Vauvojen neuvolakäynnit

Onneli

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ajattelin aloittaa uuden ketjun, jonne voi kirjoittaa vauvojen neuvolakuulumisia :)

Meillä oli viime viikolla terveydenhoitajan kotikäynti. Se oli musta tosi kiva ja varsinkin näin pakkasten keskellä, kun ei tarttenut pukea vauvaa -25 asteen ulkoilmaan. Jutusteltiin reilun tunnin verran synnytyksestä ja vauvaelämästä, punnittiin vauva, tarkistettiin iho ja napatynkä. Toipa terkkari mukanaan myös pienen tuotelahjan, joka piti sisällään tutin, tuttipullon sekä kosteuspyyhkeitä. Vauva sai myös paikallisen yhdistyksen neulomat villasukat. Käynti oli pari päivää sairaalasta kotiutumisen jälkeen. Neidille oli tullut painoa hurjat 30 g parissa päivässä, mutta on kuulemma ihan ok, kun ei kuitenkaan ole laskenut. Pienen syntymäpainonsa vuoksi uusi punnitus on jo jälleen huomenna - ja myöskin meillä kotona. Sairaalasta oli annettu ohjeet kasvun tehoseurantaan näin aluksi. Onko Dangel teillä normaalia tiheämpää kasvuseurantaa, kun teidänkin pikkuisenne oli aika pieni syntyessään (jos en nyt aivan väärin muista)?
 
Kyllä meilläkin tiheään painoa seurataan. Viime viikolla keskiviikona kävi terveydenhoitaja kotona ja tänään käytiin neuvolassa. Ja ensi viikon tiistaina taas neuvola. Herralla painoa oli tänään jo 2520g, eli 300g tullut jo syntymäpainon päälle.. Ja tänään vihdoin saatiin puhtaat paperit bilirubiinin kanssa, enää ei tarvi ravata labrassa. Ihanaa :Heartred
 
Hieno juttu Dangel! Ihanaa, ettei teidän tartte enää ravata labrassa. Tuollaiset ylimääräiset käynnit vauvan kanssa tuntuu yllättävän rasittavilta, vaikka tietääkin niiden olevan tärkeitä.

Meillä mennään lähes samoissa painolukemissa kuin teillä. Terkkari kävi tänään punnitsemassa ja painoa oli 2500 g. Viiden päivän aikana tullut 200 g. Napavarsi irtosi eilen, joten navankin puhdistaminen on nyt helpompaa. Viikon päästä torstaina jälleen uusi punnitus, sekin vielä kotona.
 
Meidän herra tänään 3 viikkoa :Heartred käytiin neuvolassa, painoa 2960g ja pituutta 50cm. Eli hienosti kasvaa, kun syntymämitat oli 2220g ja 44,5cm. Ihanaa, nyt kun saadaan vielä tuo tissin syönti kuntoon, niin hyvä tulee :Heartred
 
Eilen käytiin 1 kk:n neuvolassa. Painoa oli tullut mukavat 3200 g ja pituutta 49 cm. Eli tosi upeasti oli neiti kasvanut syntymänsä jälkeen (+ 800 g ja +4 cm). Ensimmäisen bodynkin sain jo laittaa pois, kun kävi pieneksi :) Masun väänteisiin terkkari suositteli maitohappobakteerien kokeilemista, mutta sanoi, etteivät välttämättä auta. Cuplatoninkin mainitsi, mutta ei välttämättä suositellut. Yhdellä lapsistamme olen kokeillut sitä, eikä ainakaan silloin auttanut, joten koitan nyt vain noita maitohappoja hetken aikaa. Lopetan sit, jos nekään ei auta. Yleensä aika auttaa parhaiten... Tietty se kuluu tuskallisen hitaasti, jos illat on yhtä itkua. Meillä itkut helpotti eilen hetkeksi aikaa, kun kakka vihdoin ja viimein taas tuli.
 
Käytiin 5 vk neuvolassa painoa tarkastamassa, jota oli jo huimat 3710g, eli syntymäpainoon tullut 1490g lisää. :) eli tosi mahtavasti. Muita mittoja ei nyt otettu, koska viikon päästä on 6vk neuvola+ lääkäri ja mun jälkitarkastus. Kehui poikaa tosi reippaaksi ja sanoi, että nyt vaan rintaa lisää vaan kehiin, koska enää ei tarvi painoa miettiä. Ja poika jo sen kokoinen, että pitäisi jaksaa jo sitä syödä :)
 
Tänään oli meillä kotikäynti. Ei saatu pojalle neuvolakorttia, kun tänne pikkukylälle on syntynyt enimmäkseen vaan poikia, niin oli päässeet poikien siniset kortit loppumaan :D tulee sitten postissa.

