noita kahta hammasta olen harjaillut omatoimisesti, kun neiti vielä sattuu tykkäämään hampaiden pesusta :D
 
Niitä onkin hyvä harjailla. :) Meillä oppi just availee suutaan, kun sanon "aaaa" ja avaan omaa suuta. Mut kädet ja jalat viuhtoo villinä, kun hammasharja lähestyy.
 
No, minä harjaan tytön hampaat ensin, ja tyttö " harjaa" sitten itse sen jälkeen. Välillä jopa ihan oikeasti. Kai niitä ikeniä sen verran kutittaa :)
 
Voi kääk näitä eroja lasten mitoissa... Meillä oli tänään neuvola, korjattua ikää tulee viikon päästä 8kk täyteen. Pituus 68, paino 7050. Ja normaalialueella kuitenkin ollaan korjattuun ikään nähden, on jopa tullut hiukan lisää saavutuskasvua. Pipo on 44,5 eli ihan keskikäyrällä, pituus -1,5 ja -1 -käyrien välissä, paino noin -12% suhteessa pituuteen. Konttaamaan taitaa olla lähdössä ihan näinä päivinä, ryömimisen jättää kai väliin. Kovaa vauhtia kierimällä edetään toistaiseksi, ilman tukea istuu vakaasti jo, pinsettiote on osattu jo pitkään.
Viime viikolla syötin yks päivä Piltti Persikkapouta -rahkaa, niin tyttö kajautti kuuluvasti "hywwwäää". Lasketaanko tuo ekaksi sanaksi? ;D Myös kakkahädän neiti osaa kertoa johdonmukaisesti ihan oikein painotetulla a'a -ääntelyllä, k-kirjaimet vaan puuttuu mutta foneettisesti ne aat tulee ihan kuin oikeassa sanassakin tulisi.
Hampaita on kunnolla läpi 3 kpl, toiset kolme on juuri puhjennut / puhkeamassa. Voi sitä levottomuuden määrää niitä tehdessä. Onneksi hampaiden ilmestymisvauhti tuntuu nyt kiihtyvän eli ehkä tuon sortin luomisen tuska on kohta tältä erää ohi ennen seuraavaa sarjaa.
 
Kiva kuulla, et teidän pikkuinen on kuitenkin jo noin hyvin kasvanut ja oppinut! :) Ja tietty noi lasketaan ekoiks sanoiksi. Ihan niinku ne ekat hymyt on aina äitille (meillä talouspaperille oikeesti...)
 
Me tultiin just 8kk neuvolasta. Mitat 69cm, 7755g ja py 43,5cm. Pieni motorisesti hyvin kehittynyt, seuraavaksi neuvolatäti totesi että varmaan lähtee tuettuna kävelemään. Äänteitä tulee ja kaikki ihan loistavasti, hampaat edelleen puuttuu, kohta varmaan ryminällä tulee kaikki o_O Ens kuussa vielä 8kk lääkäri (vaikka ikää onki jo 9kk) ja siitä seuraava neuvola vasta vuoden iässä.
 
Ihme juttu, että joillakin on jo sanoja - meillä ei ole mitään järkevää vielä, vaikka kaikenlaisia vauvau-höllö-aahaa-ehhee ja blaa-dlaa-horroroo lauseita kyllä höpisee.

Meilläkin keksittiin miten sylistä pääsee nousemaan seisomaan, kun sopiva kahva osuu kohdalle. Kävelytystäkin rakastaa...

Saa nähdä mitä meidän neuvola sanoo.
 
Tyttö tänään 8kk neuvolassa muutaman päivän etuajassa. Pituus 69cm, paino 7,9kg. Kontannut ja noussut seisomaan vajaan kuukauden nyt. Kaikki mallillaan, seuraava käynti sitten yks veenä!

Korvat katsottiin varmuuden vuoksi, kun on toisinaan ollut itkuinen iltaisin. Puhtaat olivat, terve tyttö. Öljyä suosittelivst ruuan joukkoon, kun energiankulutus liikkuvalla kovaa.
 
Meillä oli myös tänään 8kk neuvola, vaikka ei vielä ihan tuota olekaan.
Pituus sama 69cm, paino 8015g.

Meillä ei kontata, mutta seisomaan yrittää joka hetki. Taluttaen tosin jo " kävelee" pitkiäkin matkoja ja nyt viikon sisään on valitettavasti jo yrittänyt ottaa muutamia itsenäisiä askelia sohvanreunassa .

Ei vielä tarttis, mutta kun isänsä on kävellyt jo 9-kuisena ja minä 10,5-kuisena niin saa nähdä.
 
Joo tuo kävelytys on ollut täälläkin mukana kuvioissa useamman kuukauden. Täällä nojaillaan sohvapöytään jo niin itsevarmasti, ettei pidetä koko pöydästä kiinni. Äitiä hirvittää... Oppisi jo kaatumaan pyllylleen!
 
Takaisin
Top