Vauvojen neuvolakuulumiset

Jippii! Nyt ei tartte olla enään huolissaan pojan painosta :) Tänään käytiin taas neuvolassa punnituksessa ja paino oli noussut viikossa melkein 300g :) Ei siis hätää sen kanssa enään ja pituuttakin oli tullut 1,5cm lisää :p Poika oli tänään tosi reipas ja ei juuri huutanut vaikka kotona saa raivarit, kun ottaa kaikki vaatteet pois. Ens viikolla mennään vielä punnitukseen ja sen jälkeen ei varmaankaan tarvi enään niin tiuhaa seurantaa :) Hyvin on kasvukäyrät nousussa :wink

Sitten perjantaina lastenvalvojalle, kun ei olla miehen kanssa naimisissa. Kun se asia on saatu kuntoon niin voi alkaa ristiäisiä järjestämään ja siinä onkin projektia... onneksi on sentään nimi valmiina kun tuntuu, että hirmusti on nyt kaikkea muistettavaa.. No, tätähän se äidin elämä on - ei enää ole pelkät omat asiat muistettavana :p
 
Meillä taas on jo ristiäisviikonloppu lyöty lukkoon ja ilmoitettu sukulaisille. :grin Ens viikolla sit soitan kirkkoherranvirastoon ja varaan kirkon ja papin valmiiksi. :wink Syystä että meillä on tulossa jo niin monet juhlat touko-kesäkuu akselille et pakko saada toi päivä jo varattua ja perhepiirille ilmoitettua.
 
Mä tarris oon miettinyt tota asiaa viikon verran, et uskaltaisko varata syntymättömälle lapselle ristiäisajan. Ja just siitä syystä, että kaikilla on menoja kesä-heinäkuussa niin paljon ja haluan tietyn papin.
 
Taas neuvolassa käyty, poika oli hujahtanu pituutta 2cm viimeviikosta! :eek: Ja painoakin oli tullu 300g ja päänympärys oli kasvanu 3 cm syntymäympäryksestä :) Viimeksi siis käytiin perjantaina... seuraava neuvola nyt sitten vasta loppukuussa ja sillon mietiskellään rokotusasioita :) Hitsi kun tuo poitsu kasvaa hurjaa vauhtia! :p
 
Meidän prinsessan ensimmäinen neuvolakäynti 6vrk:n iässä oli tänään :) syntymäpaino oli mennyt jo yli, (2805g -> 2840g) hienoa :Heartred osastolta lähtiessä paino oli 2745g. iho hiukan hilseilevä vielä, mutta se rasvottuu pian ja Ceridal-öljyä käytetään. Oikeassa silmässä pieni verenpurkauma, johtunee samasta syystä kun poskipäissä olleet mustelmat --> tyttö tuli niin vauhdilla maailmaan. Silmät hiukan kellertää, mutta ei iho. Pissaa ja kakkaa tulee kunnolla ja maito maistuu. Kaikki siis hyvin. Viikon päästä seuraava käynti :)
 
Tänään oli tytön 2vko neuvola (kaksi viikkoa tulee siis huomenna virallisesti täyteen).

Painoa 3025g, eli loistavasti kasvaa rintamaidolla.
Pituutta 48,3cm, eli 1,3cm kasvanut syntymästä (syntymäpituushan on aika usein sinnepäin).
Päänympärys oli myös kasvanut hyvin, en muista nyt mitä ne oli :D

Napa on parantunut hyvin, vaikka erittääkin vielä, se on kuulemma normia. Tytöllä irtos napatynkä 11.4.

Iho hilseilee vieläkin, Ceridalista huolimatta, mutta sekin normia :)

Kaikki hyvin :Heartred

Seuraava neuvola on lääkärin tarkistus sitten 1kk iässä :)

Muokkaan vielä lisätäkseni, että nut alotetaan D-vitamiinit yhdestä tipasta sinne viiteen tippaan hiljakseen lisäillen. Lisää siis vatsanväänteitä tiedossa. Maitohappobakteerit alotetaan myös.
 
Kviini meille sanottiin että Jekovit vitamiini ei aiheuta vatsanpuruja, on vesipohjainen kun meillä ainakin neuvolasta saatu d-vitamiini on öljypohjainen. Suosittelen! Loppu kipuilut meillä ainakin:)
 
Meillä esikoinen saa noita Rela-D tippoja. Välillä annettiin sille ihan normi D-vitamiinitabletteja, mutta todettiin parhaimmaksi siirtyä tohon yhdistelmään, kun antibiootit korvatulehduksien takia pistänyt vatsaa sekaisin. Tytöllekin annetaan sitten jossain vaiheessa tota yhdistelmätippaa, mutta alotellaan nyt tolla, minkä tuolta neuvolasta sai. Mitä mieltä olette niistä Cuplaton/muista muka ilmavaivoja helpottavista..? Muka siksi, että itse olen todennut, ainakin esikoiselle ne täysin hyödyttömiksi..
 