Paino oli noussut yli 3 kilon niin kuin epäilinkin. Oli 3010 grammaa :) Sanoi täti myöskin, että on jäntevä ja virkeä poika, eikä keltasuudesta enää tietoakaan! jotain lappusiakin saatiin ja synnytysjutuista paperit. Vitam,iinit saatiin ja keskiviikkona siis aloitus, kun ikää 2 viikkoa.

Saatiin myös siunaus, et jos ei nyt hirveitä paukkupakkasia tule, niin saadaan mennä vaunuilemaan myös kun poitsu täyttää 2 viikkoa :Heartred ihanaa päästä ulkoilemaan.
 
6 viikkoisen neuvolassa käyty. Poika oli nyt 3860g painava ja pituutta 53,7cm. Eli tosi hienosti kasvaa poika :) nyt oli viikossa painoa tullut lisää 150 grammaa. Itsellä oli myös lääkäritarkastus ja terveen paperit saatiin kumpikin :)
 
Hyvin on Dangel teillä kasvettu! Ja kiva, että sullakin on lääkärintarkastus jo ohi. Meillä on 6 vko neuvola ensi viikolla ja oma lääkärintarkastus vajaan kolmen viikon päästä.
 
Täällä käytiin paino tarkistuttamassa äitiysneuvolassa. Hyvin tyttö kasvaa. Lähtöpaino oli 3875 ja nyt viikon vanhana painoo oli 3915. :) Syntymäpaino saavutettu jo viikossa. 3 viikon iässä sitten omaan lasten neuvolaan. Pitäisi aika vaan varata ens viikolla.
 
Pikkuherra painaa jo yli 4 kiloa ja on 54cm pitkä. Painoa tullut n. 40 grammaa päivässä, eli kuulemma tuplasti kuin mitä tarvitsisi. Se niistä pienimmistä vaatteista. :p Vaatteita hankkiessa pähkäilin kauheasti minkä kokoisia vaatteita ja kuinka paljon pitäisi hankkia, netistä kun etsi kokemustietoa, siellä oli paljon porukkaa, joka käytti niitä pienimpiäkin jonkin 2 kuukauden ajan. Nyt kyllä olen huomannut, että paljon helpompi on pukea päälle hieman liian isoa vaatetta kuin ihan makkarankuorta, että hyvä vaan ettei ihan kauheasti nyt ole laatikossa niitä pienimpiä.
 
Apua, meillä ei olla ehditty vielä neuvolaankaan ja painoa on tullut jo lisää syntymään verrattuna. :D Tänään siirtelin sitä neuvolan kotikäyntiä, joka ei meillä kyllä ole edes kotikäynti, tuntui ihan liian aikaiselta tiistaina neuvolailla, jos päästään aikaisintaan huomenna kotiin.. Neuvola oli onneksi samaa mieltä.
 
meillä kävi nyt lastenneuvolan puolelta täti kotikäynnillä, viimeks oli äitiysneuvolan täti. nyt oli jo vähän jännempi mulleki kun kotiin tuli aivan vieras ihminen, äitiysneuvolan ihminen on kuitenkin ollut mukana kuvioissa jo edellisestä raskaudesta ja sen keskenmenosta läpi tämän uuden raskauden, niin hän tuntee meidän perheen jo hyvinkin, helppo puhua kun toinen ymmärtää taustatkin asioille. on normaali käytäntö täällä että molemmat käy, enkä pistä pahaksi mutta vieras ihminen kodissa kyselemässä on tietysti oudompaa.

onneksi osui käynti sellaseen hetkeen ettei mulla ollut kuumetta, oon hourinu täällä mitä sattuu nyt rintatulehduskuumeissani :p

poika on kuukauden ikään mennessä saanut painoa +700g ja päänympärys +3cm
pituutta ei ole mitattu kotikäynneillä. laskin huvikseni pandan viestistä innostuneena että meillä on tullut 25 g per päivä. minä kun luulin että tämä kasvaa hurjaa kyytiä mutta teillä on ilmeisesti panda vielä kovempi tahti =D tiiän kyllä ettei pitäis vertailla

yleisesti ottaen paljon kehui poikaa, jäntevä, virkeä, hyvä iho ja ottaa kontaktia. kannattelee hyvin päätään ja ääntelee, paino nousee hyvin täysimetyksellä. en muista kirjoitinko siitä jo aiemmin, mutta synnytyssairaalassa oli niin hyvä tilanne äidinmaidon luovuttajien suhteen että vaikka poika sai alkutaipaleellaan mielettömät määrät lisämaitoa niin korviketta ei tarvinnut antaa.

