Vauvojen neuvoläynnit

Vasta ensi viikolla mennään verikokeisiin. Maanantaina ajattelin heti mennä.

Soita neuvolaan jos huolestuttaa, ehkä saatte sieltä lähetteen verikokeisiin. Meille sanottiin ettei tarvitse soitella tuloksista erikseen vaan ne käydään läpi seuraavalla neuvolakäynnillä. Eli mistään kovin urgentista asiasta ei ilmeisesti kyse. En oikein tieä, jäi vähän hämäräksi koko bilirubiinijuttu vaikka valohoidossa oltiin useampaan otteeseen ja kontrolleissa myös.
 
Sitä rotaa olen täällä pohtinut minäkin... kun se väänti vatsaa esikoisella ja tää toinen huutaa muutenkin enemmän. En tiedä kestääkö mun pää yhtään lisähuutoa. Tosin en kyl haluis vauvan sairastuvan rota-virukseen. Esikoisella oli virusperäinen vatsatauti noin 1v3kk iässä ja oli aika kaamea 2viikkoa sairaalareissuineen.
 
Joo itekin tolla ajatuksella mielummin rokotan lapsen ku se että se sairastuu vakavasti ja joutuu sairaalahoitoon.. Koen kuitenkin että olen vastuussa toisen ihmisen hyvinvoinnista kun ei hän voi siihen kauheasti itse vaikuttaa kun ei osaa kertoa mitä haluaa..
 
Täällä myös mietitty sitä, että jos sairastuiski ja jos sen olisi voinut välttää rokottamalla. Miehen kans mietittii asiaa ja päädyttiin että rokote otetaan. Toivotaan, että ei kovin kovia masuvaivoja yms tulisi..
 
Tänään neuvolassa näytettiin th:lle peppuun ilmestynyttä pattia -> lääkäri paikalle -> lähete päivystykseen -> ab-kuuri huomiseen asti ja jos ei tehoa, niin patti leikataan.
Jännittää mitä pieni masu sanoo antibiootista ja varsinkin jos joudutaan noin pientä leikkaamaan :sad010
 
Virmu kuvailetko millainen tuo patti on? Toivottavasti pieni potilas toipuu pian :)
 
Patti on n. etusormen ensimmäisen nivelen kokoinen, punoittaa voimakkaasti ja pinnalta sileä. Selvästi koholla ihosta ja tuntuu sormeen kovalta. Omaan silmään näyttää myös siltä että olisi kipeä. Vauva ei kuitenkaan koskiessa tai muuten vaikuta siltä että sattuisi.

Annettiin ensimmäinen annos antibioottia ja vauva on sen jälkeen nukkunut mun rinnan päällä. Muutama itku tullut unessa, mutta muuta oiretta ei vielä ilmaantunut. Toivottavasti saataisiin yöllä nukuttua, ettei tarvitse pimeinä tunteina valvoessa alkaa stressata lisää :sad001
 
Meille laitettiin lähete maitoallergiatesteihin ja sitten katsotaan päätä kun ei suostu oikeen kääntään päätä toiselle puolelle.

2kk mitat oli 5100g, 57cm ja 39cm
 
Tänää neuvolassa käytiin pojan kanssa. Painoa tullut tosi hyvin 3390g (28.12 2555 & 4.1 2880), pituus on vähän jumahtanut 50,8cm (28.12 50,1cm) ja päänympärys 35,2cm (28.12 33cm). Tänään tosiaan ensimmäinen päivä täysimetyksellä. Seuraavaksi sitten maanantaina lääkäri :)
 
Tänään meillä oli 1kk neuvola. Paino oli kiivennyt viikossa 300g ja nyt painaa 5120g :D pituutta 56,5.
Meidän uus neuvolantäti on tosi kiva, just passeli mulle, kun on niin saman henkinen! Juteltiin pitkään kaikenlaista. Tarjos mulle kaikenlaisia perhekerhoja ym menoja ja aionkin mennä vauvalauluihin ja vauvajumppaan.
Meidän poika pissasi jo toisen kerran neuvolan lattialle :D kakankin näkyy tekevän aina käynnillä.
 
Meille laitettiin lähete maitoallergiatesteihin ja sitten katsotaan päätä kun ei suostu oikeen kääntään päätä toiselle puolelle.

2kk mitat oli 5100g, 57cm ja 39cm

Mitä oireita teillä on että epäillään maitoallergiaa?
 