Eilen oli pojan eka neuvola 6 vrk ikäisenä ja samalla ensimmäinen ulkoilu, meiltä on n. 10-15 min matka kävellen neuvolaan. Hienosti oli nousussa paino, 60 g oli tullut lisää syntymäpainoon. Saa ilmeisesti riittävästi maitoa tisseistä :) Perus d-tipat alotellaan 2 viikon iässä, katsotaan miten passaa pojalle. Tytölle ei muistaakseni tullut mitään isompia vatsaväänteitä. Olihan niitä ilmavaivoja välillä ja kyllä tuo cuplaton niitä vähensi/lievitti jonku verran. On sitä nytkin varalta ostettu kaappiin. Mut pierujumppa tais olla toimivin sekä vauvan heijailu ja kanniskelu. Silloin alko rutina kuulua pyllystä :grin
 
Pierujumppa on kyllä tehokkainta ja nyt oon huomannut meidän tytöllä, että vatsallaan olo ja samalla selästä/jaloista ja jalkapohjista hierominen jaa pepun tupruttelemaan :-) näin siis tehdään aina ennen vaipan vaihtoa ja tyttö on tyytyväinen :Heartred
 
minä ainakin oon ollut tosi tyytyväinen tuohon cuplattomaan! meillä esikoisen kanssa arki helpotti aivan älyttömästi, kun ruvettiin tuota cuplatonta antamaan. poika rupesi nukkumaan heti yöt paremmin, eikä päivisinkään tarvinnut koko aikaa sylissä tätä heijata.
toisen lapsen kohdalla ostin raskausaikana jo valmiiksi kaappiin tuota cuplatonta ja alettiin hällekin antamaan sitä kun näytti että massua väänsi. nyt myös kaapissa odottaa cuplaton tätä kolmatta varten. :)

että minä kyllä suosittelen sitä. :)
 
Mikä vaippa sopii teidän vauvalle? Me käytettii esikoiselle vaan ja ainoastaan Liberoa, ei jotenkin osattu edes ostaa muuta. Tytöllekin alotettiin Liberoa käyttämään, mutta se hiersi melkein rikki sisäreidet :-/ oli aivan pakko vaihtaa ja Pampers on ollut nyt TOSI hyvä :) mietiskelin vaan, kun olis niitä edullisempiakin vaihtoehtoja, esim. lidlissä...
 
Mä olen sellasessa ammatissa, että on tullut noita lidlin vaippoja testattua ja en kyllä suosittele! En ihan pienten vaipoista osaa sanoa mutta tollaselle vuoden ikäselle kun laittaa sellasen päälle ni voi olla varma että pissat tulee lahkeesta. Niissä ei ole yhtään imukykyä :confused:
Meillä on liberot nyt käytössä, istuu jotenkin paremmin kun pamppersit :) Ja aloin nyt kerään niitä libero koodejakin jos niillä sais jotain kivaa :)
 
Mä oon ostanut Naty-vaippoja valmiiksi, onko kellään niistä kokemusta? (Heh, paikkailen omaatuntoani koska niissä jonkinsortin maissikuori kun en aio ainakaan aluksi käyttää kestovaippoja)...
 
Natyja saa s-ryhmän kaupoista, Prismasta jne..http://www.naty.com/fi Tässä kuva :) Ei maksa paljoa enempää kuin muut vaipat.

Lainaus Natyn ympäristösivuilta:
Käytämme Nature Babycare -tuotteiden valmistuksessa uusiutuvia luonnonvaroja aina kuin mahdollista, mutta silti vaippamme eivät ole 100 % biohajoavia.

Nature Babycare käyttää uusiutuvia luonnonvaroja aina kun on mahdollista ja samalla pyrkii valmistamaan vaippoja, jotka täyttävät vanhempien vaatimukset, niin käyttömukavuudeltaan kuin pitävyydeltä. Vaipan perinteinen muovinen
ulkokerros on korvattu biohajoavalla materiaalilla, joka koostuu kahdesta luonnonmateriaalista, maissitärkkelyksestä ja selluloosakuidusta. Vaikka materiaali on vesitiivistä, vaippa pääsee silti hengittämään. Vaippa on ilmava,
kuiva, viileä ja mukava yllä.

Hengittävä ulkokerros on valmistettu geenimuuntelemattomasta maissitärkkelyksestä, luonnollisista lisäaineista ja polyesterista, joka on oikeissa olosuhteissa täysin biohajoavaa.

Nature Babycare -vaipan imukerros muodostuu biohajoavasta, kloorittomasta selluloosamassasta, johon on sekoitettu hieman superabsorbentteja. Ne parantavat imukykyä, joten vaippaa ei tarvitse vaihtaa niin usein.
 
Meillä on kans toi Liberon 1-vaippa ja siitä jää kuviot reisiin. Kokeilin 2-kokoa, mut se oli aivan liian iso. Pitänee siis kokeilla tuota pampersin 1-kokoa, mennään tänään ihan kaksin vauvan kanssa kauppaan...mitähän siitäkin tulee :D
 
Takaisin
Top