äitiysneuvolan täti antoi meille Devisol-tipat ekalla neuvolakerralla, mutta kun jouduin aloittamaan antibiootti-kuurin niin suositteli että haetaan itse apteekista Rela Drops + D3 tippoja siihen tilalle. no tämä uusi täti sanoi suoraan että hänen mielestään Rela ja Devisol molemmat huonoja kun ovat öljypohjaisia ja siksi aiheuttavat turhia vatsavaivoja, ja että tarjolla on nykyään jos jonkinmoista maitohappobakteerit-valmistetta joissa ei kuitenkaan ole tarpeeksi niitä bakteereja. kehotti hankkimaan vesipohjaisen D-tipan ja sellaisen maitohappovalmisteen vauvalle joka sisältää paljon Bifidusta. luontaistuotekaupoista löytyy joku jauhe jossa sitä on ja oli mielissään kun tutki minun oman Elivo Maitohappobakteerin tuoteselosteen, siinä kun on hänen mukaansa vauvalle sopivia bakteereja ja tarpeeksi, että kai niistä sitten erittyy äidinmaitoonkin imetyksen kautta. tätä Elivoa mainostettiin jossain vauvalehdessä nimenomaan odottaville ja imettäville, mutta oli vaikea löytää jopa kaupungista apteekki jonka valikoimiin se kuuluu. suosittelen, ei oo itsellä ollut vatsavaivoja edes antibioottikuurin aikanakaan nyt synnytyksen jälkeen ja ahkerasti näitä syönyt. eikä oo vauvallakaan ainakaan vielä tullut ns. antibioottikakkaa vaikka vaikeilee selkeästi masuaan :sad001
 
Meillä on nyt eka neuvola selätetty! tai siis tämähän nyt oli vielä virallisesti äitiysneuvolakäytni kylläkin... Mutta sama täti jatkuu lastenneuvolassa... Voi olla että pyydän vaihtoa, saa nähdä! Jotenkin mennyt niin maku siihen tätiin!

Paino nyt 3575g, eli 109g syntymäpainoon lisää. :) Eipä sielä kauheasti muuta, kehui kovasti, mutta niin varmaan kaikkia vauvoja, jos ei oikeasti ole aihetta huomautella. :P

Hieman nauratti, kun se täti niin kovasti arkaili kysellä jälkivuodosta ja alapään kunnosta miehen kuullen. :D Meillä on miehen kanssa niin avoin suhde näissä jutuissa, ettei meitä haittaa moisista puhua. Ja olisinhan mä sen varmaan jättänyt kotiin, jos olis haitannut. :) Mieskin nauroi asialle jälkikäteen, että katellut niin monen naisen käsiä mun haarovälissä ja synnytyksessäkin ollut mukana, että joku jälkivuotokeskustelu on aika pientä. :D
 
Voi ReginaVeritas tuota teidän neuvolan tätiä! Ja tietty huonoa tuuria, että sama hoitaja jatkuu lastenneuvolassa.

Meillä oli eilen 6 vkon neuvolalääkäri. Mä en oikein tykkää meidän neuvolalääkäristä, kun se on sellainen hätähousu ja huono keskustelemaan asiakkaiden kanssa. Tulee aina vähän sellainen haistap***a-fiilis käynnin jälkeen. Kaikki oli neidin osalta kuitenkin kunnossa. Pituutta oli 52 cm ja painoa 3760 g. Ei vielä ylitetty 4 kg:n rajaa, mutta hienosti ollaan kasvettu lähtömittoihin (45 cm ja 2400 g) nähden :) Ja rintamaidolla siis porskutellaan. Seuraava käynti onkin sitten vajaan parin viikon päästä, kun mulla on jälkitarkastus. Samalla on neidin 2 kk neuvola. Tuolloin onkin vuorossa ensimmäinen rokote suun kautta (Rota-virus).

Tiedän, että rokotuskeskustelu äitien kesken on vähän sellainen tulenarka asia, mutta ajattelin kuitenkin kysäistä teiltä, oletteko ottamassa lapsillenne rokotusohjelman mukaiset rokotteet? Mä oon aina ottanut kaikki, mitä on tarjottu ja yhden ylimääräisenkin (vesirokkorokote) isommille pojille. Influenssapiikkejä en oo ottanut kuuluisaa sikapiikkiä lukuun ottamatta.
 