Meillä epäiltiin kireää kielijännettä neuvolassa ja varasin ajan hammaslääkäriin katkaisua varten. Onkohan kuinka pitkä toimenpide ja toipuuko vauva nopeasti? Kuinka pian operaation jälkeen voi imettää?

Aiemmin huomaamani pojan pepussa ollut patti tyhjennettiin nukutuksessa ja nyt ollaan haavaa viikon verran putsailtu. Ke jälkitarkastus ja toivotaan että olisi parantunut! Poika oli kyllä urhea Pikku potilas, vaikka haavan putsaus takuulla sattui kipulääkkeitä huolimatta. Äidille kyllä tuli itku kun pojalle sairaalassa laitettiin pienet sairaalavaatteet päälle ja kanyyli päähän :sad010näillä on kuulemma taipumusta uusiutua, täytyy toivoa ettei samaa rumbaa joudu toistamiseen käydä läpi!
 
Me käytiin tänään 1kk neuvolassa. Tyttö kasvaa hyvin, mitat tänään ja suluissa syntymämitat: 4150g (3620g), 54,4cm (51cm), py 37,9cm (36cm). :) Täysimetyksellä mennään, olen siitä hirmu iloinen, koska esikoisen kanssa se ei onnistunut.
2kk neuvola onkin sitten ryhmäneuvola. En ole ennen sellaisessa ollutkaan. Ihan kiva tavata muita samanikäisten vauvojen vanhempia tältä alueelta. Terkka kertoi, että täällä on viisi muuta loppuvuoden tyttöä (ja yksi poika)! Hauskaa, esikoispoika on syntynyt tammikuussa 2015 ja täällä alueella on tosi monta alkuvuodesta 2015 syntynyttä poikaa. :joyful:
 
Meillä epäiltiin kireää kielijännettä neuvolassa ja varasin ajan hammaslääkäriin katkaisua varten. Onkohan kuinka pitkä toimenpide ja toipuuko vauva nopeasti? Kuinka pian operaation jälkeen voi imettää?

Kestää tyyliin 5min-10min tuo jos katkaistaan vaan se kalvomainen jänne. Imettää voi heti ja vauva toipuu käytännössä heti. Ei nukuttua tai puuduteta edes kun se kuulemma sattuisi enemmän kuin se kalvon leikkaaminen. Ainoa ikävä juttu on se kun lääkäri joutuu työntämään 3 sormea vauvan suuhun että pystyy siirtämään kielen pois tieltä tarpeeksi ja pitämään suuta auki että näkee..
Meillä käytännössä siis vauva itki kun lääkäri tunki sormet suuhun ja sit itku jatkui kun leikattiin kalvo.. Ja vajaa minuutti sen jälkeen kun oli leikattu niin itku loppui ja poika oli ihan normaali :)
 
Oltiin tänään 1kk neuvolassa. Paino 4430 (3830 - 3590), py 38 (34,5) ja pituus 55,3 (51).

Lapsi sai paljon kehuja siitä miten pitää ja kannattelee päätä jo nyt pitkiä aikoja. Hymyili jo neuvolatädille :)
 
Meillä epäiltiin kireää kielijännettä neuvolassa ja varasin ajan hammaslääkäriin katkaisua varten. Onkohan kuinka pitkä toimenpide ja toipuuko vauva nopeasti? Kuinka pian operaation jälkeen voi imettää? !

Meillä katkaisivat sen kielijänteen kalvon jo osastolla ollessa, ei tosiaan kestä kuin hetken. Siellä oli lastenlääkärillä sellainen pieni lasta, millä sai kieltä nostettua ja saksilla katkaisi sen kalvon. Lastenhoitaja piti vähän suuta auki ja lopuksi tipautti ruiskulla pari tippaa sokeriliuosta. Vauva ei juuri ehtinyt kuin pikkasen inahtaa, kun toimenpide oli jo ohi. Ja imettää sai tosiaan heti.
 
Käytiin lääkärineuvolassa vauvan kanssa, ja mulla oli myös jälkitarkastus samalla. Kaikki oli hienosti ja vauva oli kahdessa viikossa kasvanut melkein kilon. Paino, pituus ja pää kasvavat kaikki tasaisesti ja sydän, keuhkot ym. ovat kunnossa :)
 
Takaisin
Top