Kyllä me ainakin aateltiin ottaa pojalle kaikki rokotusohjelman rokotteet. Influenssarokotteita en rupea toiselle otattamaan, itsellenikään niitä ole koskaan ottanut.. En kyllä ole ajatellut tota vesirokkorokotustakaan, se taitaa olla yksi niistä taudeista, mitkä jokaisen mielestäni kuuluisi sairastaa :) itellä se on silloin ollut tosi lievä, toivotaan että pojallakin sitten on :)
 
Me kanssa aiotaan ottaa kaikki perinteiset vakavien sairauksien rokotteet. Eli periaatteessa kaikki ohjelman mukaiset. Ainoastaan se pneumokokki mietityttää, kun kuulemma se ei välttämättä suojaakaan paljoa miltään? Ja on kuitenkin vielä kohtalaisen uusi, eli ei tiedetä vaikutuksista. Mutta voi olla, että sekin silti päädytään ottamaan. Influenssa ja vesirokko rokotuksia ei olla ajateltu ottaa, kaipa tuota vesirokkoakin vielä sen verran liikkuu, että sen lapsena saa sairastettua. Jostain syystä luotan sairastamisen tuomaan immuniteettiin paremmin kuin rokotukseen, vaikka kai se lopulta ihan sama olisi.
 
Onneli Aika ikävää, jos on tuommoinen lääkäri. Kuitenkin ne keskustelut olis tärkeitä. Mä oon vähän harkinnut jos kävisin sen oman jälkitarkastuksen yksityisellä... Meillä on ilmeisesti neuvolalääkäri vaihtunut! :sad001 Ennen oli mukava nainen, tää toinen näyttää olevan aina naama norsunveellä ja on vieläpä jotenkin epäsiistin oloinen! Ei yhtään kiinnosta päästää sitä ronklaamaan! Ei kyllä kiinnostais päästää sitä vauvaakaan koskemaan... Täytyy kysyä varmaan siitä lääkäristä.... En ole siis sitä itse kertaakaan suoraan tavannut, mutta oon nähnyt sen ihan tarpeeksi usein tukka likaisena ja epäsiistillä ponnarilla harppomassa neuvolan käytäviä.

Meilläkin otetaan kaikki rokotteet, paitsi influenssat. Itsekin pitäisi ottaa uudestaan osa noita lapsuusjaj rokotteita, kun tosiaan todettiin silloin ekan ja tokan kolmanneksen vaihteessa, että mulla ei asianmukaisesta rokotuksesta huolimatta ole mitään suojaa esim. mitään rokkoja vastaan! :O Siis edes esim. vesirokkoa, vaikka sen olen ihan taatusti sairastanut! :O Possunuhan otin itselleni silloin kun se iski, kun olin töissä paikassa jossa se oli pakko ottaa... Ikinä ei ole semmoista kipua tullut rokotteesta käteen! Jouduin hakemaan pari päivää saikkua sen takia!

Panda Täällä ihan sama, luotan sairastamiseen loppupeleissä enemmän... :)

Mä en ole tosta pneumokokki-jutusta kuullutkaan?
 
Minäkin ajattelen tuosta vesirokkorokotteesta periaatteessa ihan samoin tavoin kuin sinä mmaljo. Se, miksi minä otin vanhemmille pojilleni rokotteen, johtui omasta vesirokkokokemuksestani. Sairastin 6-vuotiaana todella pahan vesirokon. Olin ihan täynnä kutisevia näppyjä aina varpaiden väleistä alapäähän ja kasvoihin saakka. Kasvoissa on edelleen muistona rokkoarvet. Varsinkin vanhemmalla pojallani on taipumusta atooppiseen ihoon, minkä ajattelin olevan riskitekijä rokkokokemukselle. Vesirokkorokotehan ei varsinaisesti estä taudin tulemista, lieventää vain oireita. Pari vuotta sitten pojilla olikin lievä vesirokko. Vanhemmalle tuli rokotuksesta huolimatta noin. 60 näppylää, toiselle pojasta vain noin 10. Kahden nuorimman osalta en ole vielä tehnyt päätöstä rokotteen ottamisesta. Täytyy vähän katsoa, millaiset ihot tulevat saamaan. 1,5-vuotias ei ainakaan taida olla atoopikko.
 
Takaisin
Top